Antti Mäkelä

Pilvilentämisestä (OLI: Upset Recovery Koulutuskone SUIO:lle)

57 viestiä aiheessa

Hmmm...

Oletetaanpa, että kuvan temppukone on ilmailemassa jossakin EFRY lähistöllä.  Voi olla, että on tehty toimintailmoitus G42 VMC F85. Varaus voi tässä tapauksessa olla vaikka IMC F85 noiden pilvien takia.

Koneen korkeus on EFRY kuvitellulla QFE:llä 976hpa  8500 jalkaa.

No, Malmilta Poriin on matkalla sinivalkoinen piper IFR:ää G ilmatilassa lentopinnalla 90 eli selkeästi varauksen yläpuolella.

Molemmat sattuvat samaan aikaan samoille leveys- ja pituuspiireille.

Temppukoneella näyttää menevän kahteen kierteeseen  ja oikaisuun noin 1000ft.

Onko mitään ongelmaa?  :P

On. Se kone ei lennä siellä QFE:llä, vaan standardiasetuksella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tällaista tilannetta ei pilvilentotoiminnassa voi olla. Siellä pilvessä on käytännössä vain yksi kone kerrallaan ja kaikki muut tietävät siitä. Pilvestä tullaan ulos joko topissa tai sivusta.

Juu, jos ei se kone karkaa lapasesta siellä pilven sisällä. Silloin se tulee todnäk pohjasta ulos, ja joskus jopa kovaa... :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On. Se kone ei lennä siellä QFE:llä, vaan standardiasetuksella.

Niin.  Ginivalkoinen kone mittaa FL 90 1013 hPa asetuksella ja tuo temppuilija lentää 976 hPa mittariasetuksella 8500 ft AGL.  Räyskälän elevaatio on luokkaa 400 ft eli temppukone lentää 8900 ft MSL.

Kun mittausmenetelmien  ero on 37 hPa ja jos fysiikan lait ovat edelleen samat kuin minun kursssiaikoinani, sanoisin että se lentää lentopinnalla 99 (8500 + (37 x 27)) .

Näin ollen IFR-kone lentää noin 1000 ft ALEMPANA kuin tämä temppukone.  Joka putoaa lopulta sieltä kierteen päätteeksi sen niskaan.  Ja niin he kaikki elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka. Joka tulikin eteen juuri siellä Räyskälän päällä.

Game over.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa muuten kuunnella korpi(pursi)kenttien radioliikennettä ohikulkeissaan. "Purjekone 666 liikehtii mörkölän päällä, aloituskorkeus 900 metriä..."  - mistäs ohitellaan?

Setup-koneeksi fournier!

T Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin.  Ginivalkoinen kone mittaa FL 90 1013 hPa asetuksella ja tuo temppuilija lentää 976 hPa mittariasetuksella 8500 ft AGL.  Räyskälän elevaatio on luokkaa 400 ft eli temppukone lentää 8900 ft MSL.

Kun mittausmenetelmien  ero on 37 hPa ja jos fysiikan lait ovat edelleen samat kuin minun kursssiaikoinani, sanoisin että se lentää lentopinnalla 99 (8500 + (37 x 27)) .

Näin ollen IFR-kone lentää noin 1000 ft ALEMPANA kuin tämä temppukone.  Joka putoaa lopulta sieltä kierteen päätteeksi sen niskaan.  Ja niin he kaikki elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka. Joka tulikin eteen juuri siellä Räyskälän päällä.

Game over.

Peter

Sen verran korjataan, että kone lentää asetuksella 1013 ACC:n kanssa sopimansa mukaisesti. Pilvihötöt tuossa hetkellisessä tilanteessa ovat kuitenkin liian suuria, kuten ketjussa oikein todetaankin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni, jos vain voisi olla varma...

Ei ole kuin muutama vuosi siitä kun eräällä kaakkoissuomalaisella hyppylentopaikalla IFR kone jäi Lappeenrantaan lentäessään Utin kohdalla pinnalle 80 koska ACC oli ansiokkaasti informoinut sitä EFUT TMA:lla tapahtuvasta hyppytoiminansta (G ilmatilassa) ja hyppykone kertoi 130.8:lla olevansa nousussa pinnalle 75. IFR kuski kertoi jälkeenpäin että ei raportoinut asiasta koska luuli itse olleensa väärässä paikassa. Aika liki oli hyppääjät menneet IFR koneen vasenta siipeä. Hyppykoneessa oli oikein kolme korkeusmittaria mutta kaikki tietenkin QFE:llä hyppääjien mieliksi. Hyppykone oli  tosiasiassa ollut rapiat 700ft IFR konetta korkeammalla vallinneilla paine-eroilla ja pudotteli hyppääjät pilvien välistä. :o

No, joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään mutta tapahtuneista voi ottaa oppia.

Muita esimerkkejä löytyy takavuosilta ainakin EFOU ja EFRO samoista syistä. Osa taisi päätyä oikein OTK tutkintaan.

Viime kesänä EFUT TMA:lla matkalennolla ollessani A3.0 Utin QNH:lla annoin liikenneilmoituksen ja eräs purjekone vastasi siihen kertoen olevansa reitilläni korkeus 900m. Kysyin vahvista 900m Utin QNH:lla koska en saanut konetta näkyviin kuivasta kelistä huolimatta.

"Mulla on mittarissa 900m!"

Pikainen muistelu alueen kenttien elevationista ja nousu A.4.0 jotta olen varmasti ko hepun yläpuolella.

Skenaario hieman Peteriä kompaten:

ACC kertoo IFR koneelle sen reitillä olevan purjelentoalueen GXX olevan aktiivinen F85 VMC.

Kumpiaisten pohjat korkeudella 5500ft eli noin 1650m.

Lentosääntöjen perusteella IFR kuski voisi luulla olevansa turvassa lentäessään pilven pohjassa tai hieman niiden pohjien yläpuolella F60?

Olen vuosien varrella kouluttamassa satoja tulevia CPL/ATPL pilotteja ja koulutettavien joukossa on ollut kymmeniä purje-ja ultrataustaisia henkilöitä. Varsin harvalla on valitettavasti ollut mitään käsitystä VMC minimeistä vaikka ilmailukokemusta on jo ollut olemassa.

Taitaa olla toiminta-ja koulutuskulttuurikysymys.

Be careful out there! :thmbup:

-P-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni, jos vain voisi olla varma...

ACC kertoo IFR koneelle sen reitillä olevan purjelentoalueen GXX olevan aktiivinen F85 VMC.

Kumpiaisten pohjat korkeudella 5500ft eli noin 1650m.

Lentosääntöjen perusteella IFR kuski voisi luulla olevansa turvassa lentäessään pilven pohjassa tai hieman niiden pohjien yläpuolella F60?

Taitaa olla toiminta-ja koulutuskulttuurikysymys.

Be careful out there! :thmbup:

No, mä oon tuolla maakunnissa purtsikoiden katsastuksia tehdessä ottanut tämän asian puheeks, koska mulla oli vähän se käsitys... ei vaan mä olin varma sitä, ettei suurin osa purtsikkapiloteista tiedä, että yli 1500 m MSL lennettäessä pitäisi käyttää standardiasetusta. Tyrmäys oli melko totaalinen. Suurin osa jopa ymmärsi, että QFE:llä lennettäessä korkeus on pienempi ja että silloin siitä 1500 metristä pitää vähentää kentän elevation. Näissä tilanteissa on sitten epäilyt hävettäneet, mutta toisaalta oon ollut hirveän iloinen, kun pilotit selkeästi ymmärsivät missä menee heidän ja ACC:n tontin rajat.

Tämän jälkeen siirryin sujuvasti vakuuttelemaan, että tehkää aina toimintailmoitus/varaus IMC:ssä, kun kerran niissä pilvipohjissa pyöritte. Ilahduttavasti näin on toimittu entistä enemmän ja olen saanut syyn duunissa virnuilla tyytyväisenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään