Aleksi Tihula

Hong Kong HKG [Matkastoori]

13 viestiä aiheessa

Tervehdys foorumille!

 

Ajattelin taas panna näytille muutaman kuvan viimeiseltä reissultani, johon liittyi myös lentokentän reunoilla notkumista. Jätän kaiken maailman muut lomakuvat sivuun ja keskityn vain ilmailuaiheisiin kuviin.

 

Olin jo jonkin aikaa suunnitellut lähteväni johonkin päin Aasiaa ennen vuodenvaihdetta. Kohteen tuli olla uusi minulle ja sijaita marraskuussa mieluummin lämpimässä paikassa. Hong Kongin keskilämpötilat vaikuttivat olevan sopivalla puolella ja kiinnostusta tuota kohdetta kohtaan löytyi. Päätin jo varhain, että Finnairin lentoja en edes harkitse. Viime kerralla Singaporeen matkatessani sain molempiin suuntiin iki-ihanan -LQF:n. Kolmatta kyytiä en moiselta tarvitse. Lentoja etsiessäni halvimmat yhteydet vaikuttivat olevan Cathay Pacificin lentoja jostain läntisemmän Euroopan kautta. Toki Cathayn tripla Lontoon kautta olisi houkuttanut, mutta kohdalle osui myöhemmin vielä parempi hinta Turkish Airlinesilta. Päädyin varaamaan liput ko. yhtiöltä HEL-IST-HKG-IST-HEL. Koneina tuli varausta tehdessä olla A321 HEL lennoilla ja B777 tuolla pidemmällä harppauksella. Lähtöpäivänä valinta varsinkin tuntui hyvältä, kun ei tarvinut pelätä lentojen peruuntumista lakon takia.

 

13.11.13

 

Ensimmäinen lento vaihtui viime hetkellä pienempään A320-koneeseen. 11-vuotias TC-JLK oli toiminut vuoteen 2005 saakka Volare Airlinesilla ja sen matkustamo oli melko halpalentoyhtiömäinen. Koneen epämukavat penkit eivät olleet TK:n normaalilla tasolla ja etukeittiön ja matkustamon välillä oli halpalentoyhtiömäiseen tapaan vain lasinen väliseinä. Koneessa ei myöskään ollut minkäänlaisia kattonäyttöjä, joista olisi voinut katsoa karttaa.

 

Ruoka kuitenkin oli edelleen korkealla tasolla turistiluokan lentokoneruuaksi. Menukortit kuuluivat perinteiseen tapaan lennolle, jossa ruokavaihtoehtoja oli tällä lennolla kaksi. Juomavalikoima oli laaja; kaikki juomat aina käsinpuristetusta appelsiinimehusta Gin toniciin kuuluivat ilmaiseen juomatarjoiluun.

 

Kuvassa valitsemani ateria: Turkkilaiseen tapaan jauhelihaa ja kanaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkustamon näkymää. Värit olivat myös melko poikkeavan kirjavat.

[ attachment removed / expired ]

 

Laskeuduimme Istanbuliin kymmeneltä illalla. Vaihtoaikaa jäi näin ollen lähes kolme tuntia.

 

Pääsimme parkkiin johonkin ulkoriviin, josta bussi kiikutti terminaalille.

[ attachment removed / expired ]

 

14.11.13

 

Seuraavan lennon operoi myös Vantaalla käynyt TC-JJL. Tämä melkein 3-vuotta nuori tripla sisälsi myös WiFi-yhteyden (ei käytössä Kiinan ilmatilassa). Jokaisella matkustajalla oli oma viihdejärjestelmä, joka oli käytettävissä jo ennen moottoreiden käynnistämistä. Jalkatilat kuitenkin yllättivät ko. koneessa negatiivisesti. Olen melko pitkä ihminen ja osaan arvostaa jalkatilaa. Tässä koneessa sitä ei kuitenkaan ollut kovinkaan paljon tarjolla. Polvet osuivat istuintaskuun, vaikka se sisälsi vain yhtiön lehden ja turvakortin  :- Olisi voinut kuvitella TK:n panostavan tuollaisessa pitkän matkan koneessa enemmän jalkatilaan.

 

 

Positiivisena yllätyksenä jokaiselle matkustajille oli jaettu penkille tyyny, huopa, tohvelit, huonot kuulokkeet ja tarvikekitti. Hieno peltinen rasia sisälsi sukat, silmälaput, hammasharjan tahnoineen, korvatulpat, kenkälusikan sekä huulirasvan.

[ attachment removed / expired ]

 

Menukortit jaettiin taas. Lennolle kuului illallinen sekä aamupala.

 

Kahdesta vaihtoehdosta valitsin illalliseksi jälleen lihavaihtoehdon, sillä pinattileivokset eivät kuulostaneet erikoiselta.

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiaisesta ei ole kuvia, sillä nukuin loppulennon laskeutumiseen saakka. Tarjolla olisi kuitenkin ollut mysliä, jugurttia, munakasta sekä turkkilaisia juustopasteijoita.

 

Heräsin sopivasti, kun olimme laskeutumassa 07L:lle

[ attachment removed / expired ]

 

Putkelle Cathayn viereen.

[ attachment removed / expired ]

 

Varaamani hotelli sijaitsi aivan lentokentän lähettyvillä, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja kävin silloin tällöin myös kentän laidalla tutustumassa paikalliseen kauraan. Muutamalta eri päivältä muutama kuva:

 

B-6298

[ attachment removed / expired ]

 

JA810P

[ attachment removed / expired ]

 

HS-TUE

[ attachment removed / expired ]

 

N178UA

[ attachment removed / expired ]

 

B-16827

[ attachment removed / expired ]

 

RP-C6319

[ attachment removed / expired ]

 

A6-EYZ

[ attachment removed / expired ]

 

B-18206

[ attachment removed / expired ]

 

B-6225

[ attachment removed / expired ]

 

4X-ECD

[ attachment removed / expired ]

 

G-XLEA

[ attachment removed / expired ]

 

C-FNNH

[ attachment removed / expired ]

 

B-6639

[ attachment removed / expired ]

 

B-17911

[ attachment removed / expired ]

 

HS-BGZ

[ attachment removed / expired ]

 

B-5809

[ attachment removed / expired ]

 

B-16206

[ attachment removed / expired ]

 

B-6075

[ attachment removed / expired ]

 

VT-ANO

[ attachment removed / expired ]

 

Ja terminaalilta lähtöpäivänä kaksi kuvaa:

 

PIA:n A310

[ attachment removed / expired ]

 

Orient Thain B747-300 HS-UTW

[ attachment removed / expired ]

 

19.11.13

 

Paluulennon Istanbuliin hoiti lähes 3-vuotias tripla TC-JJJ. Tämäkin kone oli varustettu WiFi-yhteydellä ja oli muutenki identtinen -JJL:n kanssa.

 

Penkeillä odotti samat tavarat kuin menolennolla. Ainoastaan kitti oli vaihtunut metallisesta rasiasta penaaliin  :P Menukortit jaettiin jälleen matkustajien pähkäiltäväksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Oma valintani oli kanaa vartaassa, joka oli erittäin onnistunut.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähellä Turkin ilmatilaa alkoi aamiaistarjoilu. Tällä kertaa olin hereillä ja pääsin ottamaan kuvan tarjoilusta. Tarjolla oli tuoreita hedelmiä, juustoja, omeletti ja juustopaahtoleipä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ihme koukkaus tehty Kiinan ilmatilassa. Ei ihme, että paluulento oli melkein 2h pidempi. Menolento muutenkin lennettiin eri reittiä jostain Intian kautta.

[ attachment removed / expired ]

 

20.11.13

 

Istanbulissa rullimme taas johonkin ulkoriviin, josta bussi haki lähes täyden triplaseiskan matkustajat terminaalille.

 

Aamu valkenee ja kohta alkaa ruuhka, kun turkkilaiset suuntaavat maailmalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Portilla odotti tällä kertaa A321:n sijasta pieni A319 TC-JLP. Tämä lähes 7-vuotias kone oli nähnyt maailmaa aiemmin myös Atlas Jetin väreissä. Mukavat beiget nahkapenkit voittivat helposti aiemman A320:n istuimet. Koneeseen kuului myös katosta laskeutuvat näytöt, mutta ne eivät olleet missään vaiheessa lentoa käytössä.

 

TC-JLP portilla

[ attachment removed / expired ]

 

Lähtö Istanbulista oli melko hidasta. Lähteviä lentoja oli kymmeniä samaan aikaan. Pääsimme onneksi jonossa sijalle 9, josta jatkoimme noin kymmenen minuutin päästä taivaalle.

 

Kuvaa jonosta paikalta 3.

[ attachment removed / expired ]

 

Lennolla jaettiin jälleen tuttuun tapaan menukortit, vaikka vaihtoehtoja oli vain yksi tähän aikaan aamusta. Keltainen menukortti kertoi samantapaisesta ateriasta kuin aiemmin triplassa: Paahtoleipää ja munakasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Laskeuduimme Helsinki-Vantaalle noin 11:35, 35minuuttia etuajassa.

 

 

Kokonaisuutena pidin kovasti Turkish Airlinesin tarjoamasta palvelusta ja lentojen hinnoista. Tulen varmasti käyttämään myös joskus uudestaan.

 

Hong Kong taas tuli nähtyä viikon aikana melko hyvin. Jos et ole vielä käynyt, niin voin suositella käymisen arvoiseksi kohteeksi. Myös spottereille  ;)

 

Kiitos jälleen, toivottavasti jaksoit lukea loppuun.  :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava stoori, ja "lomakuviksi" erittäin korkeatasoista matskua. Turkishin harmiksi pitää sanoa, että on tuotteen kannalta melkoinen ongelma kun koneet eroavat toisistaan niin isolla tavalla. Nimimerkillä : testattu on.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkishin harmiksi pitää sanoa, että on tuotteen kannalta melkoinen ongelma kun koneet eroavat toisistaan niin isolla tavalla. Nimimerkillä : testattu on.

 

 

Totta, työskentelen usein Turkish Airlinesin Helsingissä käyvän koneen kanssa ja olen nyt laskenut kapearunkoisten laivastossa yli 20 erilaista matkustamotyyppiä pelkästään penkkien puolesta. Tuon A320 koneen istuimet olin nähnyt kerran aikaisemmin, kun taas A319n istuimet olivat jälleen uusi luku erilaisten penkkien sarjaan. Aivan lottoa tuntuu siis olevan millaisen penkin saa alleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia Aleksi ,joo olen samaa mieltä ettei kansallisella yhtiöllä kannata lentää ,siellä on huono palvelu ja ei se johdu lentoemännistä vaan yhtiön harjoittamasta politiikasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla