Jukka Mäcklin

Internet selain?

45 viestiä aiheessa

Kokeilitko käynnistää palvelut yksitellen ja kokeilla missä vika? Tällä tarkoitan sitä että f-securessa pystyt käynnistämään erikseen virus- ja vakoiluohjelmatarkistus, deepguard, palomuuri ja roskapostisuodatuksen. Oletko kokeillu käydä nämä läpi?

Virus- ja vakoiluohjelmatarkistuksen kun sammuttaa pystyy 24M liittymällä katsomaan vaikkapa Yle Areenan tallenteita liki nykimättä (sama youtubessa) ja toisinaan vaihtaa huonommalle tarkkuudelle. Samoin sivut latautuvat normaalisti. Virus- ja vakoiluohjelmatarkistuksen kun kytkee päälle videot näkyvät sekunnin-pari kerrallaan ja sitten taas lataillaan pitkään ja sivut myös alkaa tökkia. Noilla muilla ei ollut vaikutusta asiaan.

Kumma kyllä 24M liittymällä ei näy videot yhtään paremmin kuin 5M liittymälläkään mutta ainakin alkaa tämä homma tarkentua  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumma kyllä 24M liittymällä ei näy videot yhtään paremmin kuin 5M liittymälläkään mutta ainakin alkaa tämä homma tarkentua  ;)

Kirjoitin aikaisemmin että jos latenssit on kuraa niin edes 100M linja ei paljoa lämmitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjoitin aikaisemmin että jos latenssit on kuraa niin edes 100M linja ei paljoa lämmitä.

Tuntuvat kovasti vaihtelevan eri päivinä. Viikonloppuna oli koko ajan 15-25ms haarukassa ja viime viikolla heittelehti jopa 350-500ms haarukassa. Äsken sain uuden ennätyksen 938ms ja nopeus 3.76M/1.60M. Kumma kyllä tuolla ei ole itse asiaan ollut vaikutusta vaan samallalailla hidastelee koko ajan. Sellainenkin tuli mieleen että jos olisi joku nimipalvelinongelma ja se oli alunperin automaatilla. Kokeilin tilalle open-dns:sää, Comodoa ja operaattorin omiakin asetuksia mutta ei mitään vaikutusta asiaan.

F-secureen olin myös yhteydessä ja olivat sitä mieltä ettei heidän tuotteessaan ole vikaa ja käskivät asentaa Windowsin kokonaan uudelleen. Mahtaako se muuten enää edes onnistua kun kyseessä Xp?  ;) No, seuraava operaatio kokeilen toisella adsl-modeemilla onko sillä vaikutusta mihinkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googlen dns:ä kannattaa myös kokeilla eli 8.8.8.8 ja 8.8.4.4

Mitä Zyxelin DSL Line diagnostiikka sanoo downstreamista ja upstreamista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googlen dns:ä kannattaa myös kokeilla eli 8.8.8.8 ja 8.8.4.4

Mitä Zyxelin DSL Line diagnostiikka sanoo downstreamista ja upstreamista?

Googleakin kokeiltu mutta ei vaikutusta asiaan. Zyxelin dignostiikkaa pidin jonkun aikaa päällä ja aika tasaseen näytti 19.2/1.8 lukemia kun speedtest.netillä jotain 12-13/1.6  Kokeilin vaihtaa TP-linkin modeemin tilalla ja se antaa speedtestin mukaan 17M/1.6M/20-35ms lukemia kun Zyxel jää hitaammaksi. Mutta tein vielä kerran uudelleen F-securen uudelleenasennuksen ja nyt alkoi sivut latautua. Täytyy hommata itsellekin samanlainen lainalla ollut TP-link TD-W8961ND kun pelaa jouheammin kuin Zyxel Prestige 660H. Vai olisiko joku vielä parempi kuin tuo TP?  ;)

EDIT: täytyy vielä tutkia Zyxelin asetuksia mutta voisiko siellä olla jotain joka hidastuttaa sitä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä vaihdoin jo vuosia sitten F-Securen tuotteet Nortoniin, enkä ole katunut. Kaikenlaiset tahmaamiset loppuivat siihen. Toki F-Securen tuote on on voinut kehittyä, mutta ketjun kommenttien perusteella niin ei ole tainnut käydä. Eräs ICT-jamppa totesi jo kauan sitten, että F-Securen teho perustuu siihen, että se syö koneen resurssit niin perusteellisesti, ettei mikään haittaohjelma jaksa pyöriä.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä vaihdoin jo vuosia sitten F-Securen tuotteet Nortoniin, enkä ole katunut. Kaikenlaiset tahmaamiset loppuivat siihen. Toki F-Securen tuote on on voinut kehittyä, mutta ketjun kommenttien perusteella niin ei ole tainnut käydä. Eräs ICT-jamppa totesi jo kauan sitten, että F-Securen teho perustuu siihen, että se syö koneen resurssit niin perusteellisesti, ettei mikään haittaohjelma jaksa pyöriä.  :)

Allekirjoittanut taas oli pakotettu tekemään 10 vuoden asiakkuuden jälkeen vaihdon toiseen suuntaan, koska Norton aiheutti toistuvasti blue screenejä. Nortonin tuen mielestä tämä ei missään nimessä voi johtua heidän tuotteestaan, joten ei auttanut kuin vaihtaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on F-Securen testi ohjelmistot sekä koti PC:ssä ja tässä MacBook Pro:ssa. Eipä ole ollut hidasteluja jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on F-Securen uusin ohjelmisto kahdessa PC-koneessa. Ei mitään hidasteluja. Selain on molemmissa koneissa i.e.11.

Minulla on Soneran 100/5 kaapeliliittymä. Testeissä tulee jatkuvasti jotain 95/4,9. Tämä siis pöytäkoneessa, joka on yhdistetty gigabitin nopeudella lyhyellä johdolla kaapelimodeemiin.

Kirjoitan tätä iPadilla, jonka langaton yhteys modeemiin on keskimäärin 36/4,8 . Se toinen PC- läppäri on langattomana noin puolet nopeampi. Kaapelimodeemi toimii perusasetuksilla. En ole ottanut esim. Sitä 5 ghz kaistaa käyttöön. Olen ollut hyvin tyytyväinen kaapelimodeemiin. Se on vähän toista, kuin minun vanha takkuileva ADSL- yhteys.

Pingi on joka koneella jotain 7-9 ms. Korjaan. IPadilla pingi on ollut välillä 14-20 ms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jarmo: tarkoitin Maintenance -> Diagnostic -> DSL line -> DSL line status toiminnon antamia dB tuloksia.

Tälläistä antaa muttei mitään hajua paljonko kuuluisi olla  ;)

noise margin downstream: 7 db

output power upstream: 15 db

attenuation downstream: 11 db

noise margin upstream: 7 db

output power downstream: 21 db

attenuation upstream: 8 db

Ilo systeemin toimivuudesta oli ennenaikaista. Tänään taas tahmaa entiseen malliin. Sellaisen kuvion tässä huomaa että yöllä myöhään alkaa toimia loistavasti, päivällä alkaa takellella ja näin illalla kun käyttäjiä varmana on paljon ei meinaa pelata mitenkään. Periaatteessa sillä ei kai pitäisi adsl:ssä olla vaikutusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin latailla joltain intialaiselta palvelimelta vajaan 100 megan bollywood-leffoja ja kummallakin modeemilla tuli aikalailla 35M/min vaikka testien mukaan TPlink on paljon nopeampi eli ei ne aina pidä paikkaansa. Pitää vielä etsiä jostain joku isompi file ja testailla vielä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nyt olen kokeillut  ;) Packet Loss 0%, Ping 22ms, Jitter 1ms, line quality A Excellent

Ja aina kun luulee löytäneensä syyn miksi sivut jumittavat myöhemmin huomaa ettei se pidäkään paikkaansa. F-secure ei ollutkaan syyllinen ja sen jälkeen näytti että net.exe ja plugin-container.exe tiedostot syö tehot kun suoritinkäyttö nousee 100%:iin mutta sama jumittamien jatkuu vaikka suoritinkäyttö laskee alemmaksi.

Sellainenkin omituisuus koneessa on (ja on toki aina ollut) että Järjestelmän vapaaprosessi+suoritinkäyttö=120% koko ajan vaikka niiden kuuluisi olla tasan 100%. Tahtoo sanoa että vaikka tehtävienhallinnan mukaan koneella ei pyörisi ainuttakaan ohjelmaa niin silti joku viesi prosessorin tehoja 20%. Googlaamalla löytyy että jotkut muutkin ihmetelleet samaa mutta selitystä asialle ei löydy. Näin toki on aina ollut jo ennen jumittamisongelmaakin. Vaikka esim. F-securen sammuttaa kokonaan niin silti 20% tehonsyöppö kummittelee jossain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selaimen jumittelu voi johtua yllättävistäkin syistä. Vuosi pari sitten ihmettelin, kun selain hidasteli tai kieltäytyi kokonaan avaamasta joitakin sivuja. Toiset taas toimivat aivan normaalisti. Syyksi paljastui aivan sattumalta se, että olin jonkin kokeilun seurauksena? tai jostain muusta tuntemattomasta (unohtuneesta) syystä jättänyt päälle sekä reitittimen rautapalomuurin että softapalomuurin. Tuo (tarpeeton) "tuplaturva" ei vain sopinut joillekin sivuille. En tiedä tarkemmin miksi.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku omituinen syy tässä on sillä heti kun sain tuon edellisen viestini lähetettyä alkoi selain/selaimet pelata kuin unelma. Ei ole koskaan näin nopsaan sivut avautuneet. Näin se on toki aina välillä pelannut ja sitten taas jumittaa. Minulla tosin jumittaa kaikki eli se ei valikoi. ADSL-modeemissa ei ole palomuuria päällä mutta päällä oli sekä erillinen Comodo että Windowsin oma muuri ja näin on olleet vuosikausia. Windowsin palomuurin sammuttaminen ei vaikuttanut asiaan eikä molempienkaan. Jätin tuon Windowsin muurin kuitenkin pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

sekä erillinen Comodo että Windowsin oma muuri ja näin on olleet vuosikausia. Windowsin palomuurin sammuttaminen ei vaikuttanut asiaan eikä molempienkaan. Jätin tuon Windowsin muurin kuitenkin pois.

Ei yksi muuri mitään haittaa. Älä kuitenkaan jätä sitä (ainoaa) pois (ei väliä onko softa tai rauta sellainen). Siitä voi olla paljon muuta haittaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään