Harri Koskinen

Air Yakutian lentokone vaurioitunut laskeutuessaan Kittilän kentälle

66 viestiä aiheessa

Onko missään tietoa siitä miten kyseinen kone on vaurioitunut laskussa? Sisko on Kittilässä päin kameran kanssa liikenteessä ja yritän parhaillaan tavoitella häntä jotta hän menisi kentälle käymään kokeilemaan pystyisikö sielä kuvaamaan kyseistä konetta mistään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään tietoa minulla ei ole, mutta vaurioiden ei luulisi olevan kovin isoja, jos laskeutuminen on tapahtunut puoli yhdeksältä aamulla ja ensimmäiset tiedot julkisuuteen tulevat vasta vähän ennen kahta iltapäivällä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tupolevski jäi vajaaksi laskussa RW34:lle onnettomuustutkintakeskuksen edustajan mukaan noin 25 metriä. Kone vaurioitui lentokelvottomaksi, muun muassa laskutelineisiin, pyrstöön ja siipiin tuli vaurioita. Kiitoradan valoja hajosi myös.

Mikä lienee ollut keli Kittilässä aamulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän Kittilä saisi siitä oikein mukavan kahvilan siihen lentoaseman pihalle. Se on selvästi pelkkää romurautaa jonka vakuutusyhtiö myy pois aika varmasti edullisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä lienee ollut keli Kittilässä aamulla?

 

Tässä metarit ko. ajalta.

 

2005/01/04 06:20

EFKT 040620Z 02004KT 340V040 9999 OVC013 M06/M07 Q0990

 

2005/01/04 06:50

EFKT 040650Z 34004KT 9999 OVC013 M06/M08 Q0991

 

Kiitoradan kunto mitattiin/ilmoitettiin näemmä vasta onnettomuuden jälkee:

 

2005/01/04 07:20

EFKT 040720Z 02002KT 9999 OVC017 M06/M07 Q0991 34790044

 

Kiitoradan 34 kunto: jäätä alle 1mm 51-100% alasta, kitkat 0,44.

 

- Jari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle tiesi kertoa viiden uutisissa, että paikalliset pelastusviranomaiset eivät saaneet tietoa heti vaaratilanteesta vaan vasta 5h myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmh, millosethan ennustajaeukon kyvyt meikällä on... :o Näin toissa yönä unta prikulleen kyseisen kaltaisesta tapauksessa, jossa jollain keskisuurella matkustajakoneella jäi lasku lyhyeksi ja tömähti nurmikolle jollain tunnistamattomalla suomalaisella kentällä. Tässäkin tapauksessa kaikki matkustajat kävelivät omin jaloin ulos.. ::)

 

Herätessä kävi mielessä että millähän kentällä sitä tänään tömähtää kun tämmösiä unia näin :P

 

Hrr..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas.... pitäisköhän lähteä käymään Kittilässä... kun ois vaan jossain 20 euroa bensaan. Palkkapäivä vasta perjantaina. :P

 

Noh, tuskin tuo kone ennen perjantaita sieltä pois lähtee! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, tuskin tuo kone ennen perjantaita sieltä pois lähtee! ;D

 

Meinasin että jos huomenna lähtis... on vaan vähän riskipeliä kun ei ollenkaan tiedä onko kone semmoisessa paikassa mistä sitä voisi kuvata ja kun kaiken lisäksi pääsisin vasta pimeän aikaan...

 

Niin ja perjantaina pitää käydä päivällä Rovaniemellä ja kuudeksi illalla töihin niin ei taida Kittilän reissua siihen päivään mahtua. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisi kyllä nähdä kuvia tämän Hesarin artikkelin jälkeen.

 

Eipä YLEn Pohjois-Suomen uutisiinkaan oltu saatu muuta kuvaa kuin karttagrafiikka, jonka päälle oli laitettu telineitä sisäänvetävän Tu-134:n kuva.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööh. Selittäkään mulle pari termiä, mitä tässäkin topicissa ollaan käytetty. Eli laskun vajaaksi jääminen, tarkoittaako se sitä, että loppuveto jäi myöhään/unohtui kokonaan. Ja mitä tarkoittaa tämä windshear?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoyhtiön oikea nimi näyttäisi muuten olevan Yakutia Airlines http://www.airliners.net/search/photo.search?airlinesearch=Yakutia%20Airlines&distinct_entry=true.

 

-harri

 

Tuo Air Yakutia on itseasiassa yhtiön kutsumerkki.

 

-----------------

Jussille:

Vajaaksi jääminen tarkoittaa sitä, että kone istuu maahan liian aikaisin, eli ennen kynnystä (kynnysvaloja).

 

Windshear eli siiri eli tuulileikkaus tarkoittaa tilannetta, jossa tuulen suunta muuttuu voimakkaasti (jopa 180 astetta) lyhyellä matkalla. Lentokone muuten ei tiedä lentääkö se myötä- vai vastatuulessa, mutta windshearissa koneen riittävän ilmanopeuden säilyttäminen on vaikeaa koneen inertian (eli massahitauden) takia, sillä sen pitäisi reagoida nopeasti pienenevään ilmanopeuteen. Tällaisessa tapauksessa moottoreista pitäisi lyhyessä ajassa saada ulos täysi teho ja se ei aina ole mahdollista.

 

Windshearia voidaan tarkkailla maajärjestelmien (dopplertekniikka) ja lentokoneen omien järjestelmien kautta (GPS/mittarinopeus). Helpoiten windshearia aiheuttavan downburstin huomaa kun iso ukkospilvi lähestyy havainnoitsijaa. Tuulen suunta muuttuu hyvin nopeassa ajassa vastakkaiseksi. Parhaiten ymmärrät asian, kun katsot kuvat http://www.math.unl.edu/~jfisher/NSF_96/windshear.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä selvitys Jounilta liittyen Windsheariin. Sitähän se juuri on. Kuten sanoin, niin tuskin on onnettomuuteen syynä / taustatekijänä, mutta kapun kommentti herättää silti vähän epäilyksiä:

 

"Koneen kapteenin mukaan kone vajosi jostakin syystä lähestymisen loppuvaiheessa eikä moottorien tehonlisäys enää auttanut."

 

Toinen asia mikä tulee mieleen on, että käytetty lähestymisnopeus ei ole ollut oikea koneen senhetkiselle massalle, vaan liian alhainen. Tämmöisessä tilanteessa, mikäli ero halutun ja todellisen nopeuden välillä ei ole kovin suuri (~ 5kt), lähestyminen voinee varmaan mennä suht normaalistikin, vaikka nokka olisikin pari kolme astetta ylempänä kuin normaalisti. Silloin tosin pienikin tuulensuunnan muutos on varmastikin katastrofaalinen koneen lentorataa ajatellen, ja ilmanopeuden pieneneminen vaikkapa toiset 5 solmua aivan varmasti aiheuttaa lähestymisnopeus-alueella koneen voimakkaan vajoamisen, jota voi olla erittäin vaikea korjata edes reippaalla tehonlisäyksellä.

 

Kopsataas tähän vielä tuo yksi kuva tuolta Jounin mainitsemalta sivulta, joka kuvaa hyvin tyypillistä Windshear skenaariota.

 

micro5.gif

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamuisessa Lapin Kansassa oli pidempi juttu tuosta kuvan kera... Harmi vaan kun ei ole skanneria. Mulla ois kyllä seuraava tunti koulussa vasta klo 14.20 ja mietinkin tässä lähtiskö käymään nopean Kittilänkeikan ennen sitä.... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä selvitys Jounilta liittyen Windsheariin. Sitähän se juuri on. Kuten sanoin, niin tuskin on onnettomuuteen syynä / taustatekijänä, mutta kapun kommentti herättää silti vähän epäilyksiä:

 

"Koneen kapteenin mukaan kone vajosi jostakin syystä lähestymisen loppuvaiheessa eikä moottorien tehonlisäys enää auttanut."

 

On se kumma homma kun tällaiset tehonlisäys ym. mystiset ongelmat sattuu aina jollekin itäblokin tai kaukoidän piloteille :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mietinkin tässä lähtiskö käymään nopean Kittilänkeikan ennen sitä.... ::)

 

Mitä siinä turhaan miettimään, ei muuta ku menoksi ja kamera laulamaan! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma homma kun tällaiset tehonlisäys ym. mystiset ongelmat sattuu aina jollekin itäblokin tai kaukoidän piloteille :-\

 

Sattuuhan noita kieltämättä, mutta on niitä länsikuskeillekin sattunut...muistaakseni Ranskalainen pilotti ei pitänyt tarpeeksi tehoja koneessa ja sitten kävi miten kävi...

 

http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=06261988®=F-GFKC&airline=Air+France

 

edit:korjasin linkkiä. teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään