Tatu Koiranen

Mystinen SIL:n toimitusneuvosto

36 viestiä aiheessa

Onko joku kuullut huhupuheita siitä, mikä ihme on Ilmailuliiton sisällä toimiva toimitusneuvosto, joka jollain muotoa päättää erään MCI Pressin tuottaman paskalehden sisällöstä, ohi päätoimittajan? Lehden toimitukselta tätä tietoa ei ainakaan saa, eikä liitossa toimiva L. Atikka ole myöskään yhteistyöhaluinen (tai en tiedä onko, passiivinen hän ainakin on) tai ylipäätänsä kiinnostunut siitä, millaisen sonnan julkaisemisesta Ilmailuliitto maksaa.

 

Pitääköhän tämänkin salaseuran kokoonpanoa tiedustella oikein liittokokouksessa keväällä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku kuullut huhupuheita siitä, mikä ihme on Ilmailuliiton sisällä toimiva toimitusneuvosto, joka jollain muotoa päättää erään MCI Pressin tuottaman paskalehden sisällöstä, ohi päätoimittajan? Lehden toimitukselta tätä tietoa ei ainakaan saa, eikä liitossa toimiva L. Atikka ole myöskään yhteistyöhaluinen (tai en tiedä onko, passiivinen hän ainakin on) tai ylipäätänsä kiinnostunut siitä, millaisen sonnan julkaisemisesta Ilmailuliitto maksaa.

 

Pitääköhän tämänkin salaseuran kokoonpanoa tiedustella oikein liittokokouksessa keväällä?

 

Totean, että en ole kuullut huhupuheita.

Ketjun aloittajan omasta yhteistyöhalusta tai sen puutteesta sen sijaan on mahdollisuus tehdä autenttisia havintoja lukemalla tämä ja saman kirjoittajan viimeaikaiset muutkin postaukset. 

 

Joskus olen kuullut käytettävän ilmaisua "henkilö, jonka mielestä koko maailma haisee paskalle". Se ei ehkä ole aivan sopimaton sovellettavaksi yllä olevalla tyylillä kirjoittavaan arroganttiin tahoon.

 

Peter Tähtinen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas niin,

 

Annettuani yllä henkilökohtaisen palautteeni aamun ilopilleristä vakavoitunen.

 

Suomen Ilmailuliiton puolesta vastaan Tatulle ja muillekin.

 

SIL toiminnanjohtaja Timo Latikka totesi minulle tänään 19.11.2013 klo 9.55 että ko. ajankohtaan mennessä Tatu Koiranen ei ole ollut häneen henkilökohtaisesti yhteydessä.

 

Timo Latikka:

 

"Lehdellä on selkeä (ja pitkä) toimitusprosessi. Lehdellä ei ole toimitusneuvostoa, mutta toimituspalaveri kylläkin. Siihen osallistuvat MCI Pressistä sisältöjohtaja Tiina Parikka ja tuottaja Maiju Ristkari (Maiju on MCI:n SIL-yhteyshenkilö, joka pitkälti vastaa siitä, että lehti ilmestyy. Hän kerää juttuideat, etsii toimittajat ja tekee paljon toimitustyötä lehteen itsekin.) Lisäksi toimituspalavereissa on luonnollisesti Ilmailun päätoimittaja Olli Borg. Ja jos päätoimittajalla on eriävä mielipide lehdestä julkaisijan edustajan kanssa, oletamme, että päätoimittaja tämän kertoo. Tällaista ei vielä ole tapahtunut. SIL:n puolelta paikalla on toiminnanjohtaja, viestintätoimistosta Riitta Auvinen sekä halutessaan hallituksen jäsen, joka vastaa lehdestä. 

 

Mukava saada rakentavaa palautetta (niin kuin aikuiset ihmiset tekevät), miten lehdestä tehdään entistä parempi. Ettei aina sitä iän ikuista puskista huutelemista."

 

Ystävällisin terveisin Tatulle ja kaikille muillekin joilla on lehdestä mielipide. Ja niillekin, joilla sitä ei ole.

 

Peter Tähtinen

SIL

 

 

P.S.

 

SIL on vastikään nimennyt allekirjoittaneen siksi hallituksen jäseneksi, joka voi  osallistua lehden toimituspalaveriin.  Jokainen jolla on mielessään tapa, keino, aloite tai muutospyyntö lehden sisältöä koskien, on tervetullut kertomaan sen minulle.  Mikäli lehdessä tarjottu palautekanava olisi kommenteillenne epätarkoituksenmukainen voitte myös lähettää ILMAILU-lehteä koskevat asialliset kannanotot sähköpostitse osoitteeseen peter.tahtinen (at) constella.fi

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisiköhän tämä kysely päätöksiin jättää julkaisematta kentältä tulleet vastineet Finavian toiminnasta Malmin lentoaseman suhteen?

 

En minä sinne ole kirjoittanut, pari Malmin yrittäjää kyllä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisiköhän tämä kysely päätöksiin jättää julkaisematta kentältä tulleet vastineet Finavian toiminnasta Malmin lentoaseman suhteen?

 

En minä sinne ole kirjoittanut, pari Malmin yrittäjää kyllä.

 

t. Timo

 

Sinun tulee tiedustella asiaa Polyteknikkojen Ilmailukerhon puheenjohtaja Tatu Koiraselta.

Hän osannee itse tehdä selkoa vaikuttimistaan.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelliseen liittyen voinen todeta että äskettäisessä, SIL:in ja Finavian ylimmän johdon välillä pidetyssä rakentavassa palaverissa sovimme, että perustamme SIL/Finavia yhteistyöelimen joka aidosti tuo lisäarvoa ilmailijoille - olemalla säännöllisesti kokoontuva, määrämuotoinen ja mahdollisimman vähän byrokraattinen foorumi tarpeiden, ongelmien ja ratkaisujen keskinäiselle viestinnälle .  Tämä on mielestäni hyvä esimerkki sen edunvalvontetehtävän jalkauttamisesta, jota SIL jäsenistö on nykyisen, edunvalvonta-painotteisen strategian hyväksyessään antanut liitolle tehtäväksi toteuttaa.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinun tulee tiedustella asiaa Polyteknikkojen Ilmailukerhon puheenjohtaja Tatu Koiraselta.

Hän osannee itse tehdä selkoa vaikuttimistaan.

 

Peter

 

 

PIK ei ole jättänyt vastinetta lehteen, eikä allekirjoittanut myöskään yksityishenkilön ominaisuudessa. Niin ikään allekirjoittanut ei ole ollut yhteydessä Latikkaan, eikä allekirjoittanut ole tälläistä koskaan väittänytkään.

 

Pahoittelen, että olen väittänyt ilmailuliitossa olevan toimitusneuvoston. Joku toimitusneuvosto lehden tekoon kuitenkin liittyy, mikäli Maijuun on uskominen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisiköhän tämä kysely päätöksiin jättää julkaisematta kentältä tulleet vastineet Finavian toiminnasta Malmin lentoaseman suhteen?

 

En minä sinne ole kirjoittanut, pari Malmin yrittäjää kyllä.

 

t. Timo

 

Liittyypä hyvinkin. Tai ennemmin pitäisi puhua oikaisun julkaisematta jättämisestä, sikäli kun lehdessä puhuttiin Finavian äänellä täyttä roskaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PIK ei ole jättänyt vastinetta lehteen, eikä allekirjoittanut myöskään yksityishenkilön ominaisuudessa. Niin ikään allekirjoittanut ei ole ollut yhteydessä Latikkaan, eikä allekirjoittanut ole tälläistä koskaan väittänytkään.

 

Pahoittelen, että olen väittänyt ilmailuliitossa olevan toimitusneuvoston. Joku toimitusneuvosto lehden tekoon kuitenkin liittyy, mikäli Maijuun on uskominen.

 

Pyydän saada tietää, mihin tosiseikkoihin tai ensi käden tietoihin Tatu Koiranen perustelee tämänaamuisen väitteensä:

 

" liitossa toimiva L. Atikka ole myöskään yhteistyöhaluinen (tai en tiedä onko, passiivinen hän ainakin on) tai ylipäätänsä kiinnostunut siitä, millaisen sonnan julkaisemisesta Ilmailuliitto maksaa.

"

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha. Täällä päästiin henkilökohtaisuuksiin jo ensimmäisessä vastauksessa ketjun aloitusviestiin. 

 

Ilmailu -lehti julkaisi numerossaan 8/2013 "Harrastajan paikka" otsikolla jutun, jossa haastateltiin Finavian toimitusjohtaja Kari Savolaista. Tarjosimme Ilmailulle oheista vastinetta julkaistavaksi, koska juttu sisälsi jonkin verran melko ilmeisiä virheitä. Valitettavasti Ilmailu päätti jättää vastineen julkaisematta.

 

Katsomme, että Ilmailun päätös olla oikaisematta jutussa esitettyjä paikkaansa pitämättömiä tietoja oli lukijan kannalta hyvin huono. Vaikuttaakin siltä, että lehden päätös jättäisi melko vähälle huomiolle journalistin ohjeista ehkä tärkeimmän, eli tavoitteen saattaa lukijoille luettavaksi oikeaa ja paikkaansa pitävää tietoa. Kun lehti lähtee käsittelemään jotakin aihetta haastattelun keinoin, niin sen tulisi nähdäksemme varautua aiheesta viriävään keskusteluun. Valitettavasti Ilmailu kuitenkin päätti, ettei asiasta käydä enempää keskustelua sen sivuilla. Samalla se teki mielestämme hyvin huonosti laatujournalismin etiikkaan istuvan päätöksen jättää lukijansa mahdollisesti virheellisen tiedon varaan. Lisäksi huomattakoon, että jopa Savolainen itse toivoo haastattelussaan vuoropuhelua.

 

Jättäessään vastineen julkaisematta Ilmailu-lehdestä Maiju Ristkari nimittäin kertoi lehden toimitusneuvoston päättäneen viime tipassa, että vastinetta ei julkaista. Peter taas siteeraa yllä SIL:n Timo Latikkaa, joka kertoo ettei lehdellä ole toimitusneuvostoa. Snadisti hämmentävää. Onko vai eikö ole? Koko tapahtumaketju huomioiden olisi kiinnostavaa tietää kuka tai mikä taho tosiasiassa toimii Ilmailun vastaavana toimittajana ja millä tavoin tosiasiassa syntyi päätös jättää julkaisematta Savolaisen haastatteluun tarjotut vastineet. Toivottavaa myös olisi, että kyseinen taho vaikkapa kertaisi Julkisen sanan neuvoston ohjeet journalisteille.

 

Ennen kaikkea kuitenkin toivoisimme, että keskustelu sekä vuorovaikutus Finavian kanssa jatkuisi runsaana ja sen myötä yleis- sekä harrasteilmailun tarpeet sekä niille tarjottavat lentoasema- ja lennonvarmistuspalvelut palvelut kohtaisivat entistä paremmin, entistä kestävämmässä muodossa.

 

Alkuperäinen Ilmailu-lehdelle tarjottu vastine:

 

"Kari Savolaisen haastatteluun (Ilmailu 8-2013) oli pujahtanut siinä määrin paljon asiavirheitä, että lyhyehkö vastine lienee paikallaan. On harmillista nähdä, että Savolaisen haastattelu indikoi varsin laajasti vääriä käsityksiä, joita Finavialla tuntuu edelleenkin olevan omasta asiakaskunnastaan ja sen tarpeista.

 

Savolainen mainitsee Malmin lentokentän "puhtaasti harrasteilmailijoita varten pidetty kenttä". Väite on niin ilmeisellä tavalla valheellinen, että Savolaisen suulla lausuttuna kyseessä on joko osoitus hänen riittämättömästä kompetenssista tehtävänsä hoitamiseen tai täysin tahallinen yritys levittää asiassa virheellistä tietoa. Kumpaakaan ei voi pitää hyväksyttävänä valtio-omisteisen, lakisääteisestä monopolista nauttivan, lentokenttä- ja lennonvarmistusoperaattorin toimitusjohtajalta.

 

Helsinki-Malmin lentoasemalla toimii lukuisia yrityksiä, joiden pääasialliseen asiakaskuntaankaan eivät kuulu harrasteilmailijat. Pelkästään Malmin merkitys kotimaisen ammattilentäjäkoulutuksen keskittymänä tulisi olla myös Savolaiselle tuttu, Rajavartiolaitoksen toiminnasta nyt puhumattakaan. Savolaisen kommentinkin osittain ilmentämä Finavian haluttomuus ja kyvyttömyys nähdä elinkeinoelämän tarpeita, jotka Helsinki-Malmin lentoasemaan kohdistuvat ovat hämmentävä ilmiö.

 

Yleisellä tasolla tarkasteltaessa voidaan huomata, että palvelusektori on ollut voimakkaimmin kasvavia elinkeinoelämän osa-alueita Suomessa viime vuosikymmenet. On odotettavaa, ja osin jo nähtävissä, että sama ilmiö toistuu myös harrasteilmailussa. Tästäkin syystä on hyvin erikoista, että Savolainen näkee harrasteilmailun jollakin tavalla erillisenä ilmiönä muusta yhteiskunnasta ja sen toiminnasta. Yksilöiden vapaa-ajanviettoon liittyvä rahankäyttö, harrastaminen sekä näihin niihin kytkeytyvä elinkeino- ja liiketoiminta on aivan yhtä tärkeää yhteiskunnallisesti kuin kaupallinen ilmakuljetuskin. On pöyristyttävää miten kapeaa käsitystä Finavian asiakaskunnasta Savolaisen haastattelu ilmentää.

 

Savolaisen tapa aloittaa Malmin lentoaseman asiakaskuntaa sivuavat pohdinnat haastattelussa kertovat myös karua kieltään Finavian kyvystä tuottaa asiakaslähtöisiä palveluita oikein mitoitetuilla resursseilla. Mikäli Malmin lentoasemainfrastruktuurin ja siihen liittyvien Finavian hoitamien palveluiden järjestämistä tarkastellaan yhtään tarkemmin, niin ei liene yllätys kenellekään, että toiminta kohtaa liiketoiminnallisia haasteita. Reipashenkinen benchmarkkaaminen vaikkapa Euroopassa vastaavaa toimintaa harjoittavien tahojen suuntaan voisi paljastaa paljon kiinnostavia kehittymisalueita. Harvaa liiketoimintaa pystyy tekemään kannattavasti mikäli palveluiden sisältö, taso ja saatavuus päätetään jo valmiiksi asiakkaan puolesta ja toimintaansa kehittämään pyrkivien tahojen toivomuksia ei aidosti edes pyritä toteuttamaan.

 

Kaikkiaan haastattelun perusteella vaikuttaa siltä, että Savolainen on ymmärtänyt väärin paitsi asiakaskuntansa koostumuksen ja näiden tarpeet, niin myös johtamansa yrityksen toimintaympäristön sekä tarkoituksen yhteiskunnassa.

 

4k Skyexperience / Aviastar Helsinki Oy"

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Harrille terävästä kommentista.

 

Totean vielä, että Savolaisen haastatteluin julkaisemisen jälkeen SIL on tavannut Finavian johdon kasvotusten hyvässä hengessä ja aidosti tahtoen kehittää ja lähentää, ei repiä ja yksinomaan kritisoida. 

Kritiikillekin on sijansa, mutta ennen kaikkea entistä paremmalle vuorovaikutukselle ja viestinnälle.  Luulojen vähetessä tieto yleensä lisääntyy.

Mottona on nyt se, "kuinka voimme yhdessä entistä paremmin ajaa yleisilmailun asiaa Finavian suuntaan".

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Harrille terävästä kommentista.

 

Totean vielä, että Savolaisen haastatteluin julkaisemisen jälkeen SIL on tavannut Finavian johdon kasvotusten hyvässä hengessä ja aidosti tahtoen kehittää ja lähentää, ei repiä ja yksinomaan kritisoida. 

Kritiikillekin on sijansa, mutta ennen kaikkea entistä paremmalle vuorovaikutukselle ja viestinnälle.  Luulojen vähetessä tieto yleensä lisääntyy.

Mottona on nyt se, "kuinka voimme yhdessä entistä paremmin ajaa yleisilmailun asiaa Finavian suuntaan".

 

Peter

 

Mukava kuulla. Olisi kuitenkin hyvä jos SIL ry:n harjoittama journalismi ja sen muu toiminta eroteltaisiin asiassa. Julkisen sanan käyttöön on kuitenkin liuta koeteltuja käytäntöjä olemassa ja ainakin minun mielestäni nyt liikutaan jo hieman niiden rajoilla. On totta, että ainakin lainaamani vastine oli kirjoitettu varsin terävään sävyyn, sillä sitä laadittaessa taisi käydä aivan kuten Peter sinulle kävi kun aamulla Tatulle vastasit.  8)

 

Toisaalta täysin riippumatta vastineiden sävystä tai terävyydesta, sisälsi alkuperäinen juttu asioita jotka eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Nämä seikat etevä journalisti pystyy halutessaan tarkastamaan muualtakin. Jäi siis täysin Ilmailun toimituksen harkittavaksi mihin käsitykseen se haluaa lukijansa jättää. Toivottavasti Ilmailu käyttäisi asiassa vielä hieman lisää journalistista harkintaansa ja päätyisi käsittelemään aihetta myös jostakin muusta näkökulmasta sekä tarkastelemaan sitä hyvälle journalismille ominaisella kritiikillä.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydän saada tietää, mihin tosiseikkoihin tai ensi käden tietoihin Tatu Koiranen perustelee tämänaamuisen väitteensä:

 

En koe olevani selvitysvelvollinen sinulle tästä. Minulla on lähteeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

 

hyvässäjamassanäyttääolevan tuo suomalaisenharrasteilmaulunedunvalvontakun suurin osamenee jäsentenväliseen nokiteluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En koe olevani selvitysvelvollinen sinulle tästä. Minulla on lähteeni.

 

Arvoisa Tatu Koiranen.

 

Minulla ei ole henkilökohtaista  intressiä selvittää tätä asiaa tai vaatia sinua tilille kirjoituksistasi. 

Aiemmissa kirjoituksissasi olet tuonut erittäin pedantisti lähdeviittaukset esille ja oletin, että sinulla olisi tarkastelun kestävät lähteet ja perustelut nytkin. 

Ymmärrän, että toisen käden tietojen ja "huhujen" perässä juokseminen ei ole ansioksi kenellekään. 

Ansioksi voitaisiin sen sijaan lukea rakentava palaute ja asianosaisten kanssa kommunikointi - jos siihen on olemassa resurssit. 

 

Kun tuo asiaa ns. joukkotiedotusvälineessä esille suuren lukijakunnan tietoon, on monessakin mielessä eduksi että pysytään asiassa ja sekä asia että lähteet ovat asialliset. Ylenmääräinen uho ja arroganssi ei tee kirjoittajasta ainakaan uskottavampaa.

 

Toivotan menestystä ilmailuharrastuksellesi, samalla toivoen rauhallisempia esiintuloja ja tosiasioiden ennakoivaa selvittämistä, mihin tiedän sinulla kyllä olevan sekä keinot että pohjattoman intohimon.

 

Ystävällisesti

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MCI Press vastaa:

 

"Finavia-haastettelun yhteydessä julkaistiin Tapio Pitkäsen vastakommentti aiheesta. Lisäksi artikkeliin tuli kaksi hyvin samansisältöistä vastinetta. Molemmat kommentit ovat nyt vielä tänään luettavissa lehden verkkosivuilla www.ilmailu.fi.

 

Ratkaisun vastineiden poisjättämisestä lehdessä teki lehden toimitustyöstä vastaava ryhmä, jota voitaneen kutsua myös toimituskunnaksi. Viestinvaihdossa näistä henkilöistä oli käytetty virheellisesti nimitystä toimitusneuvosto. Pahoittelemme tämän virheen aiheuttamaa hämmennystä.

 

MCI Press Oy"

MCI Press:in ja SIL Ry:n puolesta

 

Peter Tähtinen

 

EDIT:  VAstineet löytyvät Finavia-jutun yhteydestä  http://ilmailu.fi/ilmailu-lehti/harrastajan-paikka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä näkyy olevan tarpeeksi isokenkäisiä ketjussa, niin kysäisen;

 

Onko Ilmailu-lehden irroittamisesta SIL-jäsenyydestä mitään uutta? Haluaisin edelleen tukea jäsenmaksulla liittoa, mutta en enää siitä irrotettua lehteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä näkyy olevan tarpeeksi isokenkäisiä ketjussa, niin kysäisen;

 

Onko Ilmailu-lehden irroittamisesta SIL-jäsenyydestä mitään uutta? Haluaisin edelleen tukea jäsenmaksulla liittoa, mutta en enää siitä irrotettua lehteä.

 

Koska asia ei ole ollut hallituksessa esillä, tuumailen nyt asiaa yksityisesti.

 

SIL Hallitus toteuttaa jäsenistön (lue: liittokokouksen) sille toimeksi antamaa strategiaa.

 

ILMAILU-lehti on jäsenetu, jonka saa jokainen jäsenmaksun maksanut.

Esitetty muutos olisi toteutuessaan sen verran suuri ja kauaskantoinen, että siitä voi päättää vain liittokokous, ei hallitus.

Mikäli tämä on jäsenistön enemmistön tahto, on liittokokous oikea foorumi tehdä siitä päätös.

Seuraava liittokokous on ensi keväänä.

Liittokokous voi päättää sellaisista asioista, jotka on merkitty liittokokouksen esityslistaan.

 

Oletan että jäsenistö tuntee edustuksellisen demokratian periaatteet.

SIL sääntöjen (http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/sillomakkeet/SIL-saannot.pdf) mukaan [liitto]kokouksessa käsiteltävät asiat tulee saattaa hallituksen tietoon 60 päivää ennen kokousta.

 

 

Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ratkaisun vastineiden poisjättämisestä lehdessä teki lehden toimitustyöstä vastaava ryhmä, jota voitaneen kutsua myös toimituskunnaksi. Viestinvaihdossa näistä henkilöistä oli käytetty virheellisesti nimitystä toimitusneuvosto. Pahoittelemme tämän virheen aiheuttamaa hämmennystä.

 

Kuulopuheiden ja toisen käden tiedon mukaan lehti olisi ilmoittanut yhden vastineen julkaisemisesta vastineen laatijalle, mutta vasta myöhemmin toimituskunta (josta silloin MCI Press käytti nimeä toimitusneuvosto) oli tehnyt päätöksen vastineen poistamisesta. Olisi tietysti äärimmäisen mielenkiintoista tietää, minkä takia näin meneteltiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyypä hyvinkin. Tai ennemmin pitäisi puhua oikaisun julkaisematta jättämisestä, sikäli kun lehdessä puhuttiin Finavian äänellä täyttä roskaa.

 

 

Mutta lehdelläon oikeus  kuitenkin valita jutuunsa ja se mitä julkaisytaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä erikoista ettei lehdessä ole julkaistu oikaisu(j)a selviin virheisiin. Nythän siis tuo alkuperäinen Finavia/Savolainen artikkeli jäi totuudeksi.

 

Tässä vielä se toinen vastine e.m. artikkeliin.

 

Finavia ajaa Malmia alas

 

Vielä muutama vuosi sitten Finavia viestitti julkisesti, että yhtiö on sitoutunut ylläpitämään Malmia sen nykyisille käyttäjille. Kari Savolaisen haastattelu (Ilmailu 8/13) ja Finavian toimet osoittavat, että yhtiö ajaa johdonmukaisesti ja määrätietoisin toimin Malmia alas.

 

Malmin totuudenvastainen mollaaminen pelkäksi harrastekentäksi saati väärien lukujen esittäminen lehtihaastattelussa eivät voi olla vahinkoja.

 

Savolaisen mielestä kausikorttien hinnoilla ei ole merkitystä lentämisen kustannuksiin. Hän väittää Kymissä lentelemänsä harrastekoneen kausikortin hinnaksi 400 euroa. Finavian oman hinnaston mukaan kyseisen Piperin kausikortti Malmin rangaistuskertoimella maksaa kuitenkin yli 2100 euroa vuodessa. Tai toinen esimerkki: yhtiömme konetta käytetään nuorten ammattilentäjien tarkastuslentoihin. Senecan kausikortin hinta on yli 8300 euroa. Summat eivät ehkä johtajatasolla ole suuria, Finaviallekin Savolaisen mukaan ”desimaalipilkun väärällä puolella”, mutta nuorille lentäjille niillä on iso merkitys.

 

Malmilta on häädetty Finavian toimin ja verukkein käyttäjäryhmä toisensa perään. Eikä niin pientä asiaa, ettei siihen voisi puuttua. Jopa nuorten vuosikymmeniä jatkunut siimalennokkien lennätys kentän syrjäisessä nurkassa piti kieltää.

 

Pelleily kahvilan franchise-konseptista, pysäköintialueen maksuautomaatit, kirjallisten lentosuunnitelmien vaatiminen jopa paikallislennolle, Finavian luomat ilmatilaongelmat, kelvottomat mittarilähestymiset, ympäristöluvan kohtuuttomat kiellot, transponderipakko - Finavian mielikuvitus uusille kielloille ja määräyksille on loputon. Mitään toimenpidettä ei luonnollisestikaan perustella saati käydä kentän käyttäjien kanssa vuoropuhelua.

 

Savolaiselta on jäänyt kokonaan ymmärtämättä Finavian yhteiskunnallinen tehtävä ja vastuu lentoliikenneinfran ylläpitäjänä. Veronmaksajille on mukavaa, että valtionyhtiö kerää rahaa harjoittamalla hajuvesikauppaa, lentomatkustajia rahastamalla ja pysäköintimaksuilla. Finavian tehtävä ei ole kuitenkaan päättää lentoasemien sulkemisesta tai kuristaa toimintaedellytyksiä niin, että lentämisen, yrittämisen ja työnteon edellytykset Malmilla tai muilla lentoasemilla loppuvat.

 

 

 

Esa Korjula

Lentokapteeni, KTM, ilmailuyrittäjä

 

 

Joo kysyin Esalta luvan ton julkaisuun.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelliseen liittyen voinen todeta että äskettäisessä, SIL:in ja Finavian ylimmän johdon välillä pidetyssä rakentavassa palaverissa sovimme, että perustamme SIL/Finavia yhteistyöelimen

 

Tämähän selittää miksi vastineita ei julkaistu. Sillissä huseeraavat saneeraajat ovat lähteneet nuoleskelemaan Finavian persettä, tähän ei tuollainen kritiikki sovellu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...nyt olisi varmaan Ilmailuliiton aika sanoa, että Malmi pitää säilyttää. Suuri osa SIL-jäsenistä käyttää kenttää aktiivisesti

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi korvaamaton vahinko jos Malmin lentoasema suljettaisiin. Se lamauttaisi monen muun asian lisäksi pääkäupunkiseudun harrasteilmailun varsin tehokkaasti.

 

Petrr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään