Sami Puro

Spike S-512 yliäänikone

16 viestiä aiheessa

Tekniikka&Talous oli kirjoitellut tänään suomennoksen pari päivää aiemmasta Gizmagin artikkelista, jossa esitellään uusi yliäänibusinesskoneen suunnitelma.. Valmista pitäisi olla "jo" 2018 ja vauhtia riittää Mach 1.6..

 

http://www.gizmag.com/spike-aerospace-s-512-supersonic-business-jet/30242/

http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/concorden+paluu+spike+s512+on+uusi+quothiljainenquot+yliaanikone/a956273

 

With the Cessna Citation X set to receive FAA certification in early 2014 and knock the Gulfstream G650 off it's world's fastest civilian aircraft perch thanks to its maximum operating speed of Mach 0.935, Boston-based Spike Aerospace is looking to leave both those aircraft in its wake with its S-512. Spike says its S-512 will be the world's first supersonic business jet, boasting a cruising speed of Mach 1.6, and a maximum speed of Mach 1.8.

 

The Spike team, made up of engineers with experience at Gulfstream, Eclipse and Airbus, has spent the last couple of years designing the Spike S-512. Initially to be targeted at business users for whom time is money, the aircraft is designed to carry a maximum of up to 18 passengers in the luxury befitting an aircraft with an estimated price tag of between US$60 to $80 million.

 

With potential problems surrounding the sonic boom, which severely limited the market for the Concorde, the Spike team acknowledges that reducing this to acceptable levels to ensure the S-512 meets FAA regulations surrounding sonic booms will be a major challenge. If it can overcome this and other problems, the company hopes the make the first deliveries of the S-512 in December 2018

 

...pari 3d-renderöintiä, ei mitään konkreettista vielä. Alkavan vuoden aikana lupaavat lisää infoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin kyllä matkustaja käyttöön... Loppuenlopuksi sama porukka joka normisti käytti niitä liikesuihkuja käytti concordeja lätäkön yli... Ei sillä olis kyllä erittäin siisti liikesuihku 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäisivät nyt edes yhden lentokuntoiseksi 8) Taitaa vaan olla aikasmoisen paljon pyydetty: nuorimmatkin yksilöt ovat seisoneet museoissa 10 vuotta, Airbus on lopettanut tyypin kaikenlaisen tukemisen ja tyyppihyväksyntä on viety. Eli pitäisi aloittaa vähän niinkuin nollasta taas uudestaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väsäisivät nyt edes yhden lentokuntoiseksi 8) Taitaa vaan olla aikasmoisen paljon pyydetty: nuorimmatkin yksilöt ovat seisoneet museoissa 10 vuotta, Airbus on lopettanut tyypin kaikenlaisen tukemisen ja tyyppihyväksyntä on viety. Eli pitäisi aloittaa vähän niinkuin nollasta taas uudestaan...

 

X-rekkariin sen saattaisi saadakkin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan lentävinä museokoneina jo mm. Vulcan G-VLCN ja pari Lancasteriakin. Toki Concorden saaminen lentonäytöksiä kiertämään olisi astetta haastavampaa ja kalliimpaa, mutta teoriassa ihan mahdollista. Tuntien puolesta varsinkin.

 

(edit) Näköjään asiaa puuhaamassa onkin ihan varteenotettavaa väkeä, tässä mainosvideo: http://youtu.be/VZDRODoI4rI. Rahaa vain puuttuu. Tässä voisi olla vaikka sopiva projekti Richard Bransonille sen jälkeen kun Virgin Galactic alkaa kyllästyttää. Johan hän oli jo aikoinaan tarjoutunut hankkimaan BA:n koko Concorde-laivastonkin Virginille v. 2003  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelinkin, että jotain rojektia siitä oli. Jos en ihan väärässä ole, jollain poppoolla oli tarkoituksena saada Concorde lentämään Lontoon olympialaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spike Aerospace kertoo, ettei S-512-koneeseen tule ikkunoita vaan ohuet näytöt matkustamon seinien sisäpintaan, joihin ulkomaailman kuvaa välitetään mikrokameroiden avulla tai koneen muistista. Ikkunoiden poisjättämisestä on monenlaista rakenteellista ja aerodynaamista hyötyä.

 

http://www.bbc.co.uk/news/technology-26258971

 

http://www.spikeaerospace.com/blog/2014-02-supersonic-jet-to-have-windowless-cabin/

 

Kilpailevan Aerion SBJ:n profiilia on testattu tuulitunnelissa ja NASA:n F-15-hävittäjässä ja moottorivalinta on selvillä, mutta markkinoille tulon ajankohta ei ole varma:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerion_SBJ

 

http://aerioncorp.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...pari 3d-renderöintiä, ei mitään konkreettista vielä. Alkavan vuoden aikana lupaavat lisää infoa.

 

Mulla takaraivossa kummittelee, että eikös Suomessakin ollut joku vastaava projekti menossa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spiken ääntä nopeamman koneen suunnittelu on kohdannut suuren määrän ongelmia. Toistensa viereen ängetyt moottorit eivät taida läpäistä hyväksyntää. V-pyrstöstä pitää luultavasti luopua (jotta moottorit voidaan sijoittaa etäämmälle toisistaan?). Moottorityyppi (P & W JT8D) ei läpäise tulevia meluvaatimuksia. Nykyinen profiili aiheuttaa yliäänipamauksen, joten yliäänen nopeudella voidaan lentää vai merten yläpuolella. Toimintamatka ei riitä Tyynen valtameren ylitykseen. Paljon melua, toistaiseksi tyhjästä?

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/supersonic-jet-start-up-makes-public-splash-but-faces-early-396260/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on ollut syynä noin perinteikkään moottorityyppin valintaan alunperin?

 

 

Sitä on käytetty useammassakin yliäänikoneprojektissa. Olen ymmärtänyt niin, että se on nykyisin tuotannossa(?) olevista moottoresta ainoa, jolla on riittävän pieni ohivirtaussuhde, jolloin 1.6-1.8 M nopeuksinen ilmavirtaus saadaan pudotettua imukanavan muotoilulla sille sopivaksi alisooniseksi nopeudeksi. Tämä siis englanninkielisistä lehtiartikkeleista vuosien varrella saatuna käsityksenä, joku asiaa paremmin tunteva korjatkoon, jos ei pidä paikkaansa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla takaraivossa kummittelee, että eikös Suomessakin ollut joku vastaava projekti menossa...?

 

Tuolla moottorittoman porukan foorumillako..? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spike Aerospace aikoo kokeilla S-512-mallikappaletta, ns. technology demonstratoria aliäänen nopeuksilla kesän loppupuolella sakkausominaisuuksien selvittämiseksi. Spike Aerospace odottaa saavansa yliäänennopeuksiin kykeneviä demonstratoreita lentovalmiiksi ensi vuoden lopulla.

 

Spike Aerospace, a start-up company based in Boston, Massachusetts, that aims to develop a quiet supersonic 18-passenger jet, said this week it will be ready to fly a technology demonstrator by late this summer. The subsonic test vehicle will be flown to verify the design’s low-speed aerodynamic stall recovery characteristics, the company said.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Spike-Expands-SST-Effort-228374-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään