Pauli Hankonen

LAN Airlinesin kyydissä Etelä-amerikassa ja Polynesiassa

7 viestiä aiheessa

Talvilomareissu suuntautui tänä vuonna etelään, aina 53. leveyspiirin eteläpuolelle Punta Arenakseen Patagoniaan. Sieltä matka jatkui aikanaan takaisin Santiagoon ja Pääsiäissaarelle. Matka alkoi hahmottua kun eräänä iltana viime kesänä tuli hoidettua KLMn tarjousliput Limaan. Etelä-amerikan karttaa tuli selailtua aika tarkkaan ja matkasuuntina olivat tarjolla mm. Peru ja Ecuador sekä Galapagossaaret, tai Peru - Bolivia - Paraguay yhdistelmä. Hinnat ja aikataulut olivat kohtuullisen haastavia, eikä nämä suunnitelmat olleet vielä toteutuneet kun satuin hetken mielijohteesta katsomaan huvikseni lentohintoja Santiagosta Pääsiäissaarelle. En ollut koskaan kovasti himoinnut päästä sinne, mutta kun LAN suureksi yllätykseksi tarjosi meno-paluu lentoja Santiagosta sinne alle 300 eurolla, niin tuli suoranainen pakko tarttua tarjoukseen kiinni ja samalla ensimmäiset suunnitelmat lensivät roskakoriin. Noiden lentojen ostamisen jälkeen piti taas vähän miettiä suunnitelmaa uusiksi ja jossain vaiheessa mieleen tuli eteläisin kaupunki maapallolla. Sinnehän sitä olisi päästävä! - No lopulta ei päästy, mutta etelään kyllä päästiin. Eteläisin kapunki Puerto Williams jäi saavuttamatta laiva- ja lentoyhteyksien ollessa todella täynnä, mutta noin 200 km päähän Tulimaan puolelle siitä päästiin. DAP airlinesin Twin Otteri jäi saavuttamatta ja muutenkin lennot olivat kovin LAN painotteiset, mutta kuvia tuli silti räpsittyä sen minkä pystyin.

 

Ei ilmailukuvat löytyvät vapaan keskustelun puolelta. Linkki kuviin tämän setin lopussa.

 

Reitti. Menolento Limaan otettiin Panam Cityn kautta kahdesta syystä. Ensinnäkin KLM:n tarjouslipussa tulee niin kurat Flying Blue pisteet (25%), että kun maksoin lipusta euron enemmän sain siihen yhden segementin sekä FB maileja lisää. Lisäksi halusin kokeilla Copa airlinesin jolla KLM code-sharettaa PTY-LIM välin.

[ attachment removed / expired ]

 

Matka alkoi Helsingistä KLM:n tarpeettoman aikaisella aamuvuorolla Amsterdamiin. Ilmeisesti KLM:n euroopan tarjoilu ei miellytä kaikkia, sillä sain samalla rivillä istuneelta tuntemattomalta rouvalta hänen leipänsä avaamattomana.

[ attachment removed / expired ]

 

KLM Boeing 777-306(ER) PH-BVG kuljetti AMS-PTY legin.

[ attachment removed / expired ]

 

Triplan siivenkärki ja KLM Boeing 747-406 PH-BFA joka toimitettiin yhtiölle jo vuonna 1989.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen tarjoilu AMS-PTY välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Atlantin maisemaa..

[ attachment removed / expired ]

 

..ja toinenkin tarjoilu tuntia paria ennen laskua Panama Cityyn.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Puolitoistavuotiaan triplan kabiinia takimmaisessa turistin luolassa. Ihan ok, joskin 3-4-3 sisutus ahdistaa vähän ikkunapaikalla istuessa triplan rungossa.

[ attachment removed / expired ]

 

Telkkarin paras ohjelma.

[ attachment removed / expired ]

 

Jokunen laiva redillä odottelemassa vuoroaan Panaman kanavaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kanavaan ajetaan jostain tuolta.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Panama Citystäkin vielä heittolaukaus.

[ attachment removed / expired ]

 

Panama Cityn kentältä ei tullut yhtään kuvaa, joten hypätään suoraan Copan kyytin.

 

Istuimena lennolla toimi yhtiön Boeing 737-8V3(WL) HP-1834CMP ja iltalennon tarjoilu näytti tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone oli kolmen kuukauden ikäinen ja varustettu Boeingin sky interiöörillä ja henkilökohtaisella viihdejärjestelmällä, mutta jostain syystä (väsymys?) en tullut ottaneeksi kabiinista yhtään kuvaa. Tässä jo lähestytään Limaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Yhden Limassa vietetyn päivän jälkeen istuttiin taas yöllä lentokoneessa. Varatessani lippua LIM-SCL välille syksyllä kaikki muut lähteet paitsi LANin oma varauskone näyttivät konetyypiksi Dreamlineriä LAX-LIM-SCL reitillä ja sillä LAN myös reittiä syksyllä operoi. Kuitenkin muutama viikko ennen meidän reissuamme konetyyppi oli vaihdettu ja portilla odotti Boeing 767-375ER(WL) CC-CRG.

 

Tuoltakaan lennolta ei paljon tullut otettua kuvia kun yritin nukkua koko lennon. Ei niin hyvä aamiainen näytti tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Täytyy kyllä kehua sen verran että LAN tarjoaa varsin oivallisen tuotteen turistiluokassa noissa 767 koneissaan. Tilaa on mukavasti ja viihdejärjestelmä on ok. Palvelu ja ruoka onkin sitten kotimaisempaa tasoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäiset lentokonekuvat Etelä-amerkassa sain otettua vasta Santiagossa, sillä se oli ensimmäinen kenttä jossa olin päivänvalossa.

 

SCL-PUQ lennon LAN Airlines Airbus A320-214(WL) CC-BFR joka oli alle kahden kuukauden ikäinen rassi kuvanottohetkellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen sille ja vähän taustalla näkyvää rahtipäätä kentästä.

[ attachment removed / expired ]

 

Sky Airline on Chilen toiseksi suurin lentoyhtiö ja se on perustettu vuonna 2001. Yhtiön Airbus A319-111 CC-AID valmistautuu aamun reitille.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän perässä Santiagoon mentiin, mutta tarkoitus oli kyllä kuvata sitä sisältä lennon aikana. No joskus käy näin.. LAN Airlines Boeing 787-8 Dreamliner CC-BBE.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines Airbus A320-214(WL) CC-BFP.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines Airbus A320-233 CC-BAI.

[ attachment removed / expired ]

 

Aerovias DAP on pieni yhtiö etelästä Punta Arenaksesta joka on erikoistunut Patagonian ja Tulimaan lentojen lisäksi mm. antarktiksen chartereihin. Yhtiöllä on kaksi BAe 146 ja yksi RJ-85 konetta ja sen lisäksi yksi Twin Otteri, pari King Airia, muutama kaksimoottorinen Cessna (402 ja 404) sekä helikoptereita. Santiagossa kameran eteen tuli British Aerospace 146-200 CC-ACO joka on lentänyt aikaisemmin mm. Air UK:lla, Malmö Aviationilla ja Atlantic Airwaysilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Santiago on muuten aika LAN -painotteinen kenttä.

[ attachment removed / expired ]

 

Star Airlines teki konkurssin 2006 ja sen jälkeen Boeing 727-225/Adv CC-CPV on ruostunut Santiagon kentällä. Kone toimitettiin uutena vuonna 1981 Eastern Airlinesille josta se päätyi muutaman mutkan kautta lopulta Santiagon kentälle maatumaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä oli hienoinen yllätys. Aktiivisen näköinen Catalina! En tiedä lennetäänkö tuolla, vai oliko se muuten vain ulkoilemassa? Koneyksilö on ollut ainakin Yhdysvaltain laivaston ja Ranskan laivaston käytössä ennen kun se lahjoitettiin 1997 Chileläiselle ilmailumuseolle. Kone on saanut uuden maalauksen ja se esittää Chilen laivaston koneyksilöä 405 joka teki ensimmäisen lennon Pääsiäissaarelle vuonna 1963.

[ attachment removed / expired ]

 

Paikallinen Citation center.

[ attachment removed / expired ]

 

Chilen ilmavoimat on myös edustettuna Santiagon lentoasemalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhat ja laiskat koneet joutuvat nurkan taakse..

[ attachment removed / expired ]

 

Sekalaista seurakuntaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmavoimien kuljetuskalustoa heikkolaatuisessa kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Taka-alan koneella kai tankataan ja etualan koneesta revitään varaosia?

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä ennen meidän lentoonlähtöämme tuli Delta 767lla laskuun. Taitaa olla muoti-ilmiö nuo wingletit.

[ attachment removed / expired ]

 

Siipinäkymää Santiagon suuntaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Näyttäviä maisemia.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines ja kotimaan lentojen tarjoilu. Chile on varsin pitkä maa ja SCL-PUQ lento kestää yli kolme tuntia.

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta maisemat ovat komeita.

[ attachment removed / expired ]

 

Patagonia.

[ attachment removed / expired ]

 

Presidente Carlos Ibáñez del Campo International Airport. Siinä vähän mallia lentoaseman nimelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen Illu. Air Almaty Ilyushin Il-76TD UP-17601.

[ attachment removed / expired ]

 

Luultavasti DAP:n kalustoa tämä.

[ attachment removed / expired ]

 

Punta Arenaksen kentällä on melko hyvä kuvata terminaalin ikkunoiden läpi ja liikennettäkin on kohtuullisesti. Lähtöpäivänä kuvattua.

 

Talon Air Gulfstream IV-SP N394AK.

[ attachment removed / expired ]

 

Aerovias DAP Cessna C402 CC-COV.

[ attachment removed / expired ]

 

Jo Santiagosta tutuksi tullut Aerovias DAP British Aerospace 146-200 CC-ACO.

[ attachment removed / expired ]

 

Meidän kyytimme Santiagoon LAN Airlines Airbus A320-214(WL) CC-BFS.

[ attachment removed / expired ]

 

Rajoittunut espanjan kielen taitoni ei selittänyt tilannetta täysin, mutta jos oikein ymmärsin, niin LAN Airlines Airbus A320-214(WL) CC-BFO tuli tuuraamaan Sky Airlinesin vuoroa.

[ attachment removed / expired ]

 

LANilla on näköjään koneissaan bulkkiruumat. Onhan tuo tietysti käytännöllistä kun ei tarvitse kaikille ulkoasemille hankkia hi-loadereita.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä terminaalistakin yksi kuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Sama illu seisoskeli lähtiessäkin platalla. Tai itse asiassa nyt niitä oli kaksi, mutta toisesta ei pystynyt saamaan minkäänlaista kuvaa. Air Almaty Ilyushin Il-76TD UP-17601.

[ attachment removed / expired ]

 

Chilen ilmavoimilla oli toimintaa myös Punta Arenaksessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Patagoniaa vähän lentoonlähdön jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Tältä näyttää LANin alle kahden kuukauden ikäinen bussi sisältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Vapaan keskustelun puolella on sarja ei-ilmailukuvia tältä reissulta. Parissa kuvassa Torres del Painen kansallispuistossa lilluu jäälohkareita. Jäätikkö josta ne ovat peräisin on tämä.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Ja LAN Airlines tarjoilee kotimaan lennoilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Erikoinen pelto hieman ennen laskua Santiagoon.

[ attachment removed / expired ]

 

Harmittavan pitkälle jäi tämä Centurionin MD-11. Mutta sai siitä nyt kuitenkin matkamuistokuvan.

[ attachment removed / expired ]

 

Uusi yhtiö minulle. One Airlines Boeing 737-4Q8 N279AD (Operated By Xtra Airways).

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines Airbus A319-132 CC-CYF.

[ attachment removed / expired ]

 

Muutaman Santiagon päivän jälkeen oli aika lähteä Pääsisäissaarelle. Mutta ei tällä koneella.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines lentää SCL-IPC lennot 99% Boeing 767 kalustolla. Meidän lennolle osui yhtiön kolmenkymmenenkahden 767-koneen laivastosta Boeing 767-316ER(WL) CC-CZU.

[ attachment removed / expired ]

 

Pääsiäissaari on yksi maailman eristyneimmistä asutuista kolkista ja sinne lentää kaupallisia lentoja säännöllisesti ainoastaan LAN Airlines. Lentomatkaa Santiagosta tulee noin viisi ja puoli tuntia ja lähin varakenttä taitaa olla viiden tunnin lentomatkan päässä Tahitilla. Kenttä itsessään on erittäin hyvä. Kiitotietä on 3380 metriä ja lentoasema on varustettu kaikin mahdollisin laittein, olihan se tarjolla yhdeksi Yhdysvaltain avaruussukkulan varalaskupaikoista. Ja vieläkin Yhdysvallat paikallisten mukaan työntää rahaa kentän ylläpitoon, sillä pitäähän B-52 koneille olla myös tyynenmeren viimeisimmässä kolkassa laskupaikka..

 

Point of no return alkaa olla lähellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tunnelmaa lennolta. Koneessa oli todella paljon paikallisia menossa kotiinsa juhlimaan joulua.

[ attachment removed / expired ]

 

Perillä lopulta n. tunnin aikataulusta myöhässä. Myöhästyminen johtui koneen teknisestä viasta ja Santiagossa ehdittiin jo kuuluttaa että kone vaihtuu. Kone kuitenkin saatiin korjattua ja matkaan päästiin alunperin reitille suunnitellulla laitteella.

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä kuvia varten on kamera kaivettu repusta ehkä nopeammin kuin koskaan. Pääsi pahainen yllättämään kesken rauhallisen kävelylenkin saarella. Chilen laivaston Lockheed P-3 Orion.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Muistomerkki lentoasemalla ensimmäisestä lennosta Pääsiäissaarelle.

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin mantereelle tarjosi kyydin LAN Airlines Boeing 767-3Q8ER(WL) CC-CML.

[ attachment removed / expired ]

 

Toinenkin muistomerkki ensimmäisestä lennosta.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines Boeing 767-3Q8ER(WL) CC-CML.

[ attachment removed / expired ]

 

GE CF6-80C2B6F.

[ attachment removed / expired ]

 

Mataveri International.

[ attachment removed / expired ]

 

IPC-SCL Lennon tarjoilu. Tämä oli ihan maukas esitys.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana aamuna oli vuorossa SCL-LIM lento. Tämä lento lennettiin busineksessa joka tosin on LANilla kaperunkokoneissa "Premium Economy". Laajarunkokoneissa tuote on Premium Business. Kyytiä kulkurille tarjosi LAN Airlines A320-233 CC-CQM.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Airlines Boeing 767-316ER(WL) CC-CXI.

[ attachment removed / expired ]

 

Austral Lineas Aereas Embraer ERJ-190-100IGW 190AR LV-CET.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Colombia Boeing 767-316ER(WL) CC-BDD.

[ attachment removed / expired ]

 

American Airlines Boeing 767-323ER(WL) N346AN.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullailua kiitotielle 17R.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Santiagon terminaali.

[ attachment removed / expired ]

 

Santiagon romuvarasto. Näyttäisi olevan ainakin yksi DAP:n 732 ja tuo oikeanpuolinen voisi olla Aerolineas Argentinas.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä vilkaisu ikkunasta Chilen maisemiin.

[ attachment removed / expired ]

 

LAN Premium Economyn serviisiä.

 

Ensin laiha amenity kit.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiaismenu.

[ attachment removed / expired ]

 

Juomat tuolien välisellä pöydällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vaatimaton munakas.

[ attachment removed / expired ]

 

Täytyy kyllä sanoa, että LANilla lennän mielummin turistissa kuin tuossa premium economyssa jos joutuisin maksamaan tuotteesta busineksen hinnan. Meille kävin niin että kun ostin LANin sivuilta multiple destination lipun LIM-SCL-PUQ-SCL // SCL-LIM, niin jostain syystä varauskone möi viimeisen legin premium economyna vaikka olin ruksannut haun turistiksi. Hinta oli turistin hinta kuitenkin joten ei se haitannut, pääsinpähän tutustumaan tuohonkin ihmeeseen.

 

LANilla tuijotetaan kapearunkokoneissa kattomonitoreja.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymisen aikana Limaan muuta liikennettä meidän alla. Taitaa olla Aviancan koneita.

[ attachment removed / expired ]

 

Lima näyttää lähestymisen aikana tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Liman kentän Jorge Chávez International Airportin romuvarasto.

[ attachment removed / expired ]

 

Peruvian Airlines on vuonna 2007 perustettu lentoyhtiö jonka pääkalusto on Boeing 737-200 sarjan koneita. Alkuperäisessä reissuplaanissa oli lento tällä firmalla Cuzcoon, mutta se nyt jäi ensi kertaan.

[ attachment removed / expired ]

 

LC Peru on yksi Perun pienistä lentoyhtiöistä. Yhtiö lentää kotimaan reittejä Dash 8 Q200 ja Twin Otter laivastollaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Pari (käytöstä poistettua?) Mi-26 helikopteria.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Perun ilmavoimien Mi-17 kalustoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka vielä Etelä-Amerikassa ollaankin, niin paikallista peruskauraa edustaa TACA International Airlines Airbus A321-231. TACA on alunperin El Savadorilainen lentoyhtiö joka on perustettu jo vuonna 1932, mutta se on levinnyt kuin syöpä ja nykyisin se on käytännössä Keski-Amerikkalainen lentoyhtiö kahmaistuaan brändinsä alle aikojen kuluessa suuren osan alueen lentoyhtiöistä.

[ attachment removed / expired ]

 

TACA International Airlines Airbus A320-233 N494TA .

[ attachment removed / expired ]

 

Tuntematon Swearingen SA226-AT Merlin IV OB-1146.

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää mielenkiintoisia vehkeitä. Aero Transporte SA Lima Antonov AN-32 OB-1962-P.

[ attachment removed / expired ]

 

Taas yksi LAN Airlinesin 32:sta kuusseiskasta.

[ attachment removed / expired ]

 

TACA International Airlines Airbus A320-233 N499TA.

[ attachment removed / expired ]

 

TACA International Airlines Airbus A320-233 N492TA.

[ attachment removed / expired ]

 

TAM Linhas Aéreas Airbus A320-232 PR-MAR.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä yksi Antonoville.

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhalle mantereelle kyydin tarjosi KLM Asia Boeing 777-206ER PH-BQM koneellaan. Tässä on päästy jo ilmaan ja Liman valot näkyvät alla.

[ attachment removed / expired ]

 

KLM Bites.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja illallinen. Sori vaan kelmi diggarit, mutta se konsernin ranskalainen osapuoli kyllä tarjoilee mannerten välisillä lennoilla paremmat mätöt turressa..

[ attachment removed / expired ]

 

Itse rautahan on hyvin miellyttävä. Näissä KLM:n vanhemmissa kaksisataa sarjan triploissa vaikka onkin pienempi ruutu henkilökohtaisissa telkkarissa, niin kabiinin 3-3-3 sisutus tekee matkasta tilavaa ja miellyttävää myös karjaosastossa. Viihdejärjestelmä on sisällöltään identtinen uudempien koneiden kanssa.

[ attachment removed / expired ]

 

Aamiainen noin tuntia ennen saapumista Amsterdamiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Pohjanmeri.

[ attachment removed / expired ]

 

Hollanti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja lopulta Schiphol.

[ attachment removed / expired ]

 

Enää ei Surinamiinkaan pääse Jumbolla, vaan pitää tyytyä A340 kyytiin. Onneksi sentään neljä moottoria on tarjolla, vaikka se onkin laiha lohtu jumboon verrattuna.

[ attachment removed / expired ]

 

KLM Asia Boeing 777-206ER PH-BQM.

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä viimeinen nykäisy kotiin. KLM Boeing 737-8K2(WL) PH-BCB nousussa Schipholista.

[ attachment removed / expired ]

 

Lukeeko mun otsassa "jätemylly"? Kun tälläkin lennolla ventovieras ulkolainen rouva tarjosi mulle leipänsä syötäväksi ennen kuin oli ehtinyt edes avata pakettia.

[ attachment removed / expired ]

 

Toiset tulevat ja toiset lähtevät.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tässä vielä lupaamani linkki vapaan keskustelun puolelle reissun ei ilmailukuviin.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108415.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Näitä oli kiva katsella! Asioitko pääasiassa espanjalla vaiko maailman lingua francalla, englannilla? Eli siis miten ihmiset ymmärtävät englantia, ¿o hay que hablar español siempre?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoiset kuvat kertakaikkiaan!

 

Itse istuin elokuussa 14 tuntia yhtä soittoa KLM:n triplan turistissa AMS-KUL-CGK, ja on kyllä sanottava, että en uudestaan mene, ellei ihan pakko ole. Noh, paluulento vielä on pakollinen. Kelmin 300ER:ssä oli penkit tutusti ja turvallisesti 3-4-3, ja vaikka en iso ihminen olekaan, oli se kieltämättä kovin ahdas. Tunsi olevansa turistissa. Samoin selkänojaa sai taakse kertakaikkiaan naurettavan vähän. Safkat olivat hyviä, mutta safkaa oli kertakaikkiaan liian vähän. En omia rahoja tuohon kyytiin kyllä laittaisi :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Näitä oli kiva katsella! Asioitko pääasiassa espanjalla vaiko maailman lingua francalla, englannilla? Eli siis miten ihmiset ymmärtävät englantia, ¿o hay que hablar español siempre?

 

Oma espanjan kielen taitoni rajoittuu hyvin niukkaan ravintolasanastoon, joten englannilla menin. Tuollapäin maailmaa espnajan kielen taito on kyllä vähintäänkin suotavaa, mutta kyllä englannillakin pärjää joten kuten. Minulla oli niin sanotusti tulkki junassa mukana, sillä matkakumppanini puhuu täydellistä espanjaa. Toisinaan vaan on parempi ettei kaytä espanjaa vaikka sitä taitaa, sillä muuten heikkoa englantia puhuva asiakastilanteessa oleva ihminen vaihtaa espanjalle ja espanjan kielen taidottomat putoavat tilanteesta kokonaan pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wow, hienoa!

Aina mukava nähdä kuvia ja kuulla kertomuksia paikoista, joista ei kuule joka päivä!  :thmbup:

Reittikartta oli myös hyvä ja hyödyllinen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla