Pertti L. J. Lehtinen

Erityisesti lentokoneissa virukset tarttuvat ?

14 viestiä aiheessa

Olin hämmästynyt kun asiaohjelmassa eilen 10.12. Prisma Studio, http://areena.yle.fi/tv/2076829, mainitaan lentokone erityisen pahaksi virusten levittäjäksi ihmisestä toiseen.

Noin 7 minuuttia ohjelman alusta käsitellään avaruusaseman ilmatilaa ja sen jälkeen muita pieniä tiloja kuten raitiovaunut jne. ja sitten mainitaan: "...varsinkin lentokoneissa sama ilma kiertää hyvin pienessä tilassa ...".

 

Pitäneeköhän tuo paikkansa? En ole nähnyt sellaisia ilma-alusten ilmastointijärjestelmien kaaviokuvia, missä poistoilma kierrätettäisiin takaisin sisään imettäväksi ilmaksi.

 

Onko tämä vain sitä, että ilmailua pitää päästä joka raossa laittamaan syntipukiksi vai olisiko tässä takana se viesti, että kun busineksessä joku aivastaa niin koko turistiluokka saa tartunnan?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, onko nyt pientä ylitulkintaa havaittavissa? Se, että kerrotaan miten ja missä erilaiset taudit tarttuvat tuskin kertoo mistään muusta kuin halusta kertoa miten ja missä taudit tarttuvat. Jos tieto on virheellistä, niin kyseessä lienee ihan vaan virhe. Etenkin jos kyseisessä ohjelmassa ei vaadittu lentokoneiden kieltämistä.

Mitä itse asiaan tulee, niin jostain minulle on jäänyt ihan sama käsitys, eli lentokoneessa kierrätettäisiin pitkälti samaa ilmaa. Tämä olisi sikäli ihan loogista, koska jos kerran kiertänyt ilma ohjattaisiin suoraan pihalle, korvausilman lämmittäminen vaatisi melkoisesti turhaa energiaa. Minä en tosin ole nähnyt ensimmäistäkään lentokoneen ilmastointijärjestelmän kaaviokuvaa, joten tämä on yleistä insinöörijärkeilyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hyviä linkkejä, on vain liikaa tavaraa, jotta sen kaiken voisi yleisellä tasolla sisäistää.

1. Tässä linkin kaaviossa ilmaa kyllä tulee sisään, mutta se ei poistu mistään. No kierrätys ja Air Mixing Unit joka tapauksessa näkyy, että kyllä ne virukset kiertää.

http://www.pall.com/main/aerospace-defense-marine/cabin-air-schematic.page

 

2. "All the air inside the cabin is exchanged every two to three minutes. By comparison, the air in an air-conditioned building is only exchanged every five to ten minutes."

Eli kiertää ja levittää bakteereja ja viruksia... in case... ne eivät jää suotimeen.  :o

Kommentti Prisma Studiossa lienee sitten oikea, että lentokone on yksi merkittävä taudin levittäjä. Senköhän takia mulla on usein viikon flunssa kotiin tultua, kun on ollut pari viikkoa etelän lämppöisessä. Koneessa saa tartunnan! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuossa yksi 777-kippari selittää asiaa 'maallikolle': http://airlinesafety.com/faq/CabinAir.htm :)

 

Hyvä dokkari linkissä jälleen ja aivan aiheesta sekä analyyttistä matkustajan tuntemusten ja jotakin teknisen faktankin osalta, mutta vielä en ole saanut kannanottoa siihen oliko tuo Prisma Studion väite perusteltua, että ratikassa voi vielä matkustaa, mutta erityisesti lentokoneessa virukset tarttuvat.

Pitääkö noin julkistaa telkkarissa jonkunlaisen asia-/tiedeohjelman nimissä ja mihin väittämä perustuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, onko tietoa kuinka usein ne lentokoneen niskaosassa olevat päärätit vaihdetaan?

Joskus sitä sattuu niin herkullinen tilanne, että ikkunapaikalla ikkuna on kauttaaltaan täynnä jonkun kaljusta tai tai tukasta irronnutta rasvaa niin että ulos ei näe eikä paljoa tee mieli katsellakaan ja se laittaa miettimään, että miten monen rasvat niissä liinossa mahtaa ollakaan.

 

Parempi yleensä olla ajattelemmatta koneessa koko asiaa ja perillä vaan heti pestä pää pariin kertaan.  :laugh:

 

Muistaakos kukaan sitä tutkimusta Amerikasta kun tutkittiin, että mitä ainesosia ja eritteitä löytyy lentokoneen tyynyistä ja peitoista.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Monella myös vaikuttaa se, että alkaa loma ja stressi vähenee joka siten aiheuttaa altistusherkkyyttä. Näin käy monelle ei matkustavalle myöskin kotona loman alkaessa. Tästä oli männä vuonna juttuakin vaan en muista missä. Tämä siis lomalaisilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneessahan istutaan usein melko lähituntumassa, jos kaveri pärskii pikku bakteereita nenääsi, siinähän tuo, jos taas istut yksin taksissa kuski tietty voi altistaa.Jos taas paljon harrastat mannikaisuutta voit periaatteessa olla lähes rokotettu monellekkin taudille.

Tuo lähioleskelu tuossa lienee vaikuttavin, tietty myös että lähiihminen on lenssussa.

Lukekaa Lenssu niminen kirja, opitte paljonkin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten huolestunut sitten pitäisi olla noista TCP (tri-cresyl-phosphate) yhdisteistä, jotain Sarinin sukuisia hermomyrkkyjä, joita käytetään mm. turbiiniöljyjen lisäaineena. Kun tiivisteet vähän falskaa, niin myrkky on kompressorista tulevan ilman mukana kabiinissa tai ohjaamossa. :o

 

http://aviation.osu.edu/wp-content/uploads/2012/11/Cabin-air-quality.pdf

Exposure to tri-o-cresyl phosphate detected in jet airplane passengers

http://www.avherald.com/h?article=46c79b49&opt=0

http://en.wikipedia.org/wiki/Tricresyl_phosphate

 

Ihme kyllä, foorumilla ei näyttänyt olevan yhtääm keskustelua aiheesta, en ainakaan löytänyt.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen aina luullut että kaikkein merkittävin tekijä on matkustamon hyvin alhainen ilman suhteellinen kosteus. Tutkimusten mukaan kuiva ilma lisää alttiutta flunssaan: limakalvojen kuivuus altistaa tartuntaan ja lisäksi kylmässä sekä kuivassa ilmassa taudinaiheuttajat säilyvät aktiivisena pidempään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, onko tietoa kuinka usein ne lentokoneen niskaosassa olevat päärätit vaihdetaan?

 

Tieto tältä saralta on ehkä aikansa elänyttä, mutta jotenkin kuvittelisin ainakin jollakin tasolla samantyyppisen meiningin olevan edelleen vallalla. Silloin joskus ennen muinoin aikanaan paperiset niskaliinat vaihdettiin miltei aina lentojen välissä. Poikkeuksia tekivät lähinnä vain nopeat kotimaan käännöt. Niillekin vaihdettiin rypistyneet liinat. A-Siivouksen ohjeaika oli joku 6 minuuttia, joten ihan koko kabiinia ei siinä ajassa ehtinyt laittaa uusiksi. Loputkin liinat vaihdettiin aina joko yösiivouksessa tai siten kaukolentojen välillä. En tietysti osaa sanoa, mitä tämä nykyajan säästömeininki on tuonut tullessaan, mutta yleissilmäys lentokoneisiin, joilla toisinaan tulee resutuksi, ei välttämättä anna aihetta huoleen. Hienojen tuolien nahkaliinat voivat olla asia erikseen, mutta vakaan muistikuvani mukaan esim. muinaiseen Hansan konttikoneeseen vaihdettiin sellaisetkin aina yösiivouksessa. Mutta kenties joku on niihinkin hommiin tutustunut vähän lähempänä nykyaikaa...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen aina luullut että kaikkein merkittävin tekijä on matkustamon hyvin alhainen ilman suhteellinen kosteus. Tutkimusten mukaan kuiva ilma lisää alttiutta flunssaan: limakalvojen kuivuus altistaa tartuntaan ja lisäksi kylmässä sekä kuivassa ilmassa taudinaiheuttajat säilyvät aktiivisena pidempään.

 

Tämä, ja lisäksi pitää muistaa että tehokas ilmanvaihto ehtii helposti levittää tartuntatekijät koko lentokoneeseen ennenkuin ne poistuu ulos/ ilmankierron mukana ehkä vielä takaisin koneeseen. En muista missä dokkarissa joskus näin tätä asiaa tutkitun, ja siellä todettiin että taudinaiheuttajat leviää todella laajalle alueelle jo pelkän aivastuksen voimasta, ja ilmanvaihto vain lisää tätä leviämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, onko tietoa kuinka usein ne lentokoneen niskaosassa olevat päärätit vaihdetaan?

 

Sivusta seuranneena; vantaalla näyttää ainakin sodexho vaihtavan käytetyt niskaliinat kotimaiselle joka käännöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään