Mikko Maliniemi

Dreamlifter laskeutui väärälle kentälle ja liian lyhyelle kiitotielle

35 viestiä aiheessa

Atlas Airin Boeing Dreamlifter laskeutui jostain syystä väärälle kentälle. New Yorkista McConnell Air Force Baseen matkalla ollut kone laskeutuikin läheiselle Col. James Jabara Airportille. Uutisessa oman mausteensa soppaan tuo se, että Dreamlifter tarvitsee maksimipainoissa laskuun 7000ft kiitotietä, kun Col. James Jabara Airportin kiitotie on vain 6101ft pitkä. Ja jotta homma pysyisi mielenkiintoisena, lentoolähtöön maksimipainoissa tarvitaankin jo melkein 9200ft baanaa. Missään tosin ei mainita, että kone olisi maksimipainoissa...

 

http://www.kwch.com/news/local-news/boeing-dreamlifter-lands-at-jabara/-/21054266/23081256/-/oma90hz/-/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlas Airin Boeing Dreamlifter laskeutui jostain syystä väärälle kentälle. New Yorkista McConnell Air Force Baseen matkalla ollut kone laskeutuikin läheiselle Col. James Jabara Airportille. Uutisessa oman mausteensa soppaan tuo se, että Dreamlifter tarvitsee maksimipainoissa laskuun 7000ft kiitotietä, kun Col. James Jabara Airportin kiitotie on vain 6101ft pitkä. Ja jotta homma pysyisi mielenkiintoisena, lentoolähtöön maksimipainoissa tarvitaankin jo melkein 9200ft baanaa. Missään tosin ei mainita, että kone olisi maksimipainoissa...

 

http://www.kwch.com/news/local-news/boeing-dreamlifter-lands-at-jabara/-/21054266/23081256/-/oma90hz/-/index.html

 

Hmm... Serkkupoika kipparoi Atlas Airilla Dreamlifteriä... Täytyypä kysellä häneltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Käly on lentoemäntänä Atlas Airilla Dreamlifterillä... Täytyypä kysellä häneltä.

 

Hän kipparoi 747-rahtikoneita, tukikohtana Anchorage. Hän lentää myös Dreamlifteria (Boeingilla on sopimus Atlas Air:in kanssa Dreamlifterin operoimisesta). Normaalisti hän kuskaa Dreamlinerin osia Japanista Seattleen Dreamlifterillä.

 

Tuossa joitain kuvia:

http://deancully.com/p769652093/h6B2160BE#h6b2160be

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä välitä  Seppo tuosta näköjään jo poistetusta S.Kytölän kommentista. Täällä liikkuu sellaista porukkaa jotka tulee heti kateudesta vihreäksi kun lukevat/kuulevat että joku on menestynyt ulkomailla työssään ja lentää isoissa ulkomaisissa tunnetuissa yhtiöissä isoja laajarunkoisia, kuten 747 tai 777. 

 

Hyvänä esimerkkinä Uusmaan Janne joka aina välillä tänne eksyy kertomaan kokemuksistaan ulkomailla työskentelystä ja antaa usein perusteellisia ammatillisia kommenttejaan joihinkin täällä velloviin kysymyksiin.  Niin eikös aina joku vihreänaamainen korvantaustat vielä märkänä oleva nöösipoika rupea irvailemaan ja kyseenalaistamaan  silkkaa kateuttaan Jannen päteviä kommentteja.

Ja lopputulos on yleensä  se ettei Janne taas vähään aikaan tänne eksy, vaikka moni kuulisi mielellään hänen kuulumisiaan maailman kentiltä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlas Airin Boeing Dreamlifter laskeutui jostain syystä väärälle kentälle. New Yorkista McConnell Air Force Baseen matkalla ollut kone laskeutuikin läheiselle Col. James Jabara Airportille. Uutisessa oman mausteensa soppaan tuo se, että Dreamlifter tarvitsee maksimipainoissa laskuun 7000ft kiitotietä, kun Col. James Jabara Airportin kiitotie on vain 6101ft pitkä. Ja jotta homma pysyisi mielenkiintoisena, lentoolähtöön maksimipainoissa tarvitaankin jo melkein 9200ft baanaa. Missään tosin ei mainita, että kone olisi maksimipainoissa...

 

http://www.kwch.com/news/local-news/boeing-dreamlifter-lands-at-jabara/-/21054266/23081256/-/oma90hz/-/index.html

 

Toivottavasti ei ole maksimipainossa. Dreamlifterin rahdin purkaminen ja lastaaminen vaatii aika massiivista erikoiskalustoa jota ei löydy jokaiselta kentältä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taidakaan olla ihan maksimipainoissaan, mikäli tähän uutiseen on luottamista:

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288623434397.html

 

Kansasiin laskeutunutta konetta käytetään lähinnä Boeing 787 Dreamliner -koneiden suurten osien kuljetuksiin alihankkijoilta Yhdysvaltoihin.

 

Lennon tarkoituksena oli hakea Dreamlinerin osia Spirit AeroSystemsin tehtaalta, joka käyttää lentokenttänään McConnellin tukikohtaa.

 

 

Tankit vaan melkein tyhjiksi, ja siitä vaan kohti McConnelia ja nokka kenossa kohti uusia haasteita!

 

Meneeköhän tämmöinen muuten NTSB:n tutkittavaksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi sitten Seattlessa 787:n tyyppikursilla tuli vähän tuohon Dreamlifter toimintaan myös tutustuttua. Ilmeisesti tässä tapauksessa lentoonlähtöpaino ei ole ongelma, koska kone oli menossa hakemaan osia. Suurempi ongelma mikä tulee mieleen on tuon pienemmän kentän infrastruktuuri... Dreamlifterissä ei ole APUa, joten jokainen käynnistys on riippuvainen ulkoisesta paineilmalähteestä ja tuon kokoiselta kentältä tuskin tuon kalibeerin laitetta löytyy... Hotellissa tuli välillä juteltua Atlas Airin miehistöjen kanssa, kertoivat että Dreamlifter on yllättävän hyvä lentää, sivutuulessa luonnollisesti vaatii enemmän tarkkuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä välitä  Seppo tuosta näköjään jo poistetusta S.Kytölän kommentista. Täällä liikkuu sellaista porukkaa jotka tulee heti kateudesta vihreäksi kun lukevat/kuulevat että joku on menestynyt ulkomailla työssään ja lentää isoissa ulkomaisissa tunnetuissa yhtiöissä isoja laajarunkoisia, kuten 747 tai 777. 

 

Hyvänä esimerkkinä Uusmaan Janne joka aina välillä tänne eksyy kertomaan kokemuksistaan ulkomailla työskentelystä ja antaa usein perusteellisia ammatillisia kommenttejaan joihinkin täällä velloviin kysymyksiin.  Niin eikös aina joku vihreänaamainen korvantaustat vielä märkänä oleva nöösipoika rupea irvailemaan ja kyseenalaistamaan  silkkaa kateuttaan Jannen päteviä kommentteja.

Ja lopputulos on yleensä  se ettei Janne taas vähään aikaan tänne eksy, vaikka moni kuulisi mielellään hänen kuulumisiaan maailman kentiltä.

 

Jukka

 

Hieno ja yksi parhaimpia kommenttejasi Sinulta Jukka tänne foorumille.  :thmbup:

 

Harmittavaa vaan, kun kommentiltasi menee uskottavuus kun itse olet syyllistynyt muutamia kertoja aivan vastaavaan käyttäytymiseen kommentoidessasi muiden postauksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kentät kartalla:

Tuo kuvassa näkyvä alempi kenttä on Beechcraftin kenttä. McConnell Air Base on vielä hiukan (n. 10 km) lounaaseen tästä kuvakaappauksesta.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä välissä on vielä Cessnankin omistama kenttä. No, laitetaan vielä yksi kuvakaappaus, siitä näkyy että kiitotien alkupäästä on varsinaisen määränpään kiitotien alkupäähän yli 13 km, minkä verran liian aikaisin kone siis laskeutui. Sattuuhan sitä  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tietenkään. Ei se niin paha ole vaikka osuma menee kymmenen kilsaa pieleen. Meinasihan kebabitkin laskeutua Malmille 27:lle vantaan sijaan 727:lla  ;) Tässä nykyisessä tapauksessa baana riitti, edellämanitussa en olisi ollut ihan niin varma  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tietenkään. Ei se niin paha ole vaikka osuma menee kymmenen kilsaa pieleen. Meinasihan kebabitkin laskeutua Malmille 27:lle vantaan sijaan 727:lla  ;) Tässä nykyisessä tapauksessa baana riitti, edellämanitussa en olisi ollut ihan niin varma  ;D

 

Aina niitä turkkilaisia mollataan…nehän huomasivat virheensä ja tekivät korjausliikken ajoissa - toisin kuin tässä tapauksessa. Nätisti tulivat sinne minne pitääkin loppujen lopuksi.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ote serkkupojan vaimon, Katien (CPL) asiaan liittyvästä e-mailista:

 

Hey Seppo!

 

Jyri was not involved..I doubt it would have happened if Jyri was on the flight. He is very meticulous with every flight-even when he's exhausted.

I would just be speculating to say it, but fatigue was probably a huge factor in this incident.

 

Rest rules for pilots were recently changed -but only passenger pilots. Atlas flies both cargo & passengers, so the new rules only apply to flights operated in passenger configured aircraft. Maybe this incident will highlight the reason why that was a stupid way to change the rules. Non-pilots were in charge of the rule changes. Pilots & other aviation professionals were consulted & then ignored. At least no one was hurt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja itse asian vierestä kommenttina S. Kytölän "heittoon":"Hmm... Käly on lentoemäntänä Atlas Airilla Dreamlifterillä... Täytyypä kysellä häneltä.". Kyllä rahtareissakin voi olla lentoemäntä/stuertti. 90-luvulla ainakin Cargoluxin B747-200F -koneissa oli mahdollisuus, jos matkustajia oli "paljon". Istuimia oli muistaakseni 15... s

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään