Guest lroinev

Kameraa hankkimassa - kokemuksia kaivataan

11 viestiä aiheessa

Olen tässä harkinnut kameran päivitystä nykyisestä kökköpokkarista edes siedettävään malliin. Vaatimuksina olisi kunnon zoom (~10x), hinta mielellään max. 500e, vähintään 4 megapikseliä, ei liikaa kohinaa kuvassa sekä siedettävät kuvausominaisuudet vähävaloisissa tilanteissa. Vaihtoehtoina tällä hetkellä Fujifilm FinePix S5500 tai S7000 (jälkimmäisessä tosin liian heikko zoom - 6x), Olympus C-765 tai C-770 ja Panasonic FZ-20. Canonit ja Nikonit tottakai kiinnostaisi myös mutta eipä taida noilta löytyä malleja vaadituilla ominaisuuksilla vaadittuun hintaan.

Vaakakupissa painaa myös seuraavat ominaisuudet: mielellään AA-tyyppiset akut, LCD/EVF näytöt eivät saisi mennä pimeiksi sarjakuvaustilanteessa (todella hankala seurata nopeasti liikkuvaa lentokonetta tms kohdetta kun ei ole mitään hajua onko kohde etsimessä!), kuvanlaatu/kohinan vähyys sekä tuki xD-muistikorteille (joita nykyisen kameran myötä kertynyt). Mm. näiden pohjalta olen alkanut kallistua Fujin S5500:n suuntaan kaiken muun paitsi kuvanlaadun suhteen, joka sekin tosin menettelee. Panasonicin kuvanlaatu taitaa olla mainituista paras (?) ja siitä löytyisi optinen kuvanvakain, mutta hinta on sen mukainen, muistikortit erityyppisiä, akut Panasonicin omia (joita kamera ilmeisesti myös kuluttaa nopeaan tahtiin) ja näytöt pimenevät sarjakuvaustilanteessa. Olympus olisi Fujin ja Panasonicin väliltä eräänlainen kompromissi.

Eli, haluaisin kuulla kokemuksia mainituista kameroista ja jos joku on käyttänyt niistä useampia niin kaikenlainen vertailu olisi erittäin tervetullutta!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitsemistasi kameroista en osaa sanoa mitään, mutta:

Canonin S1 IS vastaa kuvakennon kokoa (3.2megapikseliä) ja xD korttien käyttövaatimusta lukuunottamatta kaikkia vaatimuksiasi, käyttää AA-pattereita. Itse olen jo kaksi viikkoa tykännyt hyvää ko kamerasta, siinä on 10x zoom, jonka voi erikeseenostettavalla objektiivilla laajentaa n. 680mm; kuvaamista auttaa huomattavasti optinen kuvanvakaaja. Kuvanlaatukin on hyvä ja kamera on nopeahko ja zoomi formula!.

Jos englannninkieli on halussa niin käy täällä:

http://www.dcresource.com

Ja itse olen ottanut esimerkiksi tämän kuvan S1:sellä melkein täydellä teleasennolla, enkä ole käsitellyt kuvaa:

http://kotisivu.mtv3.fi/mkmk/lanceII.html

EDIT: Kuva on törkeän iso.

EDIT2: Ja näyttö pysyy sarjatulella päällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hhmmm... Noiden vaatimusten perusteella melkein haluaisin rikkoa hintarajasi ja ehdottaa järkkäriä :) Ei sillä, etteikö tuollaista pokkaria löytyisi, varmasti löytyy, mutta omat kokemukseni järjestelmäkameroista vaan ovat niin paljon paremmat, ja tekstisi perusteella et kuulosta kuitenkaan aivan pystymetsästä tälle foorumille hypänneeltä. ;)

Jos 500e todellakin on ehdoton hintaraja, niin kannattaisi ehkäpä aloittaa jollain filmijärkkärillä, tai sitten säästää suoraan rahaa digijärkkäriin. Nikon D70 -runko taitaa olla nykyään aika tarkalleen tonnin hintainen, Känönin vastaava sen alle, en tiedä kuinka paljon. Siihen päälle toki vielä putki, esim. 70-300mm 181 euroa Saksasta. Kallishan semmoisesta paketista tulee, mutta vanha sanonta kuuluu, että köyhän ei ole vara ostaa halpaa ;) Järkkärin edut ovat kuitenkin aika kiistattomat, eivätköhän täälläkin suurin osa ole samaa mieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuosta S5500 edellinen malli eli S5000 ja ainakin itse olen ollut siihen tyytyväinen. Ja mitä olen esitteitä vertaillut niin ei ainakaan huonompaan suuntaan ole kehitys mennyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Mainitsemistasi kameroista en osaa sanoa mitään, mutta:

....

Jep, olen tuota Canoniakin kyllä katsellut, joskin on jäänyt hieman taka-alalle, kun näytti olevan megapikseleitä tuon tasoiselle kameralle hieman vähänlaisesti. Tosin eihän neljä megapikseliä (S5500, C-770) ole mitenkään merkittävästi enemmän, ja voihan se olla että muut ominaisuudet ja/tai kuvanlaatu pelastaa sen minkä megapikseleissä häviää. Täytynee pitää tuota S1 IS:ääkin vaihtoehtojen joukossa.

Hhmmm... Noiden vaatimusten perusteella melkein haluaisin rikkoa hintarajasi ja ehdottaa järkkäriä :)

No, kyllähän se budjetti tuosta venyy mutta tuskin kuitenkaan tuplaantuu. Eli taitaa järkkärit jäädä hyllylle tällä kertaa :-\

Itselläni on tuosta S5500 edellinen malli eli S5000 ja ainakin itse olen ollut siihen tyytyväinen. Ja mitä olen esitteitä vertaillut niin ei ainakaan huonompaan suuntaan ole kehitys mennyt.

Millainen se kuvanlaatu tuossa S5000:ssa on? Jostain arvostelusta luin että noi Fujin kamerat pakkaa JPEGit turhankin rajusti... näkyykö tuo kuvanlaadussa? Entä kuvaus heikossa valaistuksessa... 'tärähtääkö' kuva helposti ja onko kohina ongelma? Jos löytyy tuolla S5000:lla Suomen oloissa otettuja kuvia niin olisi mukava nähdä.

Ja löytyykö Olympus- tai Panasonic-käyttäjiä? Käyttäkää nyt ihmeessä mahtava tilaisuus kehua kameroitanne ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni 3 megapikselin kenno riittää kaikkeen A4:sta pienempään julkaisuun ja 4 megapikselin kenno antaa mahdollisuuden A4:sta suurempiin julkaisuihin ja reilumman rajausvaran ja vähän selkeämmät suurennokset. S1:sestä vielä sen verran että sitä voi käyttää järjestelmäkameran tavoin, eli saa itse säätää kaiken, ainoastaan käsintarkennus ei ole yhtä hyvä kuin järkkärissä. Ja jos siitä haluaa jotain negatiivista sanoa niin ensimmäisenä tulee mieleen että valmiita ohjelmia eri kuvaustiohin on "vain" 7.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Palataanpas tähän aiheeseen vielä...

Olin jo hankkimassa digijärkkäriä kun aloin ajatella, mitä kaikkea joudun rungon lisäksi hankkimaan ja summaa joka niihin kaikkiin tarvittaviin roippeisiin oikein menee.

Tässä vaiheessa pakka meni uusiksi. Aloin uudestaan miettiä josko hankkisi pitkäzoomisen pokkarikameran ja vaihtoehtojahan tuntui olevan ihan mukavasti. Nikonit olisi kiinnostaneet kovasti, mutta sillä hinnalla olisi lähes ostanut jo järkkärin joten unohdin ne.

Canonimies kun olen niin se olisi ollut luonnollisiin valinta, mutta mustana hevosena valintaongelmiin hyppäsi tuo Fujin S5500 joka vaikutti hintaansa nähden loistavalta vaihtoehdolta satunnaiskuvaajan tarpeisiin. Sakemanneista tuota saa jo alle 300 euron jolloin fyffeliä jää vielä kivasti lisäakkuihin, laturiin, isoon muistikorttiin ja kunnon jalustaan. Jalustan kanssa kuvanvakaimen puutekaan ei harmita niin paljoa.

Fujissa on vielä testien mukaan ihan hyvät manuaalikuvausominaisuudet ja kuvan laatukin on riittävä omiin tarpeisiini. Ainoastaan laajakulmapuoli jää heikoksi (37mm kinokamera-asteikolla), mutta voihan tuohon halutessaan hankkia laajakulmakonvertterin.

Joten nyt alkaa valinta olla selvä ja pitänee pistää los kameraados tilaukseen.

-Mika-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo Fuji vaikuttaa paperilla kyllä ihan kivalta peliltä. Toivottavasti se on sitä sitten myös käytännössä. Mutta enpä usko, että ainakaan rahojasi hukkaan olet pistänyt :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itse miettinyt Panasonic FZ-20:n hankkimista. Onko kenelläkään mitään kokemuksia ko. kamerasta? Itse olen sitä päässyt hetken hypistelemään ja ottamaan pari koekuvaa, mutta pitempiaikaisen käyttäjän kommentit kiinnostaisivat.

Erityisesti minua tuossa kamerassa kiehtoo tuo objektiivi. Kinokoossa 36-432mm, valovoima koko matkalla 2.8... :P

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Canonimies kun olen niin se olisi ollut luonnollisiin valinta, mutta mustana hevosena valintaongelmiin hyppäsi tuo Fujin S5500 joka vaikutti hintaansa nähden loistavalta vaihtoehdolta satunnaiskuvaajan tarpeisiin.

Mulla on pari pienempää Fujia työkameroina. Kyllä ne ihan asiallisia pelejä ovat, etenkin hintaansa nähden. Mekaaninen laatu vaikuttaa uskottavalta ja toimintalogiikka on hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään