Eemeli Kokkonen

Kokoavaa tietoa?

15 viestiä aiheessa

Eli siis olen 14-vuotias miehenalku, koht viistoista. Herännyt pikkuhiljaa kova kiinnostus ilmailuun, ja aiheita täältä ja muualta on tullut luettua. Ongelmana o,että kokoavaa tietoa ei tahdo löytyä, ja viestit ovat kovin eriaikoihin kirjoitettuja...:-) eli jos sais tähän koottua asiaa koskien lentäjän ja lennonjohtajan koulutusta ja työtä niin hyvä tulee. Eli itse asiaan. Onko realistisia mahkuja sio:oon, kun tällä hetkellä oon sellane et oon liikunnallinen, mm säbää viis krt viikos ja tokaris oli lukuaineitten ka jtn 9.7 seiskalta? Mm matikka ja fysiikka 10:) ja sit et jos pääsee SIO:OON nii onko mahdollista päästä muihin yhtiöihin kuin Finnair? Noteerataanko suomalaisia jossain klm, lufthansa, ba tai joku austrian ollenkaan, vai onko niillä omat rekryt? Entä kuinka paljon yhtiöt ottaa niitä ihan tuoreita perämiehiä tyyppikursseille, ja onko ne yleensä maksullisia? Entä onko lentäjille vielä töitä, kun olen siinä iässä? Tässä jokunen, toivottavasti ei oo ihan joutava...:-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) On mahdollisuuksia. Lukion ja intin (tai vastaavien, mutta edellämainittuja suosittelen) kautta vaan testit läpäisemään :)

2) On. SIO:n jälkeen voit hakea minne haluat.

3) Noteerataan. Tosin monissa isoissa firmoissa vaatimuksena paikallisen kielen osaaminen. KLM:lle pitää osata hollantia, Lufthansalle saksaa jne. Hakea pitää tietenkin ja moniin yhtiöihin päästäkseen pitää läpäistä niiden omat testit, vaikka lentäjän pahvit taskussa jo ovatkin.

4) Vastavalmistuneita lentäjiä otetaan tyyppikursseille, mutta tämän hetken tilanteessa saa olla huippuonnekas, jos perämiehen paikan jostakin löydät. Isot firmat maksavat tavallisesti tyyppikurssin, mutta poikkeuksiakin löytyy.

5) Onko lentäjille vielä töitä... We'll see. Lentäjätarve menee vuoristorataa. Toisinaan tarvitaan paljonkin uutta verta, toisinaan ei paikkoja tahdo löytyä mistään.

 

Good luck!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hyvästä vastauksesta:-). Olen ymmärtänyt, että työllisyystilanne on nyt tosi kurja, vai onko normaalia, että työt näin tiukassa, varsinkin juuri valmistuneilla joillla ei lentotuntejakaan ole paljoa…

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työtilanteeseen vaikuttaa taloustailanne erittäin voimakkaasti. Talouden ylä- ja alamäet pyörivät karkeasti sanoen noin 20-vuoden sykleissä. 1920-luvulla oli lama-aikaa, samoin 1940-, 1970-, 1990- lukujen aikana ja nyt 2008 alkanut finanssikriisi on vaikuttanut rajusti työntekijöitten kannalta huonoon suuntaan. Pienempiä heilahteluja tapahtuu myös lyhyemmillä väleillä, mutta yleisesti jos tarkastellaan ICAOn ennustetta, niin lentoliikenne kasvaa voimakkaasti seuraavan 30 vuoden aikana.

 

Elpymisen merkkejä on jo ollut havaittavissa Yhdysvalloissa ja toisaalta kaukoidässä on ollut lentäjille enemmän työpaikkoja avoinna myös finanssikriisistä huolimatta.

 

SIOn ja Finnairin välillä on ollut sopimus jonosta perämieskurssille, mutta kuulopuheitten perusteella tämä sopimus jonoon valmistumisesta on loppunut tai loppumassa lähitulevaisuudessa.

 

 

 

Jos ilmailu kiinnostaa ja tahtoo saada siitä hiukan enemmän tietoa lukio-opintojen aikana, niin Suomessa on muutama ilmailuun erikoistunut lukio. Vääksyn yhteiskoulu Asikkalassa, Tikkakosken lukio Jyväskylässä ja Kronoby gymnasium Kruunupyyssä.

Meillä Vääksyssä ainakin pyritään antamaan mahdollisimman realistinen kuva ilmailun ammateissa työskentelystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksesta. Ei kuitenkaan ole realistista lähteä noin kauas lukioon, asun Inarissa:) Etelänmiehille vinkiksi se on kehä 3 ulkopuolella ;) ja noin 1100km. Mites helppoa on konvertoida lupakirjaa, jos vaikka kauko -idästä paikan saa? Tai ameriikasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis olen 14-vuotias miehenalku, koht viistoista. Herännyt pikkuhiljaa kova kiinnostus ilmailuun, ja aiheita täältä ja muualta on tullut luettua. Ongelmana o,että kokoavaa tietoa ei tahdo löytyä, ja viestit ovat kovin eriaikoihin kirjoitettuja...:-) eli jos sais tähän koottua asiaa koskien lentäjän ja lennonjohtajan koulutusta ja työtä niin hyvä tulee. Eli itse asiaan. Onko realistisia mahkuja sio:oon, kun tällä hetkellä oon sellane et oon liikunnallinen, mm säbää viis krt viikos ja tokaris oli lukuaineitten ka jtn 9.7 seiskalta? Mm matikka ja fysiikka 10:) ja sit et jos pääsee SIO:OON nii onko mahdollista päästä muihin yhtiöihin kuin Finnair? Noteerataanko suomalaisia jossain klm, lufthansa, ba tai joku austrian ollenkaan, vai onko niillä omat rekryt? Entä kuinka paljon yhtiöt ottaa niitä ihan tuoreita perämiehiä tyyppikursseille, ja onko ne yleensä maksullisia? Entä onko lentäjille vielä töitä, kun olen siinä iässä? Tässä jokunen, toivottavasti ei oo ihan joutava...:-)

Arvosanat on aika hyvät. Erityisesti englannintaitoon kannattaa panostaa, lue vaikkapa kirjoja englanniksi (jos haluat ilmailusta lukea, esimerkiksi Pilot's Handbook of Aeronautical Knowledge on ilmeisesti edelleen ladattavissa netistä ilmaiseksi). Jos olet hyvässä kunnossa, voi olla järkevää hakea myös LentoRUKiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Eemeli ja tervetuloa palstalle! Kannattaa katsoa seuraava pätkä ajatuksella: http://www.youtube.com/watch?v=WJk9Skxyi84. Ja vaikka tuossa asiaa lähestytäänkin yli kolmekymppisten näkökulmasta, niin mukana on paljon asiaa siitä kuinka hankalaa - varsinkin taloudellisesti - on työllistyä liikennelentäjäksi Yhdysvalloissa myös niille nuorille lentäjän aluille. Tämä ei tietenkään toimi yksi yhteen esim. Euroopassa, mutta joka tapauksessa tilanne on ollut jo vuosia hankala. Esimerkiksi hyvä uusiseelantilainen, brittipassin omistava ystäväni on kerännyt kohta kaksi vuotta tiimaa lentämällä Namibiassa ja Botswanassa turisteja savannille villieläimiä katsomaan. Tunteja on kasassa reippaasti yli tuhat ja eurooppalaiset ATPL-teoriat suoritettuna mutta toivo työllistyä perämieheksi johonkin eurooppalaiseen firmaan todella ohut. Toki olet vielä nuori ja tilanne voi muuttua paremmaksi. Eli ei missään nimessä kannata heittää kirvestä kaivoon vaan tehdä duunia päämäärän saavuttamiseksi, samalla kuitenkin ymmärtäen alan realiteetit. Ja missään nimessä ei kannata laittaa kaikkia munia yhteen koriin vaan hankkia myös joku toinen mieleinen ammatti ettei sitten tarvitse istua Prisman kassalla kalliit lupakirjat sekä kelpuutukset perstaskussa kun lentotöitä ei löydykään (terv. nimim. kokemusta löytyy :)). Ja kannatta aina muistaa, että joku mukava Back up -duuni on hyvä olla siinäkin tapauksessa, että medicaalissa löytyy jotain uran pysäyttävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En missään nimessä luovu haaveestani, vaikka joitain todella masentavia viestejä on tullut luettua:). Jos ja kun tilanne on muuttunut parempaan,(käsittääkseni se ei paljon huonompi voisi olla). Ja jos ei ole, löytyykö töitä tässä tilanteessa edes tosi kaukaa, Japani, Kiina, Korea ja honkkari?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En missään nimessä luovu haaveestani, vaikka joitain todella masentavia viestejä on tullut luettua:). Jos ja kun tilanne on muuttunut parempaan,(käsittääkseni se ei paljon huonompi voisi olla). Ja jos ei ole, löytyykö töitä tässä tilanteessa edes tosi kaukaa, Japani, Kiina, Korea ja honkkari?

 

Ei lentäjät sieltä tuubien päästä mihinkään ole lähitulevaisuudessa katoamassa. Melkoista aaltoliiketta on koko touhu. Kasvava bisnes joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkohan sieltä on jonku eläköidyttäväkin?  :)

 

Sitä tarkoitinkin. Hoidat nyt koulut kunialla ja katsot aikaisintaan toisen asteen koulutksia valitsiessasi missä mennään. Varasuunnitelmahan on mahdollista hankkia lukion ohella. Juuri siksi olen itse valinnut ammattilukion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksesta. Ei kuitenkaan ole realistista lähteä noin kauas lukioon, asun Inarissa:) Etelänmiehille vinkiksi se on kehä 3 ulkopuolella ;) ja noin 1100km. Mites helppoa on konvertoida lupakirjaa, jos vaikka kauko -idästä paikan saa? Tai ameriikasta?

 

Ei muutakun vain katsomaan suomea eri vinkkelistä ! En itse ole Vääksyssä, mutta olen kuullut siitä pelkkää hyvää, ja PPL(A):nkin saa n. 7000-8000€. Itse tein ehkä virheen etten ko. kouluun lähtenyt, mutta eise tietenkään ole minkäänlainen edellytys liikennelentäjän ammatille, mutta erittäin merkittävä plussa kuitenkin. Ja kyllä sieltä pohjosesta voi lähteä 'maailmalle', niin minäkin tein, ja kannatti. Rohkeasti vain kohti uusia haasteita, ja onnea opintoihin !

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

löytyykö töitä tässä tilanteessa edes tosi kaukaa, Japani, Kiina, Korea ja honkkari?

 

Sillä ei ole hirveästi merkitystä tuletko kaukaa vai läheltä; sama tilanne on töiden saannin suhteen tuolla kauempanakin. Eli tuhatmäärin työttömiä pilotteja - niin paikallisia kuin expattejakin - kärkkyy vapautuvia työpaikkoja ja suurella osalla on vähintään muutama tuhat tuntia "oikeaa" tiimaa vyöllään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia jälleen vastauksista:) Juu kyllä yritän mahdollisen kunnialla koulun selvittää, toivottavasti siihe mennessä löytyy jonottajille töitä:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään