Guest fsfinland

Wing views

1 420 viestiä aiheessa

Samaisella Norwegianin punanokalla ajelin itsekin 4.6. illalla  (ja sama yksilö mennessä 1.6.) OUL-HEL ja mikäli oikein ymmärrän mistä puhutaan niin se lerpatti jo menomatkalla. Istuin 15F:ssä mennen tullen. Kuviakin otin mutta aloittelevan pokkarikuvaajan taidoilla en taida vielä tänne laittaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Miika! :)

 

En huomannut jarruja, kun istuin tuon pömpelin kohdalla ja kovasti joutui tuostakin taakse päin kurotella. Hyvinhän tuo ilmassa pysyi lepatuksista huolimatta  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomastikos sinäkin muuten yhden ilmajarruista lepattavan lähestymisen aikana?

 

Huomasikos kukaan mainita henkilökunnalle, että koneen spoilerit "lepattaa"? Ehkä ne tiesi, mutta turvallisuus ennen kaikkea, eikös vaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomastikos sinäkin muuten yhden ilmajarruista lepattavan lähestymisen aikana?

 

Mitenkäs ne lepattavat?  ??? Oon kyllä huomannut että jos aileronit tarpeeksi paljon nousevat niin spoilerit auttavat kääntöä.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ne lepattavat?  ??? Oon kyllä huomannut että jos aileronit tarpeeksi paljon nousevat niin spoilerit auttavat kääntöä.  :laugh:

 

Varmaankin juuri tästä on kyse, kuten myös tuossa Joonaksen linkittämässä videossa. Kuulostikin kummalliselta, jos itsestään lepattelisivat. Voisi tulla pahaa jälkeä nousussa, jos pääsee spoilerit aukeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostikin kummalliselta, jos itsestään lepattelisivat. Voisi tulla pahaa jälkeä nousussa, jos pääsee spoilerit aukeilemaan.

 

Kyllä spoilereita käytetään nousussakin. Tuossahan käsittääkseni on kyse ilmavirran päästämisestä "spoilereiden alta", jotta koneen asennon korjaaminen olisi mahdollista/pehmeämpää? Joka tapauksessa kyseessä on täysin normaali osa lentoa ja lentokonetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaisella Norwegianin punanokalla ajelin itsekin 4.6. illalla  (ja sama yksilö mennessä 1.6.) OUL-HEL ja mikäli oikein ymmärrän mistä puhutaan niin se lerpatti jo menomatkalla. Istuin 15F:ssä mennen tullen. Kuviakin otin mutta aloittelevan pokkarikuvaajan taidoilla en taida vielä tänne laittaa :)

 

Juu ilmoittelin asiasta Kapteenille ja se sanoi että muutkin matkustajat olivat huomauttaneet asiasta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomastikos sinäkin muuten yhden ilmajarruista lepattavan lähestymisen aikana?

Kun lentojarrut avataan aiheuttavat ne siiven yläpinnalle turbulenttisen(pyörteisen) virtauksen ja suurentavat siiven rajakerrosta eli rajaa jonka jälkeen ilmanopeus lähempänä siiven yläpintaa on pienempi kuin lentokoneen ilmanopeus, tämä aiheutuu lentokoneen aiheuttamasta kitkasta. Tuon lentojarrujen auetessaan aiheuttaman turbulenttisen virtauksen takia aiheutuu tärinää koneen rakenteisiin, näin ollen ne spoileritkin saattavat hieman lepattaa tuon ilmiön takia joka on täysin normaalia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut Finskin lentäjät tuppaavat pistämään koneen aukomaan spoilereita ilmassa ollessa kun ovat tulossa laskuun. Eipä ole tullut koskaan mieleen ilmoitella moisesta koneen henkilökunnalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut Finskin lentäjät tuppaavat pistämään koneen aukomaan spoilereita ilmassa ollessa kun ovat tulossa laskuun. Eipä ole tullut koskaan mieleen ilmoitella moisesta koneen henkilökunnalle.

 

Laura hyvä, pointtini ei ollut ilmoittaa tavanomaisesta jarruttamisesta kenellekään. En alunperin tiennyt mitä jengi tarkoitti tuolla "spoilereiden lepattamisella", mutta purjelentokokemuksesta tiedän, että spoilereiden itsenäinen eläminen ei välttämättä tarkoita hyvää. Nythän paljastui, ettei kyse ollut tosiaan mistään epänormaalista, mutta jos itse näkisin oikeasti spoilerin holtittomasti lepattavan sellaisessa lennonvaiheessa, missä niitä ei tarkoituksella aukaista, sanoisin asiasta. Voihan olla, että joskus tulisi tekninen vika, jonka seurauksena spoilerit toimisivat epänormaalisti. Mitenhän Spanairin olisi Madridissa käynyt 2008 jos joku olisi ilmoittanut, että siivet on sileänä.  :)

 

Anteeksi offtopic, mutta nyt tuli varmaan kaikille selväksi LN-NOX:n spoilereiden toiminta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista 737:n spoilereista vielä, tuo "lepattaminen" on täysin normaalia. Blended wingleteillä varustetun 737:n flight spoilereilla on muitakin tehtäviä kuin tuo matkustajien yleensä huomaava roll spoiler tai speed brake toiminto. Mikäli kyseessä oikeasti on ns. "floating spoiler" niin silloin miehistö osaa asian kirjata ATL:ään ilman matkustajien apua.

 

T. Joonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolta HEL-BKK jonkun varmaankin suurkaupungin yläpuolelta. Pahoittelen huonoa laatua, mutta täysin sysimusta yö, ISO12800 ja ainoana valona kaupungin lisäksi tuo siiven vilkkuva valo.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähes pakollinen wing view. AY079 Nagoyaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Köpiksen lennoilta pari kuvaa.

 

AY665, OH-LXC

[ attachment removed / expired ]

 

AY664, ja taas sama OH-LXC

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Tässä muutama siipikuva Toronton reissulta.

 

British Airways BA795 Helsinki - Lontoo, Airbus A320.

[ attachment removed / expired ]

 

British Airways BA795 Helsinki - Lontoo, Airbus A320. Lähestyminen Lontooseen perus britti säässä. Kapteenin mielestä ilma oli "damp" vaikka vettä tuli kuin esterin perseestä...  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

American Airlines AA087 Lontoo - Chicago, Boeing 777. Kerrankin satuin istumaan koneen "oikealla" puolella lähestymisessä Chicagoon. Oli kyllä todella ystävällistä ja hyvää palvelua AA:lla, BA ja AY valovuosia jäljessä henkilökunnan palveluasenteessa.

[ attachment removed / expired ]

 

American Eagle AA2427 Chicago - Toronto, Embraer E145. Lentosetä/stuertti Mike hoiti kabiinipalvelun yksin todella tehokkaasti ja ammattitaidolla, siitä pointsit American Eaglelle.

[ attachment removed / expired ]

 

American Eagle AA4077 Chicago - Toronto, Embraer E145. Yleisön/lennonjohdon pyynnöstä tehtiin turistikierros Toronton pohjoispuolelta kohti Pearsonin lentokenttää.

[ attachment removed / expired ]

 

American Airlines AA2427 Toronto - Chicago, Boeing 737. Lento tunnin myöhässä teknikaalin takia ja ehdin juuri ja juuri Lontoon jatkolennolle.

[ attachment removed / expired ]

 

British Airways BA296 Chicago - Lontoo, Boeing 747. Kiva taas päästä Boeing 747-400:n kyytiin, viime kerralla tullut lennettyä taivaan kuningattarella 12 vuotta sitten.

[ attachment removed / expired ]

 

British Airways BA296 Chicago - Lontoo, Boeing 747. Auringonnousu Atlantin yläpuolellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Täytyy sanoa että American Airlines oli todella postitiivinen kokemus ja täytyy joskus lentää uudestaankin. Toronton reissu oli muutenkin oikein kiva.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrankin satuin istumaan koneen oikealla puolella lähestymisessä Chicagoon.

Kuvasta päätellen olet ollut vasemmalla puolella, mikä sinänsä voi olla "oikealla" puolella :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvasta päätellen olet ollut vasemmalla puolella, mikä sinänsä voi olla "oikealla" puolella :-[

 

Niin kun yleensä istun aina väärällä puolella kun on maisemalennot kyseessä  :P

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEL-LGW 7.5.2012

 

LN-NOZ

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

LGW-HEL 10.5.2012

 

LN-NOM

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti nuo spoilerit "avustaa" siivekkeitä konetta kallistettaessa.

 

http://www.b737.org.uk/flightcontrols.htm

 

The above series of photographs (737-300) show how the flight spoilers move with various combinations of aileron and speed brake. With speedbrake down, the spoiler simply rises on the down-going wing with aileron. With speedbrake applied, not only do the spoilers on the down-going wing rise but also the spoilers on the up-going wing fall. Notice that even with full speedbrake applied the spoilers still rise on the downgoing wing.

 

This property of the spoilers on both wings to respond to roll inputs is known as differential spoilers. It only occurs when speedbrake is used which is why the roll rate is increased when speedbrake is used. Boeing recommend that speedbrake is not used below 1000 feet for this reason.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla