Kimmo Hytönen

Kuinka saada KLM lentoyhtiöltä korvauksia?

5 viestiä aiheessa

Kävin tässä pari kuukautta sitten lentämässä Romaniassa. Ostin puolet kalliimman KLM:n lipun, koska aikataulu oli parempi kuin LOTilla. Tarkoitus oli lentää aallossa, joten vaatetta oli matkassa kuin naparetkeilijällä.

 

KLM lento oli 4,5 tuntia myöhässä.

Matkatavarat olivat 3 päivää myöhässä

(olisivat olleet vain kaksi ja puoli päivää myöhässä, mutta laukultani meni 160 km matkaan lentokentältä 18 tuntia!)

SUIOn Duossa 777 on sitten toppahousut, takki, 45 numeron talvikengät jne. jos joku keväällä Nitrassa tarvitsee ;^)

 

Ostin tarvittavat vaatteet, kengät, pipot, kalsarit sukat, toppahousut takin jne. Nyt olen ottanut kahdesti yhteyttä KLM:n verkkopalvelun kautta ja pyytänyt kompensaatiota. Ei ole tullut kuin automaattinen kuittaus, että viesti on vastaaotettu. KLM:n verkkosivuilla ilmoitetut suomalaiset numerot eivät toimi.

 

Onko kellään kokemusta, millä tavalla saada KLM:ltä korvauksia, tai edes keskustella jonkun heidän suomalaisen virkailijansa kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli Suomen KLM:n numero ilmeisimmin alhaalla muutaman päivän. Kännykästä on helppo tarkistaa että on soittanut oikeaan numeroon.

Sain viimein vastauksen, lupasivat satkun lahjakortin lennoille  "ihan hyvää hyvyyttään, eikä kyse ole lennon myöhästymisestä johtuvasta kompensaatiosta, johon ei olisikaan aihetta...", ja korvata kulut kuittien mukaan. Ilmeisesti katsottiin, että unohtuuko asia jos ei pariin kuukauteen vastaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D  Tällainen pieni hilpeä yksityiskohta

 

KLM:n neiti oli kovin pahoillaan siitä, että myöhästyin jatkolennolta. Kertoi kuitenkin, että KLM ei ole velvollinen EU säännösten mukaisesti maksamaan korvauksia, koska lennon myöhästyminen johtui siitä, että liikuntarajoitteista matkustajaa jouduttiin avustamaan koneeseen sen lähtiessä Suomesta. Sydäntäsärkevä tarina, eihän tuollaisesta voi valittaa. Epäselväksi jäi vain se, että kuinkahan kauan tätä avustamista oli tehty, ja missä, koska Suomeen Amsterdamista tuleva kone oli tunteja myöhässä ja myöhästyminen jatkolennoltani tiedossa jo kun tulin tsekkaamaan lennolle sisään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on hyvää kokemusta KLM:n korvauksista, joskin vastauksen saamisessa kesti yli kuukausi. Lentoni Manilasta Amsterdamiin myöhästyi hieman reilut kolme tuntia lähtöselvitysjärjestelmän kaatumisen vuoksi ja lähetin asiasta korvauspyyntöä KLM:lle. Vastauksena sain jotain että tekniikan pettämisen ja asiakkaiden turvallisuuden vuoksi lentoyhtiö ei ole velvollinen antamaan hyvitystä, sillä ehdinhän jatkolennollenikin (damin pikakierrokselle ei vaan jäänyt aikaa). KLM kuitenkin halusi hyvittää ikävän kokemuksen ja antoi minulle 8000 flying blue -pistettä (mikä on about kaksi  kertaa edestakaisista Aasian-lennoista saamieni pisteiden arvo). Olen tyytyväinen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuota ei pidetä myöhästymisenä, jos kerran ehdit jatkolennolle ja pääsit lopulliseen määränpäähän ajoissa. Eli syyllä ei ole sinänsä merkitystä. Sen sijaan jos jatkolentosi olisi ollut eri lipulla, niin olisit ollut oikeutettu 300 €:n vakiokorvaukseen. Lähtöselvitysjärjestelmän kaatumiset eivät ole poikkeuksellisia olosuhteita, jotka olisivat normaalin toiminnan harjoittamisen ulkopuolella eikä siten hallittavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään