21 viestiä aiheessa

Onko ihmisillä kokemusta kyseisestä koulusta ja onko kannattavaa sen kautta kouluttautua ammattilentäjäksi? Jos on, niin miten hyvät mahdollisuudet on saada töitä sen jälkeen jos verrataan vaikkapa muita lentokouluja täällä suomessa yms.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BF-Lennon koulutuspuolelta ei ole paljoa kokemuksia, olen käyttänyt BFää lentokoneiden vuokraukseen ja siinä homma kyllä on toiminut hyvin. Kävin myös yhden heidän opettajan kanssa lentämässä tunnin verran ja siitä jäi oikein hyvä maku.

ATPL-opinnoissa BF taitaa tehdä yhteistyötä hyvämaineisen Puolalaisen lentokoulun kanssa, eli jos vuosi Varsovassa ei pelota niin ei muuta kun lentämään. Työllistymismahdollisuudet lentoyhtiöihin suoraan koulun penkiltä lienee samat kuin muistakin kouluista valmistuneille, eli nollan ja aivan surkean välillä. Mutta ilmailualalla on paljon muitakin töitä, kuin Embraerin perämiespesti!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedustelin asiaa, ja Puolassa ei sentään vuoden mittaista ajanjaksoa tarvitse viettää, vaan PPL-vaihe, yöVFR- ja päällikkölennot tapahtuvat oman aikataulun mukaan Suomessa ja liikennelentäjän ATPL-teoriat opiskellaan tuettuna itseopiskeluna Suomessa, minkä lisäksi Puolassa (Varsovassa) on 10 päivän mittainen 70 tunnin teorialähiopetusjakso. ATPL-teoriat tentitään Puolassa. Puolassa lennetään lisäksi ME, IR ja CPL-lennot käsittävä lento-osuus, mihin menee säistä riippuen keskimäärin 3 kuukautta. Kaiken kaikkiaan luokassa istumista on ymmärtääkseni varsin vähän verrattuna useimpiin muihin suomalaisiin lentokouluihin ja kurssin kokonaiskesto on omasta aktiivisuudesta kiinni.

http://www.bf-lento.com/ammattilentajaksi.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ihmisillä kokemusta kyseisestä koulusta ja onko kannattavaa sen kautta kouluttautua ammattilentäjäksi? Jos on, niin miten hyvät mahdollisuudet on saada töitä sen jälkeen jos verrataan vaikkapa muita lentokouluja täällä suomessa yms.  :D

Hei, lensin itse BF-lennolla PPL:n ja siihen päälle yölentokelpuutuksen vuonna 2011, yleiskuva joka koulusta jäi oli varsin hyvä. Aikataulut pitivät yleensä hyvin ja teoriaopetus oli mielestäni hyvätasoista, tietty vertailukohtaa ei kauheasti ole mutta laitoksen kokeet menivät hyvillä arvosanoilla läpi jo ensiyrittämällä, samoin tarkkarilento. Opet vaihtuvat melko tiuhaan, mutta se lienee tavanomaista lähes kaikilla lentokouluilla, itse opettajien tasosta ei pahemmin ole valittamista. BF suhtautui minusta hyvin joustavasti mahdolliseen opettajan vaihtoon (itse en siis vaihtanut) ja otti palautteen hyvin vastaan, useinhan voi olla että tietyn open tapa opettaa ei vain kaikille sovi tai henkilökemiat ei toimi, mikä siis ei tarkoita että opessa sinänsä olisi vikaa. Uusin SEP-kelpuutukseni vähän aikaa sitten, ja käyttämäni ope oli kyllä erinomainen, en oikeastaan osaa sanoa minkä olisi voinut tehdä paremmin.

Kalusto on toki melko iäkästä, mutta koneita on yleensä riittävästi saatavilla, niin ettei lentäminen jää konepulasta kiinni.  Lisäksi voit vuokrata kalustoa heiltä myöhemmin, jolloin pääsee lentämään samalla kalustolla kuin millä on opetellutkin lentämään. Vuokrahinnat ovat kohtuullisia, jos siis mikään on kohtuullista enää nykyään tyyppihyväksytyllä kalustolla. Tuosta f-ATPL-kurssista en osaa toki mitään sanoa, mutta ainakin kalusto näyttää olevan kunnossa ja konsepti on mietitty melko loppuun asti. Työllistymismahdollisuudet nyt sitten tietty on mitä on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BF-Lennon koulutuspuolelta ei ole paljoa kokemuksia, olen käyttänyt BFää lentokoneiden vuokraukseen ja siinä homma kyllä on toiminut hyvin. Kävin myös yhden heidän opettajan kanssa lentämässä tunnin verran ja siitä jäi oikein hyvä maku.

ATPL-opinnoissa BF taitaa tehdä yhteistyötä hyvämaineisen Puolalaisen lentokoulun kanssa, eli jos vuosi Varsovassa ei pelota niin ei muuta kun lentämään. Työllistymismahdollisuudet lentoyhtiöihin suoraan koulun penkiltä lienee samat kuin muistakin kouluista valmistuneille, eli nollan ja aivan surkean välillä. Mutta ilmailualalla on paljon muitakin töitä, kuin Embraerin perämiespesti!

Osaatko sanoa, mikä Puolalainen koulu on kyseessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa kysyisin kuin Olli. Itse veikkaan Ventum Air koulua, mutta ei tosiaan ole faktaa. Parhaitenhan tuo selviää kun kysyy BF-lennosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse suoritin viime kesänä PPL:n kyseisessä koulussa. Oikein hyvä kuva jäi niin opettajista kuin itse koulustakin, joten voin suositella. Pienen haasteen kurssin suorittamiselle asetti sen suorittaminen päivätyön ohessa, mutta siitä huolimatta lentämään pääsin aina halutessani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on Ventum Air niin se on kyllä kaukana hyvästä ja hyvämaineisesta koulusta. Koulun entinen päällikkö istuu tälläkin hetkellä oikeudessa 'for financial frauds' eli petoksista. Itsekkin jouduin petoksen uhriksi kyseisessä koulussa enkä ole vielä vuodenkaan jälkeen saanut rahoilleni (~10.000€) asiallista vastinetta saatikka itse rahoja. Koululla on erittäin vähän rahaa joten elävät kyllä kädestä suuhun. Toisinsanottuna, jos jotain yllättävää menoerää koululle tulee, saattaa homma kaatua minä päivänä tahansa.

BF-lento on varmasti ihan hyvä mutta Ventum Airille annan :thmbdn:.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomo tiedosta! Omalla veikkauksellani ei ole minkäänlaista faktaa takana. Ihan vain hatusta vetäisin Ventumin koska se tuli ensimmäisenä mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellänikin kävi Ventum mielessä. BF näyttää mainostavan monimoottorikoulutusta Tecnam P2006T:llä, joka on käytössä myös Bartolini Airilla, joka taitaa olla ihan hyvämaineinen. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle taas on jäänyt Ventum Airistakin hyvä kuva :thmbup:. Itse olen ollut siellä nyt kaksi kertaa uusimassa MEP/IR:n ja kaikki on sujunut hyvin. Joitakin pieniä kommelluksia on tullut eteen, mutta ei mitään, mistä ei olisi selvitty. Tiedossani on myös muita suomalaisia, joilla on hyviä kokemuksia kyseisestä lentokoulusta.

Bartolinista oma kokemukseni on se, että yritin heidän kanssaan päästä uusimaan MEP/IR:n, mutta siitä ei tullut yhtään mitään heidän byrokratiansa takia. Otin heihin yhteyttä 6kk ennen haluamaani aikaa, enkä saanut minkäänlaista vastausta, toisella yrityskerralla sain vastauksen ja hommaa alettiin viedä eteenpäin, mutta loppujen lopuksi homma kaatui siihen, että olin pyytänyt heiltä tiettyjä päiviä, jotka minulle lupasivat ja sitten viime tingassa vaihtoivat päivät toisiin. En voinut muuta kun peruuttaa varaukseni, koska olin varannut jo lennot kyseiselle ajalle. Onneksi sain samalle ajalle sitten sovittua aika tiukalla aikataululla Ventumista Proficiency Checkin. Samalla reissulla käväisin Lodzissa katsomassa Bartollinin faciliteettejä ja silloin sain heistä kyllä ihan hyvän, mutta kiireisen kuvan.

Silti ei tietenkään kannata mennä minnekkään ulkomaille kouluun "takki auki". Eli kannattaa ottaa selvää asioista ja lukea tarkkaan sopimukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monta sivua tarinaa firmasta, oikeusjutuista ja niin edespäin. Näkyy jotain firman edustajiakin siellä olevan mukana, ja "kovin onnistuneesti" yrittävät selvitellä asioita:

http://www.pprune.org/professional-pilot-training-includes-ground-studies/427928-ventum-air-merged.html

Mm. firman edustajat tuolla ilmeisesti usean feikkitunnuksen takaa ovat kehuneet koulua ja haistatelleet muille yms. hauskaa intternettimenoa ;D ..osin usean vuoden vanhaa asiaa, mutta sivun 7 paikkeilta tuoreempaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Ventum on parantanut touhuaan tässä viimevuosien aikana, ainakin moista olen kuullut opettajilta ja toisilta ATPL -oppilailta jotka tuota BF-lennon kurssia myöskin suorittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, se käsitys tuosta jäi että entinen tj on saanut melkoisen sotkun aikaan tuolla, silloin joitakin vuosia sitten.

(Tosin edelleen näköjään (linkittämäni ketjun sivu 9) johtohenkilö(t) näyttävät harrastavan melko kyseenalaista nettikommentointia, eli nimimerkin takaa käydään kehumassa firmaa kertomatta kuka on, ennen kuin joku muu asian paljastaa..)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käväisin itse tuolla Ventumilla kuukausi sitten laittamassa ME/IR:ään lisää virtaa. Eka kerta oli, ja varsin positiivinen kuva jäi koulusta; koululento P2006T:llä sujui mainiosti ja tarkastuslento järjestettiin kuten piti. Kelin vuoksi sen siirtyminen aiheutti aikataulupaineita, ja nekin koulu järjesteli parhaansa mukaan.

Keskustelin koulun pomon kanssa, ja hän kertoi entisen TJ:n tempausten tosiaan pudottaneen p***aa niskaan aika lailla, ja rippeitä putoilee vieläkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monta sivua tarinaa firmasta, oikeusjutuista ja niin edespäin.

Täytyy kyllä myöntää, että vihaksi pistäisi ja kovasti, jos omalle kohdalle tuollainen osuisi. Ymmärrän siis kyllä hyvin Tuomon tuntemukset koulua kohtaan. 10k€ on iso raha, ainakin minulle.

Kun itse menin ensimmäistä kertaa tuonne koululle, en tiennyt mitään heidän maineestaan, ehkäpä onneksi niin minun kohdallani. Vasta koululla tavattuani erään suomalaisen siellä silloin opiskelleen kuulin tällaisia huonojakin asioita koulusta olevan liikkeellä. Kuten jo aiemminkin sanoin, minun mielipiteeni perustuu omaan kokemukseeni kyseisestä koulusta ja se on muodostunut hyväksi näiden kahden kerran perusteella. Kaikki on aina järjestynyt niinkuin on sovittu. Viimekerralla oli pieni väärinymmärrys, joka selvitettiin sitten mallikelpoisesti TRAFIn erittäin nopealla ja asiantuntevalla avustuksella.

Mutta kuten sanottu, ilmeisesti nämä ongelmat ovat pois laitetun TJ:n aikaisia asioita, joita nytkin vielä joudutaan selvittelemään. Toivottavasti koulun maine puhdistuu ja mitään tällaisia ikäviä tapauksia ei tule enää ilmi, sillä minua siellä on kohdeltu aina hyvin. Ja kuten tälläkin foorumilla on jo nähty, myös muilla suomalaisilla on sieltä hyviä kokemuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve,

Ajattelin laittaa tähän vielä oman näkemykseni vaikka itse en ole kyseisissä kouluissa käynytkään. Katsoin kyllä aikanaan molempia, mutta aidan toiselta puolelta löytyi sitten vehreämpää nurmea niin muutin suunnitelmia. Olen itse ollut kaikenkaikkaan neljässä eri lentokoulussa sekä ennen näitä kyseisiä tietysti tutkinut ja ottanut selvää kymmenistä eri kouluista. En voi liikaa korostaa kuinka tärkeää on ottaa koulusta selvää ennen sinne menemistä. Itse olen nyt parin vuoden aikana todennut parhaimmaksi ulkomaiset ilmailufoorumit (PPRuNe yms.) sekä omat kontaktit joiden kautta saa yleensä sitä "oikeaa" tietoa koulun tilanteesta/meiningistä.

Ulkomailla opiskellessani sain kuulla surullisia tarinoista oppilaista jotka olivat rahansa menettäneet, Englannissa ollessani yksi tyttö sanoi menettäneensä yhteen kouluun £80 000!!  :o Tästä hyvänä aasinsiltana myös siihen, ettei kannata maksaa mitään kokonaan etukäteen. Itse maksoin maksimissaan puolet kurssin hinnasta etukäteen ja silloinkin tarkistin, ettei koulu ollut minulle velkaa enempää kuin 10 000€. Täytyy muistaa, että vaikka oletkin oppilas niin olet myös asiakas. Jos koulu halusi minulta enemmän rahaa kerrallaan, selitin heille huoleni ja syyni siihen miksi en halua laittaa liikaa kiinni kerrallaan ja noin 99% tapauksista koulussa asia ymmärrettiin täysin ja hoidettiin asia niin, että oli todella mukava opiskella  :thmbup:

Ulkomailla olemisessa on aina omat riskinsä, mutta jos jaksaa viettää joitakin tunteja nenä kiinni tietokoneen ruudussa, soitella tuntemattomiin numeroihin ja lähetellä sähköposteja niin se maksaa kyllä itsensä takaisin  :thmbup: Itse nautin todella paljon niistä parista vuodesta mitkä Euroopassa vietin ja minkälaisen insightin koko lentoalaan Euroopassa siinä samalla sain  :)

-Jussi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään