38 viestiä aiheessa

Mitäs tähän sanotte?

 

Otetaan kynnyksen korkeudeksi (elevation) 600 jalkaa. Ja ilmanpaineeksi 1020 hPa.

 

* QNH 1020 hPa viritettynä koneen korkeusmittariin näyttää korkeudeksi 600 jalkaa.

* QFE 998.1 hPA Mittari näyttää 0 jalkaa.

* QNE 460 Mittari näyttää painekorkeuden 460 jalkaa, korkeusmittarin ikkunassa 1013hpa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponderin korkeuskoodain lähettää normaali-ilmanpaineeseen suhteutettua korkeutta 100 (tai 25) jalan portain. Tutkan esitysjärjestelmä tietää siirtokorkeuden ja maassa vallitsevan QNH -paineen, joilla se korjaa siirtopinnan alapuoliset korkeudet näytettäviksi.

 

Oukki doukki. Täytynee kerrata noita tutkajuttuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tähän sanotte?

 

Otetaan kynnyksen korkeudeksi (elevation) 600 jalkaa. Ja ilmanpaineeksi 1020 hPa.

 

* QNH 1020 hPa viritettynä koneen korkeusmittariin näyttää korkeudeksi 600 jalkaa.

* QFE 998.1 hPA Mittari näyttää 0 jalkaa.

* QNE 460 Mittari näyttää painekorkeuden 460 jalkaa, korkeusmittarin ikkunassa 1013hpa.

 

Pieniä eroja vaan laskussa.

*QNH 1020 - elev 600 ft, vastaa 22,2 hPa, josta

*QFE 997,8

*QNE 1013,2 - asetuksella korkeusmittari näyttää 416 ft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkan esitysjärjestelmä tietää siirtokorkeuden ja maassa vallitsevan QNH -paineen, joilla se korjaa siirtopinnan alapuoliset korkeudet näytettäviksi.

 

Näinhän se menee. Tiina-tutkan näyttölaitteelle syötettiin aina vallitseva QNH, jolloin siirtopinnan alapuolella se korjaa leibelissä näkyvän korkeuden oikeaksi. Ja transponderista lähtee siis aina 1013,2- painekorkeus.

 

Yksi poikkeava asia Tiinan käytössä on jäänyt mieleen. DK:ssa oli sellanen ominaisuus, että jos se siirtopinnan alapuolelle tullessaan oli unohtanut vaihtaa standardiasetuksen QFE:lle, niin leibelissä korkeustiedon kohdalla luki NMC (no mode charlie).

Silloin tiesi, että oli unohtunut standardipaine päälle ja pystyi siitä varoittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi poikkeava asia Tiinan käytössä on jäänyt mieleen. DK:ssa oli sellanen ominaisuus, että jos se siirtopinnan alapuolelle tullessaan oli unohtanut vaihtaa standardiasetuksen QFE:lle, niin leibelissä korkeustiedon kohdalla luki NMC (no mode charlie).

Silloin tiesi, että oli unohtunut standardipaine päälle ja pystyi siitä varoittamaan.

 

Tämä lienee lentolaitteen kotkotuksia eikä vastaa siviilistandardeja. Taitaa DK tuhota Mode C:n, kun asetus on sopimaton. Tavallisessa transponderissa ei ole yhteyttä paineasetuksen ja lähetetyn korkeuskoodin välillä.

 

Uudemmat järjestelmät (kuten G1000) tietävät asetuksen, mutta Mode C -sanomassa ei ole bittiä, jolla sen voisi lähettää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä lienee lentolaitteen kotkotuksia eikä vastaa siviilistandardeja. Taitaa DK tuhota Mode C:n, kun asetus on sopimaton. Tavallisessa transponderissa ei ole yhteyttä paineasetuksen ja lähetetyn korkeuskoodin välillä.

 

Uudemmat järjestelmät (kuten G1000) tietävät asetuksen, mutta Mode C -sanomassa ei ole bittiä, jolla sen voisi lähettää.

 

Roger Tauno. DK kun vaihtoi unohtuneen standardin QFE:lle, niin taas mentiin ja korkeus näkyi oikein myös leibelissä TRL:n alapuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin minun koneissani on ulkoinen korkeuskoodaaja (altitude encoder) joka ei välitä tuon taivaallista korkeusmittarin asetuksesta. Transponder lähettää aina painekorkeutta.

 

Kysynpä liikennekonepiloteilta, missä vaiheessa teidän yhtiöissänne vaihdetaan korkeusmittariasetusta?  TRA/TRL kohdalla vai kun saatte selvityksen TRA:n/TRL:n tuolle puolen ?

 

Vielä tuosta korkeusmittariasetuksen vaihtamisesta. Vaikka vaihtaa QNH:lle jo ylhäällä TRL:n yläpuolella saatuaan selvityksen QNH-korkeuksille, niin tuo altitude encoder lähettää lentopintakorkeutta (1013), TCAS siis toimii oikein ja SSR:n leibelissä näkyy oikea pinta.

 

Se mihin se vaikuttaa, on lentäjän ilmoittama läpäisykorkeus.

Mites vastaat, kun lennonjohto kysyy esim. että "Minkä lentopinnan läpäiset nyt?" Mittarista kun näetkin vain QNH-korkeuden. Turvallisissa ohjaamomenetelmissä kun käsittääkseni kummankin kuskin altimeter settingit vaihdetaan just samanaikaisesti?

Lennonjohdossa verrataan SSR:n leibelikorkeutta ja lentäjän ilmoittamaa korkeutta. Niiden ero saa olla max 300 ft, jotta SSR:n korkeustietoa saa käyttää porrastamiseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta korkeusmittariasetuksen vaihtamisesta. Vaikka vaihtaa QNH:lle jo ylhäällä TRL:n yläpuolella saatuaan selvityksen QNH-korkeuksille, niin tuo altitude encoder lähettää lentopintakorkeutta (1013), TCAS siis toimii oikein ja SSR:n leibelissä näkyy oikea pinta.

 

Se mihin se vaikuttaa, on lentäjän ilmoittama läpäisykorkeus.

Mites vastaat, kun lennonjohto kysyy esim. että "Minkä lentopinnan läpäiset nyt?" Mittarista kun näetkin vain QNH-korkeuden. Turvallisissa ohjaamomenetelmissä kun käsittääkseni kummankin kuskin altimeter settingit vaihdetaan just samanaikaisesti?

Lennonjohdossa verrataan SSR:n leibelikorkeutta ja lentäjän ilmoittamaa korkeutta. Niiden ero saa olla max 300 ft, jotta SSR:n korkeustietoa saa käyttää porrastamiseen.

 

 

 

Hyvä kysymys.

 

Itse olen antanut opettaa itselleni sen, että

lennonjohtajan kysyessä "Report LEVEL passing" ei kysymys tarkoita lentopintaa vaan kulloisellakin mittausmenetelmällä mitattavissa olevaa korkeutta.

Jos minulla on 1013 asetus mittarissa, vastaan että "Passing LEVEL 63".  Jos taas olen jo vaihtanut QNH-asetukselle, ilmoitan "Passing 6300 feet".

Jos lennonjohtaja on jo selvittänyt minut alle siirtopinnan ei lennonjohtajan tulisi kysyä enää "report FLIGHT LEVEL".

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok Peter. Understood.

Kysymys on kait lähinnä teoreettinen. Harvemmin tuossa alaspäin tullessa enää tarvii korkeuksia kysellä RTF:llä. Vertailu leibelikorkeuden oikeellisuuteen tehdään yleensä ensimmäisessä yhteydenotossa.

Sellanen asia nyt tulee käytännössä mieleen, että jos ko. tilanteessa kone saa käskyn, esimerkiksi  "Stop descent to FL 70", jolloin ohjaamossa joutuu kait sitten "rumppoomaan" korkeusmittarin asetusta edestakaisin.

Eipä nykyaikana taida paljon tuollasia pikatilanteita esiintyä. Sillon kun oli MG:t ja DK:t, niin joskus joutui tuollasta tekemään.

Ne kun tulivat taistelunjohdolta nopeasti luovutettuna ja kovaa vauhtia ja vielä kertoivat, että polttoainetta on vähän ja pitää päästä suoraan lähestymään, niin muulle liikenteelle siinä sitten rajoituksia ja viivytystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys.

 

Itse olen antanut opettaa itselleni sen, että

lennonjohtajan kysyessä "Report LEVEL passing" ei kysymys tarkoita lentopintaa vaan kulloisellakin mittausmenetelmällä mitattavissa olevaa korkeutta.

Jos minulla on 1013 asetus mittarissa, vastaan että "Passing LEVEL 63".  Jos taas olen jo vaihtanut QNH-asetukselle, ilmoitan "Passing 6300 feet".

Jos lennonjohtaja on jo selvittänyt minut alle siirtopinnan ei lennonjohtajan tulisi kysyä enää "report FLIGHT LEVEL".

 

 

Peter

 

Niin ja jos oikein tarkkoja ollaan niin vastaa 1013 asetuksella lentäessäsi varmaankin "passing FLIGHT LEVEL 63".

 

Pasi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

QNH pitäisi vaihtaa vasta siirtopinnalla, jotta kaikilla siirtopinnan yläpuolella lentävillä olisi sama asetus (1013,2).

Jos siirtopinnan yläpuolella jo QNH, SSR:n leibeli ei näytä oikeaa korkeutta suhteessa muihin ilma-aluksiin (edit). Huom. tutkaporrastaminen!

Niin, ja ilmeisesti TCAS ei saa siis oikeaa korkeustietoa.

 

"Siirtopinta on alin lentopinta siirtokorkeuden yläpuolella"

 

 

Alla ote Suomen AIP:stä. Siinä puhutaan siis korkeuden ilmaisemisesta, ei asetuksen vaihtamisesta. Kuten Peterkin olen antanut itseni ymmärtää, että asetuksen voi vaihtaa heti kun saa selvityksen QNH korkeuksille ja alaspäin lähtee. Jos sitten joku tosiaan kysyykin Levelin sijasta Flight Leveliä tai saadaan uudestaan selvitys Lentopinnalle niin joutuu tiettu asetuksen taas muuttamaan....

 

 

2.2.4.2 Ilma-aluksen pystysuora

sijainti lähestymisen aikana

on ilmaistava lentopintoina siirtopinnalle saakka, jonka ala-

puolella se on ilmaistava korkeuksina merenpinnasta, paitsi

kun lähestymisselvitys on annettu ja lentokorkeuden vähen-

nys laskua varten on aloitettu, voidaan pystysuora sijainti il-

maista lentokorkeuksina merenpinnasta siirtopinnan

yläpuolella edellyttäen, että vaakalentoa siirtokorkeuden ylä-

puolella ei ole ennalta odotettavissa.

 

Pasi (sori sekoilu jaottelussa)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieniä eroja vaan laskussa.

 

Niinpäs onkin. Laitoin nuo johonkin laskuriin, olis pitäny itse laskea.

 

No mutta, tämä tästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja jos oikein tarkkoja ollaan niin vastaa 1013 asetuksella lentäessäsi varmaankin "passing FLIGHT LEVEL 63".

 

Pasi

 

No hupsista, kuinkas minulle nyt tuollainen lipsahdus sattui. 

Olet aivan oikeassa, vastaus kuuluu tällöin "passing FLIGHT LEVEL ...."

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään