Sami Puro

Ilmailu 100v by TM

13 viestiä aiheessa

Ilmailun vuosisataa kuvaavia artikkeleita tupsahtelee nyt tasaisesti joka suunnasta kun tuo maaginen päivä lähestyy.. Tänään postilaatikkoon ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on myös pitkä artikkeli aiheesta. Ja samaten myös uusimmassa pari pv sitten ilmestyneessä Ilmailu-lehdessä.

 

Samaa linjaa noudattelee kuin aiemmatkin vastaavat artikkelit luonnollisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskoja kuvia.

Nii-in, minkähän näköisiä ja kuuloisia metalli/muovilintusia sitä liiteleekään tämän kotitalonkin paikan yli, seuraavan sadan vuoden päästä?

Varmasti moni muukin asia muuttuu yleensäkkin ilmailussa, kuin pelkästään itse lentokoneet. Tässä asiassakin ihmiskunta vasta ottaa ensiaskeliaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttivät ihan rauskulta noi matkustajakoneet, no mut toivottavasti ei viellä ihan lähiaikoina oo tulossa tommosiks ::) nimittäin ainakin mun osalta se vaatis pikkasen totuttelua. Mutta noi oli erittäin hienoja tommoset autojen korvaajat, ne vois tulla jos tossa vuonna 2005 alussa kun saan ajokortin. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kommentoida vähän samaan tapaan kuin eräässä alemmassa threadissa...

 

Siis mikä ihmeen ilmailu 100 vuotta?? ???

 

Se on totta, että lentokoneita on ollut kohta sata vuotta, mutta eikös ilmailua ole ollut aika paljon kauemmin? Kuumailmapallolla lennettiin ensimmäistä kertaa 1783 ja ilmalaivalla joskus 1800-luvun puolivälissä. Eikös noillakin lentäminen ole ilmailua?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkäpä tuo juontaa juurensa pian tasan 100 vuotta sitten tapahtuneeseen ensimmäiseen kontrolloituun moottorilentoon, josta tämä ilmailu"buumi" varsinaisesti alkoi.

 

Pitäisi siis tarkasti ottaen puhua moottoroidun ilmailun 100 vuotispippaloista.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuiko kukaan katsomaan eilen illalla Ruotsin TV:stä Nobel-juhlia. Lähetyksen alussa näytettiin varsin tarkka elokuvan pätkä Wright Flyerin lennosta lätäköiden peittämällä kentällä. Tosin turhan lyhyt, mutta lyhythän se oli lentokin.

 

Elokuvasta näkyi kuitenkin hyvin, miten koneelle annettiin alkuvauhtia pudottamalla punnus puisesta tornista. Kuinkahan kauan tuollaisa vintturi-katapulttistartteja käytettiin ilmailun alkuaikoina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkäpä tuo juontaa juurensa pian tasan 100 vuotta sitten tapahtuneeseen ensimmäiseen kontrolloituun moottorilentoon, josta tämä ilmailu"buumi" varsinaisesti alkoi.

 

Juuri tästä tietystikin on kyse, sehän on aivan selvää. :)

Halusinkin oikeastaan vain kritisoida noita lehtiä, että ovatko ne muistaneet ollenkaan tuota vanhempaa ilmailua tämän lentokonebuumin keskellä...

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta viis virheistä: suurta yleisöä ja ilmailun tulevaisuutta ajatellen tärkeintä mielestäni on se, että aiheesta yleensä puhutaan - ja pikkuvirheet jäävät sitten asiantuntijoiden pohdittaviksi.

 

Olen samaa mieltä. Joskin hieman pettynyt siitä, että tässä yhteydessä olisi kotimaisessa mediassa voitu puhua enemmänkin myös suomalaisesta ilmailuhistoriasta, mutta tilaisuutta ei ole juurikaan käytetty. (Kiitokset toki sekä Terolle että Jyri Raiviolle PIK-20:n muistamisesta Ilmailu-lehdessä ja HS-kuukausiliitteessä. Mutta kyllä Suomessa on valmistettu monia muitakin lentokonetyyppejä ihan teollisestikin. Ja rakennettu edistyksellisiä lentoasemia :D

 

Onko kukaan näissä lehtijutuissa maininnut mitä ilmailuun liittyvää tapahtui Helsingissä 18. toukuuta 1912? (Vastaus löytyy kirjasta K.W.Janarmo: Varhaisilmailumme, Helsinki 1963)

 

Eniten ärsyttää kumminkin Finnairin marraskuinen Blue Wings, ja sen yhden sivun tiivistelmä Finnair Milestones sivulla 18. (vaikken olekaan Finnairin palveluksessa tai osakkeenomistaja.)

 

Finnair on ulkoistanut asiakaslehtensä tuotannon Sanoma Magazinesille, mutta eikö silti olisi kannattanut tehdä tai ainakin tarkastaa oman historian esittely itse. Ja kysytäänpä samalla tällä foorumilla, miltä lentokentältä on se kuva jossa esiintyy "Convair 340 at Helsinki Airport"

 

Ja ovatko nuo luetellut tapahtumat todella tärkeimpiä kilometritolppia kansallisen lentoyhtiömme taipaleella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän offtopic mutta sopinee tämän otsikon alle. Sattuitteko kuuntelemaan Radio YLEQ:ta? Alivaltiosihteeri muisti aihetta sketsissä - Lentoemännän nipistely 100 vuotta. :D Jos missasitte niin ohjelma tulee uusintana YLE Radio Suomesta sunnuntaina 14.12 klo 15-16.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoemännän nipistely 100 vuotta. :D

 

Taitaa olla pientä liioittelua, vaikka heti ensimmäistä lentoemoa olisi alettu nipistellä.

 

Eli kauankos matkustajalentokoneissa on ollut lentoemäntiä?

Ja oliko heitä heti alusta alkaen kaikkien yhtiöiden palveluksessa ja kaikilla linjoilla? Luulisi, että pioneerikauden pienet koneet olisi kannattanut täyttää maksavilla matkustajilla eikä yhtiön omalla henkilökunnalla? Vaikka toisaalta, äiti-hahmo saattoi lisätä turvallisuuden tunnetta. Ja milloin alettiin lennoilla tarjoilla alkoholipitoisia juomia? Pelon voittamiseksiko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kauankos matkustajalentokoneissa on ollut lentoemäntiä?

 

Pikaisesti netistä haettuna: "The first flight attendant crew flew between San Francisco and Chicago on May 15, 1930. The flight lasted 20 hours and included 13 stops."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkäpä tuo juontaa juurensa pian tasan 100 vuotta sitten tapahtuneeseen ensimmäiseen kontrolloituun moottorilentoon, josta tämä ilmailu"buumi" varsinaisesti alkoi.

 

Pitäisi siis tarkasti ottaen puhua moottoroidun ilmailun 100 vuotispippaloista.

 

- J

 

Entäs herra nimeltä Gustave Whitehead?

 

http://www.deepsky.com/~firstflight/

 

http://www.weisskopf.de/

 

http://www.flyingmachines.org/gwhtd.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti netistä haettuna: "The first flight attendant crew flew between San Francisco and Chicago on May 15, 1930. The flight lasted 20 hours and included 13 stops."

 

Mielenkiintoista, että idea oli ensimmäisen lentoemännän itse keksimä: "As a young nurse in San Francisco, Miss Church approached officials of Boeing Air Transport, a parent company of United, and proposed that stewardesses be added to flight crews. Her idea was accepted. She and seven other nurses began flying between Chicago and San Francisco on May 15, 1930."

http://www.angelfire.com/ab5/WWTanks/People/United_States/Ellen_Church/Bio.html

Oma-alotteisuus palkitaan. Ainakin Amerikassa. ;)

 

Ilmeisesti ideana oli hoitaa lentopelko-nimistä tautia ::)

 

Edit: Vielä parempi sivu http://www.pbs.org/kcet/chasingthesun/innovators/echurch.html

missä näytetään muun muassa lentoemokandidaattien testausta 30-luvulla

Testeihin kuului näköjään myös rinnan, vyötärön ja lantion ympärysten mittaaaminen. Sekä lupaus pysyä naimattomana ainakin 18 kuukautta :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään