Timo Hyvönen

Göteborgin Aeromuseum ja City Airport

11 viestiä aiheessa

Katselutasanteelle massiivinen peukku.  :laugh:

Vois tutkia onko Finavialla tai jollain muulla taholla ylimääräisiä tuollaisia. Sopisi hyvin Malmillekin.

 

Sen verran jäitä hattuun että ovi oli juuri tuolloin lukossa mutta mäeltä näkyi koko kenttä oikein hyvin.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tolla putkella on alunperin tehty? Joku yhdistetty bussi+portaat tyyppinen ratkaisu vai?

Ei tullut katsottua onko siinä jotain ohjaamoa, mutta siltähän tuo näyttäisi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tolla putkella on alunperin tehty? Joku yhdistetty bussi+portaat tyyppinen ratkaisu vai?

 

Vastaavalla olen matkustanut muistaakseni Washington Dullesin kentällä, se tosiaan nousee koneen ovelle ulkostandillä ja sitten alas laskettuna ajaa terminaalin kylkeen, jossa päästään taas ulos kuivana ja portaita kulkematta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Montreal/Dorvalin kentällä noita on edelleen käytössä. Tätä Saarisen osuutta en olisi tiennyt:

 

The mobile lounge or Passenger Transfer Vehicle (PTV) is a system for boarding and disembarkation from aircraft that used to be very prominent at Washington Dulles International Airport, Montreal Mirabel International Airport, and Paris, Roissy Airport before the 1990s. It is still in use in Montreal Dorval Airport and some inter-terminal transit at Washington Dulles. The system was part of the Washington Dulles terminal design by Eero Saarinen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_lounge

 

Tämän videon kohdassa 1:16 niitä näkyy pari kappaletta nousseina "jalkojen" varassa terminaalin tasalle:

 

 

Jotenkin muistan kanadalaisten kertoneen, että kun vehjettä esiteltiin 70-luvulla Kanadan pääministerille, vehje laukesi käsiin ja ministeri jäi jumiin yläilmoihin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tolla putkella on alunperin tehty? Joku yhdistetty bussi+portaat tyyppinen ratkaisu vai?

Tuo oli käytössä Landvetterissa juurikin niin, että nostettiin ylös terminaalin lähtökerrokseen, lastattiin, laskettiin alas ja ajettiin ulkorivin koneelle jossa taas ylös. Ja tietysti toimi myös vastaavasti koneen tyhjennyksessä. Oli käytössä ainakin 90-luvun alussa vielä. Ja sille oli "putkipaikka 18". Eli tuon nykyisen kahvilaulokkeen paikalla. Terminaalistahan puuttuu nykyään matkustajasilta numero 18.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuollaisia lainkaan Suomessa? Tänään Malmin kuppilassa tuli hyvä idea, laitetaan tommonen nostettava sinne kentän laidalle ja rakennetaan toiseen päähän sauna ja toiseen baari!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio idea!!! Noitahan voisi vielä laittaa muutaman yhteen, niin tilaa olisi todellla lokoisasti.

 

Noita mobile loungeja saa varmaan halvalla Dullesista kun lienenevät teknisen käyttöikänsä ehtoopuolellla ja siellähän rakennetiin vimmalla, ainakin silloin kun muutin sieltä pois...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla