Kalle Sauren

PPL Ulkomailla ?

14 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Suomessa PPL vaikuttaa maksavan noin 13,000-15,000€ ja esimerkiksi USAsta löytyy PPL kursseja noin 10,000$ ja varmasti pääse halvemmallakin muissa maissa. Kun tämä pohjola on niin kallis paikka ottaa PPL - mietin että menisin ulkomailla opiskelemaan kurssin.

 

Onko kellään kokemuksia PPLn ottamisesta ulkomailla ja sen yhteensopivuudesta Suomeen?

 

  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Suomessa PPL vaikuttaa maksavan noin 13,000-15,000€ ja esimerkiksi USAsta löytyy PPL kursseja noin 10,000$ ja varmasti pääse halvemmallakin muissa maissa. Kun tämä pohjola on niin kallis paikka ottaa PPL - mietin että menisin ulkomailla opiskelemaan kurssin.

 

Onko kellään kokemuksia PPLn ottamisesta ulkomailla ja sen yhteensopivuudesta Suomeen?

 

  :thmbup:

 

Kerhoissa PPL lupakirjan voi suorittaa huomattavasti halvemmalla (8000€-10000€ riippuen kalustosta) ja tuohon haarukkaan menee yksi kaupallinen toimijakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAA / JAR (Joint Aviation Authorities) valtioissa suoritettu lupakirja käy Suomessa sellaisenaan, tai käytännössä EASA-lupakirjat tulevat pian valtaamaan "markkinat".

Yleisesti ottaen siis EU-alueella suoritettu PPL-lupakirja kääntyy täysin ongelmitta suomalaiseksi (kyseessä on vain "asiointimaan vaihto").

 

Jos loikkaat rapakon taakse, niin katso, että saat koulusta JAA-PPL (tai JAR-PPL) lupakirjan. Pelkällä FAA-PPL:llä ilman kertynyttä lentokokemusta ei taida saada EASA-PPL:ää.

 

Kuten Janne tuossa sanoikin, niin kerhoissa PPL:n saa yleensä edullisemmin, alle kymppitonnin hintaluokassa. Veikkaisin että 2014 aikana alkaa myös LAPL(A) koulutukset, joka on kevennetty lupakirja, mutta toimii täyisverisenä väliportaana PPL:n tai CPL/ATPL:n hankintaan. LAPL(A):n hintaluokka pyörinee jossain 5000 - 8000 euron paikkeilla. Teoriat 1000-2000 euroa, lennot (30h + 90min lentokoe) 4000-6000 euron luokkaa. Päälle tulee lääkäri- ja viranomaiskuluja joitakin satasia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

PPL:n hankkimista ulkomailla kannattaa hieman harkita. Tosiaan Suomessa hinnat pyörivät siinä 10 000 euron molemmin puolin ja mikäli oman asuinpaikan läheltä löytyy koulu tulee melko vähän kuluja matkoista ja majoituksesta. Samoin on helpompi järjestää monesti työt niin että PPL-koulutus sujuu siinä lomassa. Toki monilla on myös varsinkin euroopan talousalueella mahdollisuus tehdä töitä muualtakin.

 

Jenkeissä kyllä saa FAA PPL:n melko nopeasti ja edukkaasti ja teorialuentojakaan ei tarvitse istua. Kuitenkin sillä lentäminen euroopassa on hieman haastavaa. Sen kuitenkin saa käännettyä EASA-lupakirjaksi kunhan kokemusta on se päältä 100 tuntia ja käy sitten hieman opiskelemassa täällä ja lentää tarkastuslennon.

 

Toinen vaihtoehto on EASA-maassa käydä lentokoulutus. Näitähän löytyy sitten pitkin eurooppaa, tosin aika harva tarjoaa merkittävästi edullisempaa hintaa. Siellä 7-8 k euron kohdilla liikutaan ja sen päälle toki tulee vielä asumiskulut yms. CPL/ME/IR koulutustasolla hintaero suomeen alkaakin olla jo sitten siinä määrin iso että pienet asumiskulut yms. eivät näy.

 

Kouluja on tosiaan monia, kohtuu paljon itseään lähiaikoina on mainostanut http://www.flyinpoland.com/courses/ppl/ jossa on tainnut joku palstalainenkin käydä.

 

--

Niko Ikonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kävin kesällä Floridassa lentämässä PPL:n. Tarkoitus oli ensin vetää EASA PPL, mutta sitten "tuli kaikenlaista" ja lopputuloksena taskussa on FAA PPL. Asun ulkomailla, joten tämä ei toki haittaa pätkääkään, Suomessa voi vetää toistaiseksi FAA PPL, jos vakituinen asuinpaikka on ulkomailla.

 

Pari huomiota jenkkitouhuista. Koulujen taso vaihtelee aivan tolkuttomasti, ja kouluttajat ovat yleisesti kohtuu nuorta porukkaa keräämässä tunteja mielenkiintoisempia hommia varten. Minulla oli todella hyvä tuuri, lensin kahden opettajan kanssa, jotka molemmat olivat mielestäni pirun päteviä. Varsinaisia "uraopettajia" siellä ei juurikaan näy, varsinkaan noissa EASAn alla kouluttavissa tahoissa.

 

Viisumikuviot ovat aika suoraviivaiset. Ilmoittaudut kurssille, he lähettävät sinulle I20 formin, täytät pari työläähköä viisumihakemuspaperia, soitat USA suurlähetystöön ja varaat ajan "haastatteluun", viet haastatteluun valokuvaa, hakemusta ja tiliotetta josta näkyy että rahat riittää kurssiin (I20 formissa on kurssin hinta merkattuna, vähintään sen verta pitää olla nappulaa). Sitten parin päivän päästä passisi putkahtaa postista, viisumi ja I20 sinne kiinnitettynä. Sitten vaan lentoja varaamaan ja matkaan. Tätä vaihetta ei kannata turhaa pelätä, ei ole kummoinenkaan homma, jonkun verran kustannuksia siitä toki tulee. Näihin lisäsäätökuluihin kannattaa budjetoida luokkaa tonni, kun arvioi reissun kokonaiskannattavuutta.

 

Suurin etu, ainakin jenkkikouluissa, on koulutustahti. Teoriat luetaan omalla ajalla, eikä varsinaista muodollista teoriatuntivaatimusta ole. Normaalisti teoriat on luettuna, kun jenkkeihin lähdetään, jotta sitten siellä päässä ei tarvitse käyttää aikaa kuin itse teoriakokeisiin. Ne tehdään yleensä koululla. Vasta, jos sössit pariin kertaan koululla kokeet, joudut käydä esim. UK CAA:lla Gatwickissa suorittamassa uusinnat. Jos kiinnostusta riittää niin paljon, että on vaivautunut löytämään esim googlella Flightforum.fi-sivuston, niin kyllä ne teoriatkin sitten sujuu :)

 

Paikan päällä lennot saa suoritettua 2-3 viikossa. Minä lensin PPL:n 16 päivässä. Tosin aikataulussa on pakko olla joustoa, kesällä Floridan sää on sellainen, että päivässä on vähintään 2-3 tuntia lentokelvotonta keliä. Tuo 16 päivää onnistui sillä, että olin joka aamulta 0600 kentällä, ja lennettiin niin paljon kuin voitiin. Tämä on jenkeissä myös hyvä puoli, koska opettajat ovat siellä tunteja kerryttämässä, niin lentointoista porukkaa löytyy kyllä, ja opettajien sivutoimet sun muut harrastukset eivät normaalisti häiritse lentämistä.

 

Perus Suomiduunarin kesäloma, 4 viikkoa, olisi aika optimireissu tuohon projektiin. Mahdolliset ylijäämäpäivät voi käyttää vaikka konetta vuokraten(halpaa!) ja omaan tahtiin ympäriinsä lennellen.

 

Kaikenkaikkiaan, USAssa PPL:n voi suorittaa jonkin verran halvemmalla kuin useissa Euroopan maissa. Lentokoulutuksen taso riippuu täysin opettajasta. Muista jollet ole tyytyväinen, että olet maksava asiakas ja opettajaa voi aina vaihtaa. Tarjontaa löytyy kyllä. Radioliikenteen ja ilmatilan tarkkailun oppii todella hyvin, ja joku Malmi tai Tallinnan reissut eivät paljoa pelota tuon kokemuksen jälkeen. Liikennettä on "hieman" eri tavalla kuin Suomessa.

Hintaa tärkeämpi etu on opiskelutahti. 0-PPL alle kuukaudessa on täysin realistinen mahdollisuus. Käsittääkseni tämä onnistuu Euroopassa vain hirvittävällä tuurilla.

Loman kannalta tuota reissua ei sitten voi ottaa, mutta mahtava kokemus se kaikenkaikkiaan oli!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

 

Itse kävin suorittamassa ppl:n Latviassa n. vuosi sitten loppukesästä. Kurssilla oli hintaa n. 6000 € plus ns. viranomaiskulut. Olisiko ollut n.20€ per teoriakoe ja tarkastuslentomaksu n.150€. Kaikkiaan majoituksineen ja matkoineen hinta jäi kuitenkin hieman alle 7000€.

Medicalin kävin hakemassa jo etukäteen Suomesta kun halusin varmistaa, ettei terveyden kanssa tule mitään ongelmia. Tämä kuitenkin aiheutti hämmennystä paikallisissa viranomaisissa ja vietin puoli päivää eri virastoissa selvittämässä tilannetta. Lopulta sain kuitenkin suorittaa lupakirjan käyttäen Suomessa myönnettyä medicalia.

 

PPL:n suorittaminen itsessään ei ollut kovin pitkä prosessi sillä teoriat pystyi lukemaan etänä jo ennen matkaa. Koko reissu minulla kesti kuukauden. Nopeampikin aikataulu olisi ollut mahdollinen jos säät olisivat sallineet lentämisen. Tietysti jos opiskelun aloittaa vasta koululla menee suorittamiseen pidempi aika. Osalla kurssilaisista jopa 4kk. Pieniä ongelmia tuotti lentojen varaaminen lähes jokaiselle päivälle, kun halukkaita lentäjiä olisi ollut enemmän kuin vapaita aikoja. Kesällä tätä ongelmaa ei varmasti ole kun säät ovat paremmat.

 

Lento-opetuksen laatuun olin erittäin tyytyväinen, enkä ole jäkikäteenkään huomannut minulle jääneen puutteita lentotaitoihin. Toki on sanottava, että lentokoneisiin tutustuminen ja erilaiset huoltotoimet jäivät hyvin pitkälti huomiotta. Omalla kohdallani tämä ei suuremmin haitannut, kun tunsin koneiden toimintaa jo entuudestaan.

 

Suomeen palattuani lupakirjan muuttaminen ei aiheuttanut mitään ongelmia. Suurin ongelma syntyi kun posti kadotti lupakirjani ja jouduin pyytämään Trafia lähettämään uuden lupakirjan joka saapuikin parissa päivässä. Alkuperäinenkin tippui lopulta postilaatikkon reissattuuan jossain kaksi kuukautta.

 

Kokemuksena reissu oli antoisa ja tekisin sen uudestaan milloin tahansa. Lisäksi reissusta jäi käteen rohkeus suorittaa myös lisäkelpuutuksia ulkomailla (esim. yölentokelpuutus 500€).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asun ulkomailla, joten tämä ei toki haittaa pätkääkään, Suomessa voi vetää toistaiseksi FAA PPL, jos vakituinen asuinpaikka on ulkomailla.

 

Mitä tämä tarkottaa? Ei kai täälläkään nyt muita kuin N-rekkari-koneita voi ajaa FAA-pahvilla, asuipa missä tahansa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tämä tarkottaa? Ei kai täälläkään nyt muita kuin N-rekkari-koneita voi ajaa FAA-pahvilla, asuipa missä tahansa ?

 

Wrong. ICAO PPL saa ajaa OH-rekkarisia koneita päivä-VFR olosuhteissa, jos vakituinen asuinpaikka on muualla kuin Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wrong. ICAO PPL saa ajaa OH-rekkarisia koneita päivä-VFR olosuhteissa, jos vakituinen asuinpaikka on muualla kuin Suomessa.

 

Siis hetkinen. Niis siis FAA-pahvithan kuuluu myös ICAO:hin mutta ettäkö FAA PPL:llä saa ajaa OH-rekkarikoneita, kun asuu ulkomailla? Mistä lähtien ja correct me if I'm wrong.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis hetkinen. Niis siis FAA-pahvithan kuuluu myös ICAO:hin mutta ettäkö FAA PPL:llä saa ajaa OH-rekkarikoneita, kun asuu ulkomailla? Mistä lähtien ja correct me if I'm wrong.

 

Niin, juuri näin.

15.12.1999 lähtien, ja siirtymäaika loppuu 8.4.2014.

 

Lukaise PEL M1-4 kohta 4.4.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Täällä on jo annettu todella hyviä vinkkejä ulkomailla kouluttautumisesta mutta tässä vielä omani.

 

Itse suoritin Eurooppalaisen PPL:n Kaliforniassa 2005. Mielestäni lupakirjan suorittaminen kuukaudesssa on melko haastavaa, etenkin jos teoriat suorittaa samassa. Nykyiset 9 koetta tarkoittaa sitä että vaikka varaisi päivän yhden kokeen suorittamiseen ja valmistautumiseen niin pelkästään niissä menee puolisentoista viikkoa ja se on kaikki pois itse lentämisestä. Niin ja yksi puolentoista tunnin tehokas koululento päivässä syö aika hyvin mehut koulutettavasta, tulet näkemään sitten itsekkin. Itse pyrin järjestämään lentoni siten että aamupäivän luin levänneenä teoriaa, iltapäivällä lensin koululennon, tämän päälle vielä iltamyöhään teoriaa. Päivät oli melko pitkiä ja lepo vähäistä.  :)

 

Itse sain suoritettua lupakirjan tuohon kuukauteen, muusta kurssista ehkä puolet onnistui samaan. Joillekkin pahvin saanti tarkoitti taas neljää reissua Kaliforniaan ja rahaa meni sen mukaisesti. Oma edistyminen, säät, koneiden, opettajan ja tarkastuslentäjän saanti saattavat ennaltaan viivyttää koulutusta.

 

Perjaatteessa EASA-pahvi oikeuttaa lentämään Suomessa ilman lisäkoulutusta. VFR-lentomenetelmät kuitenkin poikkeavat aikalailla siitä miten USA:ssa toimitaan joten olisi hyvä että Suomessa olisi hyvä tuki odottamassa. Tämä pätee myös muualla Euroopassa suoritettuihin lupakirjoihin.

 

Jos koulutuksen taso vaihtelee USA:ssa, niin kyllä se niin tekee myös ympäri Eurooppaa. Euroopan eri maissa opetetaan hyvin eri tavalla ja tasoisesti. USA:n yksi ilmailukulttuuri ja FAA PTS pitää homman kuitenkin pääosin samantasoisena.  Jos taas päätät suorittaa koulutuksesi Suomessa niin todennäköisesti suurempia riskejä koulutuksen kanssa ei tule olemaan ja tulet saamaan hyvätasoisen koulutuksen, olipa se sitten kaupallisessa koulussa tai kerhossa.

 

Tässä pari vinkkiä kuitenkin ulkomaille lähtevälle. Oxfordin erinomaiset PPL CBT:t kannattaa hankkia ja opiskella etukäteen. Lentoliput kannattaa ostaa ilman paluuta tai siten että paluupäivän voi muuttaa. Ja älkää koskaan maksako koko kurssia / merkittävää osaa etukäteen. Olkaa tarkkoina mitä koulutuspaketti sisältää ja mitä lisäkuluja tulee olemaan.

 

Oikeista lähtökohdista lupakirjan suorittaminen ulkomailla voi olla hyvä ja avartava kokemus. Niin ja hyvää koulutusta, missä sitten päätätkin sen suorittaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko kuitenkin FAA-lupakirjaa kun puhut edellä "EASA-pahvista" jolla saa "periaatteessa lentää Suomessa"  ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhuin siis EASA-lupakirjasta ja tarkoitin sitä että ennen kuin lähtee Suomessa yksin lentämään niin olisi hyvä saada kunnon opastus suomalaisista lentosäännöistä ja menetelmistä. Ei tuossa toki mitään virallista koulutusta tai käännöksiä vaadita.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään