Sakari Kuosmanen

Upset Recovery Koulutuskone SUIO:lle

219 viestiä aiheessa

Ihmettelen, jos Saku ei nosta herjauskannetta aiheesta.

 

Onneksi suomessa tuota höyrypäistä pelleilyä rajoittaa jonkin verran se, ettei Saku (tai kukaan muukaan) voi nostaa kannetta rikoksesta, ennen kun syyttäjä on tehnyt asiassa ensin syyttämättäjättämispäätöksen. Oikeusministeriö kehottaa lukemaan syyttämättäjättämispäätösen perustelut huolellisesti, ennen toissijaisen syyteoikeuden käyttämistä (syytteen jättämistä itse).

 

Puolenkymmentä ihmistä uskoo jopa ettet ole luonnollinen henkilö lainkaan.  Jokatapauksessa olet melkoinen julkkis rapakon tällä puolen ilmailupiireissä.

 

Olen Mikon kanssa ollut tekemisissä riittämiin ja suorittanut jopa varallisuusoikeudellisia oikeustoimia hänen kanssaan. Oli luonnollinen henkilö ainakin vielä hetki sitten, uskoisin olevan edelleen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt kannattaa taas painaa vähän jarrupoljinta näiden herjauskannejuttujen osalta.

 

"1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka"

 

Vielä kukaan ei ole voinut esittämiäni "tietoja" tai "vihjauksia" osoittaa valheellisiksi.

 

Ilmailukerhon lentotouhuista olen antanut kertoa itselleni, että koneiden käyttöaste on reilusti yli 100 tuntia vuodessa. Lisäksi ne ovat paljon vapaammin saatavilla kuin kaupallisen toimijan jossain Räyskälässä tms ylläpitämä taitolentokelpoinen (ehkä kannuspyörä?)kone.

Lisäksi etkai sinäkään nyt ihan tosissasi voi ottaa ko. projektin budjettia, se oli täysin hatusta tempaistu joka osoittaa jos ei muuta niin ainakin harkitsemattomuutta sen julkisen rahan käytössä. Lisäksi Peter ihan aiheellisesti esitti huolenaiheensa siitä, mistä se loppuraha siihen hankintaan saadaan.

 

Ei avustusten käyttämisessä ole mitään väärää, en minä niin ole missään sanonut. Niiden käytön vain pitää olla avointa ja kestää kriittistäkin tarkastelua. Tähän asti joka ikisen kiven, jota täällä on käännetty, alta on paljastunut juurikin sitä suhmurointia.

 

En minä missään ole sanonut, että pidän Ilmailuliiton toimintaa erehtymättömänä. Mutta selvästi asialle ainakin yritetään tehdä jotakin. Näkee noista talouden tunnusluvuista sokea otsallaankin, että asialle pitää tehdä jotain ja mielummin heti.

 

Kerro ihmeessä, kenen alter egoksi minua ne puolenkymmentä ihmistä luulevat. Foliohattuilijat ovat hauskaa väkeä!

 

 

Painelkoon jarrua se, kellä on siihen tarvetta. Tämä asia ei ole minun, eikä minun käsissäni, mutta sitä pohditaan ilmeisen paljon piireissä.

 

Tuosta kulurakenteesta taas on toisenlaisia mielipiteitä. Osat eivät ole ilmaisia, mutta Räyskälässä on aika paljon huollettu lentokoneita talkoilla ja kokemuksen peprusteella pidetty laskelmaa oikeansuuntaisena.

 

Näistä Ilmailuliiton toimintayrityksistä onkin moni pitkän linjan ilmailija ollut huolissaan. Asiasta lisää liittokokouksessa.

 

En ole tullut kysyneeksi alter egostasi, kun ei ole kiinnostanut, eikä ihmisilläkään tunnu olevan asian suhteen kummempia fantasioita. Toimintasi on vaan herättänyt hämmästystä sen verran, että nimesi pompsahtaa keskusteluissa jatkuvasti esiin. Ei siis ihme että Sakukin sen on maininnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuota öh...

 

Enemmän kuin puolenkymmentä ihmistä uskoo vaikka mihin: http://www.dhmo.org

 

 

Ihan sama. Mitä nyt ihmiset yleensä ajattelevat puskista huutelijoista.

 

Mutta edelliseen palatakseni. Mutta selitä vielä mikä siinä DuoDiscuksen käytössä on sitä mafiajuttua? Onko tämä vahva epäily vai ihan fakta, että konetta käyttää jokin sisäpiiri? Vasta eilisiltana luin erään provinsiaalisen sijaitsevan kerhon seinältä, että toista konetta oltaisiin varaamassa sinne kahdeksi viikoksi tulevana kesänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painelkoon jarrua se, kellä on siihen tarvetta. Tämä asia ei ole minun, eikä minun käsissäni, mutta sitä pohditaan ilmeisen paljon piireissä.

 

Tuosta kulurakenteesta taas on toisenlaisia mielipiteitä. Osat eivät ole ilmaisia, mutta Räyskälässä on aika paljon huollettu lentokoneita talkoilla ja kokemuksen peprusteella pidetty laskelmaa oikeansuuntaisena.

 

Näistä Ilmailuliiton toimintayrityksistä onkin moni pitkän linjan ilmailija ollut huolissaan. Asiasta lisää liittokokouksessa.

 

En ole tullut kysyneeksi alter egostasi, kun ei ole kiinnostanut, eikä ihmisilläkään tunnu olevan asian suhteen kummempia fantasioita. Toimintasi on vaan herättänyt hämmästystä sen verran, että nimesi pompsahtaa keskusteluissa jatkuvasti esiin. Ei siis ihme että Sakukin sen on maininnut.

 

No, sitten ei muutakun rikosilmoitusta tekemään. Voin lähettää ko. ilmoituksen tekijälle yhteystietoni asian selvittelyn helpottamiseksi.

 

Ei se ole mikään mielipide, että lentokonetta joutuu korjaamaan. Tähän ei ole nyt varauduttu millään tavalla. Se ei ole mielipide, että tämänkaltainen "budjetointi" on aivan huuhaata. "kokemuksen perusteella pidetty laskelmaa oikeansuuntaisena". Justiinsa joo, mitäpä tuohon nyt sanoisi. Miten paljon Räyskälässä on huollettu tyyppihyväksyttyjä moottorikoneita talkoilla?

 

Onko joku ei-Räyskäläaktiivi ollut huolissaan SILin toimenpiteistä saada tämä velkasyöksykierteessä oleva firma takaisin tolpilleen? Vai ovatko nämä pitkän linjan ilmailijat sukunimiltään samoja, mitä esiintyy SUIO Oy, Suomen Urheiluilmailuopisto Oy, Räyskälän Kehittämisyhtiö Oy, Koy Lentolaakso, Kraateri Oy jne vastuuhenkilölistoilta?

 

Viime aikoinahan olen ollut asiassa varsin passiivinen. Minä en tosiaan tuonut julki tuota SK:n rikostuomiota. En kirjoita juttuja nimimerkkien takaa, voin kyllä seistä sanojeni takana ihan omalla nimelläni. Odottelen innolla lisädetaileja, mitä tämän vyyhdin takaa selviää. Kristallipalloni kuitenkin sanoo, että asia ei ole loppuun taputeltu SK toiminnan osalta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva, että sinulla on vakaa usko Ilmailuliiton päätösten erehtymättömyyteen. Pidä toi juttu, mä oon nimittäin sen uskon kadottanut tyystin viime vuosien kokemuksen perusteella.

 

Ja kannattaa tässä muistaa, että monoa antoi osakeyhtiön hallitus, ei ilmailuliitto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, sitten ei muutakun rikosilmoitusta tekemään. Voin lähettää ko. ilmoituksen tekijälle yhteystietoni asian selvittelyn helpottamiseksi.

 

Ei se ole mikään mielipide, että lentokonetta joutuu korjaamaan. Tähän ei ole nyt varauduttu millään tavalla. Se ei ole mielipide, että tämänkaltainen "budjetointi" on aivan huuhaata. "kokemuksen perusteella pidetty laskelmaa oikeansuuntaisena". Justiinsa joo, mitäpä tuohon nyt sanoisi. Miten paljon Räyskälässä on huollettu tyyppihyväksyttyjä moottorikoneita talkoilla?

 

Onko joku ei-Räyskäläaktiivi ollut huolissaan SILin toimenpiteistä saada tämä velkasyöksykierteessä oleva firma takaisin tolpilleen? Vai ovatko nämä pitkän linjan ilmailijat sukunimiltään samoja, mitä esiintyy SUIO Oy, Suomen Urheiluilmailuopisto Oy, Räyskälän Kehittämisyhtiö Oy, Koy Lentolaakso, Kraateri Oy jne vastuuhenkilölistoilta?

 

Viime aikoinahan olen ollut asiassa varsin passiivinen. Minä en tosiaan tuonut julki tuota SK:n rikostuomiota. En kirjoita juttuja nimimerkkien takaa, voin kyllä seistä sanojeni takana ihan omalla nimelläni. Odottelen innolla lisädetaileja, mitä tämän vyyhdin takaa selviää. Kristallipalloni kuitenkin sanoo, että asia ei ole loppuun taputeltu SK toiminnan osalta.

 

 

Lähetä vaan.

 

Vaikea sanoa tarkasti mitään, kun en ole Part 66 -mekaanikko. Mutta niitä tyyppihyväksyttyjen huoltoja on kuitenkin tehty. Tästä vaan paistaa läpi se, että ei ole kokemusta muusta kuin kaupallisesta huoltotoiminnasta.

 

Osa näistä ilmailijoista on listoilla ja osa taas ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatellaanpa hypotettinen tilalle että Suomessa kuolee samantyyppisissä lento-onnettomuuksissa vuoden aikana useita henkilöitä. Alan koulutusta hoitavat henkilöt ja Trafi kokevat että jotain pitää tehdä. Todetaan, että tarvita nykyisen koulutuksen lisäksi täydentävää koulutusta. Mietitään että kuinka tämä voidaan järjestää, ja päätetään hankkia siihen tarkoitukseen koulukone, mikäli hankkeelle saadaan tarvittava avustus.

 

Tämän jälkeen tehdään nopeasti alustava kustannuslaskelma ja sen perusteella haetaan avustusta 110 k€.

 

Avustusta saadaankin vain 80 k€. Vähän naftisti, mutta oleellisesti parempi kuin ei mitään. Eiköhän 80 k€ saada koulutus pyörimään usean vuoden ajan. (Kaikki ilmailija ovat tietysti mielissään ja kiitollisia puuhamiehille.)

 

Siispä hankitaan kone, joka maksaakin ehkä hiukan enemmän kuin on suunniteltu.

Koneella operoidaan 5 vuotta ja operointi tuottaa tappiota 10.000 EUR vuodessa. Koulutettuja on 100 vuodessa, eli 500 lentäjää. Onnettomuudet vähenevät 50%.

5 vuoden kuluttua ollaan tilanteessa, jossa on joko myytävä kone jonka jäännösarvo on nyt 30 k€ hankitahintaa alempi, tai saatava uusi avustus koulutuksen jatkamiseen. Pistetään uusi avustushakemus sisään, ja samalla mahdollisesti ehdotetaan että kone vaihdetaan tyyppiin X, jonka avulla pystytään viimeisen 5 vuoden aikana saadun kokemuksen perusteella laajempialaiseen koulutukseen.

 

Tällä tavalla SIL käyttää SUIOa jäsenkunnan eduksi.   :thmbup: HYVÄ SIL  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämän jälkeen tehdään nopeasti alustava kustannuslaskelma ja sen perusteella haetaan avustusta 110 k€.

 

Avustusta saadaankin vain 80 k€. Vähän naftisti, mutta oleellisesti parempi kuin ei mitään. Eiköhän 80 k€ saada koulutus pyörimään usean vuoden ajan. (Kaikki ilmailija ovat tietysti mielissään ja kiitollisia puuhamiehille.)

 

 

Varmasti 80 k€ (kaiken hankintaan suunnitellun päälle) riittää toiminnan aloittamiseen, mutta kun todellisuudessa tapahtui: (Hakemustyyppi oli) erityisavustusta moottorilentokoneen hankkimiseksi. Haettu summa 132,000 €, ja päätös: OKM/1989/625/2013, myönnetty / käyttötarkoitus 80 000 €,  upset recovery training moottorilentokoneen hankintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatellaanpa hypotettinen tilalle että Suomessa kuolee samantyyppisissä lento-onnettomuuksissa vuoden aikana useita henkilöitä. Alan koulutusta hoitavat henkilöt ja Trafi kokevat että jotain pitää tehdä. Todetaan, että tarvita nykyisen koulutuksen lisäksi täydentävää koulutusta. Mietitään että kuinka tämä voidaan järjestää, ja päätetään hankkia siihen tarkoitukseen koulukone, mikäli hankkeelle saadaan tarvittava avustus.

 

Tämän jälkeen tehdään nopeasti alustava kustannuslaskelma ja sen perusteella haetaan avustusta 110 k€.

 

Avustusta saadaankin vain 80 k€. Vähän naftisti, mutta oleellisesti parempi kuin ei mitään. Eiköhän 80 k€ saada koulutus pyörimään usean vuoden ajan. (Kaikki ilmailija ovat tietysti mielissään ja kiitollisia puuhamiehille.)

 

Siispä hankitaan kone, joka maksaakin ehkä hiukan enemmän kuin on suunniteltu.

Koneella operoidaan 5 vuotta ja operointi tuottaa tappiota 10.000 EUR vuodessa. Koulutettuja on 100 vuodessa, eli 500 lentäjää. Onnettomuudet vähenevät 50%.

5 vuoden kuluttua ollaan tilanteessa, jossa on joko myytävä kone jonka jäännösarvo on nyt 30 k€ hankitahintaa alempi, tai saatava uusi avustus koulutuksen jatkamiseen. Pistetään uusi avustushakemus sisään, ja samalla mahdollisesti ehdotetaan että kone vaihdetaan tyyppiin X, jonka avulla pystytään viimeisen 5 vuoden aikana saadun kokemuksen perusteella laajempialaiseen koulutukseen.

 

Tällä tavalla SIL käyttää SUIOa jäsenkunnan eduksi.   :thmbup: HYVÄ SIL  :thmbup:

 

Nyt kyllä on niin lennokas ajatus, ettei oikein tiedä mistä nurkasta siihen tarttua.

 

Ensimmäinen huti, 80 tuhannella ei koulutusta saada pyörimään "usean vuoden ajan". Sillä ei saada koulutusta edes aloitettua. Nythän SUIOn haavekuvista puuttuu mm. sen arviointi, onko ko. toiminta kaupallista lentokoulutusta. SUIO ei käsittääkseni tällaista saa antaa ilman kallista paperirumbaa. Vai meinataanko tämä suhmuroida jotenkin, että SUIOhan vain vuokraa koneen, opettajalle sitten palkka erikseen sovitulla tavalla? Liekö asiaa edes selvitetty? Varsinaista aerobatic-kelpuutusta he eivät ilmeisesti saa antaa?

 

Koulutettuja 100 vuodessa? Tämä nyt on ihan järjetön luku. Jossain aiemmin esitettiin arvioita, että jotta siitä virheliikekoulutuksesta olisi muuta hyötyä kuin koulutettavan oksennusrefleksin testaaminen, sitä koulutusta käytännössä annetaan 3-5 tuntia. Eli kone lentäisikin 300-500 tuntia vuodessa? Tämä on hei useita tunteja päivässä, ja 500 tuntia on jo ihan mieletön määrä. Liikevaihtoakin tällä tulee jo satoja tuhansia. Samoin esimerkiksi moottori syödään loppuun muutamassa vuodessa tuolla tahdilla. Nykybudjetissa mitä enemmän kone lentää, sitä enemmän se tekee tappiota. 500 tunnissa käydään läpi jo yksi alipainepumppu, vähän tulppia, ehkä laturi ja magneeto, kaikennäköisiä kuluvia niveliä, korjataan rättikoneesta vähän verhoilua ja näin päin pois.

 

Lisäksi pitäisi löytää ne 100 lentäjää vuodessa, jotka ovat valmiita maksamaan sen 2000-3000EUR siitä kurssista.

Lisäksi, missään ei ole olemassa näyttöä, että tämänlaisella virheliikekoulutuksella oltaisiin estetty nämä hallinnan menetyksestä johtuvat onnettomuudet, joita viime vuosina on paljon ollut. Vain Alastarossa siitä olisi saattanut ehkä olla iloa. Muutoinhan ne ovat olleet joko pinnoissa räimimistä, tai hurjilla ylipainoilla ultralla prseilyä. Eli nämä "onnettomuudet vähenevät 50%" jututkaan eivät ole tästä maailmasta.

 

Samalla vaivalla olisit voinut kertoa vaikka Muumilaakson tarinoita. Niillä on yhtä suurelti kosketuspintaa todellisuuteen, kuin esittämälläsi arviolla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmo vaikka suio eisinänsätarvitsekkaantehdävoittoaniineipä se tappiolisenkaan toiminan ylläpito pitemmän päälle ole hyvästä.

 

SIO (eikä mikään muukaan urheiluopisto) ei pyöri ilman avustusrahaa. Niiden rahoituksesta on olemassa lait ja asetukset. Opiston johton reippaudesta on sitten kiinni että mitä avustuksilla saadaan aikaan.

 

Kertauksen vuoksi: http://www.minedu.fi/OPM/Liikunta/liikunta-alan_koulutus/?lang=fi

 

Siitä vaan ajamaan ko. toiminnan lakkauttamista  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä on niin lennokas ajatus, ettei oikein tiedä mistä nurkasta siihen tarttua.

 

Lentäminen ilmaa raskaammilla laitteilla on ihan hiljattain vasta katsottu mahdolliseksi  ;D

 

Minusta on hienoa, kun jotkut viitsivät narisemisen sijaan pistää toimeksi!!

 

Kossupullo vetoa, että projekti toteutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäminen ilmaa raskaammilla laitteilla on ihan hiljattain vasta katsottu mahdolliseksi   ;D

 

Minusta on hienoa, kun jotkut viitsivät narisemisen sijaan pistää toimeksi!!

 

Kossupullo vetoa, että projekti toteutuu.

 

Sopii! Laitetaanko toinen kossupullo sille, että tuntihinta on opettajan kanssa lähempänä 500 kuin 400 euroa? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii! Laitetaanko toinen kossupullo sille, että tuntihinta on opettajan kanssa lähempänä 500 kuin 400 euroa? :)

 

Laitetaan vaan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

URT-koulutukselle on varmasti sosiaalinen tilaus.  

Siihen tarvitaan lentokone, koulutusorganisaatio, koulutuslupa  ja koneelle lentokelpoisuuden valvonta- ja huolto-organisaatio. Ja rahaa operointiin.

Jotta SUIO voisi harjoittaa URT-koulutusta, sille pitää olla yhtäläiset taloudelliset resurssit kuin muidenkin operaattoreiden harjoittamassa toiminnassa.

 

Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan tähtäimessä on ollut lentokone joka maksaa noin 130.000 euroa.  Halvemmallakin niitä sen merkkisiä saa, mutta niissä koneissa on odotettavissa merkittävästi suuremmat huoltokustannukset jo alkuvuosina.

 

Olen aiemmin esittänyt alustavan luettelon asioista (tiedossa olevista kustannuseristä), jotka minun käsitykseni mukaan puuttuivat hankintabudjetin käyttökustannusosasta.  Räyskälä-Säätiötäkin aiemmin johtanut taho kertoi minulle viime viikolla tavatessamme, että Räyskälässä oli asiasta keskusteltu ammatimiesten kanssa. Ammattimiehet olivat sanoneet että "Tähtisen luettelo oli huono, koska eihän siinä ollut läheskään kaikkia tarvittavia vaihto-osia."  Ja Tähtistä kehotettiin olemaan hiljaa.  (Vaimonikin mielestä se oli hyvä ehdotus)

 

Kiitin tätä hansioitunutta ilmailijaa asian oikaisemisesta, koska nythän tuli yhdellä kertaa ammattimiesten suulla todistetuks,i että budjetista tosiaankin puuttui asioita (kustannuseriä) ja jopa niin että minun esittämssäni listassa ei ollut läheskään kaikkia, AMMATTIMIESTEN tiedossa olevia eriä. Notta rahaa tarvitaan/puuttuu vieläkin enemmän.

 

En kysynyt, mikä miesten ammatti oli mutta luotan siihen, että tiesivät mistä puhuivat.

 

Ja jos nyt asiasta puhutaan vielä, niin rahaa tarvitaan kauppahinnan loppuosan rahoittamiseen.

Voisin olettaa, että SUIO ottaisi mielellään lahjoituksia tai muita innovatiivisia rahoitusratkaisuja vastaan.

 

OKM:lle budjetissa esitetty lentotuntimäärä vaikutti pieneltä (100 h/vuosi joista 30 h siirtoihin).  Kuinkahan monta Upset Recovery-kurssia ehditään lentämään 70 tunnissa, josta vielä hakemuksen mukaan saatetaan ottaa tunteja siihen varsinaiseen tarkoitukseen, johon ko. kone on rakennettu; taitolentoon.  Jos yksi kurssi olisi noin 3 tuntia niin kyllä yhdessä vuodessa ainakin 15 pilottia saisi koulutuksen. Kaikki potentiaaliset 3500 koulutettavaa saadaan käytyä lävitse jo 233 vuodessa.

 

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että rahoitukseen on löytynyt ratkaisu. Menetellään seuraavasti:

 

Otetaan jokaisena tulevana vuonna lisää lainaa siten, että lainasummasta muodostuu sarja

 

Vuosi 2014:  1k€

Vuosi 2015:  2k€

Vuosi 2016:  3k€

Jne. jne. jne.

 

Lopulta velat muuttuvat saataviksi. Velan kokonaissummaksi tulee lopulta -83,33 €, eli meillä on saatavia 83,33 €

 

;D  Kossupullo vetoa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan tähtäimessä on ollut lentokone joka maksaa noin 130.000 euroa.  Halvemmallakin niitä sen merkkisiä saa, mutta niissä koneissa on odotettavissa merkittävästi suuremmat huoltokustannukset jo alkuvuosina.

 

 

 

 

 

Kun sitä tietoa tuntuu olevan niin voisiko sen kertoa näin julkisesti minkä merkkistä konetta on kaavailtu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että rahoitukseen on löytynyt ratkaisu. Menetellään seuraavasti:

 

Otetaan jokaisena tulevana vuonna lisää lainaa siten, että lainasummasta muodostuu sarja

 

Vuosi 2014:  1k€

Vuosi 2015:  2k€

Vuosi 2016:  3k€

Jne. jne. jne.

 

Lopulta velat muuttuvat saataviksi. Velan kokonaissummaksi tulee lopulta -83,33 €, eli meillä on saatavia 83,33 €

 

;D   Kossupullo vetoa ?

 

Lyön vetoa, mutta joudun olemaan samalla puolella kuin sinä. Vastustajia odotellessa.  ;D

 

https://en.wikipedia.org/wiki/1_%2B_2_%2B_3_%2B_4_%2B_%E2%8B%AF

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sitä tietoa tuntuu olevan niin voisiko sen kertoa näin julkisesti minkä merkkistä konetta on kaavailtu?

 

Ei asia ole koskaan ollut mikään salaisuus. Työnimenä on käytetty SuperDecatlhon konetta. Nyt näyttää vain olevan huonosti noita koneita tarjolla. Eräs ilmailija tarjosi jo 150/152 konetta mutta ei ole oikein sopiva eikä täytä vaatimuksia jotka kerroimme rahoittajalle.

Vinkkejä ottaa Opiston nykyinen johto vastaan.

 

saku

harrasteilmailija

 

EDIT: tulevana viikonloppuna olisin pitänyt esitelmän ATO ja Upset Recovery Training koneesta . mutta tilanteiden muututtua heitän esitykseni roskakoriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan nyt kysyjän syytä miettiä miten tämä tiedotus oikein meni? Liitto ja Opisto laittoi varsin asiallisen tiedotteen 7.1. jopa tänne palstalle. Mitä siitä seurasi? Jessusmoinen kirjoittelu että ihan väärin haettu ilmainen raha. Mitä olisi pitänyt kertoa enemmän tuossa alkuvaiheessa kun ei ollut tietoa mitä koneita OIKEASTI on tarjolla?

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan nyt kysyjän syytä miettiä miten tämä tiedotus oikein meni? Liitto ja Opisto laittoi varsin asiallisen tiedotteen 7.1. jopa tänne palstalle. Mitä siitä seurasi? Jessusmoinen kirjoittelu että ihan väärin haettu ilmainen raha. Mitä olisi pitänyt kertoa enemmän tuossa alkuvaiheessa kun ei ollut tietoa mitä koneita OIKEASTI on tarjolla?

 

saku

 

Isoin haloo alkoi siitä, kun projektin hakemus ja "budjetti" tuli julki.

 

Ilmaista rahaa ei ole olemassakaan. Varsinkaan projektiin, jossa konkurssikypsältä firmalta vaaditaan kymmenien tuhansien investointi/omarahoitus projektiin, joka onnistuessaankin tuottaa vain merkittäviä tappioita.

 

En tiedä kuka ko. budjettia on ollut laatimassa, mutta joko heillä ei ole ollut pätkääkään kokemusta moottorilentokoneen omistamisesta, tai sitten budjetti on laadittu tarkoituksella kaunistellen. Joka tapauksessa selvää on, ettei tuo laskelma ole missään määrin tarkka eikä siitä saa minkäänlaista todellista kuvaa lentokoneen käyttökuluista.

 

Tätä asiaa kun useampikin taho kyseli, vastaukset olivat silkkaa v*ttuilua ja vähättelyä. Minä esitin hattuarviona, että koneen hankintaan tulisi varata 10'000USD ennen kun kone on edes lähtenyt maasta. Tähän Martti sanoi tapansa mukaan asiallisesti, että puhun silkkaa p*skaa enkä tiedä pätkääkään mistä puhun. Joku toinen esitti samansuuntaisen arvion omiin kokemuksiinsa perustuen. Tähän ei tainnut tulla vastausta.

Kysyin asiaa ihan huvin vuoksi, Super Decathlonin _hyvä_ pre-purchase inspection koneeseen erikoistuneen pajan toimesta on n. 2500-3000USD riippuen koneen iästä ja verhoilusta ja melkoisesta litaniasta muita muuttujia joita he listasivat + matka/majoitus/hallivuokrakulut. Tähän päälle paperityöt, omat matkakulut, koneen purku ja pakkaus ja lastaustyöt, sun muut suhmuroinnit, ja tuo 10'000 ei ole kaukana. Mutta tämä nyt toki oli vain semmoisen firman näkemys, joka tätä tekee työkseen. Hekin varmaan puhuvat p*skaa.

 

Jopa Peter, jolla kuitenkin on kohtuu laaja kokemus erinäisten lentolaitteiden omistamisesta, kertoi huolensa laskelmien paikkaansapitävyydestä. Peterin sanoin, AMMATTImiehet, torppasivat hänenkin kommenttinsa roskana.

 

Kaikenkaikkiaan Räyskälän suunnalta tuleva viestintä on kyllä ollut niin luokatonta ettei ihme, että tämänlaista keskustelua täällä käydään. Sitä saa mitä tilaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Budjetoinnin lisäksi avoimeksi on jäänyt myös se, kenen projekti tämä nyt todellisuudessa on ollut? Onko hanke valmisteltu SUIO:ssa vai SILissä? Lisäksi jos projekti toteutuu, onko hankkeessa mietitty sitä, kenen koulutusluvilla homma aloitetaan, ja mistä ne lennonopettajat löydetään?

 

Asia kiinnostaa minua jo ihan siksi, että näemmä pelissä on muutama pullo kotimaista kuivaa valkoviiniä...

 

Voiko esim. Kuosmanen valottaa tämän projektin taustoja yhtään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan nyt kysyjän syytä miettiä miten tämä tiedotus oikein meni? Liitto ja Opisto laittoi varsin asiallisen tiedotteen 7.1. jopa tänne palstalle. Mitä siitä seurasi? Jessusmoinen kirjoittelu että ihan väärin haettu ilmainen raha. Mitä olisi pitänyt kertoa enemmän tuossa alkuvaiheessa kun ei ollut tietoa mitä koneita OIKEASTI on tarjolla?

 

saku

 

Mutta vastasivatko nuo tiedotteet niihin kysymyksiinjoita tuo hanke  nostatti?Mikäoli viestintä noiden tiedoteiden lisäksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään