Sami Puro

Tietokoneongelmia Britanniassa

4 viestiä aiheessa

http://yle.fi/uutiset/tuhannet_lentomatkustajat_myohassa_britanniassa__lennonjohdon_tietokonejarjestelmassa_hairio/6973842

 

Britanniassa useita lentoja on myöhässä tai peruuntunut lennonjohdossa ilmenneen teknisen vian takia. Häiriöitä on ollut muun muassa Heathrow'n, Stanstedin ja Gatwickin lentokentillä Lontoossa.

 

Tuhannet matkustajat ovat olleet myöhässä. Britannian vilkkaimmalla lentokentällä Heathrow'lla oli peruttu 60 lentoa hieman ennen yhtä päivällä.

 

Ongelmia on ollut myös Irlannin pääkaupungin Dublinin lentokentällä.

 

Myöhästymiset ovat kestäneet keskimäärin yhdestä kahteen tuntia.

 

Lentoviranomaisten mukaan häiriö sai alkunsa siitä, kun lennonjohdon käyttämä tietokonejärjestelmä ei vaihtunutkaan yön jälkeen päivätilaan. Viranomaiset vakuuttavat, että lentoturvallisuus ei ole ollut uhattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäläisen lennonjohtopalvelun tiedote kertoo:

 

In the early hours of this morning, a technical problem occurred at our Area Control centre at Swanwick. The problem is related to the internal telephone system used by our air traffic controllers and is expected to take about six hours to resolve.

 

At night, when it’s quiet, sectors of airspace are combined. As it gets busier in the daytime the sectors are split out again and additional control positions are opened to meet the traffic demand. Because of the problem with the internal telephone system, it was not possible to open the additional control positions this morning, resulting in a significant reduction in capacity in some areas of UK en-route airspace.

 

http://www.nats.aero/news/update-statement-swanwick-technical-problem/

 

Ts. yöaikaan on käytössä harvempia lennonjohtajien työpisteitä kuin päivällä. Aamulla, kun piti avata lisää työpisteitä, lennonjohtajien välinen sisäinen puhelinjärjestelmä ei suostunut avaamaan yhteyksiä niihin, joten piti tulla toimeen rajoitetulla kapasiteetilla. Tjsp.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan kuten Ilkka sanoi, sektoreita avataan ja suljetaan (eli yhdistetään ja erotetaan - käytetyt termit englanniksi: open, split ja vastaavasti collapse, combine, close) liikennetilanteen mukaan. Yöaikaan johdettavat sektorit ovat käytännössä paljon suurempia, kuin päivisin.

 

Esimerkiksi vilkkaina hetkinä (kuvitteelliset) sektorit V, X, Y ja Z toimivat jokainen erikseen. Yöaikaan kaikki neljä sektoria yhdistetään, jolloin niitä johdetaan sektorin V positioilta.

 

Jokaisella positiolla (sektorin Coordinating Controller, Executive Controller ja joissakin tapauksissa vielä Assistant Controllerkin) on oma puhelinlinjansa. Kun sektoreita yhdistetään, yhdistetään myös puhelimet, jottei uudelta johtopositiolta tarvitsisi juosta huoneen toiselle puolelle vastailemaan aikaisemmin erillään olleen sektorin puhelimeen tuleviin soittoihin. Jostakin syystä eilen Lontoossa sektoreita avattaessa puhelinyhteyksiä ei saatukaan enää erilleen, vaan sektoreiden X, Y ja Z puhelut tulivat edelleen sektorin V puhelimeen.

 

En ollut tapahtuman aikaan vuorossa, mutta kuulin kavereilta, että esim. tavallisesti Lontoon aluelennonjohdolta Maastrichtin aluelennonjohdolle tulevaa liikennettä pidettiin tavallista alempana ja luovutettiin Maastrichtille vasta Amsterdamin aluelennonjohdon kautta (Hollannin ilmatilassa Amsterdam ACC FL245- ja Maastricht UAC FL245+).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään