Marko Pajunen

Puolalainen sivusto: AY liisaamassa LOT 787:n reitille HEL-JFK

66 viestiä aiheessa

Huhhuh, melkoinen uutinen. Ensiksi tuli mieleen, että Lotin 787 konffi on Finnairin tuotteen kannalta sinänsä hankala, että siinä on 3 luokkaa. Eco - premium eco - bisnes. Kalliimmalla Eco - lipulla Premiumiin ?

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhhuh, melkoinen uutinen. Ensiksi tuli mieleen, että Lotin 787 konffi on Finnairin tuotteen kannalta sinänsä hankala, että siinä on 3 luokkaa. Eco - premium eco - bisnes. Kalliimmalla Eco - lipulla Premiumiin ?

 

-T

 

Konfiguraatiomuutos nyt ei aivan ylivoimainen homma kuitenkaan ole. Eipä sillä, olisihan se varsin jees, jos Pro -lipun (se kallis full flex) ostaneet pääsisivät paremmille penkeille kuin halvimmilla lipuilla matkaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konfiguraatiomuutos nyt ei aivan ylivoimainen homma kuitenkaan ole. Eipä sillä, olisihan se varsin jees, jos Pro -lipun (se kallis full flex) ostaneet pääsisivät paremmille penkeille kuin halvimmilla lipuilla matkaavat.

 

No eipä se kyllä olekkaan, ajattelin vain. Ei muuten yhtään huono ois ihan Finnairille yleensä lanseerata kolmenluokan long-haulit. Sais niille kalliille Pro - lipuille vastinetta, ja ennenkaikkea niitä vaihtoehtoja. Niitä nyt ei järin paljon tänäpäivänä ole..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olisi eka kerta että Finnairilla on möykyn etuosassa parempaa jakkaraa. En tiedä juuri tällä hetkellä, mutta aiemmin on ainakin ollut joissain koneissa isompi business, joka on tietyillä reiteillä ollut osittain turistia.

Enemmän mietityttäisi Finnairina tuo B787 toimintavarmuus....

 

Jos tämä nyt on totta eikä ankka.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän tämä wetleasingin tarve tuli nyt näin marraskuun lopulla?

 

Ja sitten sellainen asia, että näinkö helppoa olisi ay-änkyröiden Finnairissa tuoda New Yorkin reitille muualta miehistö ja kone ja siitä ei olisi kukaan kuullut mitään eikä nostanut metakkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikös rungot lopu kesken nykyisellä aikataululla jos 330/340 kalustoon aletaan uusia niitä business jakkaroita? Etenkin jos huhu minkä kuulin pitää paikkansa, että uusia jakkaroita ei tarvisi odottaa 2014 syksyyn asti. Onko ideoita kauannko jakkaran vaihtoon menee per kone?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös rungot lopu kesken nykyisellä aikataululla jos 330/340 kalustoon aletaan uusia niitä business jakkaroita?

 

Aikataulut on sopeutettu tietenkin tuleviin seisokkeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei helv****!

 

Noiden LOTin Nightmarelinereiden karjaluokan penkit on sitä luokkaa että Finnairin 757:tkin jää kakkosiksi.

 

Bisnes oli ihan OK, tosin Finnairin omat penkit on toki paremmat.

 

Välittääköhän kukaan Finnairilla enää firman maineesta mitään? Onkohan alihankinnasta päättävä komissio edes käynyt koeistumassa koneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelin teksti käännettynä englanniksi esittää, että 787-lennot alkaisivat jo joulukuussa, joten pianhan se nähdään onko kyseessä ankka.

 

Dreamliner LOT Polish Airlines Finnair long-haul voyages handle - learned unofficially Pasazer.com . Boeing 787 has a handle rotation Helsinki - New York - Helsinki ( AY005/006 ) Finnish carrier. Dreamliner to begin to fly from Helsinki in December , and the agreement on the rent aircraft on the basis of wet- lease ( ACMI or together with the crew LOT ) is to be signed soon.

 

Route to New York Finnair Airbus A330-300 in the configuration of the two classes of travel for 263 passengers: 42 in business class ( 2-2-2 ) and 221 in economy ( 2-4-2 ) . Configuration Dreamliners LOT is pretty close - they take on board 252 passengers in three classes configuration : 18 in business class ( 2-2-2 ), 21 in premium economy ( 2-3-2 ) and 213 in economy ( 3-3-3) .

 

Hiring an aircraft from LOT is associated with the start of the modernization of the next eight aircraft Finnair , transcontinental voyages . Will be equipped with a new class of business include the seats fold into the horizontal position "fully flat ", so that passengers are provided with full comfort . In several aircraft will also be listed seats in economy class .

 

Following an exchange of seats in September 2014 , only three A340 -300 aircraft of all Finnair will not be equipped with a new type of seats , in 2015 they will be withdrawn from the fleet and replaced with new Airbus A350 -900.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei helv****!

 

Noiden LOTin Nightmarelinereiden karjaluokan penkit on sitä luokkaa että Finnairin 757:tkin jää kakkosiksi.

 

Seatguru.comin mukaan jalkatila on sama 32" kuin Finnairin A333:ssa, ero olisi penkin leveydessä, Finnair 18"/LOT 16.9".

 

Anyways, itse en pidä 3+3+3 istuinjärjestyksestä varsinkaan kapealla penkillä.

 

Bisnespenkkien määrä putoaisi melkoisesti, LOTilla vain 18 jakkaraa. Ja 21 Economy+ paikkaa ilmeisesti jaettaisiin kalleimmille Y-lipuille, ylemmän tason kortinhaltijoille ja onnekkaille jos tilaa.

 

Tai sitten Business Saver asiakkaille.. :P

 

Ellei tämä jää puolalaiseksi ankaksi, niin ovat näköjään tehneet päätöksen aika vauhdikkaasti. Kaipa tuo olisi parempi vaihtoehto kuin vanhan Bussin liisaus HiFly-firmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..pekuloi_lot_vuokraamassa_boeing_787_dreamlineria_finnairille

 

Siis samat asiat kirjoitettu pidemmin mistä jo tässä ketjussa keskusteltiin päivällä.  ;)

 

 

(ts. siis sitä tarkoitan, että ei kovin tarpeellista lukijoille laittaa uutislinkkejä joissa ei ole mitään uutta aiemmin käsiteltyyn .. tulee turhaa avattua ketjuja kun 'new'-lippu näkyy uuden viestin merkiksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuhuomautus tuohon Lentopostin artikkeliin:

 

"LOT aloitti syyskuussa verkostonsa karsimisen saadakseen yhtiön tuloskuntoon. Se vetäytyi samalla myös Helsingin ja Varsovan väliseltä reitiltä."

 

LOT näyttäisi olevan palaamassa Helsingin reitille maaliskuun lopussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair vastaa Facebookissa LOT -huhuun että jotain liisauskuviota on mietinnässä joulu/tammikuulle mutta ei päätöksiä.

 

Asiaa sivuten, edelleen ihmettelen sitä että minkä A330:sen Finnair Cargo lennättää Singaporesta Vantaalle 22.12. ja millä asioilla.

There will be additional flight from Singapore (SIN) to Helsinki (HEL) on 22 December.

This additional flight will be operated with A330 air craft with cargo capacity of 19 000kg / 80 cbm.

 

AY8802 SIN 18:30 HEL 00:55 A330

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Huollosta palaava 330?

 

Niitä ei tyhjänä yleensä lennätellä ja kaikki 8 kpl omia vehkeitä ovat jo "varattu" tuohon ajankohtaan 22.12.13:

 

AY005 333

AY042 330

AY052 333

AY056 330

AY058 333

AY074 333

AY080 333

AY090 330

 

Ja sitten sellainen juttu, että jos jotain laajarunkoa pitää liisata joulu/tammikuulle, niin en jaksa uskoa että marraskuun viimeisellä viikolla sellaista vielä etsitään. Eiköhän nimi ole ollut sopimuksessa jo useita kuukausia jos on ollakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(ts. siis sitä tarkoitan, että ei kovin tarpeellista lukijoille laittaa uutislinkkejä joissa ei ole mitään uutta aiemmin käsiteltyyn .. tulee turhaa avattua ketjuja kun 'new'-lippu näkyy uuden viestin merkiksi)

 

Kyllä tiesin tämän, mutta täällä on useammankin kerran tuotu esille se, etteivät kaikki osaa englantia (tai puolaa). Silloin voi olla miellyttävämpää lukea artikkeli, joka on kokonaan suomeksi.

Varmaan turhemmistakin postauksista hyppii "New" -flagiä silmille päivittäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seatguru.comin mukaan jalkatila on sama 32" kuin Finnairin A333:ssa, ero olisi penkin leveydessä, Finnair 18"/LOT 16.9".

 

Anyways, itse en pidä 3+3+3 istuinjärjestyksestä varsinkaan kapealla penkillä.

 

 

Tämä on tulevaisuutta, kun polttoaine kallistuu ja lentolipusta ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan...

 

Kaikki on suhteellista. Boeing 787:n matkustamon leveys on 5,45 metriä. MD-11 oli matkustamon leveydeltään 5,70 metriä. Finnairi oli saanut tuohon 25cm eroon tungettua vielä kymmenennen jakkaran, eli suomeksi istuttiin vielä ahtaammin kuin B787:ssa... Tämä tietysti koski vain koneen takaosaa. Keskiosahan oli penkitetty 3-4-2 älykkäämmän 3-3-3- sijasta (vrt. KLM). -Ja alkuaikoinahan ne oli 2-5-2.... Finnairin 3-4-3 layoutista aikanaan kuului yllätävän vähän soraääniä eli jollekin se kelpaa kuitenkin... Muistutettakoon vielä, että McDonnell Douglasin oma näkemys koneen penkityksestä aikoinaan kun DC-10 esiteltiin maailmalle oli turistiluokan 2-4-2 layout 34 tuuman istuinjaolla... En osaa sanoa tähän hätään, käyttikö kukaan edes uutena tyypin käyttöönoton alkuaikoina kyseistä layouttia mainoskuvissa käytettyä konetta lukuunottamatta. 2-5-2 tai 3-4-2 olivat standardit käytännössä.

 

Triplaseiska oikeastaan esitteli meille 3-3-3 layoutin. Toki sitä oli jo nähty joillain lomalentoyhtiöillä kapeammissa Airbusseissa. Mutta suurin syy sen voittoon muihin "9 penkkiä rivissä" -vaihtoehtojen voittoon oli kustannustehokkuus, jota Boeing yhteistyössä istuin ja IFE laitteiden valmistajien kanssa on suosinut: Kolmen penkin setin multimedia puoli saadaan toimimaan keskimmäiseen istuimen alle sijoitetulla yhteisellä boksilla. Eli 3-3-3 layoutin koneelle riittää siis 3 boksia per rivi. 2-4-2 layoutin kone vaatii niitä jo neljä - ellei uudemmat ole jo kehittyneet siten, että yksi boksi ohjaisi neljää penkkiä...

 

Mutta summa summarum, tulevaisuudessa B787 tai A350 näkeminen tehtaiden mainoskuvien kaltaisissa 2-4-2 layouteissa on vähäistä. Monet perinteikkäät yhtiöt ovat jo siirtyneet 3-4-3 layoutteihin esim. triplaseiskoissa Boeingin suositteleman 3-3-3 sijaan. (Air France, KLM, AA mm.)

 

-Enkä usko rakkaan Finnairimme olevan poikkeus tulevaisuudessa A350:n saapuessa laivastoon, eli 3-3-3 layout tulee suurella todennäköisyydellä käyttöön - ja kun A350:n matkustamon leveys on vain kuusi senttiä B787:ää enemmän, niin ihmeitä ei kannata odottaa...

 

Mutta kuten ylhäällä totesin 3-3-3 layoutin älykkääksi, väitän itseasiassa suurella ilmailualaa seuraavan amatöörin viisaudella, että se on itseasiassa parempi kuin 2-4-2 layout - ja perustelen sen, koska vuosien kokemuksella olen oppinut suosimaan triplaa airbussin ohi hyvästä syystä:

 

Ihmisten peruskaneetti 2-4-2 layoutin puolesta on aina, että käytävälle ei ole kuin yksi penkkiä välissä. Totta, mutta oleellisempi minusta on se, että millä todennäköisyydellä saat istua siten, että vieressäsi ei todennäköisesti istuisi kukaan, ja siinä 3-3-3 vie kirkkaasti voiton:

 

Finnairin liikennetilastoja kymmenen vuotta seuranneena voin ja uskallan yleistää, että käyttöaste kaukkolennoilla liikkuu 70 prosentin tuntumassa. Nyt jos meillä on 3-3-3 layoutillinen kone, minkä penkeissä istuu ihmiset seuraavasti: XOX-XOX-XOX, niin koneesta on tällöin 66,6 prosentin kapasiteetti käytössä. Mikäli halutaan istua samalla tavalla 2-4-2 layoutin koneessa (XO-XOXO-XO), on tämä mahdollisuus jo täynnä 50 prosentin matkustajamääräällä. Eli siis todennäköisyys siihen, että saa matkustaa omassa rauhassa joko ikkuna tai käytäväpaikalla 3-3-3 layoutillisessa koneessa on huomattavan paljon parempi. Tällöin se perus tursitiluokankin jakkara tuntuu yllättävän paljon tilavemmalta ja mukavemmalta kun ei tarvi olla kylki toisessa ihmisessä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on tulevaisuutta, kun polttoaine kallistuu ja lentolipusta ei kuitenkaan olla valmiita maksamaan...

 

Ihmisten peruskaneetti 2-4-2 layoutin puolesta on aina, että käytävälle ei ole kuin yksi penkkiä välissä. Totta, mutta oleellisempi minusta on se, että millä todennäköisyydellä saat istua siten, että vieressäsi ei todennäköisesti istuisi kukaan, ja siinä 3-3-3 vie kirkkaasti voiton:

 

Finnairin liikennetilastoja kymmenen vuotta seuranneena voin ja uskallan yleistää, että käyttöaste kaukkolennoilla liikkuu 70 prosentin tuntumassa. Nyt jos meillä on 3-3-3 layoutillinen kone, minkä penkeissä istuu ihmiset seuraavasti: XOX-XOX-XOX, niin koneesta on tällöin 66,6 prosentin kapasiteetti käytössä. Mikäli halutaan istua samalla tavalla 2-4-2 layoutin koneessa (XO-XOXO-XO), on tämä mahdollisuus jo täynnä 50 prosentin matkustajamääräällä. Eli siis todennäköisyys siihen, että saa matkustaa omassa rauhassa joko ikkuna tai käytäväpaikalla 3-3-3 layoutillisessa koneessa on huomattavan paljon parempi. Tällöin se perus tursitiluokankin jakkara tuntuu yllättävän paljon tilavemmalta ja mukavemmalta kun ei tarvi olla kylki toisessa ihmisessä kiinni.

 

Nyt en kyllä ymmärtänyt Villen tekstistä paljoakaan, mutta sen verran tiedän että jos ikkuna sivulle joutuu istumaan, istun mielummin kaverin tai puolison kanssa kahdestaan, ilman että siinä on vielä joku muu vieressä...

 

Yllättävän usein matkustan itse jonkun kanssa, harvemmin yksin, paitsi työmatkoja. Silloin kun itse maksan matkan, mieluusti juttelen kaverin/puolison kanssa ilman että joku kuuntelee siinä vieressä joten jos laitetaan X = mies/nainen ja O= sitten se toinen, tuosta 2-4-2 tulee huomattavasti mukavampi kuin 3-3-3, matkustajan kannalta.

 

Työmatkoilla... ei väliä. Töissä sitä silloin ollaan  :-\

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nyt en kyllä ymmärtänyt Villen tekstistä paljoakaan, mutta sen verran tiedän että jos ikkuna sivulle joutuu istumaan, istun mielummin kaverin tai puolison kanssa kahdestaan, ilman että siinä on vielä joku muu vieressä...

 

 

Okey, 2-4-2 layoutissa, teillä on mahdollisuus KAHDESTAAN saada kahden hengen penkkisetti. Mutta te istutte toisissanne kiinni. Kun valitset kaverisi kanssa ajoissa paikan 3-3-3- layout koneessa siten, että sinä ja kaverisi ette bookkaa toisianne vierekkäin, vaan jätätte väliin tyhjän paikan, saatte sen suurella todennäköisayydellä myös pitää tyhjänä - koska todennäköisyys sille, että lento olisi täyteen buukattu, on pieni ja kukaan yksinäinen matkustaja järkevänä ei missään nimessä ensisijaisesti buukkaa itseään teidän kahden väliin - ellei koneessa ole mitään muuta vaihtoehtoa jäljellä - ja todennäköisyys on hyvin puolella tuolla 67 prosentin käyttöasterajalla. Tämä palkitsee sitten hyvänä hartijatilana ja vapaina käsinojina, kun välissä ei ole ketään.

 

 

Yllättävän usein matkustan itse jonkun kanssa, harvemmin yksin, paitsi työmatkoja. Silloin kun itse maksan matkan, mieluusti juttelen kaverin/puolison kanssa ilman että joku kuuntelee siinä vieressä joten jos laitetaan X = mies/nainen ja O= sitten se toinen, tuosta 2-4-2 tulee huomattavasti mukavampi kuin 3-3-3, matkustajan kannalta.

 

 

Niin, siis O on tyhjä penkki... Se minkä tuo O ja X malleissani vaan piti näyttää, oli siis että kuinka monta ihmistä riviin mahtuu käytännössä istumaan jos kukaan ei halua ketään viereensä. Eli tällöin kapasitettista on käytössä 3-3-3 layoutilla 67 prosenttia ja 2-4-2 layoutilla vain 50 prosenttia. Jos turistiluokan koko koneessa on vaikka 225 matkustajaa, tarkoittaa näiden vaihtoehtojen ero, että 3-3-3- vaihtoehtoon voidaan ottaa 38 matkustajaa enemmän ilman että kukaan vielä istuu kenenkään vieressä.

 

 

Työmatkoilla... ei väliä. Töissä sitä silloin ollaan  :-\

 

 

Työmatkoilla tällä juuri on väliä. Silloin sitä omaa tilaa osaa arvostaa ja sitä kaipaa. Jos sulla on kaveri tai tuttu vieres niin sittenhän sillä ei ole niin väliä, koska et joudu jakaa ahdasta tilaa tuntemattoman kanssa jolloin oleminen on rennompaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan historia toistamassa itseään? Olen muistavinani että erään kerran LOTin IL62 harvennuksien aikana kävikin huonosti kun LOTilla ei riittänyt koneitauhkasivat reitit CHI (vai olisiko ollut DUL) WAW jäädä lentämättä. AY lensi kaseilla tuolloin Suomi-Seuran laskuun varsin laajaa tilauslento-ohelmaa eri puolille Pohjois-Amerikkaa. AY saatiin kuin saatiinkin lentämään chartereiden välissä LOTin keskilännen reitteä, eivätkä US tai Can viranomaiset laittaneet hanttiin. - Nyt  en löydä vahvistusta muistikuvilleni, mutta jos oku muu muistaa paremmin tai löytää tietoa nopeammin - siitä vaan!

 

valtsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään