Sakari Kuosmanen

Upset Recovery Koulutuskone SUIO:lle

219 viestiä aiheessa

Suomen Urheiluilmailuopisto on saanut avustuksen upset recovery koulutukseen soveltuvan lentokoneen hankintaan. uutinen

 

Sakari Kuosmanen

toimitusjohtaja

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hieno homma että saadaan kone todella tarpeeseen. Sopivalla koneellahan voi opettaa virhetilojen hallintaa, taitolentoa, hinauslentoa, palolentoa, SAR lentoa, kannuskoulutusta, hinauslentoa, suksikoulutusta yms.

Hyvä SUIO JA SIL  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hieno homma että saadaan kone todella tarpeeseen. Sopivalla koneellahan voi opettaa virhetilojen hallintaa, taitolentoa, hinauslentoa, palolentoa, SAR lentoa, kannuskoulutusta, hinauslentoa, suksikoulutusta yms.

Hyvä SUIO JA SIL  :thmbup:

Martin "sopivan koneen" määritelmät täyttää harva konetyyppi, tässä olisi yksi:

 

American Champion (Bellanca) 8KCAB Decathlon.

 

Kts. mm:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Champion_Decathlon

http://www.8kcab.com/8KCAB-INFO.html

http://www.8kcab.com/Checklists.html

http://www.bellanca-championclub.com

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisesta ei käynyt ilmi, ketkä ja millä perusteilla pääsevät tällä yhteisellä koneellamme opettamaan? Millaiset pätevyys- ja kokemusvaatimukset on ajateltu pää- ja aliopettajille?

 

Taitolentokokemuksesta ei liene ainakaan haittaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan hyvää jatkokoulutusta. Mahtaakohan tuota saada koulutuskäyttöön eri (SIL-kerhojen) kentille ja mihin hintaan?

 

Bravoja taitaisi olla kaupan halvalla Suomessakin. http://www.planecheck.com?ent=da&id=21224 mahtuisi hintaan, http://www.planecheck.com?ent=da&id=18974 on maailman paras (mainoksen mukaan).

 

OH-URK - Upset Recovery Koulutuskone!

 

Itseä kun tuo moottorikoneilla vääntäminen ei kauheasti kiinnosta, taitaa jäädä tämä etu käyttämättä. Gliding is fun!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja mä voisin kuvitella, että tähän hankitaan hyvin moneen eri asiaan sopiva kone. Decathlon olisi hyvä vaihtoehto.  Käsittääkseni SUIOn toimintoja voidaan nyt jo hajauttaa eri kentille tarvittaessa ja uutisessa sanottiin, "Koneen tuntihiinta tulee olemaan omakustannushinta, jossa on otettu huomioon koneen vakuutukset ja poistot sekä mahdolliset lisärahoituksen kulut."

Ja uusien määräysten mukaan tarvitaan ne Aerobatic-kelpparit lupakirjaan, niin pitää sitä opettajilla olla siitä jotain kokemusta (viitaten Peterin viestiin).

 

Parhaiten asiaan osaisivat vastata uutisessa mainitut Latikka, Pitkänen ja Kuosmanen.

 

Jokatapauksessa, tämä on hyvä juttu. Uskon, että myös pätevät opettajat löytyvät koneelle. Ja asiat ratkennevat ajallaan!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

OH-URK - Upset Recovery Koulutuskone!

 

EI, vaan OH-URT  (Upset Recovery Training) Olisi kai johdonmukaista käyttää lyhennyksen lähteenä enlanninkielistä termiä eikä sotkea sekaan suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martin "sopivan koneen" määritelmät täyttää harva konetyyppi, tässä olisi yksi:

 

American Champion (Bellanca) 8KCAB Decathlon.

 

Eipä täytä tuokaan kaikkia Martin kriteereitä. Kaksipaikkaisena ei käy SAR hommiin. ;) Eiköhän palo ja SAR hommat voine opettaa kesnapiper kalustolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä päällekkäisyyksiä vai jopa yhteistyötä? : http://aurte.org/

LSA kone voisi olla aika hyvä ja monipuolinen vaihtoehto, eikös sillä voisi kouluttaa myös PPL:ää ?

Voisi olla todella mielenkiintoinen vaihtoehto jos koneelta löytyy EASA:n tyyppihyväksyntä (LSA, VLA tai 23).

Jos EASA:n tyyppihyväksyntää ei ole voidaan konetta käyttää vain kansalliseen ultrakoulukseen, joka on taas poissuljettu, koska kone ei täytä ultran määritelmää.

ps. pelkkä esitteen maininta suunnittelun perusteista, ei tarkoita sitä että ilmailuviranomainen olisi tyyppihyväksynyt koneen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin valitsemassa, niin lähtisin ultra-linjalle, koska sillä voi lentää niin UPL, LAPL , PPL, jne. pahvilla ja siten se olisi tasa-arvoinen valinta. Tietääkseni koko URT-projekti perustuu tällä hetkellä ultra-onnettomuuksien vähentämiseen opettajien koulutuksen kautta, mutta en nyt ole kuitenkaan asiasta varma, koska minulla ei ole tuosta mitään sisäpiirin tietoa. Anyway, en usko, että olen valitsemassa tuota konetta tai sitten se valinta on jo tehty, joten mielenkiinnolla odotan uutista.

Paras koulutuskone SAR/palolentohommiin on epäilemättä C172, koska niitähän kerhotkin käyttävät. Ylipäätään paras koulutuskone on se, mitä opetettava tulee jatkossa käyttämään. Jos halutaan taas kunnon URT:tä, niin eiköhän ilmavoimat tarjoaisi "opetusta" horneteilla.

 

 

ps. Selailin tuossa planecheck.com sivustoa ja ikävikseni huomasin kuinka monta OH-konetta siellä oli myynnissä. Pitäkää ne koneet mieluummin Suomessa ja myykää ne vaikka tori.fi:llä ja ei sitten sanaakaan englantia niihin ilmoituksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lueskelin hieman tarkemmin tuota uutista. Perusteluissa koneen hankintaan viitataan viimeisen kolmen vuoden aikana tapahtuneisiin useisiin lento-onnettomuuksiin, joista osa on johtunut lentotilan tuntemattomuudesta (varmaankin ainakin Sysmä, ehkä Rääkkylä 2012 eli yhteensä kaksi kappaletta). Perusteissa viitataan myös moottorilennon koulutukseen riittävillä g-rajoilla varustettujen koneiden vaikeaa saatavuutta koulutuskäyttöön. SIOlla näyttää olevan kolme Mopo-Aerobatia, mikä lienee muiden kerhojen ja lentokoulujen tilanne.

 

Koulutus suunnataan ultra-, mopu- ja moottorilentäjille, vaikka alkutekstissä viitattiin vain ultrien puutteelliseen suorituskykyyn (= ei voi tehdä syöksykierrettä) koulutuksessa. Sama tosin pätee mopuihin, niille ei ole aikoihin sattunut onnettomuuksia. Aika harvalla moottorikoneellakaan tosin saa. Syöksykierteessä tosin muistan viimeksi maahan tulleen vain yhden koelentäjän, mutta ilmailumuistini on aika lyhyt.

 

Jos nyt tästä sitten arvailen tuon koulutuksen kohderyhmää, on yksityislentäjän lupakirjallisia parituhatta (kansalliset 418, jar 1718), mopulisteja 704 ja ultraurheita 1351. Jonkin verran noista menee varmaan päällekkäin, arvaisin että 4000 yksilöä on aika yläkanttiin. Ihan hyvä kohderyhmä, joka tapauksessa.

 

Nähtäväksi jää, kuinka moni harrastelentäjä lähtee tällaiseen koulutukseen. Toivottavasti mahdollisimman moni, mutta minusta kyllä näyttää, että tuntihinta voi nousta aika isoksi. Ehkäpä sitä voi paikata sitten taitolento- tms. koulutuksella.

 

No, jäin miettimään tuota kun en vielä innostunut itse asiasta lainkaan ja tuntuu jotenkin marginaali-ilmiöön suunnatulta hankinnalta. Koulutusbrosyyrit kehiin niin palataan asiaan.

 

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin valitsemassa, niin lähtisin ultra-linjalle, koska sillä voi lentää niin UPL, LAPL , PPL, jne. pahvilla ja siten se olisi tasa-arvoinen valinta.

 

Tähän ultralinjaan olisi ensimmäinen tehtävään sopiva konekin Suomessa, kannattaa katsoa:

OH-U601, 31.7.2012, FK12 Comet, 084,2009, ULAC :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voiko ultralla sitten antaa sitä kierrekoulutusta? Soveltuuko se virheliikekoulutukseen...?

Kts. http://www.fk-lightplanes.com/aircraft.php?ln=2&af=2&pg=18

Koneena kyllä, mutta mihin sen koulutuksen voi merkitä on sovittava Trafin kanssa, samoin kuin ultramiehen URT-kouluttaminen LSA koneella, saako tiimat ja jos saa niin mihin merkitään.

Eli tällainen sekakäyttö herättää ainakin minulla useita kysymyksiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voiko ultralla sitten antaa sitä kierrekoulutusta? Soveltuuko se virheliikekoulutukseen...?

 

Ymmärtääkseni kierrekoulutus liittyy taitolentokoulutukseen.

URT-projekti oli tiedotteen mukaan seurausta onnettomuuksista, joten lienee virheliikkeistä lähinnä kysymys. Virheliikekoulutukseen riittää juuri se kone, jolla virheliikkeen voi tehdä, vaikka sitten Ikarus C42.

Mutta vastaus siihen mitä oletin sinun kysyvän, on positiivinen, siis soveltuu kovaankin menoon kunhan on oikeanlainen lentine ja niitä on tosiaankin myös ultra-luokassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai onko hankinnan tarkoitus vain, etta se sama sisapiiri paasee vetamaan temppua verovaroilla?

Mielenkiintoista on nahda, mihin 80k saadaan tuhlattua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai onko hankinnan tarkoitus vain, etta se sama sisapiiri paasee vetamaan temppua verovaroilla?

Mielenkiintoista on nahda, mihin 80k saadaan tuhlattua.

 

 

Taisit Mikko osua asian ytimeen.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuollainen "Mielensäpahoittamisen toipumisen" kone näköjään tulee tarpeeseen, vaikka temppua pyörittämällä Malmin päällä, niin ulkopiiriläisetkin saavat verovaroille jotain silmänruokaa :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuollainen "Mielensäpahoittamisen toipumisen" kone näköjään tulee tarpeeseen, vaikka temppua pyörittämällä Malmin päällä, niin ulkopiiriläisetkin saavat verovaroille jotain silmänruokaa :D

 

 

 

Ja kusemalla omaan nilkkaansa, melumöyrimällä Malmin asutusten päällä. Joku muuten vihjasi, että SULOLLA on jo kolme Aerobattia käytössään, mihin tätä Recoweriä sitten tarvitaan?  :o ehkä "mielensäpahoittaneiden toipumiseen"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään