Jouni Laukkanen

Trafilla on asiaa harrasteilmailun lentoturvallisuudesta

10 viestiä aiheessa

Hyvä kirjoitustyyli ja asiallisia kommentteja. Asiaa voisi jatkaa molempiin suuntiin - harraste(konetyyppi)lajeittain ja laajentaen yleisilmailuun, oppia ikä kaikki!

 

T. timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minustakin tuntui, että raportin sisältöön oli huolellisesti paneuduttu ja se oli koottu erityisen rakentavassa hengessä. Tuossa oli eritelty kohteita, joihin voi tarttua.

 

Erityisesti minua jäi mietityttämään ajatus tuoda ensi vuonna alkavan kauden jatko- ja kertauskoulutukseen mukaan moottorilaskujen treenaaminen.

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta näillekin tulee näemmä ohjeistus:

 

"Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ei ole vielä julkaissut miehittämättömien ilma-alusten lentotoimintaa koskevaa määräystä, mutta määräyksen laatiminen on työn alla. Trafi on antanut kysyttäessä näkemyksensä tällaisen lentotoiminnan ehdoista ja näitä ehtoja tulisi noudattaa:

 

-Lentokorkeus alle 150 metriä (500 ft) maan tai veden pinnasta

-Maksimi etäisyys lennättäjästä 500 metriä. Käytön on oltava näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, miehittämättömän ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa, ja sitä on lennätettävä vallitsevan ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa niin, että vaikuttava ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luontevasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

-Miehittämättömän ilma-aluksen on väistettävä kaikkia muita ilma-aluksia

-Lennättäminen ei ole sallittua asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien yläpuolella.

-Jos toimintaa harjoitetaan valvotussa ilmatilassa (tai AFIS vyöhykkeellä) on asiasta sovittava erikseen lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa.

-Toimittaessa valvotussa ilma-tilassa (tai AFIS vyöhykkeellä), lennättäjän on kyettävä aikaan saamaan kaksisuuntainen puheyhteys lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa."

 

 

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0480/dndqc/Lehmann-Aviation-LA300-itsenaisesti-lentava-lennokki-Lumia-1

 

Lehmann-Aviation-LA300-UAV-image-2.jpg

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Lennättäminen ei ole sallittua asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien yläpuolella.

-Jos toimintaa harjoitetaan valvotussa ilmatilassa (tai AFIS vyöhykkeellä) on asiasta sovittava erikseen lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa.

-Toimittaessa valvotussa ilma-tilassa (tai AFIS vyöhykkeellä), lennättäjän on kyettävä aikaan saamaan kaksisuuntainen puheyhteys lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa."

 

Ei kuulosta hyvältä, ainut positiivinen seikka on tietysti se, että tuo on vain Trafin toivelista, eikä millään muotoa oikeudellisesti sitova viranomaispäätös (saati sitten määräys).

 

- Erityisen olennaista olisi tietää, mikä on miehittämättömän ilma-aluksen raja tässä yhteydessä. Saako 30 gramman helikopteria lennättää asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien yläpuolella? Entä samassa tasossa sen rakennetun asuinkeskuksen kanssa, kahden talon välissä? Entä 300-grammaista? Tai kolmikiloista...?

 

- Jos toimintaa harjoitetaan vaikkapa meikäläisen takapihalla, ollaan selkesti EFHK CTR:n vaikutuksen alaisena vaikka leijuttaisiinkin vain 1 metrin korkeudessa. Mikä ihmeen sopimus lennättämisestä pitää Finavia Oyj:n kanssa tehdä ja miten se tehdään? FPL? Vai onko jotain korkeusrajaa, jonka alapuolella toimittaessa ilmoitusta tai sopimista ei vaadittaisi?

 

- Mitä tarkoittaa, että on kyettävä aikaan saamaan kaksisuuntainen puheyhteys lennonjohtoelimen kanssa? Riittääkö, että voi tarvittaessa soittaa lennonjohtoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) ei ole vielä julkaissut miehittämättömien ilma-alusten lentotoimintaa koskevaa määräystä, mutta määräyksen laatiminen on työn alla. Trafi on antanut kysyttäessä näkemyksensä tällaisen lentotoiminnan ehdoista ja näitä ehtoja tulisi noudattaa:

-Lentokorkeus alle 150 metriä (500 ft) maan tai veden pinnasta

-Maksimi etäisyys lennättäjästä 500 metriä. Käytön on oltava näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, miehittämättömän ilma-aluksen on oltava koko ajan ohjattavissa, ja sitä on lennätettävä vallitsevan ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa niin, että vaikuttava ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luontevasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä.

-Miehittämättömän ilma-aluksen on väistettävä kaikkia muita ilma-aluksia

-Lennättäminen ei ole sallittua asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien yläpuolella.

-Jos toimintaa harjoitetaan valvotussa ilmatilassa (tai AFIS vyöhykkeellä) on asiasta sovittava erikseen lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa.

-Toimittaessa valvotussa ilma-tilassa (tai AFIS vyöhykkeellä), lennättäjän on kyettävä aikaan saamaan kaksisuuntainen puheyhteys lennonjohtoelimen (tai AFIS elimen) kanssa."

 

Miehittämätön ilma-aluksia ja (harraste/urheilu-) lennokkeja ei pitäisi määräysvalmistelussa ja kentälle annetuissa ohjeissa näin pahasti sekoittaa toisiinsa. Määritelmien on oltava selkeät.

Tulee vain mieleen Tatun mainitseman 30 gramman helikopterin lisäksi koulussa taiteltu vapaasti lentävä paperilennokki, jonka lennättäminen Vantaalla tämän mukaan vaatisi kaksipuolisen yhteyden lennonjohtoon, tätä tuskin Trafi tai Finnavia haluaa.

 

Katso ilmailulaki 6§:

 

Eräitä muita ilma-aluksia ja laitteita koskevat poikkeukset

Jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä eikä EASA-asetuksen säännöksistä muuta johdu, Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää 2, 3 ja 5―9 luvun säännöksistä vähäisiä poikkeuksia:

1) ultrakevyelle ilma-alukselle;

2) ilma-alukselle, jolla on selkeä historiallinen merkitys;

3) ilma-alukselle, joka on erityisesti suunniteltu tai muutettu tutkimus-, kokeilu- ja tieteellisiin tarkoituksiin;

4) harrasterakenteiselle ilma-alukselle;

5) alun perin sotilastarkoituksiin suunnitellulle ilma-alukselle.

 

Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; ja jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä:

 

1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone tai moottoroitu laskuvarjo;

2) liidin, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, mukaan luettuna jaloilta lähtevät liitimet;

3) miehittämätön ilma-alus, jonka toimintamassa on alle 150 kilogrammaa;

4) muu ilma-alus, jonka rakenteellinen massa polttoaine mukaan luettuna on enintään 70 kilogrammaa.

 

Kokeilu- tai tutkimustarkoituksiin käytettävä miehittämätön ilma-alus saa poiketa lentosäännöistä muulta ilmailulta kielletyllä tai tarkoitusta varten tilapäisesti erotetulla alueella, jos poikkeava menettely on suunniteltu ja toteutetaan siten, ettei lentoturvallisuutta vaaranneta. Ilma-aluksen käyttäjän on saatava poikkeavaan menettelyyn lupa Liikenteen turvallisuusvirastolta.

 

Jos turvallisuus- tai ympäristövaikutukset sitä edellyttävät ja jos EASA-asetuksesta ei muuta johdu, Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa 2 momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia ja laitteita sekä urheilulaskuvarjoa ja nousuvarjoa samoin kuin harraste- ja urheilulennokkia koskevia teknisiä, toiminnallisia sekä ohjaajalta edellytettävää tietoa, taitoa, kokemusta ja ikää koskevia määräyksiä. Tällaisia määräyksiä valmisteltaessa on kuultava alan valtakunnallisia harrastejärjestöjä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän noista pahimmista töppöilyistä peruuttaa lupakirja,määrätä lisäkoulutusta ja uudet teoriakokeet + tarkkari ennenkuin voi jatkaa harrastusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan lakipöheikkö! Mulla on takan päällä koottuna ARF, lipo-akut ladattuina, odottamassa sopivaa hetkeä ja paikkaa. En osaa päättää, kumpi pelottaa enemmän: koneen särkeminen vai ilmailumääräysten rikkominen!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan lakipöheikkö! Mulla on takan päällä koottuna ARF, lipo-akut ladattuina, odottamassa sopivaa hetkeä ja paikkaa. En osaa päättää, kumpi pelottaa enemmän: koneen särkeminen vai ilmailumääräysten rikkominen!

 

Eihän tässä ole mitään pulmaa, katso:

 

"Jos turvallisuus- tai ympäristövaikutukset sitä edellyttävät ja jos EASA-asetuksesta ei muuta johdu, Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa 2 momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia ja laitteita sekä urheilulaskuvarjoa ja nousuvarjoa samoin kuin harraste- ja urheilulennokkia koskevia teknisiä, toiminnallisia sekä ohjaajalta edellytettävää tietoa, taitoa, kokemusta ja ikää koskevia määräyksiä. Tällaisia määräyksiä valmisteltaessa on kuultava alan valtakunnallisia harrastejärjestöjä."

Liikenteen turvallisuusvirasto ei ole antanut ilmailulain 6§ neljännen momentin perusteella määräyksiä harraste- ja urheilulennokeilla harjoitettavasta toiminnasta. Perussääntö on kuitenkin se että pyri noudattamaan lentosääntöjä, jotka koskevat kaikkea suomessa harjoitettavaa ilmailutoimintaa.

 

Harrastajalle tulee olemaan olennaista on se minkälaiseksi harraste- ja urheilulennokki ja niillä harjoitettava harrastetoiminta määritellään.

Miehittämättömän ilma-aluksen määritelmä, niistä annetut määräykset ja niillä harjoitettava toiminta on sitten aivan toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisää Eurooppa/EU-näkökulmasta aiheesta lennokit ja miehittämättömät ilma-alukset. Miuku tuossa selostikin Suomen kansallisen sääntelytilanteen.

 

Tosiaan alle 150 kiloiset laitteet ovat kansallisen valvonnan ja sääntelyn piirissä. Tämä tosin ei ole itsestäänselvyys vaan EU:n, EASA:n ja EUROCAE:n taholta on ilmeisesti joitakin pyrkimyksiä ottaa kevyemmätkin laitteet Eurooppa-tasoiseen sääntelyyn ainakin siltä osin jos niitä käytetään kaupalliseen toimintaan tai lentävät siten että saattavat olla vaaraksi miehitetyille ilma-aluksille. En tiedä onko tällainen EU-sääntely vakava uhka, mutta mahdollinen skenaario kuitenkin.

 

Harrasteilmailijoiden etujärjestö Europe Air Sports (EAS) puolustaa tässä asiassa lennokkiharrastajia ja käy keskusteluja mm. EUROCAE WG 73 ja 93-nimisissä työryhmissä, missä on Europe Air Sports:n edustaja.

 

EAS:n viimekeväisen linjauksen mukaan se keskittyy siihen että seuraavanlaiset miehittämättömät ilma-alukset pidetään jatkossakin kansallisen sääntelyn piirissä : 

* Käytetään urheilu- ja harrastetarkoitukseen (Sport and Recreational purpose)

* Käyttö tapahtuu näköyhteydessä operaattoriin (lennättäjään)

* Ei käytetä lentotyöhön ("Aerial Work").

 

EAS käyttää näistä nimitystä Model Aircraft ("Lennokit") erotellakseen ne "raskaammista" miehittämättömistä ilma-aluksista (UAV, UAS, RPS, RPAS).

 

Sivuhuomautuksena EAS valvoo harrasteilmailjioiden etuja myös suhteessa raskaampiin eli yli 150-kiloisten miehittämättömiin ilma-aluksiin (RPS, RPAS). Tämä on iso juttu lupakirjalentäjille ajatellen tulevaisuutta missä ehkä joutuvat lentämään samassa ilmatilassa isojen miehittämättömien ilma-alusten kanssa.

 

Vielä pikku havainto tuosta tekeillä olevasta Suomen määräyksestä:

 

-Lennättäminen ei ole sallittua asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien yläpuolella.

 

Tämä herättää kysymyksen, onko lennättäminen sallittua esim. urheilustadionin päällä, joka ei varsinaisesti ole asutusta? Ja laajemmin, mikä on minimietäisyys maassa olevista ihmisistä tai eläimistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään