Tapani Tuomanen

VVS Kysymys Carl Geustille

3 viestiä aiheessa

Kysymys Carl Geustille PR-5 koneesta, eli ei ihan VVS kuitenkaan vaikka senkin käytössä noita koneita jokunen oli.

 

En tiedä kuuluukohan tämä nyt varsinaisesti Suomalaisen ilmailuhistorian foorumille mutta haluaisin kysyä R-5 koneen kabiinivariantin eli Rafaelyants PR-5n värityksestä.

 

Kirjassa Red Stars 3, mainitaan ainakin koneen SSSR- N70 olleen vaaleansininen, tummansinisillä koristemaalauksilla. Tuo kone oli prototyyppi. Koneesta on jonkin verran kuvia myös netissä.

 

Ainakin rekisterin perusteella kone lienee ollut Polar Avijatsijan käytössä ja siellähän kai useimmat koneet olivat oranssin värisiä sinisillä keulilla ja moottorin "koulingeilla".

 

Kyseiset PR-5 variantit näyttävät joissain kuvissa alumiinimaalatuilta ja jossain toisissa taas mattapintaisilta joka hyvinkin voisi käydä vaaleansinisestä. Oliko siviilikoneissa jokin selkeä standardi sen lisäksi että tummansininen näyttäisi olevan hyvin yleisesti käytetty koristeväri.

 

Terveisin Tapani

 

Edit: Turhat rivinsiirrot pois. Antakaa foorumin oman softan hoitaa rivitys automaattisesti / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen yrittänyt löytää vastauksen PR-5 konetta koskevaan kysymykseen venäläisistä lähteistä, jotka kuten länsimaalaisetkin saattavat joskus ollaa hyvin ristiriitaisia mitä maalauskaavioihin tulee. Tässä tapauksessa arvovaltaisin lähde lienee tunnetun ilmailunhistorian tutkijan ja erityiseti Polikarpov-asiantuntijan Mihail Maslovin R-5 ja R-z profilli (Armada-sarja nro 22,Eksprint 2000). Tämän kirjan mukaan ko. RS 3-kirjan sivulla 103 olevan PR-5 SSSR-N70 koneen perusväri oli alumiinihopea, ja koristemaalaukset kirkkaansinisiä. Pitää kyllä paikkansa että Polarnjaja aviatsijan sarjavalmisteisissa koneissa käytettiin yleensä runsaasti oramssinväriä. Maslovin itse julkaisemassa Krylja (Siivet) -ilmailulehdessä on julkaistu Polarnaja aviatsijan (eli SSSR-N-rekisterin) koneiden yksilöhistoriikkisarja. Numerossa 1/2011 julkaistiin mm.  N70-koneen historiikki, jonka mukaan kone poistettiin jo tammikuussa 1936; näin ollen sitä tuskin ehdittiin maalata uudelleen. Valitettavsti Krylja-lehden julkaiseminen näyttää numeron 2/2011 jälkeen olevan keskeytynyt.

 

Em. julkaisuissa on julkaistu samoja kuvia N70 -koneesta kuin RS 3-kirjassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tiedoista. Tuo Maslovin tietokirja on tuttu ja siinähän on toki Englanninkieliset

kuvatekstitkin mukana. Venäjä vaan kun ei oikein taitu.  Kuten sanottu moni PR-5 näyttää kuvissa

hopeiselta joka lie ollut yleinen siviilikoneiden 30 luvun perusväri,  ja nimenomaan maalina

eikä paljaana alumiinipintana.  Mietin vain tuota napaseutua ja sen oranssisia koneita.

Alumiinillahan suojattiin myös kangaspintoja kuten esim I -153 talvisodan taivaalla.

 

 

Terveisin Tapani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään