Marko Pajunen

Puolalainen sivusto: AY liisaamassa LOT 787:n reitille HEL-JFK

66 viestiä aiheessa

Milloin märistään nousukulmasta, millon penkkien väleistä/kapeudesta.

No märiksihän jotkut täällä menee nousukulmista. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka itse olenkin kovin pieni ihminen, niin marisen kuitenkin penkin leveydestä. 16.9" penkissä olen istunut jonkun kerran, ja en kyllä mielelläni mene siihen uudestan. On se liian kapea, jos on normaali suomalainen. Tuo Airbusin idea tuoda 18" standardiksi on enemmän kuin tervetullut. 8h usvaa putkeen HEL-JFK alle 17" penkissä ei kyllä kuulosta houkuttelevalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On totta että Airbus haluaisi pitää 18" kiinni. samalla lailla Boeing on triplan kohdalla suosinut 9 penkkiä rivissä layouttia. Mutta lentokonevalmistaja ei ole se, joka päättää millaisia istuimia koneeseen tulee vaan lentoyhtiö. Ja suuntaus on että koneisiin halutaan enemmän paikkoja.

Pan Amin jumboissa oli alkuaikoina 3-4-2 penkitys, TWA:n Tristareissa 2-4-2, Continentalilla ja Unitedilla oli kympeissään myös 2-4-2 järjestys. 70-luvun alku oli siis hienoa aikaa turistiluokassa. Pituussunnassakin jako oli 34" ja 36" tuuman väleillä.

Nykyään sit jumbossa on 3-4-3, Samaa Finnair on saanut ängettyä 40 senttiä kaposempaan MD11:sta, Tristareistakin suurin osa oli 2-5-2...

Kyllä varmasti hyviä economy luokkia on jatkossakin joillain lentoyhtiöillä - useimmiten niiden nimi on "Premium Economy"...

Mutta kumpi on parempi? Se, että istut tuuman verran (about 2,5 senttiä) leveämmässä istuimessa jolloin todennäköisesti vieressäsi istuu toinen matkustaja, vai se, että istut siinä tuuman kapeammassa istuimessa ja vieressäsi on todennäköisesti tyhjä istuin? - Jos istuin ahdistaa käsinoja korkeudella, tällöin vaan käsinoja ylös ja voila, käytössäsi on vapaan naapuri-istuimen tuoma väljyys myös - ja hyöty paljon enemmän kuin yksi tuuma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kun olen reilut 190 pitkä ja kohtuu hartiat isossa kropassa,niin ei tuo kapea penkki houkuttele. Toisaalta ainakin omalla kokemuksellani tuo perustelu, että kone on esim 3-3-3 penkeillä ja saat suurella todennäköiyydellä vapaan vieruspenkin,ontuu.

Olen jonkun mannertenvälisen lentänyt ja suurin osaa ollut SAS:lla ARN-EWR-ARN. Tällöin olen varannut ajoissa (EBG:n etu) kahden istuttavan jakkaran vaimon kanssa. Toimii ja on mukavaa.

Lensimme viime vuonna HEL-FRA-HKK-AKL/ AKL-BKK-MUC-HEL. Jolloin LH:N A340-600 oli loistava kone, kahden istuttava jakkara. Jatko NZ:n 777-200 jossa varattuna ikkunapaikka ja käytäväpaikka niin että keskellä tyhjä. No siihen oli tulossa yksi henkilö, mutta pienen juttelun jälkeen hän siirtyi toisaalle koska oli tilaa. Palvelu pelasi hienosti ja lentoemännät ystävällisiä.

Paluussa TG:n 777-200 ja sama juttu, mutta nyt ketään ei ollut tulossa väliin. No lento LH:n vanhalla 747-400:lla oli yhtä helv.... Kone viimeistä paikkaa myöten täynnä, ei omia ruutuja, ahdas, vanhat ja väsyneet penkit.

Tuo neuvo, että nosta kyynärnoja ylös toimii ja ei toimi. Toisissakoneissa kun se noja jää melkein pystyyn ja silloin se painaa mukavasti kylkeä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On totta, että kun matkustat puolisosi kanssa pari penkissä, matka ei tunnu ahdistavalta. Näinhän totesin itsekin ylhäällä pareista ja kavereista. Mutta jos olisit matkustanut yksin siinä paripenkissä ja vieressäsi ollut ventovieras ihminen, et varmasti olisi kokenut yhden tuuman lisäävän matkustuskokemustasi. Se on fakta.

Ja olet oikeassa käsinoja jutussa. Olen pistänyt merkille että pari lentoyhtiötä käyttää samaa Recaron jakkaraa kuin Finnair Airbusseissaan. Ero on ollut siinä, että Finnair typeryydessään on asentanut käsinojaan kaukosäätimen, muut ovat laittaneet sen edessä olevaan selkänojaan näytön yhteyteen. Finnairin käsinoja ei nouse ylös asti, näissä vertailukohteissa nousee: Olen siis tehnyt villin johtopäätöksen, että asia liittyy tavalla tai todella siihen halvatun kaukosäätimeen siinä käsinojassa.

Itse suosin yleensä 3-3-3 layouttteja matkustaessani - KLM ja BA ovat suosikkejani. En ole koskaan ollut pettynyt. Toki Triplan istuin on leveämpi kuin Dreamlinerin, mutta pidän yhtä tuumaa omalla kohdallani aika vähäpätöisenä erona.

Ohessa pari nopeaa kyhäelmääni Boeingin pohjia apuna käyttäen LOT:in 787:n matkustamosta ja sen käyttäytymisestä erilaisilla käyttöasteilla. Huomatkaa, että kukaan ei ole yhtä matkustajaa kauempana käytävästä - ja keskimmäisellä kolmen penkin setillä istuja saa vielä valita kumpaa vierustoveria haluaa häiritä liikkuessaan.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Helpottaakseni vertailua ylläolevaan B787:n turistiluokkaan, ohessa tyypillinen Finnairin New Yorkin kävijä:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kylläpä sinne JFK:n reitille LOT:n 787 tulee, tosin vain n.viikoksi uuden vuoden ajalla.  (pressitiedotetta en nyt vielä löytänyt, mutta eiköhän tuosta kohta tiedoteta jossain)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri äsken muutettu konetyyppiä:

LENTO: AY005

Liikennöi Finnair

Lähtö: Helsinki

Helsinki Vantaa - Terminaali 2

Päivämäärä: pe 27.12.2013

Aika: 14:10

Saapuminen: New York

John F Kennedy International - Terminaali 8

Päivämäärä: pe 27.12.2013

Aika: 15:55

Välilasku: -

Kokonaiskesto: 8t 45min

Konetyyppi: 788

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on asiasta pieni uutinen myös kotimaisen yhtiönkin sivuilla:

FINNAIR VUOKRAA UUDEN KONEEN REILUKSI VIIKOKSI NEW YORKIN REITILLE

Finnair ja LOT Polish Airlines ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Finnairin New Yorkin reitti lennetään 27.12.2013 – 2.1.2014 välisellä ajalla LOT:n lähes uudella, 252-paikkaisella Boeing 787 –koneella Finnairin omien laajarunkokoneiden huoltoaikataulun vuoksi. Mikäli huollot viivästyisivät, vuokra-aikaa voidaan pidentää 7.1.2014 asti.

Lennoilla on Finnairin mukainen palvelukonsepti ja yksi suomalainen purseri. Muu henkilökunta on LOT Polish Airlinesin.

Finnair Oyj

Asiakaspalvelu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olihan siinä sitten perää, vaikutti jo että jää puolalaiseksi ankaksi. Onhan tuo virkistävän yllättävä vaihtoehto, vahinko ettei pääse testaamaan itse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei näy Finavian listoilla tuo saapuminen tänään. Onko aikataulussaan vai myöhässä tai ajoissa? Kellään hajua mille standille menee?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei näy Finavian listoilla tuo saapuminen tänään. Onko aikataulussaan vai myöhässä tai ajoissa? Kellään hajua mille standille menee?

Harvoin siirtolennot Finavian listoilla näkyvät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään