Ilkka Mäkelä

Kaksi hyppykonetta törmäsi toisiinsa Duluthissa, Minnesotassa.

23 viestiä aiheessa

Kaksi laskuvarjohyppääjiä kuljettanutta Cessnaa törmäsi toisiinsa ilmassa lauantaina Superiorin kaupungin yläpuolella lähellä Duluthia Minnesotan ja Wisconsinin osavaltioiden rajalla. Cessna 182:sta katkesi siipi. Hyppääjät olivat jo valmiina hyppyyn osittain koneiden ulkopuolella ja kaikki pääsivät turvallisesti maahan, kuten myös vaurioituneen Cessna 182:n lentäjä pelastusvarjonsa avulla. Toinen kone, C185, laskeutui ongelmitta mutta C182:sta tuli entinen.

 

http://www.duluthnewstribune.com/event/article/id/282465/

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=161875

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi laskuvarjohyppääjiä kuljettanutta Cessnaa törmäsi toisiinsa ilmassa lauantaina Superiorin kaupungin yläpuolella lähellä Duluthia. Cessna 182:sta katkesi siipi. Hyppääjät olivat jo valmiina hyppyyn osittain koneiden ulkopuolella ja kaikki pääsivät turvallisesti maahan, kuten myös vaurioituneen Cessna 182:n lentäjä pelastusvarjonsa avulla. Toinen kone, C185, laskeutui ongelmitta mutta C182:sta tuli entinen.

 

http://www.duluthnewstribune.com/event/article/id/282465/

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=161875

 

Melkoisen dramaattista kypäräkameravideota tästä yhteentörmäyksestä, jossa C182 jopa syttyi tuleen siiven katkeamisen yhteydessä:

 

http://www.nbcnews.com/video/nightly-news/53461411/#53461411

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkoisen dramaattista kypäräkameravideota tästä yhteentörmäyksestä, jossa C182 jopa syttyi tuleen siiven katkeamisen yhteydessä:

 

http://www.nbcnews.com/video/nightly-news/53461411/#53461411

 

Jokainen voi miettiä tuosta videosta sitä, kuinka lähelle toista konetta kannattaa "sunnuntai-puljissa" mennä, esim. valokuvausta tms. varten. Itse en kannata semmosta toimintaa ilman koulutusta ja ilman hyvää syytä. Nuo tilanteet tapahtuu tuolla ilmassa niin äkkiä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi miettiä tuosta videosta sitä, kuinka lähelle toista konetta kannattaa "sunnuntai-puljissa" mennä, esim. valokuvausta tms. varten. Itse en kannata semmosta toimintaa ilman koulutusta ja ilman hyvää syytä. Nuo tilanteet tapahtuu tuolla ilmassa niin äkkiä.

 

Tero

 

Tuollaisesta perseilystä pitäisi langettaa kollektiivinen rangaistus kaikille siihen osallistuneille ja myös varmistaa, ettei tuo porukka pääse koskaan enää ilmaan vaarantamaan sivullisten ihmisten turvallisuutta.

 

:thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi miettiä tuosta videosta sitä, kuinka lähelle toista konetta kannattaa "sunnuntai-puljissa" mennä, esim. valokuvausta tms. varten. Itse en kannata semmosta toimintaa ilman koulutusta ja ilman hyvää syytä. Nuo tilanteet tapahtuu tuolla ilmassa niin äkkiä.

 

Erityisesti tuo koskee hyppylentotoimintaa jossa linjalla oltaessa hyppääjien könytessä oviaukolle ja ulos sekä koneen painopiste että aerodynamiikka muuttuu radikaalisti , eri konetyypeillä eri tavalla. Eräskin ulkomainen kaksimoottorinen joutui Suomessa tilanteeseen jossa oikaisutoimenpiteet tehtiin käsikirjan mukaan ja  kone oli vaakalaennossa vasta noin 6000ft tapahtumakorkeuden alapuolella.

Suomessakin on kokeiltu tuollaista läheltä ajoa mutta huonommalla menestyksellä koska ei osunut ei lasketa tilastoihin eli on vaikea päätellä kuinka lähellä osumaa todellisuudessa oltiin. Kyydissä olleet  kuulivat toisen koneen äänen.

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisesta perseilystä pitäisi langettaa kollektiivinen rangaistus kaikille siihen osallistuneille ja myös varmistaa, ettei tuo porukka pääse koskaan enää ilmaan vaarantamaan sivullisten ihmisten turvallisuutta.

 

:thmbdn:

 

Minusta näyttää, että koneet olivat sellaisessa keskinäisessä asennossa, ettei kumpikaan pilotti nähnyt toista konetta. Ilmeisesti vain pari hyppääjistä näki tilanteen kehittyvän. Se, että miten moiseen tilanteeseen jouduttiin, on sitten toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen voi miettiä tuosta videosta sitä, kuinka lähelle toista konetta kannattaa "sunnuntai-puljissa" mennä, esim. valokuvausta tms. varten. Itse en kannata semmosta toimintaa ilman koulutusta ja ilman hyvää syytä. Nuo tilanteet tapahtuu tuolla ilmassa niin äkkiä.

 

Tero

 

Sunnuntaipuljassakin kyllä yleensä pohditaan se, mitä tehdään jos toinen katoaa näkyvistä. "Sinä väistät alas ja minä ylös" sekä keskinäinen korkeusporrastus josta pidetään kiinni ei välttämättä ole ihan tuntematon asia. Se auttaa paljon, asian vakavuutta yhtään vähättelemättä.

 

Aiheesta voisi tietysti keskustella myös siltä kannalta että mitä kukin puljaa joskus lentävä/lentänyt on oppinut hyväksi huomioida. Sitä varmasti tapahtuu kiellettiin se tai ei, ja tieto aiheesta ei haittaa varmasti yhtään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaipuljassakin kyllä yleensä pohditaan se, mitä tehdään jos toinen katoaa näkyvistä. "Sinä väistät alas ja minä ylös" sekä keskinäinen korkeusporrastus josta pidetään kiinni ei välttämättä ole ihan tuntematon asia. Se auttaa paljon, asian vakavuutta yhtään vähättelemättä.

 

Aiheesta voisi tietysti keskustella myös siltä kannalta että mitä kukin puljaa joskus lentävä/lentänyt on oppinut hyväksi huomioida. Sitä varmasti tapahtuu kiellettiin se tai ei, ja tieto aiheesta ei haittaa varmasti yhtään.

 

 

 

Olennaista on säilyttää riittävä etäisyys vaakatasossa. Tottakai asioista voidaan sopia, ja sovitaankin. Mutta kun mennään liian lähelle ja sitten jos pahimmassa tapauksessa menetetään näkyvyys toiseen taikka toinen tekee jotain yllättävää (tahattomastikin), niin sitten jälki voi olla todella rumaa. Tässä tapauksessa oli järkyttävän hyvää tuuria kaikilla, näin ei aina ole. Kyllä pitäisin tarpeettoman "osastolentämisen" minimissään.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olennaista on säilyttää riittävä etäisyys vaakatasossa. Tottakai asioista voidaan sopia, ja sovitaankin. Mutta kun mennään liian lähelle ja sitten jos pahimmassa tapauksessa menetetään näkyvyys toiseen taikka toinen tekee jotain yllättävää (tahattomastikin), niin sitten jälki voi olla todella rumaa. Tässä tapauksessa oli järkyttävän hyvää tuuria kaikilla, näin ei aina ole. Kyllä pitäisin tarpeettoman "osastolentämisen" minimissään.

 

Tero

 

Kyllähän se niin on, että olennaisen tärkeää on säilyttää se korkeusporrastus, kuten Tuomas sanoi ja tehdä se oikeinpäin. Tuossa onnettomuudessa ei tehty kumpaakaan oikein... Ja ainakin minulle osastolentäjät kyllä nimenomaan tuppaavat sanomaan, että on helpompi lentää lähellä, kuin kaukana. Yleensä siinä vaiheessa, kun lennetään sitä avo-palloa pitkähköillä etäisyyksillä, se riski sille onnettomuudelle saattaa olla jopa ilmeisempi, kuin jos lennetään lähellä. Se näköyhteyskin on monesti helpompi menettää silloin, kun ollaan pitkillä etäisyyksillä. Kun lennetään lähellä, sun on vaikeampi joutua asetelmaan, että menetät näköyhteyden toiseen...

 

Noinkohan tuotakaan onnettomuutta olisi tapahtunut, jos tuossa olisi lähtökohtaisestikaan (videon alusta lähtien, kun ei parempaa tietoa ole) tehty mitään oikein, tai jos oltaisiin lennetty lähekkäin...

 

Joo, tokihan osastoa ei pidä lähteä lentämään ollenkaan, jos ei sen perusteet ole hallinnassa. Siitä ollaan samaa mieltä. Mutta tuollainen yleistäminen "sunnuntaipuljailuun" yleisesti on mun mielestä vähän arveluttavaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan. Mutta mikä on tarpeetonta?

 

Sen jälkeen voisimme aloittaa ihan uuden ketjun aiheesta "tarpeellinen" osastolentäminen ja eksyä siitä "tarpeelliseen" harrastelentämiseen ja vielä yleistää se "tarpeelliseen" harrastamiseen.

 

Lopputuloksena voisimme todeta, että ihmiset tekevät aika paljon tarpeettomia asioita elämässää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lopputuloksena voisimme todeta, että ihmiset tekevät aika paljon tarpeettomia asioita elämässää.

Niin no,se on ihan arvion esittäjästä kiinni. Suurin osa päivän askeleistamme voi olla tarpeettomia,riippuen siitä mihin vertaa ja kuka vertaa tai arvioi :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tokihan osastoa ei pidä lähteä lentämään ollenkaan, jos ei sen perusteet ole hallinnassa. Siitä ollaan samaa mieltä. Mutta tuollainen yleistäminen "sunnuntaipuljailuun" yleisesti on mun mielestä vähän arveluttavaa...

 

Mua ei arveluta yhtään sanoa se, että semmosten, jotka ei hommaa osaa eikä tiedä miten se turvallisesti hoituu (eli "sunnuntaipuljailu") -> vaarallista touhua.

 

No nää on makuasioita sano koira ku... Kaikki tehköön kuin parhaaksi näkee  ;).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisesta perseilystä pitäisi langettaa kollektiivinen rangaistus kaikille siihen osallistuneille ja myös varmistaa, ettei tuo porukka pääse koskaan enää ilmaan vaarantamaan sivullisten ihmisten turvallisuutta.

 

No eihän tuossa ihmetyttänyt kuin tuo satakasivitosen paikka, kuski ei taatusti nähnyt nokan takaa yhtään mitään. Ja kun porukka kiipesi ulos, alkaa Skywagonikin vajota jos linjalla pidetään liian vähän tehoja. Vaikka hyppyovi onkin oikealla puolella, ajaisin nimenomaan toisin päin - että 182 nuhapumppuna vetäisi puljaa ja 185 muskelikoneena seuraisi vasemmalla, takana ja hieman korkeammalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siipikoneen paikka on oikealla puolella, jos kuski istuu vasemmalla.

 

Tietenkin oikealla. Meni vasen ja ööö... oikea sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounille ja muillekin kätevä muistisääntö: vasen käsi on se, missä peukalo osoittaa oikealle. Ja tietenkin päinvastoin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C182:n lentäjä, joka hyppäsi laskuvarjolla, kertoo oman tarinansa (jos verisen naaman näkeminen ei miellytä, älä klikkaa tätä linkkiä):

 

http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/11/08/21351778-no-control-skydivers-pilot-recounts-death-defying-leap-from-burning-plane

 

Käytännössä sama kertomus ilman valokuvaa täällä:

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Midair-Pilot-Describes-Escape-From-Burning-Plane220945-1.html

 

.. tälläkin kaverilla on CPL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wau.

 

"Experienced pilot with more than 400hrs" kertonee aika paljon katselijalle.

 

Heh,on tuo nyt kuitenkin enemmän kuin 150 hrs,joka riittää vaikka lennonopettajakelppareihin rapakon tällä puolen!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään