Lauri Räsänen

Matkakertomus HEL-FRA-SIN-SYD-MEL...

21 viestiä aiheessa

Eli Pallon alle vol. X. Mitä sitä hyvää kohdetta vaihtamaan, sukulaisiin oli suunnattava taas kun loma koitti. Ajattelin jo, etten laita stooria tällä kertaa, mutta kiva kai näitä on lueskella täällä pakkasessa, vaikkei sinänsä uutta ja ihmeellistä olekaan. Seuraa siis nopeasti käsiteltyjä kuvia Australian tämänkertaiselta reissulta ja ehkä vähän jutun juurta siinä ohessa.  :)

 

1. Alkuillan lennolla Frankfurtiin ja mukavasti Sharkleteilla varustettu D-AIZP tuli hakemaan.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Uudessa koneessa uusi ja puhdas kabiini. Ei kylläkään pese Sky Interioria...

[ attachment removed / expired ]

 

3. Pimeydestä ja SIA:n triplan kuvauskelvottomasta portista johtuen kuvien makuun päästään vasta ilmassa 9V-SWL:n kyydissä kohti Singaporea.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Ikkunaläpät piti tietysti pitää kiinni, mutta tosispotteri rakentaa huovasta ja tyynyistä sopivan korsun, mistä tähtäillä aamuaurinkoon.  ;D Afganistanin vuoristoa muistaakseni.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Loppumatkasta cruisailua jossain aika korkealla taivaan väreistä päätellen. 38A:lta aika mukavat siipinäkymät!

[ attachment removed / expired ]

 

6. Tuloportti oli jälleen kuvauskelvoton jossain T2:n perukoilla Silkairien lomassa, mutta sain sentään heittolaukauksen myllyjen myllystä.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Parin tunnin vaihdon ja pienen hierontatuolihetken jälkeen 9V-SKG:n kyydissä kohti Australiaa. Tämä oli yllättäen koko matkan lennoista ainut, joka oli tuskin puolillaan ainakaan Y:ssä. Huikea värinäytelmä jälleen.

[ attachment removed / expired ]

 

8. Sitten päästään tähän, minkä jo "teaserina" siipinäkymiin postasinkin. Hämmästys oli itselläkin melkoinen kun aamun valjettua kävin kurkkaamassa toisen puolen näkymiä ja siellä se siipi lojui ilman yhtä laippakoteloa. Sanoin asiasta purserille kun oli siinä lähellä ja hän ja muu henkilökunta olivat myös kummissaan ja menivät kertomaan ohjaamoon. Lentäjät olivat kuitenkin jo tietoisia asiasta, tässä kohtaa ei asiasta selvinnyt enempää. Sydneyssä lentäjät sattuivat lähtemään koneesta samaan aikaan ja kysyin asiasta, niin oli kuulemma jo Singaporessa poistettu tuo kotelo kun jotain vikaa ja sen vuoksi oli tankattu ylimääräistä polttoainettakin. Ei ilmeisesti kuulu laippakotelot A380:n MEL:iin. Ihmettelenpä vaan miksei noin näkyvästä poikkeamasta kerrota etukäteen henkilökunnalle, niin ei ilmailuaktiivit sitten kysele turhia.  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

9. Lasku 16R, mutta kuvat keskustasta vastavaloon, joten se niistä. Kaunis ja rauhallinen aamu oli perillä, sikäli kun massiivisen siiven takaa jotain näki.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Vuosi vaihtui ja paukut oli hienot, mutta yleisötapahtuma itsessään hirvein kokemistani.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Sydneystä käsin tuli tehtyä kaksi hyvin erilaista lentomatkaa. Ensimmäinen niistä suuntautui Melbourneen. Kaksi harmaata konetta harmaassa säässä. Putkella oma kyyti VH-EBE.

[ attachment removed / expired ]

 

12. Ei ollut saanut uudistettua matkustamoa tämä yksilö. Eipä tosin vanhassakaan vikaa varsinkaan näin lyhyellä lennolla. Lento itsessään oli JQ29 SYD-MEL-BKK, mutta Melbournen välilasku oli aika pitkä ja miehistökin lähti pois. Ei mitään ohjeistusta Bangkokiin jatkaville ja vähän jäikin sellainen olo, että oliko heitä? Mitä lie henkilöstökikkailua, koska koko kabiini oli aasialaista.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Melbournea lähestyessä on aivan eri maisemat kuin Sydneyssä.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Melbourne oli yllättävän erilainen kaupunki kuin Sydney. Itselle ei kyllä kolahtanut, mutta monet ovat varmasti eri mieltä.

[ attachment removed / expired ]

 

15. Iltamaisemaa hotellista.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Sitten back in action ja Melbournen Domestic terminaaliin. Tulipa nähtyä livenä tämä uraansa lopetteleva Disneyn Planes -erikoisvärejä kantava B763 VH-OGG. Oma matkamme ei kuitenkaan jatkunut tällä, vaan...

[ attachment removed / expired ]

 

17. ...tällä paikkaillun näköisella Jetstarilla.  :-[

[ attachment removed / expired ]

 

18. En tohtinut nousta kuvan takia käytävälle, mutta tässä vähän kabiinin tunnelmia.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Sitten koko reissun highlightiin! Tutustuin erääseen REX:n lentäjään ja käytiin Bankstownista käsin heittämässä 1,5h lento Sydneyn yllä tällä Piperilla.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Maisemat ovat henkeäsalpaavat. Manly Beach.

[ attachment removed / expired ]

 

21. Meren lahti, jonka perällä keskusta näkyy.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Toisesta suunnasta. Etualalla Cremorne Point.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Kiitos ATC!

[ attachment removed / expired ]

 

24.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

25. Ja finaalissa takaisin Bankstowniin. En osannut päättää onko parempi värillisenä vai mustavalkoisena... Fiilis tässä hikinen ja onnellinen.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

26. Suomeen saapui niin kovat pakkaset, että pakkohan se oli lähteä kotiin palelemaan! Pari päivää ennen lähtöä tuli kentän laidalla kuvattua SQ:n A380, 9V-SKC.

[ attachment removed / expired ]

 

27. Oma kyyti tosin oli jälleen 9V-SKG:llä. Heikko kuva Jetstarin Dreamlinerista valmistautumassa ilmeisesti toiselle varsinaiselle lennolleen Sydneystä. A380:n ikkunat on sitten syvältä ja sieltä, jos joku ei vielä tiennyt.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Matkustamoviihdettä. Nähdäkseni se puuttuva kotelo oli taas paikallaan siivessä, mutta todella likainen.

[ attachment removed / expired ]

 

29. Singaporessa tuli odotellessa kuvattua 9V-SKE. Tämä on se sankari, joka meinasi jättää oven matkalle tässä hiljattain. http://avherald.com/h?article=46e1dcdb&opt=0

[ attachment removed / expired ]

 

30. Menimme turvatarkastuksen läpi portille, mutta yllättäen henkilökunta istuskeli siellä myös, vaikka lähtöön oli enää tunti. Monen lasikerroksen läpi tiiraamalla näin, että 9V-SKL:ää vasta tuotiin portille. Sitten alkoi mielenkiintoinen delay-venytys. Lennon SQ26 FRA, JFK alkuperäinen lähtöaika oli 23.55, mutta sitä muutaman kerran muutettiin. Nyt flightforum visailu pystyyn, kuka tunnistaa vian! Miehistö meni sisään ja mekaanikot kiipesivät oikealle siivelle #3 ja #4 moottorien väliin availemaan käsipelillä jotain ruuveja/luukkuja siiven yläpinnalla. Sitten kone irrotettiin putkesta ja vain #3 ja #4 pistettiin käyntiin. Hetken päästä koneet seis, matkustajat sisään ja siiven ruuvit kiinni. Lähdettiin noin 2,5h myöhässä. Tässä vielä surkea kuva tuosta ruuvaajasta. Tunnistaako joku ongelman alkuperän tämän kuvauksen perusteella?

[ attachment removed / expired ]

 

31. Reilu 13h yölento, ei paljon kuvattavaa eikä kerrottavaa. Frankfurtin vaihdosta tulikin kiireinen, mutta ehdittiin jatkolennolle ja laukutkin tulivat alle tunnin vaihtoajasta huolimatta. A321 oli vaihtunut A320:an D-AIQM.

[ attachment removed / expired ]

 

32. Suomi otti matkalaiset vastaan rapsakalla 25:llä pakkasasteella. Upinniemeä ympäristöineen tässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Toivottavasti ilahdutti matkastoorifaneja. Sen verran sanottakoon loppukaneetiksi, että Singapore Airlinesin palvelu on mennyt huonompaan suuntaan. Se ero mikä esim. Cathayhyn on ollut, ei ainakaan itselle enää Y:ssä näkynyt. Ikävä kyllä. Vähän hymytöntä ja jäykkää tarjoilua. Mutta koneet laippakoteloita lukuunottamatta priimakunnossa ja ruoka hyvää. Siitä kuvat MSL:ään joskus. Kuvien laatu ei päätä huimaa, eikä varsinaisesti ole tarkoituskaan, mutta muuten kaikki kommentit ja kysymykset otan vastaan mielelläni. Nautitaan talvesta.  ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Uudessa koneessa uusi ja puhdas kabiini. Ei kylläkään pese Sky Interioria...

Vielä kun siinä Sky Interiorin omaavassa koneessa olis yhtä leveät jakkarat ja ikkunat samalla korkeudella kuin bussissa. Toistaiseksi vielä 20v vanha bussikin on mukavampi matkustusväline kuin Sky Interiorillinen B737 jos bussissa on sen pulkan leveys hyödynnetty kuten pitää. :) Visuaalisesti se Sky Interior on kyllä hienompi kuin uusi bussi, siitä samaa mieltä.

 

5. Loppumatkasta cruisailua jossain aika korkealla taivaan väreistä päätellen. 38A:lta aika mukavat siipinäkymät!

Tutunnäköiset on näkymät...

 

A380:n ikkunat on sitten syvältä ja sieltä, jos joku ei vielä tiennyt.

Todellakin! Onhan ne tosi ilmavan tuntuiset ja isot sisäpuolelta sekä onhan se ulompikin ikkuna isompi, mutta ärkele kun pitää olla kaukana toisistaan. Tässä aspektissa Dreamliner vie ihan 100-0 kyl isoa bussia vaikka siinäkin on valokuvauksen kannalta sellainen ärsytystekijä ikkunoissa joista ehkä joskus demonstraatio kun saan kuvat editoitua. :P

 

Toivottavasti ilahdutti matkastoorifaneja.

Kyllä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa, ettei muutaman tunnin vaivannäkö ollut turhaa! Näiden tekeminen on toki itsellekin mukava kertaus reissusta.

 

Ollille sen verran vastaan, että lähinnä visuaalista puolta tarkoitinkin tuossa kabiinivertailussa. Ihmettelenpä vaan, ettei Airbusilla ole tehty mitään liikettä siihen suuntaan. Ja triplassa 38A oli valintani täysin sun ansiosta, kiitos vinkistä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelenpä vaan, ettei Airbusilla ole tehty mitään liikettä siihen suuntaan.

Osaltaan varmaan hidastamassa patentit mitä Boeingilla aivan varmasti on ratkaisuin tuossa niiden Sky Interiorissa. Huhuhan tosin on, että Airbus julkaisisi uusia interiööriratkaisuja A320-sarjaan NEOn myötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläisia matkakertomuksia on mukava lukea ja "matkustaa siivellä" mukana. Erinomainen ja hyvin kuvattu ja tekstitetty! Onhan se hyvä meidän" ei paljon matkustavien" katsella ja ihmetellä maailmaa. Laitahan lisää  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

25. Ja finaalissa takaisin Bankstowniin. En osannut päättää onko parempi värillisenä vai mustavalkoisena... Fiilis tässä hikinen ja onnellinen.  ;D

 

 

Se onkin paras just noin. Hivenen matalammalla rajauksella (joku 16:9 vois toimia) olisi jopa mainio sistustuskuva-aihio...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno stoorihan tuo oli, mutta hieman harmittaa, kun vaimo on ollut noissa maisemissa jo kolme viikkoa. Ja olihan sinne kuviin mahtunut yksi risteilyaluskin, Radiance of the Seas.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan brilliantti kertomus ! Miten Singaporen ja Jetin sörvis, oliko mitään merkillepantavaa ? Ja olitko Melbournessa juuri Australian Openin aikaan ? Luulis sielläpäin olleen silloin tekemistä =)

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nämä matkatarinat näissä säissä on ihan ehdottomia herkkupaloja.

 

Kiitos.

 

 

Sama mieltä olen kuin Juha Matti.

Kiitos Laurille!

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10. Vuosi vaihtui ja paukut oli hienot, mutta yleisötapahtuma itsessään hirvein kokemistani.

Millä paikalla tarkalleen olit ja miten tapahtuma oli hirveä? Lueskelin netistä juttuja ja päädyin siihen tulokseen, että vaivattomimmin ilotulitukset näkee mereltä. Junalla pääsi vaivattomasti Darling harbouriin ja takaisin ilman ryysiksiä ja purkissa oli kattava tarjoilu koko cruisen ajan. Ilotulitukset näki ilman ryysistä, tosin aavistuksen etäältä. Rannoilla näytti olevan valtavat määrät ihmisiä.

 

Muutenkin tuli käytyä vähän vastaavalla reissulla: HEL-(HKG)-SYD-AKL-ZQN-(AKL)-(SYD)-SIN-KUL-SIN-HEL. Ehkäpä pitäisi raapustaa kilpaileva matkakertomus...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia palautteesta edelleen!  :)

 

Huhuhan tosin on, että Airbus julkaisisi uusia interiööriratkaisuja A320-sarjaan NEOn myötä.

 

Toivottavasti!

 

Se onkin paras just noin. Hivenen matalammalla rajauksella (joku 16:9 vois toimia) olisi jopa mainio sistustuskuva-aihio...

 

Kiitos Mikko! Vähän ärsyttää itseä tuo ritilän heijastuma myöskin.

 

Miten Singaporen ja Jetin sörvis, oliko mitään merkillepantavaa ? Ja olitko Melbournessa juuri Australian Openin aikaan ?

Nyt täytyy tunnustaa, ettei aukea tuo sana sörvis?  ;D Australian Open alkoi kun lähdettiin pois muistaakseni.

 

Millä paikalla tarkalleen olit ja miten tapahtuma oli hirveä? Lueskelin netistä juttuja ja päädyin siihen tulokseen, että vaivattomimmin ilotulitukset näkee mereltä. Junalla pääsi vaivattomasti Darling harbouriin ja takaisin ilman ryysiksiä ja purkissa oli kattava tarjoilu koko cruisen ajan. Ilotulitukset näki ilman ryysistä, tosin aavistuksen etäältä. Rannoilla näytti olevan valtavat määrät ihmisiä.

 

Muutenkin tuli käytyä vähän vastaavalla reissulla: HEL-(HKG)-SYD-AKL-ZQN-(AKL)-(SYD)-SIN-KUL-SIN-HEL. Ehkäpä pitäisi raapustaa kilpaileva matkakertomus...?

 

Joo mereltä varmaan olisi mukava katsella, mutta ainakin paria viikkoa ennen ne mitkä eivät olleet sold out niin maksoivat henkeä kohti vähintään 500$... Oltiin Cremorne Pointissa ilmaisella ja alkoholittomalla alueella, mistä oli ihan hyvät näkymät, mutta meininki muuten kuin eläintarhassa. Puolen päivän aikaan mentiin ja ajateltiin, että saadaan hyvät paikat, mutta ilmeisesti telttakansa oli levittäytynyt alueelle jo edellisenä iltana. Varsinkin muutama viimeinen tunti oli aika taistelua aasialaisten turistien (kyynärpäiden), tungoksen ja vessahädän takia. Ei tarvinnut harkitakaan liikahtavansa sieltä tuhansien ihmisten keskeltä vessaan. Sen seurauksena janokin oli melkoinen ja ilotulituksen alkaessa melkein odotti sen loppuvan. Lisäksi vieressäni seisseen päälle oksennettiin ilotulituksen aikana. Eipä siinä, hieno kokemus, mutten ihmettele yhtään, etteivät paikalliset välttämättä lähde sinne päiväänsä pilaamaan. Ja laita ihmeessä oma matkastoori, näistä selvästi pidetään!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy tunnustaa, ettei aukea tuo sana sörvis?  ;D

 

Serviisi -> service -> palvelu. ;)

 

Mukava matkastoori! Näitä jaksaa aina lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Serviisi -> service -> palvelu. ;)

 

No sitä vähän epäilin, mutta ompahan uusi väänne jälleen! Kyllähän se ruotsiksi "sörvis" lausutaan. Mutta tosiaan kuten sanoin SIA:n palvelu oli pettymys verrattuna parin vuoden takaiseen. Odotuksetkin oli toki kovat, mutta silti jäi vähän väkinäinen fiilis. Tarjoilut itsessään oli maittavia, laitan kuvat vaikka kohta. Jetstarilla ei luonnollisesti tarjoiltu maksamatta mitään, mutta hymy oli jopa herkemmässä kuin SIA:lla. Varsinkin menolenolla, missä oli tosiaan aasialainen kabiini.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitä vähän epäilin, mutta ompahan uusi väänne jälleen! Kyllähän se ruotsiksi "sörvis" lausutaan. Mutta tosiaan kuten sanoin SIA:n palvelu oli pettymys verrattuna parin vuoden takaiseen. Odotuksetkin oli toki kovat, mutta silti jäi vähän väkinäinen fiilis. Tarjoilut itsessään oli maittavia, laitan kuvat vaikka kohta. Jetstarilla ei luonnollisesti tarjoiltu maksamatta mitään, mutta hymy oli jopa herkemmässä kuin SIA:lla. Varsinkin menolenolla, missä oli tosiaan aasialainen kabiini.

 

Hmh.. Toivottavasti SIA ei nyt jää tuuduttelemaan maineensa taakse, vaan pyrkisi uudistamaan tai ainakin pitämään tason mikä joskus/nyt on. Itse en ole koskaan lentänyt ko. yhtiöllä, mutta pelkkää hyvää olen kuullut. Niin, ja itseäni kiehtoisi kovasti tuo Aus Open.. Ehkäpä vielä joskus. Kiitos vastauksesta  !  :)

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo mereltä varmaan olisi mukava katsella, mutta ainakin paria viikkoa ennen ne mitkä eivät olleet sold out niin maksoivat henkeä kohti vähintään 500$... Oltiin Cremorne Pointissa ilmaisella ja alkoholittomalla alueella, mistä oli ihan hyvät näkymät, mutta meininki muuten kuin eläintarhassa. Puolen päivän aikaan mentiin ja ajateltiin, että saadaan hyvät paikat, mutta ilmeisesti telttakansa oli levittäytynyt alueelle jo edellisenä iltana. Varsinkin muutama viimeinen tunti oli aika taistelua aasialaisten turistien (kyynärpäiden), tungoksen ja vessahädän takia. Ei tarvinnut harkitakaan liikahtavansa sieltä tuhansien ihmisten keskeltä vessaan. Sen seurauksena janokin oli melkoinen ja ilotulituksen alkaessa melkein odotti sen loppuvan. Lisäksi vieressäni seisseen päälle oksennettiin ilotulituksen aikana. Eipä siinä, hieno kokemus, mutten ihmettele yhtään, etteivät paikalliset välttämättä lähde sinne päiväänsä pilaamaan. Ja laita ihmeessä oma matkastoori, näistä selvästi pidetään!  :thmbup:

Noh, tuo kuvaelmasi kuulostaa juurikin siltä, mitä pelkäsin sen olevankin. Olipahan elämäni kallein laivareissu, mutta touhusta jäi tosi positiivinen fiilis!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen kerran ollut seuraamassa vuoden vaihtumista Sydneyssä. Oltiin vähän myöhään liikkeellä, joten ei kauhean hyviä paikkoja saatu. Seurattiin ilotulituksia sillan eteläpäässä, Circular Queyn länsipuolella. Ihan muikeat näkymät sieltäkin oli. Paikan ei niin suuren suosion vuoksi siellä ei kukaan tullut oksentamaan päälle ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla