38 viestiä aiheessa

Kuka tietää/osaa kertoa miten määritellään käsite QNE?

'PANS - ICAO abbreviations' ei sitä enää sisällä.

Onko QNE ilmanpaineen vai korkeuden mittayksikkö?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

QNE on kosketuskohdan korkeus (height), joka saadaan asetuksella 1013 mb. Toisin sanoen kosketuskohdan painekorkeus.

 

Kuten varmasti tiedätkin, tätä tarvitaan, kun operoidaan korkealla oleville kentille, joissa QFE/QNH on liian alhainen laitettavaksi korkeusmittariin.

 

Eli ei sinällään ole ilmanpaineasetus.

 

Toivottavasti tästä oli apua.

 

Aatu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä oli taannoin muuan keskusteluketjussa opettavainen selvennys siitä, kuinka QNE nimenomaan tarkoittaa jonkun tietyn lentokentän korkeutta standardipaineastuksella, ei itse paineasetusta. Saman mainitsee wikipedia:

 

The term "QNE" refers to the indicated altitude at the landing runway threshold when 1013.2mb/29.92 inHg is set in the altimeter's Kollsman window and not the setting itself, as is commonly misconceived.

 

Samalla tavalla QNH, QFF ja QFE ovat lentokenttäkohtaisia, mutta ne tarkoittavatkin paineasetuksia.

 

Minuakin kiinnostaisi löytää joku ihan virallinen määritelmä jossa tämä kerrotaan (tai kumotaan). Viimeksi kun leveilin tällä nippelitiedolla, minua ei uskottu juuri tuon luotettavan lähteen puutteen vuoksi.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

 

QNE on kosketuskohdan korkeus (height), joka saadaan asetuksella 1013 mb. Toisin sanoen kosketuskohdan painekorkeus.

 

Kuten varmasti tiedätkin, tätä tarvitaan, kun operoidaan korkealla oleville kentille, joissa QFE/QNH on liian alhainen laitettavaksi korkeusmittariin.

 

Eli ei sinällään ole ilmanpaineasetus.

 

Toivottavasti tästä oli apua.

 

Aatu

 

 

Häh ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset hyvistä vastauksista.

 

Kysymyksessäni ei sinänsä ollut kompaa, mutta halusin jakaa oman hämmästykseni kun minulle viimein 34 vuoden lentämisen jälkeen selvisi, että

- QNE EI tarkoita korkeusmittarin asetusta (toisin kuin QNH tai QFE)

- ko termi ON poistunut ICAO:n fraseologiasta jo muutama vuosi sitten

- QNE on termi joka tarkoittaa tietyn lentopaikan (kiitotien) kosketuskohdan korkeutta merenpinnasta jalkoina, kun käytetään 1013,25 hP korkeusmittariasetusta eli standardiasetusta.

 

QNE on siis korkeus. 

QNE ei ole ilmanpaine.

QNE ei ole korkeusmittarin asetus.

 

:o

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset hyvistä vastauksista.

 

Kysymyksessäni ei sinänsä ollut kompaa, mutta halusin jakaa oman hämmästykseni kun minulle viimein 34 vuoden lentämisen jälkeen selvisi, että

- QNE EI tarkoita korkeusmittarin asetusta (toisin kuin QNH tai QFE)

- ko termi ON poistunut ICAO:n fraseologiasta jo muutama vuosi sitten

- QNE on termi joka tarkoittaa tietyn lentopaikan (kiitotien) kosketuskohdan korkeutta merenpinnasta jalkoina, kun käytetään 1013,25 hP korkeusmittariasetusta eli standardiasetusta.

 

QNE on siis korkeus. 

QNE ei ole ilmanpaine.

QNE ei ole korkeusmittarin asetus.

 

:o

 

Peter

 

Ei hitto! ;)

 

Luulen ymmärtäväni, mitä edellä viitattu FAA:N dokumentti (tämä on otettu Venäjää koskevasta osasta; siinä asia on minusta kerrottu hyvin selvästi) sanoo:

 

(1) QNH. An altimeter setting equivalent to the barometric pressure measured at an airport altimeter datum and corrected to sea level pressure. At the airport altimeter datum, an altimeter set to QNH indicates airport elevation. Altimeters are set to QNH while operating at and below the transition altitude and below the transition level.

(2) QNE. An altimeter setting equivalent to International Standard Atmosphere (ISA) sea level pressure, 1013.2 hPa or 29.92 inches of mercury. Altimeters are set to QNE while operating at and above the transition level.

(3) QFE. An altimeter setting equivalent to the barometric pressure measured at an airport altimeter datum, usually the approach end of the runway in use. At the airport altimeter datum, an altimeter set to QFE indicates zero altitude.

 

Mutta tuosta Peterin selityksestä en saa mitään tolkkua ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on riittänyt keskustelua eri foorumeilla....

 

 

"In Q, or basic telecommunication code, it means, “What reading will my altimeter give on landing at [place] at … hours with my subscale [Kollsman window] set at 1013.2 hectopascals/29.92 in of mercury?” It may substitute QFE at high-level airfields where the subscale doesn’t have sufficient range to set QNE. All aircraft set their altimeters to QNE above the transition altitude.

 

Read more: http://www.answers.com/topic/qne-aviation#ixzz2l4gMdT3N"

 

 

"Sorry to be a bit pedantic, but QNE is not in fact an altimeter setting.

QNE is the elevation of the airfield (threshold?) when 1013.2 is set on the altimeter."

http://www.pprune.org/archive/index.php/t-65806.html

 

"Capt W is absolutely correct:"QNE is the reading in feet on an altimeter with the sub-scale set to 1013.2 mb when the aircraft is at aerodrome or touchdown elevation"You are right in that the altimeter will not give airfield elevation, but in this case that is not what is required - it will give the airfield's pressure altitude or QNE (pressure altitude is the height above the 1013.2mb level - and airfield pressure altitude rather than altitude amsl is the definition of QNE).

 

QNE is the "odd man out" amongst these "Q" codes in that it is measured in distance units rather than pressure units. It is a common mistake to confuse QNE with the standard pressure setting of 1013.2mbs / 29.92"Hg. The latter is a sub-scale setting, the former is an altimeter reading on the airfield with standard (rather than QNH or QFE) set."

 

"In aviation, pressure altitude is the indicated altitude when an altimeter is set to an agreed baseline pressure setting. The baseline pressure is 1013.25 hPa, equivalent to 1013.25 millibar, or 29.92 inches of mercury. This setting is equivalent to the air pressure at mean sea level (MSL) in the International Standard Atmosphere (ISA). Pressure altitude is primarily used in aircraft performance calculations and in high-altitude flight (above the transition altitude). The term "QNE" refers to the indicated altitude at the landing runway threshold when 1013.2mb/29.92 inHg is set in the altimeter's Kollsman window and not the setting itself, as is commonly misconceived."

http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_altitude

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhassa LJKK:ssa (Lennonjohtajan käsikirja) määritelmä:

 

QNE - vakiopaineasetus 1013,2 HPa.

Käytetään ilmaisemaan ilma-aluksen korkeutta lentopintajärjestelmässä.

 

Eli aikanaan opittiin, että kun lentää lentopinnoilla, esim FL150, niin silloin korkeusmittarissa on standardiasetus eli QNE, eikä QNH- tai QFE-asetus.

ICAO:n Doceissa ei näytä enää esiintyvän ko. lyhennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ymmärränkö oikein, että käytännössä tulisi QNE ja sitä seuraisi kiitotien kosketuskohdan korkeus. Eli mittari on viritetty 1013 ja QNE 9876 tarkoittaisi mittarin lukemaa (korkeutta siis) kiitotiellä. (?)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä Markun ja Tatun kommentit, mutta mites, kun tuo FAA:n paperi sanoo, että QNE asetusta käytetään vain tietyn 'transitiokorkeuden' yläpuolella?

 

(2) Barometric Pressure for Standard Altimeter Setting (QNE). Use the altimeter setting (en route) at or above the transition altitude (FL 180 in the United States). The altimeter setting is always 29.92 inches of mercury/1013.2 hPa for a QNE altitude.

 

NOTE: Transition levels differ from country to country and pilots should be particularly alert when making a climb or descent in a foreign area.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä Markun ja Tatun kommentit, mutta mites, kun tuo FAA:n paperi sanoo, että QNE asetusta käytetään vain tietyn 'transitiokorkeuden' yläpuolella?

 

 

Transition Altitude = siirtokorkeus, se korkeus, jonka yläpuolella lennetään lentopinnoilla,

ja siis käytetään ISA -paineasetusta 1013 hPa.

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän kyllä Markun ja Tatun kommentit, mutta mites, kun tuo FAA:n paperi sanoo, että QNE asetusta käytetään vain tietyn 'transitiokorkeuden' yläpuolella?

 

No minäkin vähän kyselin, mutta ilmeisesti olin ymmärtänyt oikein.

 

Tämä mistä sinä puhut (ja miten minä nyt ymmärsin) tarkoittaa sitä, että siirtokorkeuden yläpuolella ruuvataan korkeusmittariin standard altimeter setting 1013hPa, ja tuo asetus on sama kuin QNE, eli aina 1013hPa. QNE siis sisältää tuon 1013hPa "sanomattakin", on olennainen osa sitä, mutta kuten on jo käynyt ilmi ei kuitenkaan tarkoita ilmanpainetta eikä korkeusmittarin asetusta.

 

Jos QNE asetusta käytettäisiin esim. koko laskeutumisen ajan, niin silloin pitäisi kai ilmoittaa se korkeus mitä mittari näyttää kiitotiellä. QNE "kiitotien korkeus merenpinnasta jalkoina".

 

Vai onko näin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ymmärränkö oikein, että käytännössä tulisi QNE ja sitä seuraisi kiitotien kosketuskohdan korkeus. Eli mittari on viritetty 1013 ja QNE 9876 tarkoittaisi mittarin lukemaa (korkeutta siis) kiitotiellä. (?)

 

 

 

Ymmärsit aivan oikein.

Käytännön lentotoiminnassa, kun kone saa reittiselvityksen (esim Jyväskylästä Helsinkiin) "Clearance to Helsinki via M857 OKLOR, flight level 180, squawk 5678" se aloittaa rullauksen kentällä vallitseva paikallinen ilmanpaine (QNH esim 996 hPa) korkeusmittarissaan.  Edelleen kun kone saa lentoonlähtöselvityksen (Cleard for take-off) on korkeusmittarissa edelleen QNH.  Lennonjohto mahdollisesti selvittää koneen aluksi välikorkeuteen ("Climb 4000 feet") jonne edelleen noustaan QNH korkeusmittarissa.  Sen jälkeen tulee selvitys "Climb Flight Level 180" jolloin käytännössä saman tien korkeusmittariin asentetaan ns standardiasetus 1013 hPa ja korkeusmittari näyttää kulloisenkin painekorkeuden eli lentopinnan.

 

Aikanaan saataneen selvitys "Descend [to] FL 100" ja edelleen "Descend [to] 3.000 feet QNH 999".  Kun tämä viimeisin selvitys saadaan, käytännössä saman tien (vaikka oltaisiin silloin siellä pinnalla 100) asetetaan korkeusmittariin QNH-paineasetus.

 

Yleisessä ilmailupuhekielessä temiä "QNE" on totuttu käyttämään tästä korkeusmittariasetuksesta 1013.  "QNE" ei ole kuitenkaan radiopuhelinliikenteessä käytettävä termi toisin kuin QNH tai QFE.

Yleensä korkesumittarin ns standardiasetusta 1013 käytetään vain lennettäessä siirtokorkeuden (Transition Altitude, suomessa 5000 ft MSL yläpuolella/yläpuolelle).

 

Paitsi.

 

Kun on kovat pakkaset ja korkeapaine, saattaa jollakin suomalaisella(kin) lentopaikalla QNH olla 1055.  Korkeusmittareiden hPa-asteikko päättyy lukemaan 1050.  Mikäs neuvoksi ?

Tällöin asetetaan mittariin standardiasetus ja selvitetään, mikä on kiitotien kosketuskohdan korkeus (elevation) ko. asetuksella.  Siihen sitten suhteutetaan estevarakorkeudet ja määritellään l'ähestymis- ja laskeutumisminimit.

Kun kone on maassa niin korkeusmittarissa näkyvä korkeuslukema on tämä QNE.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tuleeko QNE ajalta ennen Kollsman-ikkunan keksimistä. Vanhoissa korkeusmittareissa on nuppi, josta sen saa nollattua. QNE:tä tarvittiin standardipaineen asettamiseksi korkeusmittariin?

 

Määräkentällä taas lennonjohtaja kertoo kyseisen kentän korkeuden ko. asetuksella tai määränpään QNE oli tiedossa lähtökentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on riittänyt keskustelua eri foorumeilla....

 

"Sorry to be a bit pedantic, but QNE is not in fact an altimeter setting.

QNE is the elevation of the airfield (threshold?) when 1013.2 is set on the altimeter."

 

"Capt W is absolutely correct:"QNE is the reading in feet on an altimeter with the sub-scale set to 1013.2 mb when the aircraft is at aerodrome or touchdown elevation"

It is a common mistake to confuse QNE with the standard pressure setting of 1013.2mbs

 

The term "QNE" refers to the indicated altitude at the landing runway threshold when 1013.2mb/29.92 inHg is set in the altimeter's Kollsman window and not the setting itself, as is commonly misconceived."

 

Kun kone on maassa niin korkeusmittarissa näkyvä korkeuslukema on tämä QNE.

 

Uskon kuitenkin ennemmin Lennonjohtajan käsikirjaa (LJKK), kuin ylläolevia lauseita.

LJKK:aan asiat tulevat ICAO:n Documenteista. (ks. QNE määritelmä aikaisemmasta viestistäni)

 

QNE on samanmoinen Q-lyhenne, kuten muutkin Q-lyhenteet, esim. QNH tai QFE, ja sillä ilmaistaan (...tai ilmaistiin..) standardiasetusta 1013,2.

 

Ylläolevissa lainausvirkkeissä on käsitys, että QNE olisi kiitotien kynnyksen korkeuslukema asetuksella 1013,2 ?

Vaikka QNE tarkoittaisikin mainittua korkeutta, niin englanninkielisten lauseiden toteamukset pätevät vain silloin, kun QNH on 1013,2...so. käsitteet Elevation, Altitude.

Kun kynnyksellä laitetaan korkeusmittariin QNE-asetus, niin se näyttää kynnyksen korkeuden painepinnasta 1013,2. "eli niinkuin kynnyksen lentopinnan".

 

 

Korkeuskäsitteet aika hyvin tässä kuvassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan saataneen selvitys "Descend [to] FL 100" ja edelleen "Descend [to] 3.000 feet QNH 999".  Kun tämä viimeisin selvitys saadaan, käytännössä saman tien (vaikka oltaisiin silloin siellä pinnalla 100) asetetaan korkeusmittariin QNH-paineasetus.

 

QNH pitäisi vaihtaa vasta siirtopinnalla, jotta kaikilla siirtopinnan yläpuolella lentävillä olisi sama asetus (1013,2).

Jos siirtopinnan yläpuolella jo QNH, SSR:n leibeli ei näytä oikeaa korkeutta suhteessa muihin ilma-aluksiin (edit). Huom. tutkaporrastaminen!

Niin, ja ilmeisesti TCAS ei saa siis oikeaa korkeustietoa.

 

"Siirtopinta on alin lentopinta siirtokorkeuden yläpuolella"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin minun koneissani on ulkoinen korkeuskoodaaja (altitude encoder) joka ei välitä tuon taivaallista korkeusmittarin asetuksesta. Transponder lähettää aina painekorkeutta.

 

Kysynpä liikennekonepiloteilta, missä vaiheessa teidän yhtiöissänne vaihdetaan korkeusmittariasetusta?  TRA/TRL kohdalla vai kun saatte selvityksen TRA:n/TRL:n tuolle puolen ?

 

Lennonjohtajan käsikirjan kirjoittajallekaan ei liene selvinnyt QNE:n olemus. QNH:n ollessa esim 1055 mittariin laitetaan 1013 ja kysytään kosketuskohdan painekorkeus. Se on varmasti muu kuin karttaan kirjoitettu ELEV.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes varma keino päätyä vääriin johtopäätöksiin on olettaa, että kirjallisuus on aina oikeassa. Kun myytti leviää tarpeeksi, se löytää tiensä laadukkaisiinkin oppikirjoihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponder lähettää aina painekorkeutta.

 

Peter, kun en tiedä, niin mites TRL:n alapuolella, QNH korkeuksilla? Jos transponder lähettää aina painekorkeutta (tarkoittanee siis 1013:lla mitattua korkeutta) ? Miten se ulkoinen korkeuskoodaaja aistii muuttuvan paineen, Std to QNH vv. jotta tutkalla nähtäisiin oikea korkeus?

 

Lennonjohtajan käsikirjan kirjoittajallekaan ei liene selvinnyt QNE:n olemus.

 

En tiedä kirjoittajasta, mutta asiat on tosiaan otettu ICAO:n Doc 4444 ja Doc 8500 ainaskin (..ja lienee muitakin).

On ollut käsitys, että kun lennetään esim. FL 200, niin korkeusmittarissa on QNE-asetus....

 

QNH:n ollessa esim 1055 mittariin laitetaan 1013 ja kysytään kosketuskohdan painekorkeus. Se on varmasti muu kuin karttaan kirjoitettu ELEV.

 

Noinhan se voidaan suurilla paineilla tehdä, jos ei mittarissa varaa. Onko käytännön kokemuksia, miten se käytännössä hoidetaan, meneekö joku mittarin kanssa kynnykselle, vai miten? Onko jossain kentillä asennettuna laitteet ko. tiedon mittaamiseen?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(1) QNH. An altimeter setting equivalent to the barometric pressure measured at an airport altimeter datum and corrected to sea level pressure. At the airport altimeter datum, an altimeter set to QNH indicates airport elevation. Altimeters are set to QNH while operating at and below the transition altitude and below the transition level.

(2) QNE. An altimeter setting equivalent to International Standard Atmosphere (ISA) sea level pressure, 1013.2 hPa or 29.92 inches of mercury. Altimeters are set to QNE while operating at and above the transition level.

(3) QFE. An altimeter setting equivalent to the barometric pressure measured at an airport altimeter datum, usually the approach end of the runway in use. At the airport altimeter datum, an altimeter set to QFE indicates zero altitude.

Tuossa vielä FAA:n dokumentista eri korkeusmittariasetukset (Oli edellä Taunon viestissä).

Kts. keskimmäinen, no 2!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter, kun en tiedä, niin mites TRL:n alapuolella, QNH korkeuksilla? Jos transponder lähettää aina painekorkeutta (tarkoittanee siis 1013:lla mitattua korkeutta) ? Miten se ulkoinen korkeuskoodaaja aistii muuttuvan paineen, Std to QNH vv. jotta tutkalla nähtäisiin oikea korkeus?

 

Ei se aistikaan. Transponderia kiinnostaa vain ja ainoastaan painekorkeus. Tarvittavat muunnokset hoidetaan sitten siellä lennonjohdon tietojärjestelmissä.

 

Noinhan se voidaan suurilla paineilla tehdä, jos ei mittarissa varaa. Onko käytännön kokemuksia, miten se käytännössä hoidetaan, meneekö joku mittarin kanssa kynnykselle, vai miten? Onko jossain kentillä asennettuna laitteet ko. tiedon mittaamiseen?

 

Kentällä tarvitaan vain yksi mittari, joka mittaa staattista ilmanpainetta kentällä. Mittaustulos kelpaa sellaisenaan QFE-arvoksi. Muut ilmoitettavat luvut (QNH ja QNE) voidaan laskea, kun tiedetään QFE ja kentän korkeus merenpinnasta. Niitä ei siis tarvitse mitata erikseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se aistikaan. Transponderia kiinnostaa vain ja ainoastaan painekorkeus. Tarvittavat muunnokset hoidetaan sitten siellä lennonjohdon tietojärjestelmissä.

 

Nyt täytyy fundeerata....hi

 

Kentällä tarvitaan vain yksi mittari, joka mittaa staattista ilmanpainetta kentällä. Mittaustulos kelpaa sellaisenaan QFE-arvoksi. Muut ilmoitettavat luvut (QNH ja QNE) voidaan laskea, kun tiedetään QFE ja kentän korkeus merenpinnasta. Niitä ei siis tarvitse mitata erikseen.

 

No niin tietenkin... :)  "Ensiajatus" singahti mieleen, että kun täytyy saada se arvo siitä kynnykseltä...mutta meneehän se tosiaan laskemalla...

Laskussa täytyy vaan sitten ottaa huomioon kentän QFE:n mittauspaikan ja kynnyksen välinen korkeusero, joka voi joskus olla suurikin. (1 HPa = 27 ft)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peter, kun en tiedä, niin mites TRL:n alapuolella, QNH korkeuksilla? Jos transponder lähettää aina painekorkeutta (tarkoittanee siis 1013:lla mitattua korkeutta) ? Miten se ulkoinen korkeuskoodaaja aistii muuttuvan paineen, Std to QNH vv. jotta tutkalla nähtäisiin oikea korkeus?

 

 

Transponderin korkeuskoodain lähettää normaali-ilmanpaineeseen suhteutettua korkeutta 100 (tai 25) jalan portain. Tutkan esitysjärjestelmä tietää siirtokorkeuden ja maassa vallitsevan QNH -paineen, joilla se korjaa siirtopinnan alapuoliset korkeudet näytettäviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään