Lasse Nygren

Bae Jetstrem 31 ja 32 erot.

8 viestiä aiheessa

Eli mitä eroa on Bae Jetstrem 31 ja 32 koneilla?

Lähinnä ajattelin onko jotain ulkomuoto eroja.

Kiitokset jo näin etukäteen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netin aina hyödyllinen aircraft data & history -sivu kertoo näin:

 

...Subsequent development led to the Super 31, certificated in October 1988. The Super 31 (or unofficially J32) features uprated engines, higher weights and better performance.

 

Eli ei mitään pahemmin ulkoapäin näkyvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jane's Aircraft Recognition Guide sanoo:

 

Jetstream 32: merkittäviä parannuksia suorituskyvyssä ja matkustusmukavuudessa. Tunnetaan myös nimellä Jetstream Super 31.

Mittojen ja ulkonäön eroista tuo kirja ei kerro mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen pääversiot menee käsittääkseni näin:

- Jetstream (Mk.1), moottoreina Turbomeca Astazou

- Jetstream 31, moottoreina Garrettin TPE331-10, 940 shp

- Jetstream 32 (tai Super 31), moottoreina Garrett TPE331-12, 1020 hp

- Jetstream 32EP, 32:sen upgrade.

 

Ulkoa näkyviä eroja löysin lähdeteksteistä että 32EP:ssä on "drag reducing devices", mitkä sitten lienevätkin.

 

Mk.1:sen moottorit eroavat selvästi myöhemmistä Garrett-versiosta, mikä näkyy tässä kuvassa:

[ Attachment removed / expired ]

 

// Nils

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mk.1 oli prototyyppi, jonka teki Hadley Page. Firma meni sittemmin konkurssiin. British Aerospace jatkokehitti prototyyppistä 31:sen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mk.1 oli prototyyppi, jonka teki Hadley Page. Firma meni sittemmin konkurssiin. British Aerospace jatkokehitti prototyyppistä 31:sen

 

Pilkunviilausta:

"The encyclopedia of civil aircraft" lähteestä löytyy tällaista. Handley Pagen kaaduttua lopullisesti helmikuussa 1970 Mk.1 koneita oli valmiina 40 ja kesken 33 kpl. Jatkaja Jetstream Aircraft Ltd ja Scottish Aviation valmisti 1971-1975 noin 80 konetta tyyppimerkinnällä Jetstream 200. Näistä 26 kpl meni RAF:lle, jonka tyyppimerkintä koneille oli T.Mk1. RAF:n koneista 14 kpl siirtyi Royal Navylle ja konvertoitiin T.Mk2:ksi tähystäjäkoulutukseen. Duxfordissa viime lokakuussa kuvattu XX488 kuuluu näihin.

 

BAe syntyi 1975 ja joulukuussa se julkisti Jetsrteam 31:n uusilla Garrett-moottoreilla, jolloin tyyppiä vaivannut alitehoisuus saatiin korjattua ja kauppa alkoi käydä kohtalaisesti, eli 1993 mennessä 384 kpl 31 ja Super 31:sta.

 

// Nils

 

 

EDIT: Koneen historiaa selvitellessä löytyi nyt jopa vastaus alkuperäiseen kysymykseen.

 

"Note: the only visual difference between a J31 or a J32 is the additional emergency exit on the left side of the fuselage (the centre cabin window)."

 

Mk1:n prototyyppi oli G-ATXH (1967) ja 31:n proto muunnettiin koneesta G-AXJZ(1969) > G-JSSD.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään