Pasi Pirttikoski

Suomen ensimmäinen ilmailunäyttely

11 viestiä aiheessa

Elo-syyskuun vaiheessa 1929 pidettiin Kaartin Maneesissa Helsingissä ensimmäinen ilmailunäyttely. Mukana oli peräti 41 näytteelleasettajaa joista 18 tuli ulkomailta. Mukana oli esimerkiksi Tsekkoslovakiasta A-34 ja A-32 koneet ja Saksasta Junkers A 50 Junior kone. Englannista paikalle oli tuotu de Havilland D.H.60 Moth. Näytteillä oli yhteensä 11 lentokonetta ja 13 lentokonemoottoria.

 

Lentoratas 3-4/2001 kertoo, että mukana näyttelyssä oli myös laskuvarjoja. Minkähän tehtaan tuotantoa siellä esiteltiin? Veikkaus jos sallitaan, niin saksalainen Heinecke on melko vahvoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehdessä 35-1929 on keskiaukeamalla kuvia näyttelystä. Yhdessä kuvassa näkyy kattoon avattuna pingoitettu prahalaisen laskuvarjotehtaan tuote, PAK laskuvarjo.

 

Selvennykseksi siihen kun PAK -laskuvarjoja yleisesti pidetään suomalaisina, kertoo Aero -lehden (11-1933) uutinen, että pitkän harkinnan jälkeen ollaan Suomeen perustamassa laskuvarjotehdasta. Tehtaan nimeksi annettiin "Suomalainen PAK Laskuvarjo Osakeyhtiö" ja sijaintipaikaksi tuli City-kauppakuja Helsingissä. Nimi johtuu siitä, että yhtiö alkaa valmistaa aluksi tsekkoslovakialaisia Pak-tyyppisiä laskuvarjoja. Tehtaan perustamisessa on päästy niin pitkälle, että koneiden asentamiseen päästään lähipäivinä. Kaikki yhtiön palveluksessa olevat henkilöt ovat suomalaisia, ja ovat useat heistä kuluvan syksyn aikana ulkomailla käyneet alaan tutustumassa.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä tietysti, PAK-tehdas olikin ymmärrettävä vaihtoehto. Suomalainen PAK Laskuvarjo-osakeyhtiö perustettiin muutama vuosi tämän ilmailunäyttelyn jälkeen. Yhtiö sai PAK tehtaalta valmistuslisessin. Ensihyppy Suomessa valmistetulla varjolla tehtiin alkuvuodesta 1934. Koehyppy tehtiin Santahaminassa Junkers koneesta.

 

Muita 1920-30-luvun varjoja olivat mm. ruotsalaiset Thörnblad, Robur ja Corona, italialainen Salvador sekä tunnetuimpana Irvin, joita valmistettiin sekä USA:ssa että Englannissa. Näitä Irvin varjoja oli vuonna 1928 käytössä 27 eri maassa. Niitä oli käytössä myös täällä Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on yksi erittäin terävä valokuva k.o näyttelystä;

 

Lentokoneita; katossa roikkuu Keljon Tiira, Sääski OH-ASB kellukkeilla, Haukka HA-4?, moottoripellissä teksti "korkeusmoottori", Kukko.

 

Muita valmistajia; Vickers, Junkers, Smolik.

 

Moottorivalmistajia; Walter, Isotta, moottoriöljymerkki, Rekord motor oil.

 

Myös katosta roikkuva laskuvarjo näkyy osittain sekä varjon avautumisesta havainnekuvasarja.

 

AERO OY kyltti näkyy heikosti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasin mainitsemassa Lentorattaassa sanotaan, että Suomen Ilmapuolustusliiton järjestämässä Suomen ensimmäisessä kansainvälisessä ilmailunäyttelyssä (27.8.-4.9.1929) oli esillä 11 lentokonetta. Tämä oli sen verran mielenkiintoinen "palapeli", että aloin eri lähteistä etsimään valokuvia ja hakemaan tuon ajan lehtikirjoituksia näyttelystä (Aero ja Suomen Kuvalehti). Tarkoitus oli löytää mahdollisimman monta näistä näyttelyn koneista ja saada niille myös yksilötunnisteet. Moni selvisi muttei kuitenkaan kaikki, joten tässä pähkinää purtavaksi vielä muillekin aiheesta kiinnostuneille.

 

Löytyi seuraavat koneet: Aero A32 (Hakaristitunnus pyrstössä, tuli myöh. AEj-54), Letov 218 Smolik (Valm.tehtaan väreissä, myöh. SM-127), D.H.60 Moth (MO-97), Gloster Gamecock II (VL:n keskeneräinen lisenssikone, esillä ilman kangasverhouksia), IVL Haukka II (HA-41), Sääski Oy:n Sääski II (K-SASB), Junkers A50 Junior (D-1682), Veljekset Karhumäki Tiira, IVL Hansa (IL-66 ulkona näyttelyn sisäänkäynnin vieressä), Aero A34 (ilmeisesti ei ollut näyttelyssä, nimitaulusta huolimatta sijoituspaikka oli tyhjänä?). Kaartin maneesissa oli tilan ahtautta, joten Tiiran näytteillepanosta olisi luovuttu mikäli sitä ei olisi ripustettu kattoon roikkumaan.

 

Kuvia näyttelystä on esim. www.kuvakokoelmat.fi haulla kaartin maneesi, sivuilla 2 ja 9. Edit: Lisätty Junkers Juniorille rekisteritunnus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä Raimo kuitenkin löysit kaikki näyttelyn lentokoneet. Nimittäin Suomen Siivet lehdessä touko-kesäkuu 1972 on juttua näyttelystä. Siinä mainitaan lentokoneita olleen yhdeksän, moottoreita 13 ja paljon kaikenlaista asetta ja välinettä. Seitsemästä maasta oli 41 näytteilleasettajaa.

 

Näyttelyajatuksen isä oli maisteri E.E. Kaila. Kailan ollessa vaikeasti loukkaantunut näyttelyn aikana, sen päätoteuttaja ja ylitoimitsija oli K.W. Janarmo. Arkkitehtinä toimi H. Röneholm. Yritykseen lähdettiin ilman valtion avustusta tai tukea. Puhdasta voittoa tuli 150.000 silloista markkaa. Näyttely oli täysosuma ja se myös todettiin näyttelyyn osallistuneiden maiden lehdistössä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markulle kiitos kuvasta. Arvasin Sinun aikaisemman kirjoituksesi perusteella tarkoittavan juuri tätä samaa kuvaa, joka on aikaisemmin julkaistu Eero Juurikkalan kirjassa Pellit auki ja taivaalle (1963). Kirjan kuvatekstiin on päässyt virhe, siinä kun yhdistetään kuva Messuhallissa vuonna 1938 pidettyyn järjestyksessä toiseen ilmailunäyttelyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään