Sami Virkkula

Kentän valaistuslaitteista

8 viestiä aiheessa

 

Mitä nämä valojen lyhenteet tarkoittaa?

 

 

 

 

LIL Light intensity low

LIH Light intensity high

W White

G Green

R Red

B Blue

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanneksen vastaukseen lisätäkseni, pientehoiset lähestymisvalot ovat sijoitettu linjaan kiitotien loppulähetysmislinjalle noin 400 metrin matkalle. Etäisyydestä riippuen linjalla on yksi tai kaksi sivuortta. Pientehoiset lähestymisvalot ovat suuntaamattomia ja näkyvät myös kiitotielle. Suurtehoiset lähestymisvalot sijaitsevat fyysisesti samassa paikassa kuin pientehovalot, mutta suurtehovaloissa on kuitenkin useita lamppuja rinnakkain ja ne ulottuvat noin 800 metrin etäisyydelle kynnykseltä. Ne ovat väriltään valkoisia ja lyhyellä loppuosalla punaisia. Ja nämä suurtehovalot ovat siis suunnattuja valoja, ja näkyvät tehokkaimmin vain muutaman asteen kulmassa loppulähestymislinjalle.

 

Pientehovalot tulee sytyttää viimeistään kymmenen minuuttia ennen koneen arvioitua saapumisaikaa. Sammuttaminen puolestaan aikaisintaan kymmenen minuuttia koneen lähdön jälkeen, tai kun kone on paikannettu tutkalla ja voidaan olla varmoja ettei se käänny takaisin lähtökentälle. Suurtehovaloja voidaan käyttää myös pientehovaloina polttamalla niitä 1% asetuksella. 100% asetusta käytetään pääasiallisesti kun näkyvyys on alle viisi kilometriä tai kun pilvikorkeus on pienempi kuin käytettävän lähestymismenetelmän OCA/OCH + 300 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksikäs ne valot pitää sytyttää niin aikaisin?

Kenties lentäjät tykkäävät, että näkevät kiitotien jo hyvissä ajoin ja kuitenkin ne koneet sellasta vauhti menevät ettei se 10min mitenkään mahdottoman paljon ole.

Näin siis maalaisjärjellä ajateltuna, menikö mettään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ite käsitän tuon saapumisajan tässä aikana, jolloin kone saapuu sinne kentän ilmatilaan. Tuskin ne valot nyt lämpee kymmentä minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvioitu saapumisaika tarkoittaa virallisesti IFR-lennoilla aikaa, jolloin ilma-aluksen arvioidaan saapuvan siihen suunnistuslaitteiden avulla määriteltyyn kohtaan, josta mittarilähestymismenetelmä aloitetaan, tai jos lentopaikalla ei ole suunnistuslaitteita, aika, jolloin ilma-alus saapuu lentopaikan yläpuolelle. VFR-lennoilla luonnollisesti ainoastaan jälkimmäinen vaihtoehto on mahdollinen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajan käsikirjassa mainitaan että:

 

Huurteen sulattamiseksi on liukukulmavaloja pidettävä 100%:n tai 30%:n valovoimakkuudella vähintään 10 minuuttia ennen ilma-aluksen arvioitua saapumisaikaa.

 

Tällä varmistetaan että lampun pinnalle mahdollisesti muodostunut jää/huurre ei muodosta virheellistä valokuviota.

Sama juttu ilmeisesti myös kiitotievalojen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään