Sakari Kuosmanen

Upset Recovery Koulutuskone SUIO:lle

219 viestiä aiheessa

Vähän multa kyllä nyt menee tuon hakemuksen lukemisen jälkeenkin ohi että mikä tässä nyt on varsinaisesti ongelma? Toki selasin tuon vähän pikaisesti läpi mutta..

Jos oikeasti aiotaan upset recovery -koulutusta antaa niin onhan siihen ainoa järkevä kone Extra tai vastaava tehokas ja korkeat G-rajat omaava laite ultrapulkkien yms sijaan. Vastaava laite siis kuin OH-SIO jolla SIO samaista koulutusta antaa. Samaa konetta voidaan käyttää taitolentokoulutuksen järjestämiseen ilman että koneen suorituskyvyn rajat tulevat missään tilanteessa vastaan. Lisäbonuksena ei sitä URT:tä antaessa tehdä kovin helpolla Patrioita ja katkota koneesta siipiä kun oppilas kämmää.

Tuo tuntihinta ei taas Extralle taitolentokäytössä (jota se URT käytännössä sekin on) kuulosta mitenkään epärealistiselta. Se syö 100LL:ää ja se syö sitä paljon, tyyppihyväksytyn huoltokulujen lisäksi.

Eikös tuolla rahalla olla hankkimassa Super Decathlonia, joka omasta mielestäni on paljon monipuolisempi kone ja harmonisempi koulukone? Vaikka en Decathlonilla ole lentänyt, niin pikkuveljellään Citabrialla jonkin verran ja mielestäni se on oikein kelpo peli TW-eroavaisuus- ja mahdollisesti suksikoulutusta varten.

Linkissä Greg Koontzin käsityksiä SD:n soveltuvuudesta:

http://www.planeandpilotmag.com/aircraft/pilot-reports/american-champion/american-champion-super-decathlon-flight-with-greg-koontz.html?tmpl=component&print=1

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos oikeasti aiotaan upset recovery -koulutusta antaa niin onhan siihen ainoa järkevä kone Extra tai vastaava tehokas ja korkeat G-rajat omaava laite ultrapulkkien yms sijaan.

Vaiko päinvastoin? Voisi äkkiseltään kuvitella, että olisi täysin päätöntä pistää sitä ultraopettajaa Extran tapaisen laitteen puikkoihin. Ei siitä ainakaan sen ultran oikaisun opettamisen suhteen olisi mitään hyötyä. Haittaa kyllä helpostikin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi ihan hauska kyllä tietää, miten paljon lysti oikeasti tulee maksamaan, jos nyt jo optimistisiksi arvioituja kustannuksia seuraamalla omakustannushinta on 350eur/tunti nousten tulevina vuosina yli 400 euroon/tunti, ilman opettajaa.

Onko budjettiin laskettu pennin jeniä varsinaisia korjauskustannuksia? Ainoat, mitä itse löydän, on moottorin ja potkurin rahastot.

Kristallipalloni sanoo, että kaikkinensa se tuntihinta tulee alkamaan vähintään kutosella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi ihan hauska kyllä tietää, miten paljon lysti oikeasti tulee maksamaan, jos nyt jo optimistisiksi arvioituja kustannuksia seuraamalla omakustannushinta on 350eur/tunti nousten tulevina vuosina yli 400 euroon/tunti, ilman opettajaa.

Onko budjettiin laskettu pennin jeniä varsinaisia korjauskustannuksia? Ainoat, mitä itse löydän, on moottorin ja potkurin rahastot.

Kristallipalloni sanoo, että kaikkinensa se tuntihinta tulee alkamaan vähintään kutosella.

Millähän hinnalla Suomessa yleensä lennetään kiinteällä telineellä, 180-heppaisella moottorilla ja vakiokierrospotkurilla varustettua konetta? Entä onko tämä URT-kone mielestäsi tuntihinnaltaan liian kallis vai liian halpa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millähän hinnalla Suomessa yleensä lennetään kiinteällä telineellä, 180-heppaisella moottorilla ja vakiokierrospotkurilla varustettua konetta?

Reilu parisen sataa/tunti näkyy olevan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Reilu parisen sataa/tunti näkyy olevan?

Siihen hintaluokkaan minäkin sen laittaisin. Mikä tuossa hinnassa on sitten pielessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno homma että OM myönsi rahaa lentoturvallisuuden parantamishankkeeseen, ei varmasti mene hukkaan yhtään veroeuroa kun nyt saadaan annettua kaikille tarvitseville virheliike yms koulutusta hyvä SUIO.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihen hintaluokkaan minäkin sen laittaisin. Mikä tuossa hinnassa on sitten pielessä?

Ensinnäkään tuo kone ei tosiaan tule lentämään 100 tuntia vuodessa asiakkaiden kanssa, varsinkaan kun sen tuntihinnaksi tulee muodostumaan yli 500EUR opettajineen sun muineen.

Toisekseen, lentoturvallisuuden kanssa koko projektilla toki ei ole mitään tekemistä. Ei se ole tarkoituskaan. Nyt OM tukee pienen joukon taitolentoharrastusta, juuri kuten ennen näiden dokumenttien julkaisua moni epäili.

Jos siellä ihan oikeasti ajatellaan, että tuollaisen koneen hankinta olisi liiketoiminnallisesti järkevä veto niin on se kumma. Ei ihme, että talo on täysin konkurssikypsä ja elää vain näillä OM tukiaisilla. Siinä on "pieni" kynnys 80eur/tunti Ultralla vetävälle maksaa parin kolmen tuhannen euron pläjäys Upset Recovery-kurssista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nyt vähän mietitään lisää tätä optimismin määrää tässä hankkeessa:

Kuten Peter sanoi, hankintakuluja ei ole merkattu mihinkään. Hyvä pre-purchase inspection tarvittavine siirtolentoineen sun muineen maksaa helposti tuhansia euroja, varsinkin kangaspäällysteiseen koneeseen.

Budjetissa ei ole laskettu penniäkään unscheduled maintenance-kuluihin.

Kausikortin, polttoaineiden sun muiden hinnannousu on laskettu 2% inflaation mukaan. Tämä ei vastaa todellisuutta.

100 lentotuntia vuodessa voi toteutua vain, jos siihen lasketaan mukaan myös kaikki subventoidut "opettajankoulutuslennot" ja "tyyppikurssit". SUIO on konkurssikypsä, nämä hyvin todennäköisesti siirtyvät tuntihintaan. Maksavat asiakkaat ei tuolla koneella lennä 100 tuntia vuodessa.

Kaikenkaikkiaan, kun se tuntihinta sitten kapuaa sinne 500-600EUR kulmille, niin Suomessa ei yksinkertaisesti riitä maksavia lentäjiä ylläpitämään tuollaista toimintaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on se lasikuituinen itävaltalaispulkka Malmilla, se taitaa lentää aika paljon. Hinta olisi varmasti aika toinen jos kone lentäisi 300 tuntia vuodessa?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos hankittava kone olisi vaikka tuliterä Ikarus, olisi sekin parempi vaihtoehto kuin mikään PPL-kirjalla lennettävä kone. Koneen valinta kun heijastaa sitä kenen tarpeita oikeasti ajatellaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nämä tännekin. Verovarojen väärinkäyttö tämmöiseen täysin epärealistiseen projektiin lähentelee jo rikollista toimintaa.

Ihan mielenkiinnosta:mistä nuo dokumentit on saatu, tuskin ainakaan SUIO:sta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta:mistä nuo dokumentit on saatu, tuskin ainakaan SUIO:sta?

Kristallipalloni sylkäisi ne ulos.

Julkisia dokumentteja ne on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä jos tämän avulla vältetään yhdenkin ihmishengen menetys? ? ?

En ole ollut missään taustakeskustelussa tähän liittyen, mutta minusta ihan hyvä idea. Itse olin jo kerran lähtemässä tällaiseen harjoitteluun, kun sattui olemaan taitolentokone ja osaaja tarjolla. Harmittaa vieläkin etten tarttunut mahdollisuuteen.

Tämä vaikuttaa aika hyvältä  täsmä-investoinnilta lentoturvallisuuden parantamiseksi, ajatellen sitä, millä tavalla lentäjiä on viime vuosina menehtynyt. Toivottavasti talouspuoli saadaan pysymään balanssissa.

Konevalinnasta hieman. En tunne keskustelussa mainittuja konetyyppejä tarkemmin, mutta minusta vaikuttaa että jokin Decathlon olisi sopivampi kuin Extra, lähinnä koska sen siipikuormitus on lähempänä ultrien ja liikehtimisominaisuudet kenties myös lähempänä. Ikarushan ei ole taitolentokelpoinen. Ehkä jokin RV-6A olisi vielä lähempänä tyypillistä ultraa (?) mutta tyyppihyväksytyllä on varmasti etunsa tässä.

Voidaan myös nostaa katse hieman kauemmas. Huomasin, että Itävallan ensimmäinen EASA ATO-hyväksynnän saanut lentokoulu "Spins&More" panostaa myös syöksykierreharjoitteluun. Joten muuallakin nähdään että URT voisi olla ihan hyödyllistä. Linkki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tämä ole mikään täsmäinvestointi, kurssista tulee aivan törkeästi liian kallis siihen, että sillä saadaan mitään havaittavaa/mitattavaa/merkittävää lentoturvallisuuden parantamista aikaiseksi.

Entä jos tämän avulla vältetään yhdenkin ihmishengen menetys? ? ? 

Tämä vaikuttaa aika hyvältä  täsmä-investoinnilta lentoturvallisuuden parantamiseksi, ajatellen sitä, millä tavalla lentäjiä on viime vuosina menehtynyt. Toivottavasti talouspuoli saadaan pysymään balanssissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten niin ei ole hankintakuluja laskelmassa lueppa nyt itse julkaisemasi paperit ihan ajatuksella ja miettien läpi vaikka sitten sen kuuluisan kristallipallon kanssa.  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten niin ei ole hankintakuluja laskelmassa lueppa nyt itse julkaisemasi paperit ihan ajatuksella ja miettien läpi vaikka sitten sen kuuluisan kristallipallon kanssa.  :'(

En minä löydä kuin ostohinnan ja rahti/pakkauskulut. Niihin varattu summa ei riitä USA:ssa tarvittaviin tarkastus, hankinta eikä paperitöihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkään tuo kone ei tosiaan tule lentämään 100 tuntia vuodessa asiakkaiden kanssa, varsinkaan kun sen tuntihinnaksi tulee muodostumaan yli 500EUR opettajineen sun muineen.

Toisekseen, lentoturvallisuuden kanssa koko projektilla toki ei ole mitään tekemistä. Ei se ole tarkoituskaan. Nyt OM tukee pienen joukon taitolentoharrastusta, juuri kuten ennen näiden dokumenttien julkaisua moni epäili.

Jos siellä ihan oikeasti ajatellaan, että tuollaisen koneen hankinta olisi liiketoiminnallisesti järkevä veto niin on se kumma. Ei ihme, että talo on täysin konkurssikypsä ja elää vain näillä OM tukiaisilla. Siinä on "pieni" kynnys 80eur/tunti Ultralla vetävälle maksaa parin kolmen tuhannen euron pläjäys Upset Recovery-kurssista.

OK. Jos URT-kone pysyy yhtä pienen piirin käytössä ja lentää vähän, niin olkoon niin. Se on totta, ettei noita koneen hankintakuluja ole huomioitu, eikä sitä, että kone pitää saattaa lentokuntoon Suomessa. Eihän se ilmaista ole, mutta ei välttämättä kallistakaan.

Itse olisin valmis lentämään sillä 5 tunnin perustemppukurssin tuohon hintaan, (joskaan en Voimakkaan Tahtotilan kanssa) ja seuraavina vuosina jatkokoulutusta. Aiemmin olen lentänyt kurssin purtsikalla, mutta siitä on jo aikaa (1990 tai jotain).

Olen lentänyt näitä URT-lentoja muutaman tunnin, mutta Aerobatilla, jolloin suurin osa ajasta kului korkeuden keräämiseen. Koneen oikaisuun epätavallisista asennoista ei tarvita mitään erikoista ohjausosaamista, mutta tärkeää oli kokemus, että kone saadaan oikaistua eikä kannata hätääntyä. Omalla kohdalla tosin nämä asiat olivat tulleet jo tutuksi purtsikalla. Paljon enemmän oli opittavaa siinä, miten kierre oikaistaan moottorikoneella - jos sitä airopaattia yleensä sai kierteeseen.

Sitävastoin Super Decathlonilla pystyy jo puolessa tunnissa käymään paljon perusasioita läpi ja lentämään muutaman kierteenkin. Tuo parin tonnin URT-koulutus kuulostaa kokemani valossa lievästi sanottuna säiönsfiksöniltä. Sillä ostaa jo ihan oikean temppukurssin. Enkä jaksa kyllä uskoa, että sisäpiiri hankkisi tämän omaksi harrastuskoneeksi. Sitä varten kun on olemassa paljon makeampiakin rasseja saatavilla. Näin, vaikka minulle on kerrottu pariltakin taholta tämän olevan erään hahmon yksityinen projekti.

Jos kone vastoin olettamustasi lentäisi 200 tuntia vuodessa, laskisi tuntihinta jo 250 ekkuun/tunnissa, mikä tekisi lentämisestä aina vaan houkuttelevampaa. Tuollaisenaan hinta-arvio näyttää hyvin konservatiiviselta siihen nähden mitä monissa suomalaisessa kerhossa maksetaan vastaavasta pulkasta. Jos idea menee persiilleen, voidaan kone pistää myyntiin. Jos se taas rikotaan, on se vakuutettu. Ei tässä minun mielestäni ole kovin dramaattisia juttuja tiedossa.

Oman juttunsa muodostaisivat nuo TW- ja suksikoulutukset. Niillekin voisi olla kysyntää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko montako konetta olet itse tuonut maahan ? Itse olen tuonut ollut mukana tuomassa noin kymmenkuntaa ja parhaillaankin on yksi projekti menossa. Niinpä kerrohan meille tietämättömille mitähän se nyt sitten maksaa ihan vaikka vaan faktaa vaihteeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OK. Jos URT-kone pysyy yhtä pienen piirin käytössä ja lentää vähän, niin olkoon niin. Se on totta, ettei noita koneen hankintakuluja ole huomioitu, eikä sitä, että kone pitää saattaa lentokuntoon Suomessa. Eihän se ilmaista ole, mutta ei välttämättä kallistakaan.

Itse olisin valmis lentämään sillä 5 tunnin perustemppukurssin tuohon hintaan, (joskaan en Voimakkaan Tahtotilan kanssa) ja seuraavina vuosina jatkokoulutusta. Aiemmin olen lentänyt kurssin purtsikalla, mutta siitä on jo aikaa (1990 tai jotain).

Olen lentänyt näitä URT-lentoja muutaman tunnin, mutta Aerobatilla, jolloin suurin osa ajasta kului korkeuden keräämiseen. Koneen oikaisuun epätavallisista asennoista ei tarvita mitään erikoista ohjausosaamista, mutta tärkeää oli kokemus, että kone saadaan oikaistua eikä kannata hätääntyä. Omalla kohdalla tosin nämä asiat olivat tulleet jo tutuksi purtsikalla. Paljon enemmän oli opittavaa siinä, miten kierre oikaistaan moottorikoneella - jos sitä airopaattia yleensä sai kierteeseen.

Sitävastoin Super Decathlonilla pystyy jo puolessa tunnissa käymään paljon perusasioita läpi ja lentämään muutaman kierteenkin. Tuo parin tonnin URT-koulutus kuulostaa kokemani valossa lievästi sanottuna säiönsfiksöniltä. Sillä ostaa jo ihan oikean temppukurssin. Enkä jaksa kyllä uskoa, että sisäpiiri hankkisi tämän omaksi harrastuskoneeksi. Sitä varten kun on olemassa paljon makeampiakin rasseja saatavilla. Näin, vaikka minulle on kerrottu pariltakin taholta tämän olevan erään hahmon yksityinen projekti.

Jos kone vastoin olettamustasi lentäisi 200 tuntia vuodessa, laskisi tuntihinta jo 250 ekkuun/tunnissa, mikä tekisi lentämisestä aina vaan houkuttelevampaa. Tuollaisenaan hinta-arvio näyttää hyvin konservatiiviselta siihen nähden mitä monissa suomalaisessa kerhossa maksetaan vastaavasta pulkasta. Jos idea menee persiilleen, voidaan kone pistää myyntiin. Jos se taas rikotaan, on se vakuutettu. Ei tässä minun mielestäni ole kovin dramaattisia juttuja tiedossa.

Oman juttunsa muodostaisivat nuo TW- ja suksikoulutukset. Niillekin voisi olla kysyntää.

No, tämmöistä konettahan toki ei olisi mitään järkeä piilottaa Räyskälään, oletetaan siis kotipaikaksi Malmi.

Siinä puolessa tunnissa (250EUR) ehtii juuri ja juuri lentämään sinne Porvoon päälle ja varmaan keräämään sopivasti korkeuttakin. Päälle puoli tuntia pyöritystä (250EUR), ja paluu kotikentälle (250EUR). Nyt ollaan lennetty se puoli tuntia URT-lentoa, ja hintaa on tullut 750EUR. Lasketaan 3 keikkaa, ja hintaa oli 2250EUR, tehokasta URT-lentoaikaa puolitoista tuntia.

Laskin nyt 500EUR/tunti hinnan mukaan, todennäköisesti kustannus on tuota suurempi. Tuo best-case-scenario 350EUR/tunti ei sisällä opettajaa (sanotaan nyt vajaa satanen per tunti siihen? Normiope Malmilla näkyy olevan vajaan satasen/tunti tätä nykyä, en tiedä ottaako URT-miehet kovempaa hintaa).

Moniko riskiryhmässä oleva UPL-pilotti on valmis sijoittamaan 2-3000EUR omaa aikaansa+rahaansa kurssiin, jonka todellisesta hyödystä on vähän monensuuntaisia näkemyksiä. Lisäksi mielenkiinnolla odotamme, millaista koulutusohjelmaa tuo oletettu URT-kurssi noudattaa, millaiset pätevyysvaatimukset opettajille tullaan asettamaan, ja löytyykö niitä opettajia tuon SUIOn sisäpiirin ulkopuolelta laisinkaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko montako konetta olet itse tuonut maahan ? Itse olen tuonut ollut mukana tuomassa noin kymmenkuntaa ja parhaillaankin on yksi projekti menossa. Niinpä kerrohan meille tietämättömille mitähän se nyt sitten maksaa ihan vaikka vaan faktaa vaihteeksi.

Yli 0EUR, joka on tämänhetkinen budjetti.

Oletetaan hankintamaaksi USA, budjetissa valuuttana on USD joten tämä lienee aika selvää.

New Yorkin alueella C150 kunnollisen pre-purchase inspectionin hinta on luokkaa 1500USD, olettaen että kone ja mekaanikko ovat samalla kentällä. Plus expenses, jos eivät. Erikoisemman koneen kanssa siihen saattaa tulla toinen mokoma pelkkiä siirtolento/matkakuluja. Tämä tarjous oli alallaan hyvämaineiselta korjaamolta, jossa suurin osa lähialueiden mopoharrastajista koneensa käyttävät huollettavana. Erikoisemman koneen kanssa, kuten vaikka nyt tämä spekuloitu Decathlon, hinta nousee heti.

Tämä hinta myös oletti sen, ettei koneeseen ole tehty suuria muutostöitä eli käsittää vain "cursory paperwork inspection".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja sitte vaikka kaikki hinnat nippuun Jenkeissä, kuljetus, kasaaminen, katsastaminen Suomessa yms kun kerran tiedät kerro meillekkin !

No, jos se kone löytyy vaikka Jackson Holesta, niin voitte laskea 10000USD ennenkun kontti on edes poistunut USA kamaralta. Itärannikolta on varmaan vähän halvempaa.

Kysymyksesi on vähän kuin "how long is a piece of string?".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, tämmöistä konettahan toki ei olisi mitään järkeä piilottaa Räyskälään, oletetaan siis kotipaikaksi Malmi.

Siinä puolessa tunnissa (250EUR) ehtii juuri ja juuri lentämään sinne Porvoon päälle ja varmaan keräämään sopivasti korkeuttakin. Päälle puoli tuntia pyöritystä (250EUR), ja paluu kotikentälle (250EUR). Nyt ollaan lennetty se puoli tuntia URT-lentoa, ja hintaa on tullut 750EUR. Lasketaan 3 keikkaa, ja hintaa oli 2250EUR, tehokasta URT-lentoaikaa puolitoista tuntia.

Laskin nyt 500EUR/tunti hinnan mukaan, todennäköisesti kustannus on tuota suurempi. Tuo best-case-scenario 350EUR/tunti ei sisällä opettajaa (sanotaan nyt vajaa satanen per tunti siihen? Normiope Malmilla näkyy olevan vajaan satasen/tunti tätä nykyä, en tiedä ottaako URT-miehet kovempaa hintaa).

Moniko riskiryhmässä oleva UPL-pilotti on valmis sijoittamaan 2-3000EUR omaa aikaansa+rahaansa kurssiin, jonka todellisesta hyödystä on vähän monensuuntaisia näkemyksiä. Lisäksi mielenkiinnolla odotamme, millaista koulutusohjelmaa tuo oletettu URT-kurssi noudattaa, millaiset pätevyysvaatimukset opettajille tullaan asettamaan, ja löytyykö niitä opettajia tuon SUIOn sisäpiirin ulkopuolelta laisinkaan?

No sä just selitit sen, miksei koneen pitopaikaksi kannata valita Malmia. Malmilta ajaa tunnissa Räyskälään. Vielä nopeammin Hyvinkäälle.

Ja aika paljon on tullut lennettyä ilman että ope on ottanut mitään maksua. Todellisuudessahan niin se ei ehkä tule olemaan, mutta itsekin olen kouluttanut purtsikalla ja mopulla ilman korvausta. Ihan noin harrastemielessä.

Jokaiselle oppilaalleni olen lentänyt taitolentoa. Ihan siitä syystä, että vuonna 1979 jäi omalla peruskurssilla kierrekoulutus saamatta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sä just selitit sen, miksei koneen pitopaikaksi kannata valita Malmia. Malmilta ajaa tunnissa Räyskälään. Vielä nopeammin Hyvinkäälle.

Ja aika paljon on tullut lennettyä ilman että ope on ottanut mitään maksua. Todellisuudessahan niin se ei ehkä tule olemaan, mutta itsekin olen kouluttanut purtsikalla ja mopulla ilman korvausta. Ihan noin harrastemielessä.

Jokaiselle oppilaalleni olen lentänyt taitolentoa. Ihan siitä syystä, että vuonna 1979 jäi omalla peruskurssilla kierrekoulutus saamatta.

Löytyykö Räyskälän/Hyvinkään lähistöltä sellaisia alueita joissa voi temppua säännöllisesti vetää ilman, että ympäristöhallitus hukkuu meluvalituksiin?

Valitettavasti ilmaisten opettajien varaan tässä ei voida laskea. Vähän kuin valittaisin PPL-kurssin hintaa ja joku sanoisi että hanki ilmainen opettaja niin hinta tippuu parilla tuhannella...

Tuon koneen ympärille tulee rakentumaan melkoinen opettajakartelli, ja he voivat sitten työnsä hinnoitella ihan miten lystäävät. Veikataan nyt 100EUR/tunti, plus matkakulut, sieltä Helsingistä.

Ihan kivahan siis varmaan se on niille, jotka ko. konetta saavat vuokrata omiin tarpeisiinsa. Sellaisia vain ei ihan kovin paljoa tule olemaan, paitsi juurikin nuo SUIO-aktiivit...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään