Juho Maijala

Trop-varustelu Suomen Mersuissa

14 viestiä aiheessa

Moro,

 

Taas sotilasilmailuhistoriallisen pulman äärellä. Tällä kertaa kysyisin, että koska Suomen G-2- ja G-6 -Mersuihin hankittiin/kiinnitettiin Trop-pölysuodattimet?

 

Keskisen ja Stenmanin Bf 109 G-2 -kirja kertoo seuraavaa:

 

Pölyisten kenttien vuoksi Trop-varusteluun kuuluva pölysuodatin asennettiin Suomessa jatkosodan aikana useisiin koneisiimme.

 

Lainaus jättää ajankohdan ja koneyksilöt/laivueet hieman auki. Asialla on väliä siksi, että pölynsuodatin on kohtuullisen merkittävä osa koneen ulkoasua. Vai oliko kyseessä lisävaruste, jota kiinnitettiin ja irroitettiin tarpeen mukaan?

 

Valokuviin suodatin näyttäisi ilmestyvän kevään 1944 aikana. HLeLv 24:n G-2 koneissa on useissa valokuvissa Trop-suodatin, LeLv 34:n G-2 -Mersuissa se näyttäisi esiintyvän harvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäihmettelynä aiheeseen: mahdettiinko Trop varustelusta koskaan käyttää Suomessa mitään muuta kuin edellä mainittuja ilmansuodattimia?

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa silmäillä  Hannu Valtosen opusta: MESSERSCHMITT BF 109 JA SAKSAN SOTATALOUS

http://www.k-silmailumuseo.fi/hannu_valtonen_messerschmitt_bf_109

Aiheesta kinnostuneiden kannattaa lainata/hankkia/yms. kyseinen kirja vaikkei se tuohon propleemiin aivan suoraa vastausta annakkaan. Noin äkkivilkaisulla totesin mm. maininna, että jo osa G-2:sista olisi alkuaan ollut Trop-muunnosta....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin äkkivilkaisulla totesin mm. maininnan, että jo osa G-2:sista olisi alkuaan ollut Trop-muunnosta....

 

Siltä vaikuttaa.

 

Mainitsemani Keskinen & Stenman kertoo, että MT-221 oli alkuperäinen Trop-versio. Teos mainitsee kuitenkin vain tuon yhden koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro,

 

Taas sotilasilmailuhistoriallisen pulman äärellä. Tällä kertaa kysyisin, että koska Suomen G-2- ja G-6 -Mersuihin hankittiin/kiinnitettiin Trop-pölysuodattimet?

...

Valokuviin suodatin näyttäisi ilmestyvän kevään 1944 aikana. HLeLv 24:n G-2 koneissa on useissa valokuvissa Trop-suodatin, LeLv 34:n G-2 -Mersuissa se näyttäisi esiintyvän harvoin.

 

Hei!

 

Olen aikoinaan kerännyt nimenomaan G-6 mersujen tietoja arkistopapereista mm. pölynsuodattimen asennuksista. Tarkoitus oli avittaa koneyksilöjen tunnistusta valokuvissa. Oli jo ennen digikuva-aikaa ja kopiot kalliita joten kirjattuja tietoja kerääntyi melko vähän.

 

Seuraava koskee vain G-6 alatyyppiä, G-2:a en ole tutkinut. G-6 koneista (MT-401 - 513) 29 koneen paperit on vielä katsomatta. Lopuista vain 24 koneen osalta olen merkinnyt pölynsuodattimen asennuspäivämäärän. Niitä olen kerännyt eri papereista ja paljon on voinut jäädä huomaamattakin.

 

Keväällä tulleista G-6 koneista 8 koneen suodatinasennuspvm on olemassa, viimeinen MT-422 8.6.1944. Sitten on pitkä tauko minun kirjauksissa ainakin ja sitten 27.6.1944 3 konetta MT-457, -458 ja -459. Tosin noissa suodatin oli jo tullessa. Sitten on esimerkiksi MT-443 28.7.1944 ja MT-441 5.8.1944. Itse tulkitsen asian niin, että pölynsuodattimia on asennettu sitä mukaa kun niitä on ollut saatavilla ja aikaa asennukseen (keväällä ja sitten loppukesällä -44).

 

Tätäkin tutkimusta voisin jatkaa nykypäivänä vähän paremmin teknisin menetelmin ja paremmalla tiedolla.

 

terv.

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luntataanpa Valtosen kirjaa vähän tarkemmin: G-2:set MT-217-230 olivat peruskorjattuja koneita joista 219-221. 224 ja 225 olivat olleet alun perin trop muunnosta sekä 220 ja 221 mallia G-2/R1 trop. Varsinaiseen trop muunnokseen kuului muutakin pikku fiksausta kuin tuo ilmanputsari. Eli kuinka paljon tuota rekvisiittaa jäi peruskorjauksessa paikoilleen jotta noita vois vielä nimittää  tropiikkiversioiksi. Olen antanut itseni ymmärtää, että pelkkä hiekkasuodattimen lisäys ei tee koneesta trop-muunnosta. Samoin Suomeen ei ollut yhtään mallia G-6 trop.

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen antanut itseni ymmärtää, että pelkkä hiekkasuodattimen lisäys ei tee koneesta trop-muunnosta.

 

Tätä juuri tuossa aiemmin ääneen ihmettelin kun tietääkseni sen trop version mukana tulee aurinkovarjoa ja hiekkalapiota sunmuuta. Eli oliko nyt loppupeleissä Suomeen tulleissa koneissa yhtään täyttä trop versiota, vai karsittiinko "turhat" varusteet Suomeen lähtiessä poies?

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin olen vetänyt sen poikkitieteellisen päätelmän että Suomessa ei ollut yhtään täydellisellä tropiikkivarustuksella varustettua konetta: Valtosen kirjaa pläräämällä selviää G-kakkosten ja kuutosten sarjanumerot, eikä muita ”trop-versioita” löydy kuin nuo peruskorjatut G-2:t ja tuskin koneita korjailtaessa materiaalipulaa kärsivässä Saksassa todella ois Suomeen lähteviin koneisiin jätetty mitään ylimääräistä aavikkorekvisiittaa. Vasta tuo täydellinen tropiikkivarustus oikeutti tyyppimerkintään lisättäväksi sanan ”trop ” toteaapi H. Valtonen kirjassansa sivulla 173.…

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

MT-452 oli näytillä Suomen Ilmailumuseolla...ja se "tötterö" oli kiinni!Mutta lähes kaikissa ellei kaikissa SA-kuvissa sitä ei ole jälkeäkään..

 

http://nappula.1g.fi/kuvat/Me109+G6+MT-452/P2220012.JPG

 

Myös Keski-Suomen Ilmailumuseon MT-507 on varustettu ko. pöntöllä....

 

http://photos.wikimapia.org/p/00/02/22/38/62_full.jpeg

 

 

SA-kuvia:

 

http://nappula.1g.fi/kuvat/Finnish+Airforce+WWII(30.11.1939-19.9.1944)/

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjoja ja SA-kuvia pläräämällä huomaamme, että huhtikuussa 1944 HLeLv 24:lle luovutetuissa G-kakkosissa oli ilmanputsarit. SA-kuvista löytyy 12.5.1944 otettu kuvasarja 150179-81 Suulajärvellä sattuneesta MT-236:n ja MT-242:n yhteentörmäyksestä jonka syntyyn myötävaikutti kentän voimakas pölyäminen. (J: Karhunen:  Kannaksen kotkat.) Oiskos lentokentän paha pölyäminen vaikuttanut myös tuohon putsarien asennukseen.150180.jpg.21fab9a6b6d2697e8da66fb3d22e8a57.jpg Toisaalta taas G-6:ssa ei välttämättä ollut putsaria vielä heinäkuussa 1944 (SA-157364) MT-441 ja MT-476 Lappeenrannassa.

p> Markku

p>157364.jpg.44e39e82789284d82f1736ea8cd222b8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keväällä tulleista G-6 koneista 8 koneen suodatinasennuspvm on olemassa, viimeinen MT-422 8.6.1944.

Jatketaanpa vielä pähkäilyä.  Konekohtainen historia kertoo, että MT-422 luovutettiin varikolle 8.4. ja 30.4.1944 HLeLv 34:lle eli vaikuttais että putsari ois asennettu vasta laivueessa eikä jo varikolla ! Mielenkiintoista....

Mites Kari, nuo 8:n muun asennuspäivät?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjassa "Taipalsaaren lentokenttä" on muutama kuva Hävittäjälentolaivue 34:n Mersuista pölysuodattimella Taipalsaaressa. On myös muutama kuva, jossa Mersu on ilman suodatinta samalla kentällä. Taipalsaaren kenttä oli pehmeä ja hiekkainen ja pölysi valtavasti, joten trop-suodattimelle oli varmasti käyttöä. Kuvista löytyy seuraavat yksilöt, joissa suodatin näkyy:

 

- MT-416 heinäkuu -44

- MT-426 kesällä -44

- MT-427 heinäkuu-44

- MT-430 26.6 -44

- MT-469 30.6.-44 kuvattu Utissa matkalla Taipalsaareen

- MT-498 elokuussa -44

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentti tähän.

Minusta ei saisi sotkea keskenään Trop -varustusta ja pelkkää ahtimen Trop -ilmanputsaria.

Alkuperäiseen Trop -varustukseen kuului käsittääkseni myös erilainen öljynjäähdytysviritys, so. siis se varsinainen ilmanotto nokan alapuolelta.!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tässä pähkäillään nimenomaan Trop-varusteluun kuuluvasta ahtimen pölysuodattimista ja todettiin yllä myös monissa miehin ettei Suomessa varsinaisia trop-Mersuja ollut... ;)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään