Guest TeemuGranstrom

Ilotulitteet ja EFHK:n lähestyminen

16 viestiä aiheessa

Rupesi eilen mietityttämään, että onko EFHK:n lähettyvillä joku tietty raja missä ei saa ilotulitteita ampua. Suurimmat pommithan lentävät n.100m korkealle? Luulisi, että paikoin olisi suurikin riski osua koneeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä asia on minuakin ajoittain mietityttänyt, varsinkin kun pari kaveria väitti ammuskelleensa ilotulitteilla koneita lemminkäiseltä muutama vuosi sitten. Vartijat olivat kuulemma saattaneet ammuskelijat lentoaseman putkaan rauhoittumaan... :P. Erittäin vaarallista touhuahan tollanen on, ja tämäkin juttu on todennäköisesti vain vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai yksi kone tipu mahdollisesta kepinpätkästä tai erittäin pienestä määrästä palavaa ruutia??, mutta tottahan se häiritsee

 

Whii... 2000 viesti täyteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai siinä muuta käy kuin raketti menee kappaleiksi. ;D

 

Taitaa siinä kuule käydä vähän pahemmin ::). Muistan hämärästi tapahtuman jossakin päin maailmaa, kun finskin 57 (B757):n moottoriin meni matkatavara lappu (siis semmoinen mikä kiinnitetään ruumaan meneviin matkatavaroihin) ja aiheutti näin kopmressorisakkauksen. Eli käytännössä ei mitään :P.

 

EDIT: Ja paikka oli Kanarialla, jos muisti pelaa oikein kone lähti Teneriffalta ja diverttas Las Palmasiin tuon takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa erikoiselle, jos matkatavaralappu on tuollaista aiheuttanut.

Eikös noiden pitäisi syödä jäätyneitä broilereitakin, tms?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa erikoiselle, jos matkatavaralappu on tuollaista aiheuttanut.

Eikös noiden pitäisi syödä jäätyneitä broilereitakin, tms?

 

Jos nyt oikein muistan, niin eikö noita broileri testejä tehty lentokoneiden tuulilaisehin ei moottoreihin? Voi olla että muistan väärin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi muuten ollakkin, että se meni noin.

Mutta kyllä sinne moottoriinkin käsittääkseni syötetään kaikenlaista kivaa, testivaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin tosiaan melko varmasti Finskillä olleen pari vuotta sitten (vai oliko peräti viime vuonna...) tapaus, jossa Teneriffan platalla toiseen moottoriin oli päässyt matkalaukkutagi tai vastaava, joka oli sitten nousussa aiheuttanut kompressorisakkauksen -> Kabam, diverttaus Las Palmasiin ja koko moottori vaihtoon.

 

(Toivottavasti joku voi varmistaa ylläolevan. Olenhan ennenkin puhunut täällä täyttä paskaa.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aiheutti näin kompressorisakkauksen.

 

Ja mitä muuten kompressorisakkaus tarkoittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinne moottoreihin testausvaiheessa ammutaan mm. pakastebroilereita (tai paremminkin kalkkunoita?)

Kyse ei ole siitä, että moottorin pitäisi kestää täysin vaurioitta ICAO:n standartipulun törmääminen. Kyse on siitä miten moottori toimii vauriotilanteessa. Esim moottorin ulkokehän läpi ei saa tulla mitään osia, vaan kaiken pitää tulla ulos moottorin takapäästä.

 

Kompressorisakkaus tarkoittaa moottorin ahtimen sakkaamista. Ahtimen siivethän ovat samalla tavalla "siipiä" kuin lentokoneen siivet tai helikopterin lavat.

Sitä en jaksa muistaa mikä yleensä aiheuttaa ahtimen sakkaamisen. Ilmavirtauksen häiriintyminen ahtimelle? Muistaakseni tri-jeteissä (DC-10,MD-11, B727 jne) keskimoottori on erityisen arka ahtimen sakkaamiselle.

Joku joka on opiskellut näitä lähiaikoina varmaan selventää lisää (omasta kouluajasta kulunut kohta 10 vuotta...)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha sen tuossa tiivistikin. Kompressorisakkauksen seurauksena on yleensä muutama kova pamaus ja näkyviä liekkejä moottorin ilmanottopuolelta... Niin, ja kallis lasku. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus oli juttua telkkarissa että 2,5 kg pulut tai muut linnut tulevat moottorista kunnialla ulos, mutta sitä suuremmat....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan Juha ja Antti. Tulihan tämäkin selväksi.

Kuinkakohan yleisiä nämä ovat maailmalla? Eli voiko periaatteessa moottoriin lentävä lintu aiheuttaa tämän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskoon parempi suomenkielellä puhua ihan vaan ahtimen sakkaamisesta, kuten tapahtuu IRL eikä vääntää keinotekoisia uusia termejä suoraan ulkomaankielestä... ;)

 

Optimaalisessa tilanteessa ko. tapahtuma johtaa moottorin sammumiseen, mikä tietysti saattaa taas edelleen aiheuttaa moniaita tapahtumia. Yleensähän siipi sakkaa, kun se kohtaa ilmavirran riittävän suurella kulmalla, eli kohtauskulma ylittää sakkausrajan. Häiriintynyt virtaus tähän yleensä on tavalla tai toisella syypää. Joidenkin moottorien imuaukko (useinkin nuo maininut pyrstömoottorit) on sikäli hankala muodoltaan, että sangen pienikin häiriö voi multiploitua ja johtaa sakkaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään