Sami Launonen

Yksityistä vai kerhoa ?

8 viestiä aiheessa

Moi

 

Kun tässä on näitä viime aikaisia viestejä yrittäjien suunnasta on katsellut ja kuunellut, niin miten nämä asiat pitäisi tehdä ?

 

Onhan siinä hyvä idea että kaverit tekevät businesta, tuovat koneita suomeen, saavat Malmin pyöreän elämään ja tiputtelevat niitä ihmisä koneesta jotka eivät siellä jaksa olla. Mutta, miksi sitten kaikkea viereistä/erillaista pitää ja saa kiusata ?!? - katso aiemmat foorumin keskustelut niin palolenniosta kuin muusta "lentotyöstä"...

 

Kuullostaa vain samalta kuin lupakirja keskustelu vuosien aikana, silloin kun itse olin aktiivisena, miksi kerhot tekee ppl kursseja kun se vie leivän yrittäjiltä. Jostain syystä kumpikin on loppupelissä mahtunut, jopa Malmille. Yhteistyö on ehkäpä auttanut molempia, kun sitä yhteistyötä on jatkettu...

 

Kun katselen uusien yrittäjien viestintää täällä, saa se minut tuntemaan .... ei niin hyvää fiilistä siitä mitä me lentäjät olemme.

 

Joten - mikä olisi se oikea tapa hoitaa nämä asiat jatkossa, euroopassa kun on paljon sellaisia vaihtoehtoja, mitä meillä suomessa ei ole ... ?

 

Itse tein lupakirjan kerhossa ja toisen yrityksessä, en tiedä onko sillä nyt niin väliä mutta kumpikin näkymä on nähty  :)

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei

kysymyshän on ollut siitä millä säännöillä toimintaa on voinut pyörittää. Tämä lentotyöhän ja kaupalliset ilmakuljetukset ovat täällä (Suomessa) olleet esillä erinäisten kuvauslentojen ja muiden sovellutuksien kanssa varsin pitkäänkin ja vähintäänkin erikoisessa tilassa verrattuna moniin muihin maihin. Se että ovatko määräykset ja niihin liittyvät kustannukset millään tavalla järkeviä täässä maassa, ja kuinka paljon se johtaa siihen, että niitä ei noudateta vaan perinteisellä maan tavalla sovelletaan niitä omiin tarkoituksiin sopiviksi. Ei kuitenkaan ole järkevää luoda toimintaympäristöä, jossa sääntöjä noudattamalla on heikommassa asemassa muihin nähden.

 

Ja mitä koulutukseen tulee, niin siellähän yritys että yhdistys voi kumpikin kouluttaa samalla tavalla huolletuilla koneilla ja vaikkapa PPL-piloteilla uusia PPL-oppilaita. Eroja löytyyneen nykyisin lähinnä joissain tapauksissa verotuksen puolelta, mutta siitäkin on jo täällä keskusteltu. Ongelmaa että harrastajat vievät työt sitä työkseen tekeviltä on kyllä muillakin aloilla ollut, mutta jotenkin tilanne on tuntunut aina tasaantuvan ja kumpikin ovat löytäneet omat markkinasegmenttinsä.

 

Ja näin ei-työllistettynä CPL-pilottina kiinnostaa toki kaikki ne mahdollisuudet, joilla lentotyön olemassaoloa olisi mahdollista parantaa poistuen vanhasta mallista. Uutiset kertoivat muuten että töitä etsisi 300 muutakin lentäjää.

 

--

Niko Ikonen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[filofosointia]

Tuo lentotyöntekijöiden persoonallisuus on ollut aina mielenkiintoinen ilmiö. Ilmeisesti suomalaisilla on joku mieleen painunut kuva jostain sota-ajoilta, kun tarinoissa ylistettiin hyvin menestyneitä lentäjäsankareita. Tämä sitten on yhtynyt sopivan oman luonteen kanssa ja siitä tuloksena syntynyt pakkomielisesti ilmailubusinekseen ryhtynyt suuri ilmailuyrittäjä. Kun peli on tiukkaa ja pakkomielle painaa liikaa, on kaikki keinot käytettävä pärjätäkseen tuon oikeasti pers-aukisen ammatin kanssa. Olen kuullut tarinoita, joissa on jopa yritetty kirjaimellisesti nitistää kilpailija pois pelikentältä.

[/filofosointia]

 

Älköön kukaan vetäkö ylläolevasta hernettä nenäänsä, sillä tuo on paljon vanhempaa asiaa kuin edes tämän foorumin olemassaolo, eikä siten ole lähtökohtaisin kenenkään foorumille kirjoittelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa on kuulemma 300 työtöntä lentäjää. Tästä porukasta erottuu pieni mutta äänekäs 1% osuus. Tuskin Suomen ilmailuyhteisö jäisi hyvin paljon kaipaamaan jos tälläiset KKK Aviation  ja Leso-lentäjät poistuisivat bisneksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin Suomen ilmailuyhteisö jäisi hyvin paljon kaipaamaan jos tälläiset KKK Aviation  ja Leso-lentäjät poistuisivat bisneksestä.

Ei varmaan jäisi kaipaamaan, tosin yritysten kokonaismäärä alalla kärsisi poistumisesta merkittävästi. Tosin eihän täällä ennenkään mitään yritystoimintaa ole harrastettu ja hyvin on pärjätty. En myöskään hirveästi jäisi kaipaamaan jos alakerran parturikampaamo poistuisi - joutuisin kävelemään tosin pidemmälle. Kuitenkin Suomessa mikroyritykset (1-9 hlö) muodostavat merkittävän osan kansantaloudesta muodostamalla lähes yhtä suuren liikevaihdon kuin vaikkapa pien- tai keskisuuret yritykset. Samoin nämä muutaman henkilön työllistävät yritykset kuitenkin yhdessä muodostavat myös merkittävän osan kaikista työpaikoista.

 

Samoin tulisi myös miettiä kerhojen tarkoitusta. Ovatko tarkoitus ja tavoitteet enää ajantasaiset, onko tullut muita vaihtoehtoja rinnalle tai onko tavoite jopa saavutettu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan jäisi kaipaamaan, tosin yritysten kokonaismäärä alalla kärsisi poistumisesta merkittävästi. Tosin eihän täällä ennenkään mitään yritystoimintaa ole harrastettu ja hyvin on pärjätty. En myöskään hirveästi jäisi kaipaamaan jos alakerran parturikampaamo poistuisi - joutuisin kävelemään tosin pidemmälle. Kuitenkin Suomessa mikroyritykset (1-9 hlö) muodostavat merkittävän osan kansantaloudesta muodostamalla lähes yhtä suuren liikevaihdon kuin vaikkapa pien- tai keskisuuret yritykset. Samoin nämä muutaman henkilön työllistävät yritykset kuitenkin yhdessä muodostavat myös merkittävän osan kaikista työpaikoista.

 

Samoin tulisi myös miettiä kerhojen tarkoitusta. Ovatko tarkoitus ja tavoitteet enää ajantasaiset, onko tullut muita vaihtoehtoja rinnalle tai onko tavoite jopa saavutettu?

 

 

 

Niin tai kysymys on ehkä aseteeva niin onko suomen ilmailulla varaa menettää tuo pitkältivapaaehtoisuuteen perustuva voimavara joka ilmailuyhdistyksissä on kuitenkin vielä pohjimmiltaan jäljellä.Ja samalla voi miettiä sitäkin pitääkö tuo hyvä järjestelmä uhrata muutamantyöttömän"ammti"ilotintyölistymisentakia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai kysymys on ehkä aseteeva niin onko suomen ilmailulla varaa menettää tuo pitkältivapaaehtoisuuteen perustuva voimavara joka ilmailuyhdistyksissä on kuitenkin vielä pohjimmiltaan jäljellä.Ja samalla voi miettiä sitäkin pitääkö tuo hyvä järjestelmä uhrata muutamantyöttömän"ammti"ilotintyölistymisentakia.

Toivottavasti tämä voimavara ei ole sen varassa että voidaan myydä ihmisille elämyspalveluita tai tarjota valtiolle valvonta-, etsintäpalveluita yms. eri säännöin vain siksi että kyseessä on talkootyö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

kyllhännoidenelämyspalveluidenosaltaehkäollaansilläharmaalaalueellajossavoidaankysyäonkose yhdistykenvarainhankintaa vailiiketoiminttaa.muttanoienvalvontalentojenkohdallakysyisinvaansitäpystyykönänsuurtaääntäpitävät"palolentoyritäjät"sittensamantasoiseenpalveluunammatilentäjineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään