Harri Koskinen

Air Yakutian lentokone vaurioitunut laskeutuessaan Kittilän kentälle

66 viestiä aiheessa

Mutta md-11 on moottorien "syttymis" aika (en muista miksi sitä kutsutaan) on 10s, eihän siinä ole mitään tehtävissä jos tuommoinen tilanne tulee, vai onko?

 

No se on juuri se spoolausaika (lausutaan spuulaus) josta pojat tuossa edellä kirjoittelivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>:( >:(>:( >:(>:( >:(

 

Kyllä se pilotti tiesi että ne moottorit spoolaa... Hän varmasti oli odottanut kullakin kerralla tarpeeksi pitkään kaasut täysin edessä että moottoreista olisi jotain saatu ulos. Mutta kun ei, automatiikka vei metsään. Kapteenille olisi ennemminkin pitänyt kertoa että se vehje oli suunniteltu päin helv****ä.

 

Videoltakin jo selvästi kuulee että moottoreissa ei tapahdu yhtään mitään ennenkö kone on puurajan alapuolella. Mikäli kapteeni olisikin vain hädissään renkannut kaasuja edestakaisin, olisi moottorien tehojen pitänyt vaihdella (koska kyllä ne koneet vastaavat siihen kaasuun, tosin vain vähän myöhässä). Mutta koska koneessa oli suunnitteluvirhe, ei näin tapahtunut.

 

 

Tuskin kukaan kapteeni tuossa tilanteessa alkaa niitä vipuja ees taas vääntelemään. Ei tässäkään ainakakaan Air Disaster Volume 3:n mukaan (ISBN 1 875671 34 X). En tiedä mitkä ovat ko. koneen suunnitteluparametrit koneen spool up ajaksi, mutta kun TOGA-power väännettiin oli N1-arvo 29% (maallikon mielestä aika vähän). Tästä kesti 4 sekuntia siihen kun kone lensi puihin...

 

Aiemmin mainitun kirjan mukaan onnettomuuden syy:

- flyower height lower than surrounding obstacles

- slow speed, reducing to reach maximum angle of attack

- engines at flight idle

- late application of go-around power

 

Kirjassa viitattiin myös hieman siihen, että lennonvalmistelu oli tehty heikosti eli miehistö lensi semmoisessa maastossa mistä eivät tienneet juurikaan (eli puutkin tulivat hieman yllättäen eteen, kun luulivat niitä vain ruohon värimuutokseksi horisontissa). Tämä onnettomuushan kyllä suurelle yleisölle kieltämättä selitettiin tietokoneen tekemäksi virheeksi, mutta ainakaan minä en siihen usko tuon kirjan luettuani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kukaan kapteeni tuossa tilanteessa alkaa niitä vipuja ees taas vääntelemään.

 

No jos ensimmäisen kerran kun vivut eteen työntää, mitään ei tapahdu, niin ihmisen paniikkilogiikalla kyllä on taipumus toimia seuraavasti: "Jos jokin ei ensimmäisellä kerralla toimi, niin yritetään samalla tavalla uudestaan ja uudestaan, ehkä se sitten toimii." Sitäpaitti YLEENSÄ lentokoneet ottavat tehoja kun antaa kaasua, ehkä bussissa sitten eri filosofia? Se että kirjassa mainitaan se hetki kun GA-tehot ovat menneet päälle, eivät kerro kaasuvipujen asennosta mitään ennen tätä hetkeä. Voi olla että minuutti siitä taaksepäin niitä GA-tehoja on epätoivoisesti yritetty saada päälle, siinä kuitenkaan onnistumatta. ???

 

Tämä onnettomuus on varmaan ehkä yksi monilta teorioiltaan ristiriitaisampia. Luultavasti kukaan ei koskaan voi varmasti tietää mitä tapahtui... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikut äkkiä tappiin ja sit kroppaa heijataan että sa extra thrustia.. ;D

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonnii...Tarmo kävi Lapissa laskemassa mäkeä mm. ohi Kittilän kentän verkkoaidan.Sen verran YYA sopimusta kuuneltuani luulen että kyseinen tupukka lentää tyhjänä Neuvostoliittoon , paineistettuja osia ei ole rikki.Vähän luukut lepattaa rungon tyvessä mutta ei haittane lentotoimintaa jos Suomen ilmailuviranomainen hyväksyy (kyllä ryssä ryssän hyväksyy)...ulkomaisten turvamääräysten takia tosin haittaa matkustajienkuljetusta. Telineet oli ulkona eivätkä näyttäneet taipuneen...Noh. Ellei pelillä voi enään lentää on Kittilässä uusi turistikahvila...I HOpe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Lapin Kansassa oli juttua, että kone olisi valmiina lentämään takasin Venäjälle, kunhan Venäjän viranomaiset antaa luvan. Kone on parsittu kasaan ja paikattu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varmaan lopullinen parsiminen tehdään kuten tässä Iljushinissa, joka on kuvattu Oulun näytöksessä vuonna 97. Jotenkin tuollainen korjailu ei anna luotettavaa kuvaa ainakaan allekirjoittaneelle.

 

- J

 

Ilyushin-03__scaled_640.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö Tupukka lojuu Kittilässä tai joko sitä muutetaan kesäkahvilaksi ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö Tupukka lojuu Kittilässä tai joko sitä muutetaan kesäkahvilaksi ???

 

Jokos kohta on kesäkahvilan avajaiset?

Vai onko kone kadonnut kentältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokos kohta on kesäkahvilan avajaiset?

Vai onko kone kadonnut kentältä?

 

Kyllä se on sieltä kuulemma lennetty pois jo aikoja sitten, sääli sinänsä...olisi ollut hyvä paikka juoda kahvit ja samalla bongaille kentän liikennettä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain Siperian lentokentällä on käytössä vanha Tupolevin moottori, joka on nostettu telineeseen ja puhaltaa lumet parkkipaikalta. Lähteenä eräs El Al:in turvallisuusstuertti, mutta varmaan totta silti ...

Erkki

 

Ritarannan Juha liitteli eilen foorumille kuvia ja mukana oli myös kuva tuollaisesta härvelistä, en tosin tiedä, että onko kyseessä Tupolevin moottori, mutta suihkumoottori kuitenkin...

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=58;action=display;threadid=38221

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on sieltä kuulemma lennetty pois jo aikoja sitten, sääli sinänsä...olisi ollut hyvä paikka juoda kahvit ja samalla bongaille kentän liikennettä...

 

Taisi olla jo helmikuussa lennetty pois, kun menin Kittilän kautta Ivaloon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ääh...masentavaa luettavaa. Pitääkö se kone runtata väkisin alas? Tässä tapauksessa pers* edellä, Air Libertén tapauksessa Kajaanissa v. 1994 nokkapyörä edellä.

 

Mutta "Real Men don't go around", joten mitenkä se kouluttajakapteenikaan voisi sellaista tehdä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään