Markku Koponen

80-90-lukujen charterlentoyhtiöitä

34 viestiä aiheessa

Aattelin tuollaisen muistelun laittaa tänne. Mitä yhtiöitä lensi chartereita tuolloin, erityisesti maakuntakentille.

Mitä esim. turkkilaisia/marokkolaisia oli?

Sunways oli ainakin yksi. Mikäs lensi aika vanhoilla Boeing 727:oilla esim. Ouluun? Kannisen Markku varmaan muistaa sen tarkimmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Helsingissä on joskus aikoinaan tullut bongattua Scanair, joka oli SAS:n tytäryhtiö ja toimi vuoteen 1994 asti. Tämän jälkeen yhtiö fuusioitui Conair of Scandinavian kanssa ja nimestä tuli Premiair. Nykyään tämä taitaa olla jokseenkin sama kuin Thomas Cook Airlines Scandinavia. Myös tanskalainen Sterling Airways toimi tilauslentoyhtiönä vuoden 1993 konkurssiinsa saakka. Myöhemmin tämän raunioille perustettu halpalentoyhtiö Sterling Airlines lensi myös Helsinkiin, mutta päätyi konkurssiin vuonna 2008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
. Mikäs lensi aika vanhoilla Boeing 727:oilla esim. Ouluun? Kannisen Markku varmaan muistaa sen tarkimmin...

Oon reissussa tämän viikon mutta palataan Oulun shartereihin ens viikolla, kuviakin on skannattuna...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia on jotain Kanarian (?) reissuja lennellyt. Porissa B757 käynyt heiltä joskus -90 luvun loppupuolella. Sunways on lentänyt Porista MD-83.lla ja ehkä mahdollisesti 757 myös heiltäkin. Kuvia noista tullut nähtyä jokusia. Omat muistikuvat kentän laidalta lomalennoista alkaa 2000-luvun alussa, kun lennot kiitotien pidennyksen johdosta lisääntyivät huomattavasti ja rupesi ilmailu kiinnostamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling Airwaysin Boeing 727 lennätti usein etelän lämpöön, ainakin seuraavat reissut on tehty matkatoimisto Tjäreborgin käyttämällä Sterlingillä 80-90-luvulla:

 

Helsinki - Verona (kohde Gardajärvi)

Helsinki - Kos

Helsinki - Napoli (kohteena Sorrento).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling taisi lentää myös Caravelle kalustolla ainakin Helsinkiin.

 

Lisäksi olikos Spantax Charter-yhtiö, ja taitanee olla jo 70-luvun muisteloita.

 

Luetaanko Air Malta Charteriksi, sekin lenteli Helsinkiin ainakin 90-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Suomalaisen yrityshistorian yksi merkittävimmistä rämäpäistä on kiistatta ollut Åke Kalevi Keihänen s.28.06.1924.  Keihänen syntyi satakunnassa Vahto nimisellä paikkakunnalla ja vietti lapsuutensa-nuoruutensa Kihniössä kyläkauppiasperheessä.Käytyään kansakoulun ja keskikoulun hän alkoi opiskella markkinataloutta käytännön liiketoimissa.Sotakin tuli väliin ja Keihänen toimi jatkosodassa taistelulähettinä mm.Äyräpään taisteluissa ja tämänkin jälkeen vielä osallistui lapinsotaan saksalaisia vastaan.

   Kalevi järjesti ensin turistibussireissuja mm.Saksaan ja muuallekin. 1965 hän perusti Tampereella Keihäsmatkat Ky:n joka kymmenessä vuodessa kasvoi suomen suurimmaksi seuramatkatoimistoksi. Keihäsmatkoilla oli oma lentoyhtiö Spearair Oy,jolla oli omistuksessaan kaksi DC-8 konetta,Härmän Jätkä ja Härmän Mimmi.

   Voittokulku notkahti kuitenkin aikanaan ja 1974 perustettiin Seiväsmatkat Oy alkuperäisen matkatoimiston raunioille.Toiminta kuitenkin hiipui lähinnä öljykriisin saattelemana ja konkurssia puitiin eri oikeusasteissa toistakymmentä vuotta. Keihänen kuoli 1995 Helsingissä 70 vuotiaana.

  EDIT: No joo,näköjään otsikko onkin 80-90 lukujen....  mutta olihan Kalevi niin merkittävä uranuurtaja suomalaisessa seuramatkailussa,että joutaa tulla mainituksi varmaan tässäkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luetaanko Air Malta Charteriksi, sekin lenteli Helsinkiin ainakin 90-luvulla.

 

Luetaan vaan :). Lensin Air Maltalla Maltalle jonkun suomalaisen matkanjärjestäjän toimesta viikoksi v. 85/86(?). Lento Vantaalta Maltan pääkaupunkiin Vallettaan oli ikimuistoinen: lähtö klo 24:00 helmikuisesta Etelä-Suomen pakkasesta ja saapuminen n. klo 04:00 hirveässä myrskyssä. Air Maltan Boeing 737 tarjosi todella pomppuisen laskeutumisen ja tuntui menevän nurin juuri ennen kosketusta ;D. No, lentämisestä innostunutta poikaa se ei häirinnyt, mutta tais perheen naisväki olla hieman kalpeana. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisäksi olikos Spantax Charter-yhtiö, ja taitanee olla jo 70-luvun muisteloita.

 

Eiköhän Spantax kelpaa 80-luvun charteryhtiöksi:

 

in the same year Boeing 737-200s began to be added to the fleet, to replace the DC-9s. New flights from Palma de Mallorca to Turku, Kuopio, Tampere and Vaasa in Finland were begun with the 737s in 1984,

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Spantax

 

Eipä kai nämä muita olleet kuin chartereita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Maltan Boeing 737 tarjosi todella pomppuisen laskeutumisen ja tuntui menevän nurin juuri ennen kosketusta ;D.

 

Vähän samanlainen kokemus tuon Air Columbuksen 727:n paluusta Vantaalle: matka meni mukavasti, mutta Vantaata lähestyttäessä kone heittelehti todella paljon ja alkoi jo odottaa, millaisella rysähdyksellä kosketus tapahtuu; siististi se sitten kuitenkin siihen istui. Kun perän portaista pääsi kentälle, voi todeta, että tuuli meinaa viedä mennessään ja räntää tulee ihan vaakasuorassa, kiva paluu Madeiran lämmöstä ;). Stuertti oli huumormiehiä, toivotti tervetulleeksi laivaan (ehkä erehdyksessä), esitteli ruotsalaisia sanomalehtiä, joissa kerrottiin juuri tapahtuneesta Gottöran onnettomuudesta (SK751), tervehti Farosta tulevaa vaihtomiehistöä sanoin "koettakaa ny' pitää tää kone ilmassa" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuntuu oudolta, mutta 1980-90 vaihteessa oli suosiossa viikon pakettimatkat Lontooseen, suomalaisille suotuisien valuuttakurssien vuoksi Lontoo tuntui melko  edulliselta kaupunkikohteelta.

 

Itse kävin useammallakin viikon matkalla, ainakin Tjäreborgin kautta, lentoyhtiönä mm edesmennyt Air UK Leisure (B737-200 ja -400, oli näköjään ensimmäinen eurooppalainen B737-400 operaattori vuodesta 1988).

 

Vuonna 1990 olin pakettimatkalla Kroatian Opatiassa lähellä Slovenian rajaa, lennot Pulaan, yhtiönä Adria Airways, konetyyppiä en muista.

 

Edellä mainitut lennot Hgistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Suomalaisen yrityshistorian yksi merkittävimmistä rämäpäistä on kiistatta ollut Åke Kalevi Keihänen s.28.06.1924.  Keihänen syntyi satakunnassa Vahto nimisellä paikkakunnalla ja vietti lapsuutensa-nuoruutensa Kihniössä kyläkauppiasperheessä.

Ainoa Vahto minkä tiedän, on entinen kunta, nykyistä Ruskoa(v. 2009 yhdistyi). Ja tämä Vahto on vahvasti Varsinais-Suomea, keskusta on 11km EFTU:sta pohjoiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa Vahto minkä tiedän, on entinen kunta, nykyistä Ruskoa(v. 2009 yhdistyi). Ja tämä Vahto on vahvasti Varsinais-Suomea, keskusta on 11km EFTU:sta pohjoiseen.

Niinpä,syntymäkunta on ollut Kalevilla Vahto,joka on sijainnut tietolähteen mukaan satakunnassa,onko kuitenkin sitten ollut varsinais-suomen puolella? Mutta Vahto kuitenkin pitänee paikkansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä,syntymäkunta on ollut Kalevilla Vahto,joka on sijainnut tietolähteen mukaan satakunnassa,onko kuitenkin sitten ollut varsinais-suomen puolella? Mutta Vahto kuitenkin pitänee paikkansa.

Keihäsen syntymäpaikka oli Lavamäen kylä Vahdolla, joka on vahvasti Varsinais-Suomea ja on nyt siis Ruskoa, saattaa olla hetken päästä Turkua. Kihniö on sitten jo Satakuntaa. Menemättä nyt ilmailuketjussa enemmän sukututkimukseen, niin todettakoon, että Keihänen on haudattu vanhempiensa kanssa Turun Vanhalle hautausmaalle. Netistä löytyy paadesta kuva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Seiväsmatkat tainnut järjestää ainuttakaan matkaa, kulutti vaan suurehkon pääomansa erilaisiin kuluihin yrittäessään käynnistää toimintaa. Keihäsmatkojen kaatumiseen öljykriisi enemmän vaikutti. Noh, Jaakon teksti on vähän epäselvä sen suhteen, kummasta puhutaan. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunways (Kymppimatkat) vei minut B757:lla Kanarialle -95 ja tätä kalustoa lensi EFHK:lle konkkaan asti.  MD-83 -kalustolla ajeltiin Välimeren suuntaan. Joitain MD-83 lentoja pääsi onnettomuustutkinnan sivuille asti:

 

Kajaanissa 1996

 

Joensuussa 1997

 

Mainittakoon että samasta nimestä huolimatta B757 -kalustoa operoitiin Ruotsalaisin voimin ja MD-83 kalustoa hoitivat Turkkilaiset.

 

Air Europalla (B757) mentiin myös Kanarialle tiuhaan 90 -luvulla.

 

Airtours B757 -kalusto taisi olla EFHK:n kävijä enemmän 2000 -luvun puolella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Europalla (B757) mentiin myös Kanarialle tiuhaan 90 -luvulla.

 

Jep, Lanzarotelle ainakin kyyditsivät matkailijoita, mm. minut. Myös LTE/LTU (en muista kumpi) lensi Lanzarotelle joskus 90-luvun taitteessa. Nimimerkillä "siellä kahdesti käynyt".

 

Ainoa mitä noista lennoista on jäänyt mieleen, on että 757:n moottorin kyljessä oli hieno Rolls-Royce -logo :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään