Armin Zuger

VFR SUOMI / FINLAND ylläpidon lopettaminen

67 viestiä aiheessa

tuorein uutinen tässä.

Minusta tämäkin vaikuttaa lentoturvallisuutteen mistä on puhuttu paljon viime aikoina. Ja vaikutus ei mene hyvään suuntaan.

Tuntuu siltä että asiasta ei ole hirveästi keskusteltu, joten jää aika paljon kysymyksiä.

-lentopaikkojen lähestymiskartat, mistä saadaan jatkossa? Muistaakseni 2000-luvun alussa pienkenttien tiedot olivat AIP:in listalla, laskeutumiskartat löytyivät AIC A tai B sarjasta. Onko tarkoitus ottaa saman mallin taas käyttöön?

-tuleeko olemaan lentopaikkojen yhteydestiedot tai jopa hieman enemmän (Ruotsin malli mm. AIP AD 1.1, sivu 18 eteenpäin)?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-tuleeko olemaan lentopaikkojen yhteydestiedot tai jopa hieman enemmän (Ruotsin malli mm. AIP AD 1.1, sivu 18 eteenpäin).

 

Kaiketi siis vaan nämä perustiedot:

"3. Lentopaikoista julkaistaan seuraavat perustiedot:

- Lentopaikan nimi (AD)

- Lentopaikan nelikirjaintunnus (ID)

- Lentopaikan mittapisteen (ARP) koordinaatit

- Lentopaikan korkeus (AD ELEV)

- Kiitotien tunnus (ID), pituus (LEN) ja pinta (SFC)

- Lentopaikan taajuus (FREQ)"

 

Huono juttu!  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuohon kantaa otettu.

Jotenkin vaan tuntuu tuollaiset päätökset toimijalta, jonka tehtävänä on edistää ilmailun turvallisuutta, olevan päälaellaan. Vai olisiko jo niin, että kyseinen toimija tuntee jo taistelun voitetun yleis- ja harrasteilmailua vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pitää olla päättäjällä pahasti pallo hukassa, joka tuon ylläpidon lopettamisesta on päätöksen tehnyt. Toisaalla kohkataan lentoturvallisuuden heikkenemisestä ja sitten lopetetaan tämmösiä palveluita, joista on oikeasti hyötyä, ja joissa on paljon tärkeää tietoa kerättynä yhteen paikkaan, helposti saataville ja helppolukuisesti esitettynä.

 

Näin tuoreena pilottina täytyy kyllä sanoa, että just tuota palvelua on tullut käytettyä ehkä eniten (sääpalvelun ohella), ja lopettamispäätös on iso virhe. Toivottavasti asioista päättävät ihmiset lukee näitä foorumeita  :thmbdn:.

 

Tero

 

(mitähän tuonkin palvelun ylläpito vuodessa on maksanut, pitäs pikkusen miettiä säästöissäkin asioiden kokonaisvaikutuksia eikä yksittäisiä lantteja sinne tänne!)

 

Edit: lähetin Finavialle palautetta tästä, aivan käsittämätöntä touhua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli ihan äkkiseltään mieleen, että jos nyt jostain käsittämättömästä syystä Finavia ei tuollaista palvelua halua ylläpitää, niin voisiko sen sitten toteuttaa yhteisön voimin. Eli samat materiaalit ja datat pohjaksi tuolta (heidän luvallaan tietysti) ja kenttien ylläpitäjille joku hyvin helppo keino päivittää tietoja järjestelmään esim suoraan netistä (ettei se ole siitä kiinni) ..jne. Ainoa isompi ongelma joka tulee mieleen on kartat, tai siis niiden toteutus.

 

Mutta jos teknisestä puolesta (palvelintila, web-sovellukset/koodi jne) asia on kiinni, niin täältä löytyy apuja kyllä ...  (mutta en nyt kamalan hyvin VFR Suomen tarjontaan ole tutustunut mutta kunhan heitin idean ilmoille)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SMLL on jo varautunut talkoisiin, mutta olemme tiukasti sitä mieltä, että nykyisen toimijan tulee jatkaa palvelun ylläpitoa. Palvelu on jo valmiiksi olemassa ja toimii, sen ylläpito ei oikeasti vaadi paljoakaan. Karttojen saamattomuuteen maakunnasta on turha vedota, koska ilmailumääräyksen AGA M1-1 mukaan lentokenttien pitäjien on pitänyt toimittaa ne viranomaiselle, jolta Finavia saa ne käyttöönsä. Jos niitä ei ole viranomaisella, se on sitten heidän ongelmansa ja kokemuksien mukaan heillä on jo olemassa tapa, jolla tämä korjataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitoin palautetta Finavialle.

 

Jokin aikaa sitten oli julistekampanja jossa hyvänä ajatuksena oli, että turvallisuus on asennekysymys.

Nyt tämä on lähinnä osoitus heikosta asenteesta - ei voi olla rahakysymys Finavialle. ( Fin Avia ?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeppesen / Bottlang antaneet tarkimmat / kattavimmat tiedot. Kenttien ylläpitäjät voivat päivittää tietojaan joko suoraan tai kertoa muutoksista paikalla silloin tällöin käyville urkkijoille. -P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua inhottaa kaksinaismoralismi. Toisaalta Trafi on "kauhuissaan" valvottuun ilmatilaan menemisestä, muttä näämmä heitä ei kiinnosta paskan vertaa mitä valvomattomassa tapahtuu.

 

Säälittävää, masentavaa ja aivan varmasti lisää EFHK:n rikkomuksia. "Paskaakos millään on mitään väliä, jos ei oo väliä?"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PuhelinATIS-ylläpito on huhujen mukaan myös loppumassa (kokeile esim. EFLP jota ei aiota enää korjata).

 

Suunnistuslaitteita puretaan - VORit taitavat olla jo alasajossa ja Malmilta vietiin marraskuun lopussa pois VDF. Kaipa kaikilla sitten on jo GPS?

 

shutdown....

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua inhottaa kaksinaismoralismi. Toisaalta Trafi on "kauhuissaan" valvottuun ilmatilaan menemisestä, muttä näämmä heitä ei kiinnosta paskan vertaa mitä valvomattomassa tapahtuu.

 

Säälittävää, masentavaa ja aivan varmasti lisää EFHK:n rikkomuksia. "Paskaakos millään on mitään väliä, jos ei oo väliä?"

 

 

VFR Suomen ylläpidosta vastaa kuitenkin Finavia eikä Trafi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR Suomen ylläpidosta vastaa kuitenkin Finavia eikä Trafi.

 

Viranomainen voisi  tahtoessaan varmasti tavalla tai toisella velvoittaa monopoliasemassa toimivaa yritystä toimimaan lentoturvallisuuden edistämisen (tai edes ennallaanpitämisen) vaatimalla tavalla. Tahdon ja asenteen löytyminen on sitten kokonaan toinen asia.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Finavia käsittääkseni toimii liikelaitoksen tai mikä lie periaatteilla ja tuskin sillä on mitään velvollisuutta ylläpitää korpikenttien tms tietokantaa, joten turhaa kouhkausta!  Toki mukavaahan se on, jos joku tuottaa ilmaiseksi tarpeelliseksi koettuja palveluja.. Ehkäpä SMLL voisi ottaa tästä vastuun jatkossa :)

 

Noh...Ahvenlammelle ei tähänkään saakka ole tarjottu mitään mainittuja palveluja. Silmät auki ja mennään lentosääntöjen mukaan.  Yritetään pysyä ehjänä!

 

-hulk-

 

PS: Vastuu siirtyy lukijalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia käsittääkseni toimii liikelaitoksen tai mikä lie periaatteilla

 

"That would be the day" (John Wayne). Siis että monopoli toimisi liikelaitoksen periaatteilla. Millä lie, toki, siitä olen samaa mieltä.

 

Minulle Trafi ja sen 100% ohjaama monopoli on sama asia - kas kun en jaksaisi Neuvostoliittoaikaista Kafka-byrokratiaa käydä läpi jotta voin lentää korpikentälle TURVALLISESTI.

 

Toki tuo VFR voidaan siirtää Trafille. Mutta ei SMLL:lle - koska he eivät tule ottamaan vastuuta tietojen oikeellisuudesta tai ajantasaisuudesta pelkästään sen takia, että he eivät voi vaatia ylläpitäjiä antamaan tietoja. Trafi voi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(en ainakaan löytänyt tästä vielä aihetta)

 

https://ais.fi/C/c-uutiset/ais-uutinen?t=Finavia+lopettaa+VFR+Suomi+%2F+Finland+oppaan+yll%26%23228%3Bpidon+6.2.2014&id=12595338

Käytännössä nuo kartat ja tiedot siirtyvät AIP:iin johon tulee taulukko missä lukee kentän tunnus, koordinaatit, taajuus ja kiitoteiden suunta ja mitta sekä elevaatio, jos tuosta oikein ymmärsin. Kartasta näki voimalinjat kentän ympäristössä ja muut lentoesteet, melunvaimennusalueet ja mahdolliset poikkeavat laskukierroskuviot (esim. Hyvinkää on aika hyvä esimerkki). Minä pidän itseäni aika rauhallisena kaverina, mutta nyt pitää kysyä että mitä helv****ä siellä oikein tapahtuu? Trafi on uutisoinut viime aikoina paljon siitä että harrasteilmailun turvallisuutta pitää parantaa. Miten tämä voi olla linjassa näiden ideoiden kanssa? Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee?

 

Trafi: "Toukokuussa 2013 työnsä aloittaneen ryhmän toimeksiantona oli tuoda esille konkreettisia toimia harrasteilmailun turvallisuuden parantamiseksi ja samalla löytää vastuutahot eri turvallisuustoimien toteuttajille. Trafin lisäksi ryhmään kuuluivat Onnettomuustutkintakeskus, Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Moottorilentäjien Liitto. Lisäksi Trafi kartoitti harrasteilmailijoiden omia näkemyksiä turvallisuuden parantamisesta verkkokyselyllä kesällä 2013."

 

Komeita lauseita. Minä vastasin tuohon kyselyyn aikanaan että VFR Finland on hyvä juttu, mutta laittakaa myös se koko Suomen VFR-kartta PDF-muodossa nettiin, kuten esim. Viro ja Latvia ovat tehneet, paras tapa saada lentäjiä noudattamaan voimassa olevia ilmatilan rajoja ja lentomenetelmiä on tarjota niitä ajantasaisia karttoja kaikkien saataville mahdollisimman tehokkaasti, eikä yrittää keksiä siitä jotain marginaalibisnestä. Pari tuhatta lentäjää ostaa kolmenkympin kartan kerran vuodessa?

 

Vai eikö Finaviaa oikeasti kiinnosta muu kuin se, että ne ultracessnapiperit pysyvät poissa matkustajaliikenteen tieltä?

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kappas. Katsoin että finavian uutisen päiväyksen jälkeen olevissa foorumiviesteissä ei ole mainintaa. Mutta näemmä siitä olikin sitten myös ollut AIC-sarjan tiedote aiemmin. Pahoittelut :)

 

Kuulin huhun että Finavian toimari olisi luvannut tilalle tulevan "jotain parempaa". Tietääkö joku tästä mitään? Jos suunnitelmia on, kannattaisi niistä tiedottaa ettei täällä turhan pääten päästellä ärräpäitä ja muodosteta negatiivisia assosiaatioita nimeä "finavia" kohtaan.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita lauseita. Minä vastasin tuohon kyselyyn aikanaan että VFR Finland on hyvä juttu, mutta laittakaa myös se koko Suomen VFR-kartta PDF-muodossa nettiin, kuten esim. Viro ja Latvia ovat tehneet, paras tapa saada lentäjiä noudattamaan voimassa olevia ilmatilan rajoja ja lentomenetelmiä on tarjota niitä ajantasaisia karttoja kaikkien saataville mahdollisimman tehokkaasti, eikä yrittää keksiä siitä jotain marginaalibisnestä. Pari tuhatta lentäjää ostaa kolmenkympin kartan kerran vuodessa?

 

Vai eikö Finaviaa oikeasti kiinnosta muu kuin se, että ne ultracessnapiperit pysyvät poissa matkustajaliikenteen tieltä?

 

Maanmittauslaitoksen kartat ovat vapaasti käytössä (m.m. http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-palvelut/latauspalvelut/avoimien-aineistojen-tiedostopalvelu). Olen toivonut, että lopulta ilman suurempaa "haloota" VFR kartat tulisi vastaavalla lisenssillä ulos, ihan "itsestään". Ainakaan vielä ei ole tulleet. Olisi hirveän kiva jos tulisi, SIL ja SMLL voisi vähän painostaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanmittauslaitoksen kartat ovat vapaasti käytössä (m.m. http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-palvelut/latauspalvelut/avoimien-aineistojen-tiedostopalvelu). Olen toivonut, että lopulta ilman suurempaa "haloota" VFR kartat tulisi vastaavalla lisenssillä ulos, ihan "itsestään". Ainakaan vielä ei ole tulleet. Olisi hirveän kiva jos tulisi, SIL ja SMLL voisi vähän painostaa.

 

Minusta tuo lentoturvallisuusseminaarissa esille tullut "huhu" siitä, että VFR Finland mahdollisesti jatkuisi ja jopa parantuisi, kannattaisi ensin varmistaa jollain nyt Finavialta.

 

Mitään vastausta lähettämääni palautteeseen ei ole sieltä tullut.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanmittauslaitoksen kartat ovat vapaasti käytössä (m.m. http://www.maanmittauslaitos.fi/aineistot-palvelut/latauspalvelut/avoimien-aineistojen-tiedostopalvelu). Olen toivonut, että lopulta ilman suurempaa "haloota" VFR kartat tulisi vastaavalla lisenssillä ulos, ihan "itsestään". Ainakaan vielä ei ole tulleet. Olisi hirveän kiva jos tulisi, SIL ja SMLL voisi vähän painostaa.

 

Näinpä. Oppia voisi ottaa vaikka tästä: http://www.maanmittauslaitos.fi/tiedotteet/2012/01/maastotietoaineistot-koko-kansan-kayttoon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisihan se mukavaa saada ilmaiseksi nuo VFR-kartat vaikka PDF:nä netistä, mutta:

 

Ilmailukartoissa tieto muuttuu melkoisen tiheään ja jokin taho joutuu ylläpitämään ja myös juridisesti vastaamaan ilmailukartassa olevan tiedon oikeellisuudesta. Ilmailussa nuo kartassa olevat näennäisen pienet virheet kun saattavat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita hyvin nopeasti. Eli jokatapauksessa tuo ilmailukarttatiedon ylläpitäminen maksaa ja jokin taho (SIL jäsenmaksussa, Trafi yleiskustannuksena, Finavia palvelumaksuihin jyvitettynä, joku muu?) Jos karttakeskus sitä ei veloita tuotehintana loppuasiakkaalta, sen ylläpitokustannuksen joutuu maksamaan Karttakeskus Oy itse (tuskin yrityksenä suostuvat) tai jokin muu toimija.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmässä turvallisuusseminaarissa Antti Koskiniemi jo kyselikin ilmatilakoordinaatteja jne tietoja koneluettavassa formaatissa.

 

Vaikka karttapohjat olisivatkin jonkun karttamaakarin tms. maanmittarin omaisuutta, niin ilmatilakoordinaatit tuskin ovat kenenkään kolmannen osapuolen omaisuutta ja voitaisiin siten julkaista ilman ongelmia. Näitä tietoja tarvitaan esim. XCSoar, SeeYou yms. ohjelmien ylläpitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän tuossa Finavian Kari Savolainen lentoturvallisuusseminaarissa esittelemässä materiaalissa "Finavian turvallisuudenhallinta ja yleisilmailijat" lukee toiseksi viimeisellä sivulla seuraavaa: "Ilmailutiedotuksen VFR Suomi –sivusto on hyvä paikka aloittaa lennonvalmistelu!" ja sitten on linkki https://ais.fi/ais/vfr/ ?

 

Tuossa puljussa ei kaiketi vasen käsi tiedä mitä oikea tekee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään