Armin Zuger

Lausuntopyyntö koskien Suomen ilmatilarakenteen muuttamista

35 viestiä aiheessa

http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/lausuntopyynnot

"Tavoitteena on, että uusi ilmatilarakenne tulee käyttöön marraskuussa 2014."

Kaikenlaisia muutoksia luvassa....

 

EFHK TMA UPPER (vihreä viiva = suunnittelu, keltainen = nykytilanne)

[ attachment removed / expired ]

EFHK TMA LOWER

[ attachment removed / expired ]

EFTP CTR

[ attachment removed / expired ]

EFTP TMA A

[ attachment removed / expired ]

 

EFTU TMA

[ attachment removed / expired ]

EFTU CTR

[ attachment removed / expired ]

 

EFPO TMA A

[ attachment removed / expired ]

EFPO TMA B

[ attachment removed / expired ]

EFUT TMA

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT: lisätty EFTU CTR ja TMA, EFPO TMA A/B, EFUT TMA

tässä ehkä dokumentti josta tulee minusta TMA/CTR muutokset parhaiten esille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämähän tuntuu laajentuvan kun Poliisin salakuunteluvaltuudet, vuosi vuodelta kasvatetaan, varmuuden vuoksi.  Onhan se kiva kun on isot TMA:t.  Mitäpäs jos suunnittelija joutuisikin maksamaan jokaisesta käyttämästään kuutiokilometristä ilmaa aikaperusteisesti, niin muuttuisiko käyttö tiukemmaksi?

 

VFR-Veijon näkökulmasta olisi kiva jos tuota Degerin nurkkaa  Vantaan CTR:stä oikaistaisiin vähän helpommin lennettäväksi. Nyt kaikki pohjoisesta tuleva liikenne tähtää tuohon terävään nurkkaan ja paikka on oikeasti aika vaarallinen. Koneet samassa paikassa, samalla korkeudella ja kaiken kukkuraksi asutuksen päällä.

 

-kalle

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tainnut tämän palstan historiassa olla montaa harrastusilmailijalle tärkeämpää, ja näin vähän keskustelua herättävää aihetta.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tainnut tämän palstan historiassa olla montaa harrastusilmailijalle tärkeämpää, ja näin vähän keskustelua herättävää aihetta.  :o

Tästä ei käy ilmi se että keneltä sitä lausuntoa pyydetään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä ei käy ilmi se että keneltä sitä lausuntoa pyydetään?

Tässä dokumentissa (weppisivulla ensimmäinen linkki "Trafin lausuntopyyntö") on jakelulista (sivu 2/5).

 

EDIT: Kannattaa muuten lukea läpi "Liite 1 operatiivinen konsepti". Ainakin puhutaan (vaikka todella lyhyesti) yleisilmailusta, ja koulutuslentotoiminnasta.

Nopeasti katsottuna yksi isompi muutos on se, että MIL CTA:n sijalle tulee TSA/TRA (temporary segregated area/temporary reserved area) alueita, jotka aktivoidaan tarpeen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ilmatilajako ja uusia alueita, joita voivat eri käyttäjäryhmät varata. Tässä petaillaan esimerkiksi näiden UAV-kehittelijöiden tarpeita varten suuria alueita Suomen ilmatilasta. Olisiko tässä nyt mahdollista periä näiltä kaupallisilta toimijoilta käypää korvausta varaamastaan ilmatilasta. Päivämaksu voisi olla luokaa satoja tuhansia euroja. Ilmaista sen ei missään tapauksessa tule olla.

Miljardejahan nuo niillä laitteillaan tienaavat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ilmatilajako ja uusia alueita, joita voivat eri käyttäjäryhmät varata. Tässä petaillaan esimerkiksi näiden UAV-kehittelijöiden tarpeita varten suuria alueita Suomen ilmatilasta. Olisiko tässä nyt mahdollista periä näiltä kaupallisilta toimijoilta käypää korvausta varaamastaan ilmatilasta. Päivämaksu voisi olla luokaa satoja tuhansia euroja. Ilmaista sen ei missään tapauksessa tule olla.

Miljardejahan nuo niillä laitteillaan tienaavat.

 

 

Olennaista asiassa olisi vielä nimenomaan se, että korvaus menisi oikeaan osoitteeseen. Ei siis missään nimessä Finavia Oyj:lle, vaan se pitäisi tilittää suoraa valtiolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
... esimerkiksi näiden UAV-kehittelijöiden tarpeita varten suuria alueita Suomen ilmatilasta. Olisiko tässä nytaleelllista periä näiltä kaupallisilta toimijoilta käypää korvausta varaamastaan ilmatilasta. Päivämaksu voisi olla luokaa saiheusta sen ei missään tapauksessa tule olla.

Miljardejahan nuo niillä laitteillaan tienaavat.

 

Maailmalla asiat huonommin jonka takia asia esillä seuraavassa FAI yleiskonferenssissa. Siihen saakka vaikutusreitti on European Air Sports ja euro kansanedustajien kautta.

UAV:t aiheuttaa rajoituksia koska 'see and avoid' periaate ei niiden kanssa toimi. Jossakin rajoituksia lievennetty jos alueella (G-ilmatilassa )saatavissa kunnollinen FIC palvelu ja alue laitettu TMZ ja RMZ kategoriaan. Ref SERA. Tästä tietty aiheutuu palveluntarjoajalle kustannuksia jotka on jotenkin katettava.

Olisiko vaikuttamisen paikka etujärjestöjen ja euroedustajien kautta?

 

-P-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos edes jotain positiivista haluaa löytää, niin CTR:n ylärajat / TMA:den alarajat näyttäisivät useimmissa tapauksissa hieman kohoavan. Mutta ei se kyllä korvaa tuota CTR:n ja TMA:den järkyttävää pinta-alan kasvua... miten ihmeessä ne matkustajakoneet lentävät, jos ne tarvitsevat noin isot CTR:t?! Turustakin kun joku ATR lähtee Helsinkiin u-käännöksellä, niin ei se mitään 10 mailien lenkkiä käy tekemässä, kuten nykyisistä varauksista voisi olettaa.

 

Tässä vielä alueet lukuina:

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1382696768/834c1a6f98678d2e8482e469fda00fab/13415-FINAVIA_TaYDENNYS_1_20_9_2013_Taydennys_hyvaksyntaesitykseen.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos edes jotain positiivista haluaa löytää, niin CTR:n ylärajat / TMA:den alarajat näyttäisivät useimmissa tapauksissa hieman kohoavan. Mutta ei se kyllä korvaa tuota CTR:n ja TMA:den järkyttävää pinta-alan kasvua... miten ihmeessä ne matkustajakoneet lentävät, jos ne tarvitsevat noin isot CTR:t?! Turustakin kun joku ATR lähtee Helsinkiin u-käännöksellä, niin ei se mitään 10 mailien lenkkiä käy tekemässä, kuten nykyisistä varauksista voisi olettaa.

 

Tässä vielä alueet lukuina:

 

http://www.trafi.fi/filebank/a/1382696768/834c1a6f98678d2e8482e469fda00fab/13415-FINAVIA_TaYDENNYS_1_20_9_2013_Taydennys_hyvaksyntaesitykseen.pdf

 

Tuossahan se lukee numeroina, eli Turku, Pori ja Utti Tma:t kasvavat 25-30%. Miksi? Keneltä voi oikeasti tätä kysyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan se lukee numeroina, eli Turku, Pori ja Utti Tma:t kasvavat 25-30%. Miksi? Keneltä voi oikeasti tätä kysyä?

EFTU TMA kasvaa dokumentin mukaan 4%, CTR 24% (ks myös ketjun kuvat).

 

EDIT: EFPO TMA A/B ja EFUT TMA:n kuvat lisätty ekaan viestiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs kohtaa tuo Utin TMA-idea onkaan määritelty? Oheinen karttakuva on hiukkariikkisen epäselvä, joten ajatus jää vähän ihmettelyn asteelle. Lähinnä hämmästyttää, mikä tarve siellä on oikeasti laajentaa aluetta noinkin paljon ja ennen kaikkea, meinaako tuo uudistus ihan vakavissaan syödä EFWB:n sisäänsä?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo EFTU CTR laajennus etelään on oikeastaan ihan tervetullut näin Turusta lentävänä.. Mahtuu kivammin koko kaupunkialue "lähialueen eteläosa" selvitykseen. :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se jännä, kun täällä mahtuu JFK, EWR ja LGA pienempään ilmatilaan kuin mitä EFHK tarvitsee...

 

Tämän kenttätiheyden sijaan osui itselleni aiemmin tuossa silmään San Diegon alueelta (KSAN) tuollainen VFR corridor, joka kulkee kentän "edestä" poikittain (pohjois-etelä -suuntaan). Tälläinen vastaava olisi varmasti tervetullut tuosta Malmilta pohjoisen suuntaan ja toisinpäin tuon Hki-Vantaan järjettömän ilmatilavarauksen läpi.

 

http://vfrmap.com/ -- siitä suurennatte sen verran (jos ei jo näkyvissä), että siinä näkyy sellainen violetti katkoviiva. Selitykset löytyvät vastaavaa viivaa osoittavan nuolen toisesta päästä.

 

Ja eikö tälläiset menetelmien muutokset (http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107992.from1383898840.html) pitäisi ennemminkin pienentää näiden ylimitoitettujen alueiden suuruutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossahan se lukee numeroina, eli Turku, Pori ja Utti Tma:t kasvavat 25-30%. Miksi? Keneltä voi oikeasti tätä kysyä?

 

Villi veikkaus Porin osalta: mahtuu vektoroimaan paremmin paikallista IFR-liikennettä (SIO) ja saa paremmin IFR-harjoitusalueille tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skarpimpi kuva Utin TMA-hahmotelmasta löytyi. Kyllähän se meinaa nielaista Wredeyn sisäänsä. Hämmentää kyllä jonkin verran, että miksi. Nykyinenkin alue on kentän ja eritoten TMA:n  käyttöasteeseen nähden kohtuuttoman suuri. Lisäkiusana näyttäisi olevan, että esim. Malmi-Lappeenranta -tyyppinen operointi kulkee väkisin Utin TMA:n kautta, ellei halua navigoida pohjoisen kautta ympäri. Kaakkoiskulma kun näyttäisi liimautuvan ADIZ:iin. Minen vaan ymmärrä ja pudistelen päätäni epäuskoisena.

 

EDIT: No niinno toki TMA:n alta voi lentää, mut silti.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kenttätiheyden sijaan osui itselleni aiemmin tuossa silmään San Diegon alueelta (KSAN) tuollainen VFR corridor, joka kulkee kentän "edestä" poikittain (pohjois-etelä -suuntaan). Tälläinen vastaava olisi varmasti tervetullut...

 

Taitaa olla just se paikka, jossa Cessna 172 ja PSA:n 727 törmäsivät toisiinsa ja 135 ihmistä kuoli  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla just se paikka, jossa Cessna 172 ja PSA:n 727 törmäsivät toisiinsa ja 135 ihmistä kuoli  :o

 

Niin taitaa. Mutta elettiin vuotta 1978 ja se Cessna oli harjoittelemassa koululennolla IFR lähestymisiä joita sen omalla kotikentällä ei ollut mahdollista tehdä. PSA:n kone taas selvitettiin näkölähestymiseen ja lopulta koneet ajautuivat yhteen ikävin seurauksin. Tuo VFR korridoori on ihan eri juttu, eikä sen sijainnilla ole mitään tekemistä tuon ikävän onnettomuuden kanssa. Ja siinä muuten kuoli 144 ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin sivuilta: "Trafi toivoo mielipiteitä esityksiin laajasti kaikilta Suomen ilmatilan kehittämisestä kiinnostuneilta tahoilta, myös yksityishenkilöiltä." Lausuntoaikaa on 30.11. saakka.

 

Tulevat saamaan... Kertokaas enemmän maanmittausinsinöörit, mikä se Trafin kupongeissa oleva  604132N0255030E -formaatti on ja miten se konvertoidaan Google Maps/Earth muotoon? Mielellään yksinkertaiset vastaukset ja ohjeet (laivanupotuksessa käytetty koordinaatisto lienee parhaiten hallussa).

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevat saamaan... Kertokaas enemmän maanmittausinsinöörit, mikä se Trafin kupongeissa oleva  604132N0255030E -formaatti on ja miten se konvertoidaan Google Maps/Earth muotoon? Mielellään yksinkertaiset vastaukset ja ohjeet (laivanupotuksessa käytetty koordinaatisto lienee parhaiten hallussa).

 

T. Mika

 

Eiköhän tuo ole suoraan maantieteelliset koordinaatit: 60 astetta (pohjoista) 41 minuuttia  ja 32 sekuntia, 25 astetta (itäistä) 50' ja 30''. Joskus käytetään myös desimaalisia minuutteja, jolloin tuo olisi esim 60h 41.32 minuuttia. Kun noita tarpeeksi monta katselee, niin jos jossain kaksi viimeistä numero ovat enemmän kuin 59, sanoisin, että ovat desimaalisia, muuten lähtisin olettamuksesta, että ovat sekunteja.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomissa oli juttu Norskien koneesta josta meni rengas, ja joutui hetkisen ajamaan rinkiä ja palaamaan EFHKlle. Ohessa oli tämä kuva:

http://is11.snstatic.fi/img/658/1288623138978.jpg

jossa näkyy koneen reitti.

Olisi kiva tietää, että missä liikennekoneet oikein liikkuvat. Saako jostain näkyviin Helsinkiin tulevan ja lähtevän liikenteen, jotta voisi arvioida, että kuinka nykyistä ilmatilaa käytetään.

 

1288623138978.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään