Sakari Kuosmanen

Upset Recovery Koulutuskone SUIO:lle

219 viestiä aiheessa

Niin... SIO ja SUIO ovat kaksi eri toimijaa. Suomen Ilmailuopistolla Porissa on Aerobatteja. Suomen Urheiluilmailuopistolla Räyskälässä ei näitä kai ole.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voiko ultralla sitten antaa sitä kierrekoulutusta? Soveltuuko se virheliikekoulutukseen...?

 

Eikös taitolentokelpoisella ultralla voi lentää temppuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..ja niillä SIO:n Aerobateilla on temppulentäminen ilmeisesti kielletty. Käytetäänköhän niitä edes syöksyierteen oikaisujen harjoittelemiseen?

 

Joka tapauksessa se että SUIO saa rahaa koneen ostamiseen, ei varmaan ole keneltäkään meistä pois. Nähtäväksi sitten jää minkälainen uusi kone on ja millainen käyttöaste sille tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

en tiedä, mutta olen käsittänyt ettei niillä lennetä kierteitä. Sitä varten SIOlla on Porissa Extra, jolla hoidetaan virheliikekoulutus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös taitolentokelpoisella ultralla voi lentää temppuja?

 

Jos se ultra on hyväksytty taitolentoon. Esim. Fk-12 olisi muutoin temppukelpoinen mutta moottori, Rotax 912 ULS ei ole. (Uusi ruiskuversio saattaa olla?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa se että SUIO saa rahaa koneen ostamiseen, ei varmaan ole keneltäkään meistä pois.

Näin on, minusta tuo on hieno ele valtionhallinnolta ja hyvin hoidettu SILliltä että tällainen tuki on saatu. Tämä avaa varmasti mahdollisuuksia muillekin ilmailualueille.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ultra on hyväksytty taitolentoon.

 

Eikös taitolentokelpoinen = hyväksytty taitolentoon?

 

Onhan moni ultra (kuulemma) oikeasti tarkoitettu lennettäväksi suuremmilla painoilla kuin mitä suomalainen (paha) viranomainen antaa lentää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se oo ihan niin yksinkertaista kai. Koneen runkorakenteet saattaisivat kestää taitolennon rasitukset, mutta moottori ei välttämättä toimi esimerkiksi selällään....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se oo ihan niin yksinkertaista kai. Koneen runkorakenteet saattaisivat kestää taitolennon rasitukset, mutta moottori ei välttämättä toimi esimerkiksi selällään....

 

 

Joo, kannattaa kääntää se oikeinpäin, niin öljykin kiertää.  Mutta kait nyt on olemassa muutakin taitolentoa, kuin selällään lentäminen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ultra on hyväksytty taitolentoon. Esim. Fk-12 olisi muutoin temppukelpoinen mutta moottori, Rotax 912 ULS ei ole. (Uusi ruiskuversio saattaa olla?)

Sanotaan mieluummin niin että moottori rajoittaa koneelle sallittuja taitolentoliikkeitä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:P Toki. Mutta hyvin usein se kone on ympäriämpäri taitolennossa, niinkus hyvin tiedät  ;D

 

Tiedän. Mutta voihan kone olla ympäriämpäri, eikä moottori siltikään sammu...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voi voi. Mutta voi sammua :D

 

Ja voi kone olla ympäriämpäri ihan ilman moottoriakin  :o

 

 

 

Mutta sellainenhan on purjelentokone, ilman moottoria ja purjeita. Niillä on kiva ajella halavalla ympäri mualimaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni tuota SUIO:n konetta on tarkoitus käyttää epänormaalien lentotilojen oikaisukoulutukseen. Ei siihen tarvitse välttämättä täysin taitolentokelpoista konetta paineöljy ja polttoainejärjestelmineen. Syöksykierteessä ei tule oikein tehtynä kun positiivista G:tä paitsi ulkopuolisessa ja en usko että sitä on tarkoitus kouluttaa. Suurimmassa osassa muitakin epänormaalien lentotilojen oikaisu harjoituksissa on vain positiivista G:ta. Jos jostain syystä saadaa hetkellisesti aikaiseksi negatiivisia kiihtyvyyksiä niin ei kone siitä hajoa vaan korkeintaan vähän röpöttää. Se sitten on toinen kysymys olisiko järkevää hankkia kone jolla voisi antaa peruskoulutusta taitolentoon. Luulempa että Saku ja kumppanit osaavat priorisoida mikä on tarve ja mikä kone palvelee laajinta harrastajaporukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Tama URT-projekti on viimeisin tamanlainen projekti. Vahakin keskustelu siita, millainen konetyyppi toimintaan voisi soveltua tapetaan "Kylla Saku tietaa"-tyylisella argumentilla.

 

Otetaan kristallipallo esille:

En hammastyisi, jos tama hankittava kone olisi joku 2-paikkainen Pitts, jonka tuntihinnaksi, pakollisen kouluttajan palkkio mukaanlukien, tulee jotain aivan jarjetonta. Talla sitten SUIO-insiderit voivat veivata temppua liiton rahoilla, mutta suuri yleiso ei tasta hyody yhtikas mitaan.

 

Onko kelleen tullut mieleen, että tää voi olla myös niin uusi projekti, ettei siitä ole vielä tuota enempää tiedotettavaa, muuta kuin että tukiraha on saatu? Että koneen hankinta, vaihtoehtojen vertailu ja lopullinen hankintapäätös kohteesta on tekemättä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kelleen tullut mieleen, että tää voi olla myös niin uusi projekti, ettei siitä ole vielä tuota enempää tiedotettavaa, muuta kuin että tukiraha on saatu? Että koneen hankinta, vaihtoehtojen vertailu ja lopullinen hankintapäätös kohteesta on tekemättä?

 

Siksi kaivoinkin sen kristallipallon esille :)

 

Eikai kukaan kuvittele, etteiko osallisilla olisi jo tasan tarkkaan tiedossa se konetyyppi, mita ovat ostamassa.

 

VTV:lla olisi tehtavaa, jos Opetusministerio jakaisi avustuksia sellaiseen projektiin, jossa tiedetaan etta jonkinlainen lentokone tarvitaan ja se maksaa 100k, mutta tarkempia selvityksia ei ole viela tehty.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kelleen tullut mieleen, että tää voi olla myös niin uusi projekti, ettei siitä ole vielä tuota enempää tiedotettavaa, muuta kuin että tukiraha on saatu? Että koneen hankinta, vaihtoehtojen vertailu ja lopullinen hankintapäätös kohteesta on tekemättä?

 

Olihan sen tiedotteen mukaan uuden koneen hankintahinta, n. 120000 euroa, jo tiedossa. Ja siihen on saatu se 80000€ avustusta. Voinee siis olettaa, että konetyyppikin on jo tiedossa, jos tiedetään hintakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan sen tiedotteen mukaan uuden koneen hankintahinta, n. 120000 euroa, jo tiedossa. Ja siihen on saatu se 80000€ avustusta. Voinee siis olettaa, että konetyyppikin on jo tiedossa, jos tiedetään hintakin.

 

Lisäksi yleensä noihin avustushakemuksiin tarvitaan jotain muutakin kuin että "kyllä Saku tietää mitä me ostetaan" tyylistä argumentointia. Kyllä avustushakemuksessa on jo jotain enemmän tietoa ollut tai ainakin avustushakemusta täyttävällä henkilöllä on pakko olla jo mietittynä, että mitä hankitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis pitää hommata lentokone jolla voi harrastaa, varjoliitoa, riippuliitoa, laskuvarjohyppyä, kuumailmapalloilua,  purjelentoa, ultralentoa, experimentallentoa,  moottoripurjelentoa, moottorilentoa, avaruuslentoa, anteeksi jos jokin liiton laji unohtui. Kukahan se olisi se niin viisas ei SUIO:n sisäpiiriin kuuluva joka osaisi hoitaa homman kotiin. Kysytään presidentti Niinistöltä hän varmaan olisi ainakin puelueeton tässä asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kristallipalloni sanoo, etta kohta tiedamme tasta apurahaprojektista paljon enemman.

 

Kristallipalloni sanoo myos, etta koko "upset recovery" on sanahelinaa sille, etta saadaan kiva temppukone kavereiden kayttoon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis pitää hommata lentokone jolla voi harrastaa, varjoliitoa, riippuliitoa, laskuvarjohyppyä, kuumailmapalloilua,  purjelentoa, ultralentoa, experimentallentoa,  moottoripurjelentoa, moottorilentoa, avaruuslentoa, anteeksi jos jokin liiton laji unohtui. Kukahan se olisi se niin viisas ei SUIO:n sisäpiiriin kuuluva joka osaisi hoitaa homman kotiin. Kysytään presidentti Niinistöltä hän varmaan olisi ainakin puelueeton tässä asiassa.

 

Marttyyrikommenttien sijaan olisi ihan kiinnostavaa nähdä oikeitakin vastauksia asioihin.

 

Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kristallipalloni sanoo myos, etta koko "upset recovery" on sanahelinaa sille, etta saadaan kiva temppukone kavereiden kayttoon.

 

 

Kieltämättä olisi kiusaus ajatella näin, kun tietää millainen voimakas tahtotila taitolentolentoharrastuksen huipulla on. Mutta olin toisaalta siinä käsityksessä, että tyypillä on jo oma leikkikalunsa.

 

Omien kokemusten mukaan SUIO:n Duolla on päässyt lentämään, eikä sillä lentämään pääseminen ole ollut vaikeaa, toisin kuin nuoruudessa 80-luvulla, jolloin kerhon superorkideat olivat kaukainen haave vaan. Toisekseen, Suomesta puuttuu taitolennon yhteishyvä. Olen tässä ihmetellyt pitkän aikaa, että mistä lajin koulutusta saisi jos sitä haluaisi.

 

Miten päheen 2-paikkaisen rassin 120.000 eurolla oikein saisi? Entä meneekö koko summa koneen kauppahintaan vai pitääkö varata hieman nappulaa oheiskuluihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään