Ilkka Mäkelä

Venäjä sallimassa ulkomaisten pilottien palkkaamisen venäläisiin yhtiöihin

15 viestiä aiheessa

Venäläisten lentoyhtiöiden ei tähän mennessä ole ollut mahdollista käyttää lentäjinä ulkomaisia pilotteja. Tähän on nyt tulossa muutos, koska pilottipulan katsotaan haittaavan sikäläisen lentoliikenteen kehitystä. Lakiluonnos on jo lausuntokierroksella. Sen mukaan vuosittain voitaisiin palkata ulkomailta 200 perämiestä. Liikenneministeri toivoo lakiehdotuksen ehtivän duuman käsittelyyn joulukuun aikana.

 

Russian authorities are putting the finishing touches to legislation designed to allow domestic carriers to hire foreign flightcrew.

 

The transport ministry says the legal department of the presidential administration has endorsed the relevant draft, which is now being studied by other branches of the executive.

 

It envisages establishing an annual quota allowing recruitment of up to 200 foreigners as first officers in each of the five years following adoption of an appropriate decree.

 

Transport minister Maksim Sokolov expects this proposal to be sent to the State Duma, the lower house of Russian parliament, in December.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/russia-readies-rule-change-on-foreign-pilot-recruitment-393605/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän hallitus hyväksyi lakiehdotuksen,  päästäen ulkomaiset pilotit venäläiskoneiden ohjaamoihin, ilmoittaa RIA Novosti, viitaten hallituslähteisiin, Mihail Abisoviin. Hänen mukaansa laki on tilapäinen, voimassa  vuoteen 2019. Laki koskee vain pilotteja, joista on pula.

 

http://lenta.ru/news/2013/12/05/pilots/

 

Edit: Artikkkelista jäi minulle epäselväksi kuka hyväksyi ja mitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon että käytännössä Venäjänkielen -taito on välttämättömyys että tuolla työllistyisi. Kazakhstanissa ja Valko-Venäjällä on varmasti jonoksi asti lentäjiä odottamassa paremman palkan perässä. Tämä taas varmasti tulee aiheuttamaan lentäjäpulaa näissä kyseisissä maissa.

 

Ihan kova palkkataso tuolla muuten tuon artikkelin mukaan, jos kaput tienaa 12-25k USD/kk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan, ja miksi on?

 

Lakiesityksen laatijat ovat arvioineet että tulijat olisivat pää-asiassa näistä maista. Ja kun ottaa huomioon palkkaerot näitten maitten ja Venäjän välillä niin uskon että halukkaita on paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatus menee niin että Aerosvitin konkurssin myötä Ukrainassa lienee edelleen aika paljon tarjontaa länsikalustolla lentäneestä miehistöstä. Balttiassa puolestaan kiinnostanee niin Venäjän palkat kuin nopea urakehitys.

 

Tuollainen osui vielä silmään.

 

Transaero readies plan to recruit pilots from abroad

 

“We've received around 70 applications during our latest job fair. Some are from US, Canadian, and French citizens,” she says. “But first of all, we'll select qualified Russian-speaking pilots. There is a great number of them in Ukraine and other former Soviet states.”

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa tuntematta arvaan, että Venäjä haluaa nimenomaan valmiiksi koulutettuja pilotteja länsikalustoon.

 

Kun esimerkiksi Kazakstanissa maksetaan länsimaista tuleville kippareille hyviä liksoja, tuntuu jotenkin kummalliselta ajatus, että Kazakstanista lähdettäisiin liksan perässä Venäjälle lentäjäksi.

 

Mitä porukkaa ne kazakstanilaiset, valko-venäläiset, ukrainalaiset ja baltialaiset pilotit ovat, joiden ajatellaan paikkaavan venäläistä lentäjävajetta, kenen kouluttamia ja missä lentäneitä?

 

Vai meneekö ajatus niin, ettei suuresta naapurimaastamme löydy potentiaalisia lentäjäntaimia kasvatettaviksi, ja siksi joudutaan haravoimaan nollapohjalta koulutettaviksi lentäjiä ulkomailta? Jos niin on, mistä se johtuu?

 

En siis oikeasti tiedä asiasta mitään, siksi arvailen ja kummastelen, ja olisi mukava, jos joku vähän valottaisi tuota kuviota.

 

Ei kukaan ole puhunut mistään nollasta koulutettavista lentäjistä. Lentäjien palkkataso Venäjällä on korkeampi kuin naapurimaissa, joten monia kapuja ja perämiehiä aivan varmasti huokuttelee työnantajan vaihto, varsinkin kun kieli -ja kulttuurimuuria ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä porukkaa ne kazakstanilaiset, valko-venäläiset, ukrainalaiset ja baltialaiset pilotit ovat, joiden ajatellaan paikkaavan venäläistä lentäjävajetta, kenen kouluttamia ja missä lentäneitä?

 

En tiedä, kuka heidät on kouluttanut, mutta jutun mukaan heidän odotetaan tulevan Kazakstanista ja Valko-Venäjältä. Noissa maissa lentäjän kuukausipalkka on 5000-6000 dollaria kuukaudessa, kun se Venäjällä on 12-25 tuhatta dollaria. Houkuteltavat lentäjät siis tekevät jo lentotyötä. Venäjän kielen taidosta mainitaan, että se vaaditaan sisäisillä reiteillä. Käytännössä saattaa olla niin, että ilman venäjän taitoa ovet eivät avaudu. 

 

Tarve koskee ensisijaisesti kapteenin pallille yltäviä. Perämiehiä on riittävästi.

 

Vai meneekö ajatus niin, ettei suuresta naapurimaastamme löydy potentiaalisia lentäjäntaimia kasvatettaviksi

 

Tämänhetkinen lentäjäpula Venäjällä ei ole suuri ja toimiin sen paikkaamiseksi on ryhdytty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kukahan on todellakin niin hullu että suostuisi edes ajattelemaan menoa ryssän helvettiin töihin kun ne koneet tippuu itestäänkin kokoajan kiihtyvällä vauhdilla huollon surkeuden takia. täyspäinen oikea ihminen ei ainakaan länsimaista sinne menis muutenkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kukahan on todellakin niin hullu että suostuisi edes ajattelemaan menoa ryssän helvettiin töihin kun ne koneet tippuu itestäänkin kokoajan kiihtyvällä vauhdilla huollon surkeuden takia. täyspäinen oikea ihminen ei ainakaan länsimaista sinne menis muutenkaan.

 

Jos ite olisin työtön lentäjä ja olisi saumaa vaikkapa tonne niin todellakin lähtisin. Kaikilla ei ole noin mustavalkoinen ja mielikuvien värittämä maailmankuva  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku, miksi listalta ovat tippuneet Finnair TC, Finnair Flight Training Center, Patria Pilot Training Oy, Finnair Flight Training Center- Eikö ne lähettäneet hakupapereita, vai onko tämä jokin Venäjän liikenneministeriön näpäytys Trafille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten Putinkin hyväksynyt kyseisen lakiehdotuksen.

 

Moscow Times: Foreign Pilots Bill Becomes Law

 

The new law allows Russian airlines to collectively hire up to 200 foreign pilots per year over the next five years to compensate for the domestic shortage of skilled personnel, mainly captains.

 

A source in Aeroflot earlier told Kommersant that Russia was short of about 1,000 head pilots, adding that the problem was dire for the airline itself and that it was ready to consume the whole quota. Another major airline, Transaero,  also confirmed that it would start hiring foreign pilots if the law permitted it to do so.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rosaviatsijan tiedote asiasta:

http://favt.ru/favt_new/?q=novosti/novosti/novost/3898

 

Vaatimuksiin kuuluu (lyhennelmä):

1) Venäjän kielen suullinen ja kirjallinen taito, sekä englannin kielen 4. taso, ICAO:n normien mukaan

2) Venäjän lainsäädännön tuntemus

3) Todistus hakijan nuhteettomuudesta (ei terroristitaustaa)

4) Venäjän 1. luokan medikaali

5) Notariaatin todistus alkoholin ja huumeiden käytön puuttumisesta

6) Hakijan maan ilmailuviranomaisten antama todistus, ettei ole sattumuksia ammattiuralla

7) Vaadittava lentokokemus 3000 h, päällikkönä  300 h

8) Venäläisen yhtiön anomus ohjaajan tarpeellisuudesta

 

Viimeinen kohta ei ole hymiö, vaan numero kahdeksan :)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään