Juha Paulavuo

Finavia investoi 35 milj. maakuntien lentokenttiin

24 viestiä aiheessa

Finavia remontoi ja nykyaikaistaa seitsemää maakuntakenttää yhteensä 35 miljoonalla eurolla. Ensi vuonna korjaustöitä tehdään Ivalossa, Rovaniemellä, Tampere-Pirkkalassa, Turussa, Kittilässä, Oulussa ja Vaasassa. Eniten maksaa Turun kentän korjaus, johon Finavia käyttää 14 miljoonaa euroa.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas tästä oli jo uutisketju täällä.

 

Nyt voisi peilata miten strategia, käytäntö, käyttöaste ja kulut menevät investointien suhteen. Tämähän on maino piristysruiske ja voisi saada jopa kotimaankin lentoliikennettä piristymään. Toisaalta, jakamalla kaukoliikenteen syöttöjä pitkin Suomea, voisi näistäkin kentistä tulla kannattavia. Narita - Pirkkala - Ryanair tai Osaka-Rovaniemi-Lontoo (ja puolet matkaajista jäisi Rovaniemelle ostamaan poronsarvijauhetta)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, jakamalla kaukoliikenteen syöttöjä pitkin Suomea, voisi näistäkin kentistä tulla kannattavia. Narita - Pirkkala - Ryanair tai Osaka-Rovaniemi-Lontoo (ja puolet matkaajista jäisi Rovaniemelle ostamaan poronsarvijauhetta)

 

Kuvitteletko tosiaan, että japanilainen perusturisti alkaisi kikkailla erillisillä Finnairin ja Ryanairin lipuilla? Entäpä miten täyteen Aasian koneet saataisiin myydyksi, jos syöttölentoja hajauttamalla aasialainen pääsisikin vain muutamaan jatkokohteeseen nykyisen usean kymmenen sijasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut ihmiset haluavat "säästää". En usko, että japanilaiset välttämättä tekisivät näin, mutta esim. jollekin irkullehan tuo voisi olla hyvä vaihtoehto - Dublinista Tampereelle ja siitä Osakaan.

 

Miksi niitä jatkolentoja olisi vähemmän noilla kentillä? Kysynnästähän kaikki riippuu. Mitenhän hajalleen japaninlentolaiset poksahtavat Helsingistä?

 

Joka tapauksessa, nämähän ovat vain villejä ideoita. Kun juuri on puhuttu maakuntakenttien alasajosta, tämä investointi antaa uskoa että jonkinlainen verkosto säilyy vielä jatkossakin Suomessa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut ihmiset haluavat "säästää". En usko, että japanilaiset välttämättä tekisivät näin, mutta esim. jollekin irkullehan tuo voisi olla hyvä vaihtoehto - Dublinista Tampereelle ja siitä Osakaan.

 

Kuinkahan paljon "säästää" jos ostaa yhden vaihdollisen lennon sijasta kaksi suoraa lentoa?

 

Otetaanpa esimerkki Lontoosta (koska Finnair ei lennä Dubliniin) Helsingin kautta Tokioon, meno 24.1. ja paluu 31.1. Hinta on 645 puntaa eli 773 euroa. Suorat lennot Helsingistä samoina päivinä maksavat 767 euroa. Kannattaako ostaa erillinen Norwegianin lento Gatwickista Helsinkiin säästääkseen viisi euroa kaukolennon hinnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, olisikohan se hinta sama jos vaihtokenttä olisikin Tampere/Rovaniemi vs. Helsinki?

 

Eivät nämä asiat tapahdu päivässä eivätkä vuodessakaan, mutta vaihtoehtojahan kannattaa miettiä niin että Suomi pysyisi hyvänä etappina Aasiaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tuossa ole mitään järkeä: nyt kun Helsinki-Vantaasta on kehitetty kohtuullinen vaihtokenttä palveluineen niin yhtäkkiä pitäisi alkaa reitittämään jengiä Euroopasta Aasiaan jonkun Tampereen läkkipeltiladon kautta. Ja se jengi joka muutaman euron säästön takia alkaa säätämään Norwegian/Ryanair - Finnair -lentoja ei tuo lentoyhtiöille kuin hiekkaa kabiinin lattialle (©Mannikainen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti siitä jotain hyötyä on. Toisaalta, jos Turku ottaa potista 14 miljoonaa niin muille jää sitten keskimäärin reilut kolme milliä. Olisi kiva tietää mitä merkittävää tuollaiselle rahalla saadaan aikaan? Uudet maalit ja kaakelit seiniin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peruutetaan investoinnit?

 

Ei se varmaan tasan mene. Kuten Sundelin sanoi radiossakin, tämä on tuplat aiempiin, koska peruskunnossapito on jätetty vähän hoitamatta.

 

Ehkä tämä olikin sitten huono juttu. Minä näin tässä vain mahdollisuuksia saada kannattavuutta muillekin kentille, välilaskupaikkoja kv-lennoille sivistyneesti mutta myös kotimaan liikenteen parantuneita fasiliteetteja.

 

Enkä ajatellut 2 viikon tai 5 kuukauden syklillä vaan 5-10 vuoden aikana.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Enkä ajatellut 2 viikon tai 5 kuukauden syklillä vaan 5-10 vuoden aikana.

 

 

Jotenkin musta tuntuu että maakuntakenttien tilanteen korjaaminen muutamalla miljoonalla per kenttä on vähän sama kuin tarjoaisi laastaria haulikolla ammutulle. Pelkkää kosmetiikkaa. Eiköhän air balticit, ryanairit sekä nykyiset matkustajamäärät ole näyttäneet investointeja saavien kenttien nykytilanteen eikä siihen jollain hassulla miljoonalla ole mitään merkitystä. Nyt halutaan antaa kuva että jotain tehdään vaikka oikeasti mitään ei kuitenkaan tehdä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Sundelin sanoi radiossakin, tämä on tuplat aiempiin, koska peruskunnossapito on jätetty vähän hoitamatta.

 

Toivottavasti Sundell on fiksuna miehenä nostanut myös peruskunnossapidon rahoitusta ettei xx vuoden päästä olla samassa tilanteessa.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti siitä jotain hyötyä on. Toisaalta, jos Turku ottaa potista 14 miljoonaa niin muille jää sitten keskimäärin reilut kolme milliä. Olisi kiva tietää mitä merkittävää tuollaiselle rahalla saadaan aikaan? Uudet maalit ja kaakelit seiniin?

 

Turku saa uuden asfaltin kiitotielle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turku saa uuden asfaltin kiitotielle.

 

Ja uusi asfalttihan ei ole mikään investointi, vaan kunnossapitoa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti siitä jotain hyötyä on. Toisaalta, jos Turku ottaa potista 14 miljoonaa niin muille jää sitten keskimäärin reilut kolme milliä. Olisi kiva tietää mitä merkittävää tuollaiselle rahalla saadaan aikaan? Uudet maalit ja kaakelit seiniin?

 

Älkkä ny hyvä ihmise karehtuka Turkku.

EFTU saa tuolla rahalla uuden päällysteen kiitotielle ja ehkä osaan muutakin aluetta.  Parasta aikaa on menossa uuden yleisilmailualueen rakentaminen kunnossapidon viereiselle alueelle. Yleisilmailualueelle pitää saada vesi-ja viemäröinti kuntoon kera sähkön, jotta yleisilmailijoiden hallit ja faciliteetit saadaan toimimaan. EFTU yleisilmailualue on niin aluillaan, että siellä on vasta yksi halli paikallaan (Turun Lentokerho r.y.) ja muutoin alue on vielä melkoisen kesken.  Ainakin yleisilmailualueen kehittäminen on toivottavasti kaikkia alueen harrastajien oloja parantava.  Joskin siitä sitten jatkossa joudutaan melkoisesti vuokrina ym. kuluina maksamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä kukaan ole Turkua kadehtinut: varmaan menee rahat oikeaan paikkaan. Kyse on lähinnä siitä, että tuollaisesta muutaman milijuunan faceliftistä annetaan ymmärtää - ja odotetaan - jotain ihme boostia pikkuruisille maakuntakentille joiden lentoliikenne kitkuttelee viimeisillä höyryillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2013/ivalon-lentoasema-on-suljettu-elokuussa/

 

Ivalon lentoasemalla tehdään ensi kesänä kiitotien päällystystöitä 3 viikon ajan. Lentoasema on töiden vuoksi suljettu 4.- 24.8.2014.

 

Päällystystyöt lentoasemalla aloitetaan rullausteiden osalta jo toukokuussa. Kiitotie päällystetään elokuun aikana, jolloin lentoja ei voida operoida ja lentoasema on kiinni. Ivalosta järjestetään korjaustöiden ajan bussikuljetus Kittilän lentoasemalle saapuville sekä sieltä lähteville matkustajille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä kukaan ole Turkua kadehtinut: varmaan menee rahat oikeaan paikkaan. Kyse on lähinnä siitä, että tuollaisesta muutaman milijuunan faceliftistä annetaan ymmärtää - ja odotetaan - jotain ihme boostia pikkuruisille maakuntakentille joiden lentoliikenne kitkuttelee viimeisillä höyryillä.

 

No olisiko se parempi, että kaikki laitetaan aina tuonne Helsingin kylän kentälle, eli Vantaalle? Kaikki kun ei vain halua syystä eli toisesta käyttää Helsinkiä vaihtokenttänä tai Finnairia lentoyhtiönä. Onhan se mukavaa juu, että iso kotimainen satsaa paukkuja koko ajan Aasian lentoihin. Mutta minne sitten satsataan, kun se Aasia ei enää vedäkään toivotulla tavalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olisiko se parempi, että kaikki laitetaan aina tuonne Helsingin kylän kentälle, eli Vantaalle? Kaikki kun ei vain halua syystä eli toisesta käyttää Helsinkiä vaihtokenttänä tai Finnairia lentoyhtiönä. Onhan se mukavaa juu, että iso kotimainen satsaa paukkuja koko ajan Aasian lentoihin. Mutta minne sitten satsataan, kun se Aasia ei enää vedäkään toivotulla tavalla?

 

En tiedä. Tässä taisi kyse olla siitä saako muutamalla miljoonalla mitään sellaista mistä kannattaa kovasti henkseleitä paukutella. Täällä Mikkelissäkin kylähullut haaveilevat reittiliikenteestä ja aina välillä meuhkataan kuinka lennot sinne ja tänne olisivat kannattavia ja että kiitotietä pitäsi pidentää "laajarunkokoneille" (geez). Jokunen vuosi takaperin mekkaloitiin jonkun matkatoimiston järjestettyä atikan lentämään charterin Tallinnaan. Oli kuulemma reittiliikenteen alkua ja kaikkea. Muistaakseni kymmenkunta reissua saivat myytyä eikä tämä lento koskaan startannut Tallinnaan. No, se Mikkelistä.

 

Mun mielestä pointti on siinä että ensin pitää saada matkustajat lentämään muillakin kuin ryynärin euron pileteillä ja sitten aletaan investoimaan kenttiin kunnolla. Onhan se nähty että tässä maassa hyvin harva kenttä pystyy ylläpitämään kannattavaa lentoliikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia käynnistää laajan investointiohjelman verkostolentoasemillaan

 

Julkaistu 7.1.2014 klo 11:48 | Lehdistötiedote

 

Finavia Oyj aloittaa vuonna 2014 laajan investointiohjelman verkostolentoasemillaan eri puolilla Suomea. Investointiohjelma jakautuu useille eri lentoasemille ja se sisältää niin lentoasemien toimintaa kehittäviä kuin ylläpitäviäkin töitä.

 

Ensi vuonna Finavia toteuttaa merkittäviä investointihankkeita Turussa, Tampereella, Ivalossa ja Rovaniemellä. Yhteensä verkostolentoasemilla investoidaan alkuvaiheessa noin 35 miljoonaa euroa.

 

"Lentoliikenteellä on tärkeä merkitys Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa. Finavia haluaa omalta osaltaan huolehtia, että Suomen lentoasemat palvelevat lentoyhtiöitä ja lentomatkustajia ammattitaitoisesti ja tehokkaasti. Siksi olemme tyytyväisiä, että pääsemme kuromaan korjausvelkaamme umpeen verkostokentillä lähivuosina. Samalla lentoasemien investoinnit tuovat eri puolille Suomea työtä taloussuhdanteen kannalta sopivaan aikaan", sanoo toimitusjohtaja Kari Savolainen.

 

Valtio päätti Finavia Oyj:n pääomittamisesta loppusyksystä 2013. Valtion 200 miljoonan euron pääomitus on korvamerkitty EU-säädösten vuoksi Helsinki-Vantaalle. Pääomituksen ansiosta Finavian oman liiketoiminnan tuottoja voidaan käyttää aiempaa enemmän verkostokenttien ylläpitoon ja kehittämiseen.

 

Finavian tavoitteena on saada vietyä läpi suurin osa verkostolentoasemien investointiohjelman ensimmäisestä vaiheesta (35 miljoonaa euroa) vuoden 2014 aikana.

 

"Jatkamme verkostolentoasemien kehittämistä määrätietoisesti myös tulevina vuosina sitä mukaan, kun yhtiön liiketoiminta sen mahdollistaa. Jos kansainvälisen lentoliikenne kasvaa suunnitellusti, Finavialla on kohtuulliset mahdollisuudet kehittää kysyntää vastaavalla tavalla lentoasemiaan. Rahoituksemme on kuitenkin täysin riippuvainen lentoliikenteen kysynnästä", Savolainen sanoo.

 

Työt verkostolentoasemilla 2014

 

Finavia käynnistää verkostolentoasemien investointiohjelman vuoden 2014 alussa. Investointiohjelman suurimmat hankkeet käynnistyvät Turussa, Ivalossa ja Tampereella, mutta uudistuksia toteutetaan myös muilla verkostolentoasemilla.

 

Turussa Finavia toteuttaa terminaalirakennuksen peruskorjauksen sekä parantaa lentoaseman matkustajille suunnattuja palveluita. Lentoaseman liikennealueella peruskorjataan päällystettyjä alueita kiito-, rullaustiellä ja asematasolla. Asematasolle rakennetaan neljä betonista lentokoneen pysäköintipaikkaa. Turussa toteutetaan myös ympäristöhankkeita, joiden ansiosta lentoaseman toiminnan ympäristövaikutukset pienenevät entisestään. Lentoasema on liikennealueilla tehtävien töiden takia suljettu 30.6.-27.7.2014. Lisäksi lentoasemalle hankintaan kaksi talvikunnossapidon harjapuhallinta. Yhteensä Turun lentoasemaa parannetaan pääosin vuoden 2014 aikana noin 14 miljoonalla eurolla.

 

Ivalon lentoasemalla Finavia suunnittelee sekä terminaalirakennuksen laajennusta että peruskorjaa liikennealueet. Tavoitteena on parantaa lentoaseman toimivuutta ja tehokkuutta, jotta lentoasema palvelee aluettaan mahdollisimman hyvin. Liikennealueiden peruskorjauksella varmistetaan lentoaseman toimintakyky turvallisena ja eri olosuhteissa toimivana lentoasemana. Liikennealueiden peruskorjauksen takia Ivalon lentoasema on suljettuna 4.-28.8.2014 välisenä aikana. Yhteensä Ivalon lentoasemaa kehitetään noin 9 miljoonalla eurolla.

 

Tampereella Finavia uudistaa ja laajentaa yhdessä alueen kanssa lentoaseman kakkosterminaalin sekä valmistautuu ykkösterminaalin uudistamiseen.

 

Finavia on tiedottanut Tampereella toteutettavasta investointihankkeesta 10. joulukuuta 2014 (http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2013/eupaatos-tuli-finavia-kaynnistaa-tamperepirkkalan-kakkosterminaalin-kehittamisen/).

 

Lisäksi Finavia valmistelee ympäristöinvestointia, jolla vähennetään jäänpoiston ympäristövaikutuksia. Yhteensä yhteistyössä alueen kanssa toteutettavien investointien arvo Tampere-Pirkkalan lentoasemalla on noin 5 miljoonaa euroa.

 

Lisäksi Finavia jatkaa terminaalien kehittämistä Oulussa ja Vaasassa, joissa yhtiö on saamassa päätökseen suuret investointihankkeet. Sekä Oulussa että Vaasassa jatketaan kuitenkin vielä vuonna 2014 lentoaseman matkustajakokemuksen kehittämistä muun muassa matkustajapalveluihin liittyvää automaatiota lisäämällä. Myös lentoasemien ilmettä ja kaupallisia palveluita kehitetään.

 

Rovaniemellä, Kittilässä ja Kuopiossa Finavia käynnistää matkustajakokemuksen kehittämiseen tähtääviä uudistustöitä. Tämä tarkoittaa muun muassa terminaalin sisätilojen ilmeen uudistamista sekä matkustajille suunniteltujen palveluiden parantamista.

 

Lisäksi Finavia hankkii eri lentoasemilleen ensi vuonna turvatarkastusten analysointilaitteita sekä liikennealueiden kunnossapitoon tarvittavia koneita runsaalla 5 miljoonalla eurolla.

 

"Uudistus- ja ylläpitohankkeidemme ansiosta Suomen lentoasemainfrastruktuuri pysyy kilpailukykyisessä kunnossa ja tarjoaa lentoliikenteelle ympäri maan kustannustehokkaat ja laadukkaat palvelut. Toivomme, että panostuksemme parantavat osaltaan lentoliikenteen asemaa Suomessa. Tärkeää on kuitenkin huomata, että pelkkä hyvätasoinen lentoasema ei vielä takaa toimivia lentoyhteyksiä, vaan yhteyksien toimivuuden ratkaisee ennen kaikkea lentoliikenteen aito kysyntä kullakin alueelle", sanoo verkostolentoasemista vastaava johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

 

Finavian tavoitteena on ylläpitää lentoasemiensa hinnoittelu niiden kehittämisestä huolimatta kilpailukykyisellä tasolla, jotta lentoasemien hintataso ei ole esteenä lentoyhtiöiden toiminnalle.

 

Yhteenveto Finavian verkostolentoasemien investoinneista 2014 alkaen

 

Turun lentoasema

 

- terminaalirakennuksen peruskorjaus

 

- matkustajien kaupallisten palveluiden ja matkustajapolun parantaminen

 

- liikennealueiden peruskorjaus sekä ympäristöinvestointien toteutus

 

 

Ivalon lentoasema

 

- terminaalirakennuksen peruskorjaus ja laajennus

 

- matkustajille suunnattujen palveluiden parantaminen

 

- liikennealueen peruskorjaus

 

 

Tampere-Pirkkalan lentoasema

 

- terminaali 2:n peruskorjaus ja laajennus

 

- valmistautuminen terminaali 1:n peruskorjaukseen

 

- ympäristöinvestointien toteutus

 

 

Rovaniemen lentoasema

 

- terminaalitilojen kehitys, matkustajakokemuksen parantaminen

 

- matkustajille suunnattujen palveluiden kehitys

 

 

Kittilän lentoasema

 

- terminaalin toiminnan kehitys ja matkustajakokemuksen parantaminen

 

 

Oulun lentoasema

 

- terminaalin lähtöselvitysaulan uudistuksen loppuunvienti

 

- matkustajapalveluiden kehittäminen

 

 

Vaasan lentoasema

 

- terminaalin uudistustöiden loppuunvienti sekä terminaalin jatkokehitys

 

- matkustajille suunnattujen palveluiden kehitys

 

 

Useat lentoasemat

 

- Turvatarkastuslaitteiden hankinta 31.1.2013 voimaan tulevan nesteasetuksen takia eri lentoasemille

 

- Kunnossapitokaluston uusiminen verkostolentoasemilla

 

- Automaation kehittäminen verkostoasemilla turvallisuuden, asiakaspalvelun ja tehokkuuden parantaminen: esim. lähtöselvitys- ja matkavara-automaatit, kulunvalvonta, valojen ohjausautomatiikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote 7.2.2014:

 

Finavia käynnistää uudistustyöt Turun lentoasemalla

 

Finavia Oyj panostaa voimakkaasti Turun lentoliikenteen toimintaedellytyksiin. Turun lentoasemalla käynnistyvät terminaali 1:n ja liikennealueiden 14 miljoonan euron uudistustyöt. Terminaalin peruskorjauksessa uusitaan rakenteet ja järjestelmät, mutta samalla parannetaan lentoaseman viihtyvyyttä ja energiatehokkuutta. Myös matkustajille suunnatut palvelut paranevat, kun myymälä- ja kahvilatilat uudistuvat. Uudistustöiden odotetaan valmistuvan vuoden 2015 alkupuolella.

 

Terminaalirakennuksen peruskorjauksella saadaan tehokkuutta lentoaseman toimintoihin, kun tilat ja järjestelmät uusitaan perusteellisesti. Uudistustöiden lähtökohtana on kiinnittää erityistä huomiota matkustajapalveluiden prosesseihin, jotta aikaansaadaan toimiva kokonaisuus ja matkustajat pääsevät etenemään sujuvasti lähtöportille saakka.

 

Peruskorjauksen yhteydessä lentoasemalle nousee myös lasten leikkipaikka ilahduttamaan lapsiperheiden matkan tekoa. Automaatiota matkustajien käyttöön lisätään. Tänä vuonna saadaan kaksi uutta bag drop –automaattia. Myymälä- ja kahvilatiloja selkeytetään ja valikoima paranee.

 

”Peruskorjaus tulee näkymään niin, että Turun lentoasema palvelee entistä paremmin alueen matkustajien ja sitä käyttävien lentoyhtiöiden tarpeita. Tilojen uusimisen ansiosta saamme aiempaa paremmat mahdollisuudet kehittää lentoaseman palvelutasoa. Samalla lentoasemalla työskentelevien työolosuhteet paranevat. Investointihanke tulee synnyttämään rakennusaikana työpaikkoja sekä tukee lentoliikenteen myönteistä kehittymistä Turussa tulevina vuosina”, sanoo aluejohtaja, Turun lentoaseman päällikkö Juha Aaltonen Finavia Oyj:stä.

 

Lentoaseman terminaali 1:n peruskorjauksen lisäksi liikennealueella peruskorjataan päällystettyjä alueita kiito-, rullaustiellä ja asematasolla. Asematasolle rakennetaan neljä betonista lentokoneen pysäköintipaikkaa. Liikennealueilla tehtävien töiden takia lentoasema on suljettu kesällä 4 viikkoa eikä lentoliikennettä ole ajalla 30.6. - 27.7.

 

Lentoasemalla toteutetaan myös ympäristöhankkeita, joiden ansiosta toiminnan ympäristövaikutukset pienenevät entisestään. Lisäksi lentoasemalle hankintaan kaksi harjapuhallinta kiitoteiden talvikunnossapitoon.

 

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Turun lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet lisääntyneen reittitarjonnan myötä. Turun kautta matkusti viime vuonna 324 667 lentomatkustajaa, mikä oli reilut 20 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2012. Matkustajamäärät ovat pudonneet kotimaassa useimmilla lentoasemilla. Turusta on lentoja Helsingin lisäksi Maarianhaminaan, Kööpenhaminaan, Tukholmaan, Riikaan, Alicanteen sekä Gdanskiin.

 

Nyt alkavien töiden odotetaan valmistuvan vuoden 2015 alkupuolella. Finavia pahoittelee töistä matkustajille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Töiden etenemisestä tiedotetaan verkkosivuilla www.finavia.fi.

 

Finavia aloitti verkostolentoasemillaan laajan investointiohjelman vuoden alussa

 

”Finavian tavoitteena on pitää lentoasemiensa infrastruktuuri kilpailukykyisessä kunnossa ja hinnoittelu niiden kehittämisestä huolimatta kustannustehokkaalla tasolla. Suomessa on kattava lentoasemaverkosto, joka tarjoaa lentoyhtiöille kilpailukykyiset palvelut. Lentoyhteyksien kehitys on kuitenkin riippuvainen aidosta kysynnästä. Siksi on tärkeää, että eri alueilla tehdään tiivistä yhteistyötä kysynnän ja sitä kautta lentoyhteyksien vahvistamisessa. Turku on Finavian lentoasemaverkoston keskeinen osa, ja siksi olemme tyytyväisiä, kun pääsemme nyt kehittämään lentoasemaa, jotta se vastaisi entistä paremmin alueen tarpeita myös tulevaisuudessa”, sanoo verkostolentoasemista vastaava johtaja Joni Sundelin Finaviasta.

 

Turun lentoaseman lisäksi tänä vuonna aloitetaan suuremmat investoinnit Tampereella, Ivalossa ja Rovaniemellä. Lisäksi lukuisilla lentoasemilla tehdään pienempiä muutoksia viihtyvyyden ja palvelutarjonnan parantamiseksi.

 

Finavia on tiedottanut aiemmin investoivansa verkostolentoasemiinsa kuluvana vuonna noin 35 miljoonaa euroa. http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ajankohtaista/2014/finavia-kaynnistaa-laajan-investointiohjelman-verkostolentoasemillaan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalon kiitotietyömaa on valmis, terminaalilaajennus valmistuu ensi vuonna.

 

Ivalon lentoliikenne jatkuu normaalisti maanantaina usean viikon tauon jälkeen.

 

Lentokenttä on ollut elokuun kiinni matkustajatilojen laajentamisen ja kiitoradan päällysteen vaihtamisen ajan. Finavia sai kiitotien päällystystyöt valmiiksi Ivalon lentoasemalla viikonloppuna.

 

– Kiitotien kunnostustyöt sujuivat hyvin. Kiitotieremontti oli osa Finavian laajaa investointia, jonka arvo on kokonaisuudessaan 13,5 miljoonaa euroa. Kyse on Finavian verkostolentoasemien merkittävimmästä investointikokonaisuudesta tänä vuonna, Finavista kerrotaan.

 

Kesän aikana Ivalossa on myös rakennettu pysäköintialuetta ja terminaalin laajennusosaa.

 

Terminaalin laajennustyöt jatkuvat yhä.

 

http://yle.fi/uutiset/ivaloon_paasee_taas_lentaen__lentokenttainvestoinnit_positiivinen_signaali_matkailuyrittajille/7430493

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkä tässä unohtui maan toiseksi vilkkain lentoasema Malmi, sillekin on paikka uudellamaalla kuin myös tarpeellinen kaikilta osiltaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään