Sami Puro

Deltan DC-9:t eläkkeelle

20 viestiä aiheessa

http://edition.cnn.com/2014/01/06/travel/delta-dc-9/

 

Nearly half a century after it became the first U.S. airline to fly twin-engine DC-9s, Delta Air Lines retired the last of those venerable airliners from its commercial service Monday.

 

The final round trip bore the designation Delta 1965 -- the first year the model entered service -- on its way from Atlanta to Minneapolis, and Delta 2014 on the return flight. Delta was the last major U.S. carrier to fly the DC-9, the company said.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiih. Millä koneilla nyt sitten lennätetään miehistö kotiin Arizonan romuvarastoista? :(

 

(vanha A.netin sisäpiirivitsi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maininta, että Delta korvaa fleettiä mm. olikos se nyt 88kpl:lla 717-200:ia, niin aiheuttaa lähinnä suuria kysymysmerkkejä pienelle ihmiselle. Moinen mölytoosa olisi pitänyt kieltää matkustajaliikenteestä jo aikaa sitten, kun amerikan ihmemaassa korvataan ikäloppua konetyyppiä toisella matkustajan kannalta ihan epäkelvolla tekeleellä.

 

Sinänsä DC9 pitää sisällään nostalgisia muistoja, ensimmäinen ulkomaanmatka natiaisena ja Finnairin viimeisen koneyksilön kyyti kotimaassa viimeisellä operointiviikolla. En silti käyttäisi enää banaanipuhelintakaan, vaikka se oli aikanaan loistava kapistus. Joskus niistä asioista vaan pitää luopua, joten siksi taloudelliselta kannalta olen jaksanut ihmetellä tätä DC9/MD8x sarjan laajamittaista jenkkioperointia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone jota on tuotettu vasta vuodesta 1998 ja jolla mm. Blue1 operoi? ::)

 

Niin olkoon operaattori kuka tahansa niin onhan tuo vehje perustaltaan se vanhaan 60 kymmentä vuotta sitten suunniteltuun DC-9:ään pohjautuva. Navigointi- ja radiojärjestelmät täysin uusittuja. Samoin nuo uudet moottorit jne. Mutta koko ohjainjärjestelmä edelleen vaijereilla ja tietysti koneen runko tehty tuolla vanhalla suunnitellulla ja varmaan samoissa jigeissäkin vai mikä lie oikea ilmaisu. Siivethän lienee myös lähempänä tuota alkuperäistä ysiä kuin kasikymppistä. Siis tuossahan lienee siiven jättöreuna suora ilman kasikymppisen pokkausta?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olkoon operaattori kuka tahansa niin onhan tuo vehje perustaltaan se vanhaan 60 kymmentä vuotta sitten suunniteltuun....

 

Niinpä! Ajatella, että Boeing tekee edelleen 60 vuotta sitten suunniteltua 737-sarjaa! Vähän on laitettu telkkareita ohjaamoon ja päivitetty järjestelmiä, mutta rakenteeltaan tuo pohjatunee 1950-luvun ensimmäisen sukupolven 707-koneisiin... Ei kun... Tässähän puhuttiinkin MD-95:stä! Ei kun siis... Boeing 717:sta.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deltan tapa ostaa edullisesti hyväkuntoisia, vähän käytettyjä koneita loppuun käytettyjen tilalle on ymmärtääkseni toimiva osa kalustostrategiaa. Rahaa firma on ainakin tahkonnut viime vuodet ennätyksellistä tahtia. No, ovathan ne uusiakin ostaneet ja tilanneet, mutta aina koeteltua konetyyppiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone jota on tuotettu vasta vuodesta 1998 ja jolla mm. Blue1 operoi? ::)

 

Olkoon tehty vaikka eilen, mutta jos ääntä lähtee kuin sirkkelistä, niin jotain on suunnittelussa pielessä perusdesignissa. Puhun tässä ihan kaupallisessa mielessä matkustajan näkökulmasta, eli sillä ihmettelen ettei asiasta ole narinaa enemmältikin. Pulun kyydissä lentäminen on jäänyt vähäiselle, mutta aikanaan ysikymppisen takajumpparilla matkustaneena, oli melutaso vähemmän infernaalinen kuin sittemmin 717:ssa vastaavalla.

 

En toki moiseen kuole, olipahan pakko mainita tämä inhokkini kun sopivaan eläkeketjuun liittyi, sillä itsehän saan jatkuvasti lukea mollausta sekä narinaa itselleni rakkaasta B75-sarjasta  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

..eipä sitten ollutkaan eläkkeelle asiaa, ainakin parikymmentä ysiä mennee jatkamaan lentelyä Dominikaaniseen tasavaltaan:

 

http://www.ch-aviation.ch/portal/news/24703-pawa-dominicana-to-acquire-twenty-delta-dc-9-50s

 

Mitä sitä nyt hyviä, toimivia koneita romuttamaan!  :thmbup:

Finnarin tumppiysillä matkustelin 70 luvun alakupuolella kalakukukkokaupungista - Helssinkiin ja takaisin, valokuvamateriaalikin löytyy seutulan piästä jos Kuopiostakiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon tehty vaikka eilen, mutta jos ääntä lähtee kuin sirkkelistä, niin jotain on suunnittelussa pielessä perusdesignissa.

 

Tuohon yssykän mölytasoon on voinut vaikuttaa niin huolto kuin ohjaajatkin.

 

Nuo perämoottorit möykkäävät ilkeästi jos moottoreiden N1 kierrokset eivät ole synkronoidut kunnolla. Synronointijärjestelmä oli mekaaninen moottorista toiseen kulkeva kaapeli. Kaapelin kitka kasvoi sen voitelun vanhetessa. Kaapeli voitiin myös asentaa liian tiukalle moottorin vaihdon yhteydessä, jolloin synkronointi ei toimi kunnolla ja toisistaan poikkeavat kierrosluvut muodostivat interferenssitaajuuksia ja seisovaa aaltoa rungon sisälle.

 

Systeemissä oli käyttökytkin ohjaamossa, jossa oli kolme asentoa: OFF, EPR sync ja N1 sync. Jos systeemiä ei käytetty tai kytkin oli EPR asennossa metelitaso matkustamossa kasvoi verrattuna N1 synkronointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon yssykän mölytasoon on voinut vaikuttaa niin huolto kuin ohjaajatkin.

 

Nuo perämoottorit möykkäävät ilkeästi jos moottoreiden N1 kierrokset eivät ole synkronoidut kunnolla. Synronointijärjestelmä oli mekaaninen moottorista toiseen kulkeva kaapeli. Kaapelin kitka kasvoi sen voitelun vanhetessa. Kaapeli voitiin myös asentaa liian tiukalle moottorin vaihdon yhteydessä, jolloin synkronointi ei toimi kunnolla ja toisistaan poikkeavat kierrosluvut muodostivat interferenssitaajuuksia ja seisovaa aaltoa rungon sisälle.

 

Systeemissä oli käyttökytkin ohjaamossa, jossa oli kolme asentoa: OFF, EPR sync ja N1 sync. Jos systeemiä ei käytetty tai kytkin oli EPR asennossa metelitaso matkustamossa kasvoi verrattuna N1 synkronointiin.

 

Niin ei kai nyt tuossa 717:ssä ole mekaanista vaijeria synkroa hoitamassa? Sen koneen sirkkelimelustahan tässä nyt viimeksi keskusteltiin. Jos todella on vielä tuommoinen viritelmä, niin joutavat kyllä sulattoon.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun uusilla koneillakin polttoaine on kolmanneksen luokkaa käyttökustannuksista ja polttoaineen kulutuksen matkustajapaikkaa kohti sanotaan viimeisen 40 vuoden aikana pudonneen 70 %, niin oikeastaan ihme, ettei noilla romuilla lentäminen ole loppunut jo aikaisemmin (B717 ja MD90 uudemmilla moottoreilla on tietenkin toinen juttu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ei kai nyt tuossa 717:ssä ole mekaanista vaijeria synkroa hoitamassa? Sen koneen sirkkelimelustahan tässä nyt viimeksi keskusteltiin. Jos todella on vielä tuommoinen viritelmä, niin joutavat kyllä sulattoon.  :)

 

Ja minä kerroin ketjun otsikon mukaisesta DC9 koneesta... Niin kuin mainitsin viestin alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole vaijeria moottorien välillä 717:ssa. Ihme kyllä. Paljon on silti vaijeria jäljellä.

Ysin, enkä kasikymppisenkään kanssa en ole ollut tekemisissä mutta kyllä tämä uusin(kin) laitos samasta genrestä on melkoinen sekasotku asennuksiltaan. Tulee mieleen kaupunkien vesi-, sähkö-, ja puhelinlaitokset... jokaisella omat johtonsa ja putkensa eikä niiden asentelussa ole paljoa muilta kyselty.  :P

Hyvää tässä on MD-90:een verratuna se että kone on pienempi, ei ole kaikki ne hirvitykset mahtuneet mukaan.

 

Ohjaamokin on psykedeelinen. Alhaalla "hienoja" ruutuja, ylhäällä hirveä sekamelska vanhakantaisia vipukytkimiä ja painonappeja sekaisin. Jotain nuppeja ja vehkeitä varmaan suoraan 50-luvun varastoista, "kun niitä nyt sattui olemaan".

 

Vanhassa suunnittelussa ei sinänsä ole mitään pahaa, joskus ne ovat parempiakin, mutta uudempina aikoina asioita on osattu tehdä hieman yksinkertaisemminkin.

 

No, alkaa menemään jo OT:n puolelle kun alunperin oli puhe DC-9romuista.

 

**ei tykkää**   ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, alkaa menemään jo OT:n puolelle kun alunperin oli puhe DC-9romuista.

 

**ei tykkää**   ;)

 

Luuvanin miehet taitaa kaivata Avroja ;D

Noh, meni entistä pahemmin OT:n puolelle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luuvanin miehet taitaa kaivata Avroja ;D

Noh, meni entistä pahemmin OT:n puolelle ;)

 

Pääosassa kuitenkin inho näitä peräprutkuja kohtaan.

 

Melkoisilla vanhuksilla tuolla Ameriikan ihmemaassa ajelevat kuitenkin. Olisi ihan ammatillisessa mielessä mielenkiintoista päästä seuraamaan miten oikeasti vanhojen/vanhakantaisten koneiden kanssa operoidaan.

Ajetaanko niillä vaan jos käyntiin lähtee vai onko siellä oikeasti panostettu ikääntyvän kaluston kanssa toimintaan, ns. isoissa/kunnollisissa yhtymissä. (ei luulla ajettavan uusilla koneilla vaikka alla on vanhat paukkulaudat)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olen vielä tyytyväisempi, että lensin marraskuussa ORD-DTW välin DL:n DC-9:llä. Itse matkustuskokemus 36-vuotiaalla N767NC:llä oli hämmentävän samankaltainen kuin uudemmisakin koneissa, muistaakseni koneessa oli jopa wi-fi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään