Harri Koskinen

Air Yakutian lentokone vaurioitunut laskeutuessaan Kittilän kentälle

66 viestiä aiheessa

Sattuuhan noita kieltämättä, mutta on niitä länsikuskeillekin sattunut...muistaakseni Ranskalainen pilotti ei pitänyt tarpeeksi tehoja koneessa ja sitten kävi miten kävi...

 

Vai mahtoiko olla uuden Nintendon softassa vikaa, jonka takia ei reagoinut käsin tehtyyn kaasun säätöön. Siis tietokone lensi konetta eikä antanut pilotille valtaa.

Ja homma salattiin vaihtamalla lennonnauhoittimet ennen tutkintaa, että saatiin peiteltyä ranskalaista lentokonevalmistusta uhannut katastrofi. Tietokoneohjattua konetta kun oli jo kovasti epäilty ennen tätä onnettomuutta ja bugeja oli löytynyt paljon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä siinä turhaan miettimään, ei muuta ku menoksi ja kamera laulamaan! ;)

 

Eipä sitten tarvinnut lähteä kun tuli töitä. http://www.kaleva.fi/html/JTpage454946.html

Uusi yritys kolmen maissa.... sillon vaan on jo kunnolla pimeää.

 

 

Tietääkö kukaan istuiko tornissa onnettomuushetkellä lennonjohtaja vai lennontiedottaja?

 

Lennontiedoittaja tietääkseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai mahtoiko olla uuden Nintendon softassa vikaa, jonka takia ei reagoinut käsin tehtyyn kaasun säätöön. Siis tietokone lensi konetta eikä antanut pilotille valtaa.

Ja homma salattiin vaihtamalla lennonnauhoittimet ennen tutkintaa, että saatiin peiteltyä ranskalaista lentokonevalmistusta uhannut katastrofi. Tietokoneohjattua konetta kun oli jo kovasti epäilty ennen tätä onnettomuutta ja bugeja oli löytynyt paljon.

 

 

Vähän alkuperäisestä aiheesta poiketen, onpa ollut kummallinen onnettomuustutkinta tuossa ranskalaisen Airbussin tapauksessa. Koneen sarjanumero oli 009, eli melko aikainen versio A320:stä kyseessä. Oli vika sitten softassa vai ei, niin se näyttää kuitenkin kaatuvan kipparin piikkiin. Deja vu, anyone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai mahtoiko olla uuden Nintendon softassa vikaa, jonka takia ei reagoinut käsin tehtyyn kaasun säätöön. Siis tietokone lensi konetta eikä antanut pilotille valtaa.

Ja homma salattiin vaihtamalla lennonnauhoittimet ennen tutkintaa, että saatiin peiteltyä ranskalaista lentokonevalmistusta uhannut katastrofi. Tietokoneohjattua konetta kun oli jo kovasti epäilty ennen tätä onnettomuutta ja bugeja oli löytynyt paljon.

 

Tästähän oli aikanaan täällä juttua enemmänkin:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=18041;start=0

 

Video: http://www.airdisaster.com/download/af320.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai mahtoiko olla uuden Nintendon softassa vikaa, jonka takia ei reagoinut käsin tehtyyn kaasun säätöön. Siis tietokone lensi konetta eikä antanut pilotille valtaa.

Ja homma salattiin vaihtamalla lennonnauhoittimet ennen tutkintaa, että saatiin peiteltyä ranskalaista lentokonevalmistusta uhannut katastrofi. Tietokoneohjattua konetta kun oli jo kovasti epäilty ennen tätä onnettomuutta ja bugeja oli löytynyt paljon.

 

 

Ei ollu softassa vikaa vaan siinä, että koneet oli Flight Idle tehoissa ja ne ei ehtineet kerätä tarpeeksi poweria kun hanat lyötiin taas auki. Koneethan ei kuitenkaan toimi ihan samalla hetkellä vaan vaatii pari sekuntia ennenkuin alkaa tapahtua...koneet ja softa siis toimi niinkuin ne oli suunniteltu...

 

Ja tietysti vielä tuossa hommassa mätti se, että koneella lähestyttiin ensin väärää kiitotietä ja viime hetkellä vaihdettiin se toiseksi...eli kaiken kiireen keskellä pojat ohjaamossa eivät huomanneet sitäkään, että kone lensi todella matalalla (noin 30 Ft)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollu softassa vikaa vaan siinä, että koneet oli Flight Idle tehoissa ja ne ei ehtineet kerätä tarpeeksi poweria kun hanat lyötiin taas auki. Koneethan ei kuitenkaan toimi ihan samalla hetkellä vaan vaatii pari sekuntia ennenkuin alkaa tapahtua...koneet ja softa siis toimi niinkuin ne oli suunniteltu...

 

Ja tietysti vielä tuossa hommassa mätti se, että koneella lähestyttiin ensin väärää kiitotietä ja viime hetkellä vaihdettiin se toiseksi...eli kaiken kiireen keskellä pojat ohjaamossa eivät huomanneet sitäkään, että kone lensi todella matalalla (noin 30 Ft)

 

Hmmm, kyseisessä tapauksessa (siis tuo A320 kaputti) ei ollut tarkoituskaan tulla laskuun. Oli tarkoitus tehdä matala ylilento laskuasussa, koneen esittelyä varten. Mikäli muistan oikein, kapteeni runnoi kaasuja edes takas kahdeksan kertaa noin 20 sekunnin aikana, kun ei ensimmäisellä kerralla moteissa tapahtunut mitään tehovipujen eteenlyömisestä huolimatta. Eipä tapahtunut noilla muillakaan kerroilla, vaikka kaasut tosiaan olivat monta kertaa täysin edessä. Videosta kuulee, kuinka moottorit ottavat kierroksia vasta puurajan alapuolella.

 

Kone ehkä toimi kuten oli suunniteltu, mutta se oli kyllä suunniteltu täysin päin persettä. >:(

 

// Edit: Ja tosiaan taisivat Airbussinkin pojat tietää tehneensä sekundaa, kun kävivät hakemassa mustan laatikon ja ohjaamonauhat metsästä ennen pelastusväkeä. Ne löytyikin sitten tyhjinä parin kuukauden päästä Buenos Airesista kuuleman mukaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai mahtoiko olla uuden Nintendon softassa vikaa, jonka takia ei reagoinut käsin tehtyyn kaasun säätöön. Siis tietokone lensi konetta eikä antanut pilotille valtaa.

Ja homma salattiin vaihtamalla lennonnauhoittimet ennen tutkintaa, että saatiin peiteltyä ranskalaista lentokonevalmistusta uhannut katastrofi. Tietokoneohjattua konetta kun oli jo kovasti epäilty ennen tätä onnettomuutta ja bugeja oli löytynyt paljon.

 

 

Tai sitten koneessa oli teknologiaa ulkoavaruudesta ja se piti hävittää jotenkin... Ja pikkuinen Airbus miehistöineen on halpa hinta maailmankaikkeuden turvaamisesta... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, kyseisessä tapauksessa (siis tuo A320 kaputti) ei ollut tarkoituskaan tulla laskuun. Oli tarkoitus tehdä matala ylilento laskuasussa, koneen esittelyä varten. Mikäli muistan oikein, kapteeni runnoi kaasuja edes takas kahdeksan kertaa noin 20 sekunnin aikana, kun ei ensimmäisellä kerralla moteissa tapahtunut mitään tehovipujen eteenlyömisestä huolimatta. Eipä tapahtunut noilla muillakaan kerroilla, vaikka kaasut tosiaan olivat monta kertaa täysin edessä. Videosta kuulee, kuinka moottorit ottavat kierroksia vasta puurajan alapuolella.

 

Mikäli on noin tehnyt, niin aika tyhmästi tehty. Kyseiselle kipparille olisi vissiin voinut kertoa, että moottori ensinnäkin spoolaa jokusen sekunnin siellä taivaalla (mikä on tietty siinä vaiheessa, kun hätä iskee, niin pitkähkökin aika) ja sitten kun se teho alkaa kehittyä, niin silloinhan se kone vasta alkaa kiihtyä. Eli se ottaa ikävän pitkän ajan ennenkuin alkaa tapahtua. Jos on kaveri tosissaan vielä rumpannut kaasua eteen-taakse, niin eipä voi muuta sanoa kuin että virheitä voipi sattua jopa piloteillekin... Ja eikös ne ammattilaiset ole aika samankaltaiseen lopputulokseen tulleet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiistanalainen tapaus, mutta eikös kyseessä ollut autothrottle, jota kippari yritti saada manuaaliseksi siinä onnistumatta? Ja sitten hädissään yritti saada vivut väkisin eteen? Spekulaatiota voisi jatkaa pitkäänkin, mutta on niissä koneiden ohjaussoftissa muualtakin vikaa löytynyt - tarvitseeko viitata JAS Gripeniin vai ei? - ja koko onnettomuustutkinta on kyllä aika erikoinen. Lievästi sanottuna. Ei taida selvitä lopullisesti koskaan.

 

PS: miten selittyy esim. se, että flight data recorderista puuttu väitteiden mukaan 8 sekuntia? Ja se, että cockpit voice recorder on 4 sekunnin verran epäsynkassa? Ja se, että valokuvien mukaan molemmat black boxit olivat kuvissa erinäköisiä kuin heti onnettomuuden jälkeen poiskuljetetut ja viikoksi kadonneet alkuperäiset boxit? Kyllä se pistää miettimään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta sen kummemmin tietämättä, kenen väitteiden? Sen tutkijalautakunnan vai sitten jonkun ulkopuolisen?

Kun siis onhan näitä salaliittoteorioita ollut varmaan joka ikisessä lento-onnettomuudessa, mutta moniko niistä jotka noita tietoja julkaisevat, oikeasti ovat millään tavalla perehtyneet asioihin?

Toistaiseksi jos vastaavia juttuja haetaan, niin ekana tulee mieleen vaikkapa TWA800 ja sitten vaikkapa kuulento... Ja monia monia muita. Niin sanotaan, että jos noihin salaliittoteorioihin alkaa uskoa, niin järkihän siinä menee, koska kaikkihan täällä silloin jotain juonii :D Ja toisaalta löytyy ihmisiä, joiden on vaan pakko aina kuvitella, että kaikessa on jokin salajuoni. Siksipä melkein parasta informaatiota tuostakin keissistä saisi, jos ottaisi tutkintalautakunnan raportin kouraan ja lukisi sieltä faktat. Ne ihmisethän oikeasti ovat sen koneen kanssa olleet tekemisissä ja tietävät mistä puhuvat... (ihan siis yleisestikin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Matti Lindbergin antamaa airdisaster.comin linkkiä katselin. Ja myös Aviation Safety Networkin raporttia ja CVR-käännöstä. Mutta täydellistä ranskalaisten omaa raporttia en ole lukenut. Tutkinta on kuitenkin kyseenalaistettu useista syistä yli kymmenen vuoden ajan. Mutta emmehän me tavalliset nettisurffarit totuutta selville saa.

Toisaalta, tutkintalautakunnan jäsenetkin ovat vain ihmisiä, tosin ammatti-ihmisiä tietenkin, mutta eihän kaikissa tapauksissa yhtä ainoaa täydellistä syytä koskaan löydetä. Pääasia, että onnettomuudesta pyritään oppimaan jotain sellaista, millä estetään vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli on noin tehnyt, niin aika tyhmästi tehty. Kyseiselle kipparille olisi vissiin voinut kertoa, että moottori ensinnäkin spoolaa jokusen sekunnin siellä taivaalla (mikä on tietty siinä vaiheessa, kun hätä iskee, niin pitkähkökin aika) ja sitten kun se teho alkaa kehittyä, niin silloinhan se kone vasta alkaa kiihtyä. Eli se ottaa ikävän pitkän ajan ennenkuin alkaa tapahtua. Jos on kaveri tosissaan vielä rumpannut kaasua eteen-taakse, niin eipä voi muuta sanoa kuin että virheitä voipi sattua jopa piloteillekin... Ja eikös ne ammattilaiset ole aika samankaltaiseen lopputulokseen tulleet?

 

>:( >:(>:( >:(>:( >:(

 

Kyllä se pilotti tiesi että ne moottorit spoolaa... Hän varmasti oli odottanut kullakin kerralla tarpeeksi pitkään kaasut täysin edessä että moottoreista olisi jotain saatu ulos. Mutta kun ei, automatiikka vei metsään. Kapteenille olisi ennemminkin pitänyt kertoa että se vehje oli suunniteltu päin helvettiä.

 

Videoltakin jo selvästi kuulee että moottoreissa ei tapahdu yhtään mitään ennenkö kone on puurajan alapuolella. Mikäli kapteeni olisikin vain hädissään renkannut kaasuja edestakaisin, olisi moottorien tehojen pitänyt vaihdella (koska kyllä ne koneet vastaavat siihen kaasuun, tosin vain vähän myöhässä). Mutta koska koneessa oli suunnitteluvirhe, ei näin tapahtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta md-11 on moottorien "syttymis" aika (en muista miksi sitä kutsutaan) on 10s, eihän siinä ole mitään tehtävissä jos tuommoinen tilanne tulee, vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta md-11 on moottorien "syttymis" aika (en muista miksi sitä kutsutaan) on 10s, eihän siinä ole mitään tehtävissä jos tuommoinen tilanne tulee, vai onko?

 

Kyllä sieltä sitä tehoa löytyy aika äkäisesti...

 

Nimim. Todistanut go aroundin 15 jalasta radiokorkeutta D-luokan simussa...

 

// Edit: Ja huomautetaan tässä vielä että MD-11 autokaasu vetää lähestymisessä tehot idlelle noin 50 jalan korkeudessa (radiokorkeutta that is), joten kun GA-nappia on painettu, ei tehoja ole moottoreissa enää juuri ollut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta md-11 on moottorien "syttymis" aika (en muista miksi sitä kutsutaan) on 10s, eihän siinä ole mitään tehtävissä jos tuommoinen tilanne tulee, vai onko?

 

En tiedä mitä haet tuolla, mutta eiköhän ne "syty" aika nopeasti tarvittaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta siitähän on ollut joskus puhetta simu puolella?

 

 

Kyllähän toki moottorien pyörimisnopeus ja samalla teho kiihtyy sinänsä aika hitaasti, mutta ei niin hitaasti etteikö mitään ehtisi tapahtua sillä aikaa kun lyö kerran kaasut eteen ja taakse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän Kittilä saisi siitä oikein mukavan kahvilan siihen lentoaseman pihalle. Se on selvästi pelkkää romurautaa jonka vakuutusyhtiö myy pois aika varmasti edullisesti.

 

Plaani on jo valmis, ette arvaa kenen:-)

 

HS

 

"Nyt uudet tuulet puhaltelevat jälleen... mites ois tuo Kittilän Putolevi? Pannaan se tuuli-T:ksi laakereilla varustetun sylinterin nokkaan kenttäalueelle ja siitä vaan pyörimään tuulen mukaan. Tuskin korjaavat lentokuntoon - ei taida kuittaajaa löytyä sen lennättämiseksi Suomen ilmatilassa. Ja pysäköinti maksaa äkkiä koneen nykyarvon verran. Ottakoot moottorit irti ja vieköön hitoille, lopusta saataisiin edes jonkinlainen vetonaula, ja ainakin runsaasti kokemusta. Kai siitä ohjaamosta saisi kunnon simun ehdottamallasi menetelmällä.Saisivat itänaapuritkin käydä katsomassa. Jenkeissähän oli se yksi yrittäjä, jolla on suuret suunnitelmat juuri ehdottamastani, panevat 727:n tolpan päälle ja rillat hiiteen, ja sulava tuuliviiri on valmis... "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaani on jo valmis, ette arvaa kenen:-)

 

Olisiko saman hepun, joka oli puuhaamassa Ivaloon DC-10:stä vastaavaa vetonaulaa? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän toki moottorien pyörimisnopeus ja samalla teho kiihtyy sinänsä aika hitaasti, mutta ei niin hitaasti etteikö mitään ehtisi tapahtua sillä aikaa kun lyö kerran kaasut eteen ja taakse...

 

Ei jaksanut lukea koko juttua taas läpi, mutta ottaahan se aikansa ennenkuin iso köntti lähtee ylöspäin.Vaikka ne moottorit huutais keuhkonsa pihalle.

 

Mitä se auttaa jos padat ovat punaisina, mutta maa tuli vastaan ennenkuin koko komeuden suunta muuttui?

 

Tästä jutusta tuli mieleen ne jotkut ylösvedot syksyisen myrskyn aikana 33:lla, pitkäBussi oli silmän mielestä sen verran matalalla että puuskan keikauttaessa toinen pääteline jo hipaisi rataa tai oli ainakin mekaanikon palkkapussin ;) päässä siitä.Siitä kun kuskit linttas hanat auki niin karjuminen yltyi mutta vessa vaan jatkoi entiseen suuntaansa vaikka keulaa kovasti koitettiin saada ylöspäin.Ei siinä pinnassa oikeen kai ollut varaa kevittää vetoa vauhdin saamiseksi... :-X

 

Sen ainoan kerran kun AY:n kymppisimulla pääsi ajamaan kierroksen Vihdin VOR:lle ja läpäri niin kyllä sekin oli hauskan tuntuinen kun hölmöilty lähestyminen johti ylösvetoon, alaspäin mentiin vielä hetki vaikka tikut oli edessä.Olispa ollu vielä motion päällä niin olis tunne ollu vielä mellevämpi. :P

 

Loppulasku olikin sitten tyylipuhdas rymähdys kun Jouni ajoi nokka pystyssä tehoilla herkutellen, mutta himmasin liian aikaisin eikä tehon lisääminen auttanut enää. :( Eipä osaa räpistin-ukko arvioida moisen laitteen taipumuksia ihan kylmiltään. :)

 

Oho, fossiili alkoi taas höpisemään ihan OT:ia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain Siperian lentokentällä on käytössä vanha Tupolevin moottori, joka on nostettu telineeseen ja puhaltaa lumet parkkipaikalta. Lähteenä eräs El Al:in turvallisuusstuertti, mutta varmaan totta silti ...

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain Siperian lentokentällä on käytössä vanha Tupolevin moottori, joka on nostettu telineeseen ja puhaltaa lumet parkkipaikalta. Lähteenä eräs El Al:in turvallisuusstuertti, mutta varmaan totta silti ...

 

Erkki

 

 

 

Ei tarvi mennä edes Siperiaan, melkein joka kentällä Venäjällä siirretään esim vettä paikasta toiseen kuorma-auton lavalle kiinnitetyllä suihkumoottorilla. Kaipa siitä jotain hyötyä on kesäkelillä hiekan puhaltamisessa pois platalta ja rullaustieltä, mutta kovin kalliilta puuhalta minusta vaikuttaa. Meluisuudesta nyt puhumattakaan. Ei tosin ole ainoa hölmöläisten homma jota jo Neuvostoliitossa harrastettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään