Markku Koponen

SAS:n kone teki hätälaskun Kööpenhaminaan

21 viestiä aiheessa

Kuvassa on Cimberin Canadair CRJ200.

 

Okei. Äkkivilkasulla vaan näytti, että MD... ;)

Mulle ihan outo tuommonen Cimber...näyttää kuitenkin SAS:n logo olevan...?

 

Lennetäänkö tuolla Canadairilla kuitenkin Bangkokiin SAS:n lentoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei. Äkkivilkasulla vaan näytti, että MD... ;)

Mulle ihan outo tuommonen Cimber...näyttää kuitenkin SAS:n logo olevan...?

 

Lennetäänkö tuolla Canadairilla kuitenkin Bangkokiin SAS:n lentoja?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cimber_%28airline%29

 

The airline is exclusively flying for Scandinavian Airlines on an ACMI contract (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance), with a fleet consisting of six Bombardier CRJ-200 and two ATR 72.

 

Iltasanomilta on unohtunut laittaa kuvatekstiin, että kuvan lentokone ei liity tapaukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä käyvä välillä tankkaamassa jossain.

 

No eipä ole varmaan kauhean kannattavaa kun joutuisi tankata pari kertaa ainakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä ole varmaan kauhean kannattavaa kun joutuisi tankata pari kertaa ainakin.

 

Eipä niin...eipä mulla ollu mitään kuvan palaa, miten pitkä toiminta-aika tuommosella CRJ200:lla on...

Lentäähän ne jotkut bisnesjetitkin 12 tunnin legejä kait...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldin mukaan kone oli holdissa 15 minuuttia ja laskeutui 35min lähdön jälkeen. Sitäpä vaan mietin, että ehtiikö tuossa ajassa dumppaamaan niin paljon kakkua että päästään alle MLW:n (olettamuksena, että aika painavalla koneella on lähdetty liikenteeseen kun BKK kyseessä) vai onko tultu ylipainoisena laskuun?

 

Sitäpä mietin myös, että mikä "varoitusvalo" Airbusissa kertoo polttoainevuodosta? Voiko noin lyhyen lentoajan jälkeen tehdä luotettavia johtopäätöksiä polttoainevuodon suuntaan jos tarkkaillaan vain plaanin ja mittarilukemien eroavaisuutta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on ns. "iso hätä" päällä, niin eikös laskuun tulla vaikka MTOW painolla? Tiedä sitten onko tässä nimenomaisessa tilanteessa ollut kuinka kiire tulla alas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on ns. "iso hätä" päällä, niin eikös laskuun tulla vaikka MTOW painolla? Tiedä sitten onko tässä nimenomaisessa tilanteessa ollut kuinka kiire tulla alas.

Kylläjoo, ja se minua kiinnostaakin, että missä olosuhteissa polttoainevuoto on niin kriittinen, että pitää tulla alas ylipainoisena.

 

(Enkä tosiaan väitä, että kone on ollut ylipainoinen, mutta pidän sitä hyvin mahdollisena.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläjoo, ja se minua kiinnostaakin, että missä olosuhteissa polttoainevuoto on niin kriittinen, että pitää tulla alas ylipainoisena.

 

Eikös polttoainevuotoon aina liity merkittävä tulipalon vaara, varsinkaan, jos ei ole tiedossa tarkkaan, mistä vuotaa. Jolloinka tuntuisi siltä, että laskuun tultaisiin kohtuullisen vikkelästi. Mutta ehkä foorumin isoilla koneilla lentäneet voisivat valaista, mikä on yleinen käytäntö noissa tilanteissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldin mukaan kone oli holdissa 15 minuuttia ja laskeutui 35min lähdön jälkeen. Sitäpä vaan mietin, että ehtiikö tuossa ajassa dumppaamaan niin paljon kakkua että päästään alle MLW:n (olettamuksena, että aika painavalla koneella on lähdetty liikenteeseen kun BKK kyseessä) vai onko tultu ylipainoisena laskuun?

 

Sitäpä mietin myös, että mikä "varoitusvalo" Airbusissa kertoo polttoainevuodosta? Voiko noin lyhyen lentoajan jälkeen tehdä luotettavia johtopäätöksiä polttoainevuodon suuntaan jos tarkkaillaan vain plaanin ja mittarilukemien eroavaisuutta?

QRH:ssa ainakaan ollu mainintaa valosta...  :laugh: Joten taitaa perustua vaan mittareihin tai visuaaliseen havaintoon. Ja kun vuoto on varmistettettu niin land asap.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kyseinen varoitusvalo bussissa ole MASTER CAUTION. Voipi syttyä monestakin eri polttoainejärjestelmän viasta. Syttyy esimerkiksi tilanteessa jos ECAM ilmoittaa FUEL F.USED/FOB DISAGREE. Tämä tarkoittaa siis sitä, että koneen laskemat käytetyn polttoaineen ja koneessa jäljellä olevan polttoaineen summa on eri kuin tankattu määrä moottoreita käynnistäessä. Tästä voidaankin sitten alkaa päättelemään onko polttoainetta oikeasti kadonnut kirjaimellisesti taivaan tuuliin. Jos vuoto pystytään varmistamaan esim. mittareista tai jopa visuaalisesti havaitaan niin LAND ASAP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin koneella jossa suurin sallittu laskeutumispaino on ylitetty on kyllä mahdollista laskeutua mutta konehan menee sen jälkeen sitten perusteelliseen tarkastukseen.

 

Eli ihan pienen vian takia ei kannata maksimipainoilla laskeutua vaan sitten tietty dumpataan (jos se on mahdollista koneen laitteiston puolesta) ylimääräinen polttoaine tai kulutetaan se jos vika ei tosiaan ole mikään turvallisuutta merkittävästi alentava.

 

Tässä tapauksessa varmaan on katsottu vian takia tarpeelliseksi laskeutua asap. niin kuin edellä jo moneen kertaan todettiinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldin mukaan kone oli holdissa 15 minuuttia ja laskeutui 35min lähdön jälkeen.

Ainakaan FR24:n mukaan se ei missään holdissa  pyörinyt, ei nyt toki ihan tiukintakaan paluureittiä tullut laskuun. Kuokka oli koko ajan 6133, jos se mitään vaikuttaa. Tarkemmin voi katsoa FR24:n playbackistä, 26.12 klo 22.00 UTC oli nousu aika tarkkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään