Olli Vainio

Kuvia A380:n kokoamisesta...

28 viestiä aiheessa

Hyvinkin voi olla aitoja. Joku ählämikanava meinaan näytti jo kuvaa koneen sisältä. Puuttui vaan kaikki verhoilu ja penkit...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinkin voi olla aitoja. Joku ählämikanava meinaan näytti jo kuvaa koneen sisältä. Puuttui vaan kaikki verhoilu ja penkit...

 

Se oli varmaan kuvattu sieltä Airbussin tehtaalla olevasta maketista mikä on tehty A380:stä. Siellä on myös osastoja mitkä on sisustettu. Ensimmäinen kone ei ole vielä kokonaisena vaan sitä kootaan eripuolilla eurooppaa ja osat viedään lopuksi Toulouseen jossa tapahtuu loppu kokoonapano. Valmiit koneet lennätetään vielä Hampuriin sisustettavaksi.

 

Mitä tohon kokoon tulee niin sen siipi pysty asennossa on kuulemma 9 kerroksisen talon pitunen et... :o. Kone liitetään laaserhitsaamalla mikä vähentää koneen painoa ja A380:stä on ollu suunnittelemassa yhteensä 5000 insinööriä ;D. Ei voi muuta sanoa kuin et 747 kalpenee sen edessä;).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tohon kokoon tulee niin sen siipi pysty asennossa on kuulemma 9 kerroksisen talon pitunen et... :o. Kone liitetään laaserhitsaamalla mikä vähentää koneen painoa ja A380:stä on ollu suunnittelemassa yhteensä 5000 insinööriä ;D. Ei voi muuta sanoa kuin et 747 kalpenee sen edessä;).

Mitä useampi kokki sitä... ;D

Aika järkälehän tuo näytti olevan kyllä. Enkä hetkeäkään epäile miksi nuo kuvat eivät aitoja olisi :P Airbusin sivulla oli myös pari kuvaa Suomesta Patrian tehtaalta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaas vielä lisä infoa, kun innostuin kirjoitamaan..

 

Vaikka A380:n on erittäin kallis kone (hinta n. 250miljoonaa euroa) ja sillä lentäminen on maksaa paljon, matkustajia on kuitenkin niin paljon mukana (555 henkilöä), että yhtä henkilöä kohti hinta on edullinen. Niinkuin tuossa aikasemmin jo sanoin, että A380:stä on pyritty viilaamaan kaikki ylimääränen paino pois. Erityisen laajalla CFRP-posiittimateriaalien (carbon-fibe reinforced plastic) käyttöllä ollaan pyritty lopputulokseen. Uudet materiaalit säästävät yhteensä 1500 kiloa pelkästään rungon ja siiven massiivisessa liitososassa.

 

Boeing yritti aluksi vastata Airbussin konetarjontaan uudella 747X Stretch mallilla joka on pidennetty malli 747-400 konetyypistä (on muuten ruman näkönen), mutta se ei herättänyt mielenkiintoa lentoyhtiöiden keskuudessa.

 

A380 pystyy operoimaan samoilta kentiltä ja platoilta kuin 777 ja 747, mutta rullausteiden risteyksien kaartosädettä on kasvatettava. Uudessa bussissa on yhteensä 20 rengasta laskutelineissä eli paino jakautuu erittäin hyvin.

 

Suunnitelmien mukaan A380 voidaan tyhjentää ja kuormata uudelleen 70-120 minuutissa eikä se tarvitse kuoramukseen kuin 80m X 80m alueen mikä on pikkuisen suurempi kuin 747:n. Koneeseen voidaan tehdä mm. kuntosali, taxfree myymälä jne. mutta jokainen koneen tilaaja todennäköisesti änkee koneen täyteen penkkäjä. Virgin Atlantic on kuulemma ainoa joka aikoo tehdä rahtikannelle kuntosalin.

 

Tässä lista mitkä yhtiöt on ainakin hommaamassa A380:n.

 

Emirates 41kpl + 2kpl A380F

Air France 10kpl

ILFC 5kpl 5kpl A380F

Singapore Airlines 10kpl

Virgin 6kpl

Qatar Airways 2kpl

FedEx 10kpl A380F

Qantas 12kpl

Lufthansa 15kpl

Malaysia 6kpl

Korean Air 5kpl

 

A380F on rahtiversio tosta koneesta.

 

Jos mielii A380:n kyytiin/bongata niin ei tarvitse matkustaa pitkälle, kun Lufthansakin hankkii niitä :D.

 

EDIT: typo ja pari lisäystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virgin Atlantic on kuulemma ainoa joka aikoo tehdä rahtikannelle kuntosalin.

Vihdoinkin kuntosali meikäläiselle, ainakin jos sielläkin on kaikki yritetty tehdä mahdollisimman kevyeksi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo kääntymisongelma saada oikaistua kääntyvillä päälaskutelineillä? Voisi ainakin kuvitella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kuitenkaan usko, että tuo kone tulee koskaan yltämään 747n myyntilukuihin. Tuo Emiratesin 41 kpl matkustajaversioita kuulostaa aika uskomattomalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kuitenkaan usko, että tuo kone tulee koskaan yltämään 747n myyntilukuihin. Tuo Emiratesin 41 kpl matkustajaversioita kuulostaa aika uskomattomalta.

 

A380:stä on tehty noiden tilauksien lisäksi monta tilausvarausta (en muista lukua) ja sen myyntiä tulee vaihdittamaan myös se että A320/330/340:n pilotit voi siirtyä ko. koneen puikkoihin 8 päivässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A380:stä on tehty noiden tilauksien lisäksi monta tilausvarausta (en muista lukua) ja sen myyntiä tulee vaihdittamaan myös se että A320/330/340:n pilotit voi siirtyä ko. koneen puikkoihin 8 päivässä.

Aivan, olet siis opetellut uusimman Ilmailu- lehden hyvin... ;D

 

Nimittäin kaikki ilmoittamasi tiedot ovat suoraan sieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, olet siis opetellut uusimman Ilmailu- lehden hyvin... ;D

 

Nimittäin kaikki ilmoittamasi tiedot ovat suoraan sieltä.

 

Joo tuli luettua "vähän" sitä ;D ;D ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihdoinkin kuntosali meikäläiselle, ainakin jos sielläkin on kaikki yritetty tehdä mahdollisimman kevyeksi ;D

 

Hehehe ;D Juu tosiaan uusimmassa Ilmailu -lehdessä oli todella paljon tietoa tuosta sekä tälläkin foorumilla nähdyn Tero Tuomisen ottamia kuvia tehtaalta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juma että siitä tulee iso.. olis kyllä aikaslailla mielenkiintoista päästä sellasen kyytiin sitten joskus.. ja vielä sellanen yksilö missä on se kuntosali ja tax-free myymälä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun A380:stä tekee "sillipurkin" niin sinne mahtuu 800 henkeä... ;D

 

Niin mahtuukin jos siitä tekee kokonaan turistiversion niin sinne menee 800 matkustajaa :o;D. Aika ahdasta tulee varmaan ::):P. No jos finski hommais semmosia niin ne poistais kaiken maailman "ylimääräset" takakeittiöt ja sais mahtumaan sinne ainakin parisataa lisää ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä useampi kokki sitä... ;D

Aika järkälehän tuo näytti olevan kyllä. Enkä hetkeäkään epäile miksi nuo kuvat eivät aitoja olisi :P Airbusin sivulla oli myös pari kuvaa Suomesta Patrian tehtaalta :)

Kertoisitko, mistä ne kuvat Patrian tehtailta löytää?

Olisi mukava nähdä, onko siellä mitään isoa autoklaavia. ;) Jollei, niin sitten se löytyy sieltä uudelta helikopterityömaalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän hankalat nuo sivut niin en saa suoraa urlia laitettua mutta tässä ohjeet miten ne kuvat löytyy:

Mene ensin http://www.airbus.com/A380/default1.aspx ja skippaa intro.

Paina sivun oikealla puolella olevan kuvan alapuolella olevaa oranssia "info-palkkia" ja pääset sivulle jonka yläreunassa lukee A380 navigator.

Sivulla näet aikajanan jota voi selata sen sivuilla olevista nuolista. Oletuksena se on varmaan tämän vuoden marraskuussa mutta jos ei ole niin niistä nuolista voi liikkua.

Kun ollaan marraskuussa 2003 niin siinä aikajanan vieressä vaihtuu otsikot tuon kuukauden uutisiin ja niistä yksi on "Airbus supplier Patria opens new facilities in Finland". Siitä klikkaamalla pääsee uutissivulle jonka alareunassa tuo itse uutinen on. Tätä kun painaa niin tuo uutinen aukeaa uudelle sivulle ja siinä on kaksi kuvaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarkko, mulla on niin mopo tämä monitori, etten saanut sitä A380-navigaattoria toimimaan. :(

Meidän firmassa nimittäin tehtiin iso autoklaavi Patrialle ja se meni joko A380-osavalmistukeen tai helikopteritehtaalle. Olis se hienoa, jos se meni A380-projektiin, voisin leuhkia omalla pienellä osuudellani näin suuressa projektissa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään