Harri Koskinen

Lockheed Martinin Skunk Works suunnittelemassa Mach 6 -konetta: SR-72

6 viestiä aiheessa

http://www.lentoposti.fi/uutiset/lockheed_martinin_skunk_works_sunnittelemassa_mach_6_konetta_sr_72

 

Aviation Week -lehti paljasti perjantaina jutussaan, että Lockheed Martinin salaisten projektien paja Skunk Works työskentelee kuusinkertaisella äänennopeudella lentävän SR-72-koneen parissa. Kyseessä oli niin kova ilmailu-uutinen, että lehden serverit menivät nurin.

...

Legendaarisen SR-71 Blackbirdin perinteitä kunnioittaen nimen SR-72 saanut kaksimoottorinen kone lentäisi nopeudella Mach 6. Se olisi ensisijaisesti tarkoitettu tiedusteluun, mutta sillä olisi myös kyky iskeä maaleihin toisin kuin edeltäjällään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sellaista tiedustelua tuollaisella koneella pystyttäisiin tekemään, mikä ei nykyään satelliitein onnistuisi?

 

Satelliiteilla on vaikea yllättää ketään eikä niillä aina saa kuvaa juuri sieltä mistä haluttaisiin juuri silloin kun halutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli juuri näin - satelliittien radat on helposti mallinnettavissa ja vain tuollaisella hypersonisella koneellla voidaan kuvata milloin vain ja missä vain välittämättä ilmatorjunnasta - ainakin siis nykytilanteessa.

 

On todella  mielenkiintoiosta nähdä, miten tuo scramjet-moottori saadaan toimimaan pidempinä jaksoina. Nyt ilmeisesti pisin jakso, jona scramjetin moottori on satu toimimaan oikeissa olosuhteissa on 120 sekuntia, joten tuntien lentoon on vielä matkaa. Joku kirjoitti, että scramjetin toiminnan pitämistä stabiiilina voitaisiin verrata tulitikun sytyttämiseen hurrikaanissa ja sen pitämiseen palamassa. No, ottamatta kantaa itse asiaan, niin mitä ilmeisemmin supersonisessa, tai ääritilanteessa hypersoninsesss tilanteessa flamoutin ehkäiseminen staaattisessa tilanteeesa lieneen se suurin tekninen ongelma. SR-71:n moottorissa, joka siis on suihkuturbiini, palaminen tapahtuu subsonisesti, vaikka kone kulkee jatkuvasti Mach 3. SR-71:n  moottorin ilmanottoaukossa on kartio, joka liikkuu koneen nopeuden mukana siten, että palamisolosuhteet moottorissa pysyvät hallinnassa.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Concordessa oli samanlainen systeemi, liikkuvat rampit moottorien ilmanottoaukkojen edessä jotka hidastivat supersoonisen ilman subsooniseksi moottorille parempaan nopeuteen. Lisää aiheesta vaikkapa täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se ilmeisesti on, eli suihkururbiinissa ei supersonista palamista saada stabiiliksi, joten ilman nopeus joudutaan alentamaan mekaanisesti subsoniseksi.  Sinänsä hauska detalji on se, että esim SR-71-koneissa hyvin merkitävä osuus työntövoimasta saatiin aikaan nimenomaan tuolla kartiolla sekä moottorin ohivirtuaksen integroimisella savukaasuvirtaukseen.

 

Muistelenko oikein, että myös meillä käytössä oleissa MiG -21-konessa nokkakartio liikkui tuoden saman efektin kuin tuo SR-71:n kartio, vaikka nopeus olikin alhaisempi.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Muistelenko oikein, että myös meillä käytössä oleissa MiG -21-konessa nokkakartio liikkui tuoden saman efektin kuin tuo SR-71:n kartio, vaikka nopeus olikin alhaisempi.

 

Timo

 

Oikeinpa muistat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään