Armin Zuger

VFR SUOMI / FINLAND ylläpidon lopettaminen

67 viestiä aiheessa

SIL-hallitus on todennut myös VFR Suomi merkityksen ja tulossa olevan ongelman. Tästä olen itsekin saanut runsaasti yhteydenottoja. Asiaan on tartuttu ja ollaan selvittämässä mahdollisuuksia rakentaa uusi elämä tuolle VFR-lentäjän keskeiselle tietolähteelle. Asiasta kerrotaan SIL Uutiskirjeellä jos/kun päästää pidemmälle. Nyt voin sanoa että työssä ovat mukana asiaan liittyvät keskeiset tahot ja henki on positiivinen, joten uskon päästävän hyvään ratkaisuun.

 

Yksityishenkilönä Sakari Korpela

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIL-hallitus on todennut myös VFR Suomi merkityksen ja tulossa olevan ongelman. Tästä olen itsekin saanut runsaasti yhteydenottoja. Asiaan on tartuttu ja ollaan selvittämässä mahdollisuuksia rakentaa uusi elämä tuolle VFR-lentäjän keskeiselle tietolähteelle. Asiasta kerrotaan SIL Uutiskirjeellä jos/kun päästää pidemmälle. Nyt voin sanoa että työssä ovat mukana asiaan liittyvät keskeiset tahot ja henki on positiivinen, joten uskon päästävän hyvään ratkaisuun.

 

Jos vain suinkin pystytte ja kykenette niin arvostaisin ihan hillittömästi että tuon(kin) oppaan sisältämät datat olisivat aikanaan saatavilla jossain avoimessa, koneluettavassa muodossa. Nykyään kun maasto- ja muita karttoja ja Ilmatieteen laitoksen säädataa on julkisesti hyvinkin tarjolla niin erinäisten (etenkin VFR-)ilmailijoita auttavien tuotteiden ja karttaotteiden teko on helppoa, mikäli vaan ilmailudatakin on järkevästi tarjolla.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailukartoissa tieto muuttuu melkoisen tiheään ja jokin taho joutuu ylläpitämään ja myös juridisesti vastaamaan ilmailukartassa olevan tiedon oikeellisuudesta.

 

Ei taida ottaa mikään taho nytkään juridista vastuuta.

 

Tiedon muuttuminen usein tarkoittaa mielestäni juuri sitä, että se olisi hyvä saada mahdollisimman nopeasti, eli halvasti, käyttäjille.

 

Ilmailussa nuo kartassa olevat näennäisen pienet virheet kun saattavat aiheuttaa hengenvaarallisia tilanteita hyvin nopeasti. Eli jokatapauksessa tuo ilmailukarttatiedon ylläpitäminen maksaa ja jokin taho (SIL jäsenmaksussa, Trafi yleiskustannuksena, Finavia palvelumaksuihin jyvitettynä, joku muu?) Jos karttakeskus sitä ei veloita tuotehintana loppuasiakkaalta, sen ylläpitokustannuksen joutuu maksamaan Karttakeskus Oy itse (tuskin yrityksenä suostuvat) tai jokin muu toimija.

 

Suomen päättäjien näkemys on, että jos tieto on verovaroin tuotettu (esim. Maanmittauslaitos tai minun näkemyksen mukaan myös Trafi), niin on vain kansalaisten (ja yritysten) etu jos tiedon saa ilmaiseksi sallivalla lisenssillä käyttöön. Sen takia Maanmittauslaitosta velvoitettiin julkaisemaan tiedot ilmaiseksi. Karttakeskus yhä "tulostaa" Maanmittauslaitoksen karttoja, eikä kata "ylläpitokustannuksia" itse.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mulla nuo EFXX-kentät löytyy...

 

-m

 

 

Minulla ei myöskään näy kuin nuo Finavian ylläpitämät kentät ainakaan "AD 2 Lentopaikat" hakemistohaaran alta.

 

Kiitollisena ottaisin vastaan tietoa ja osaisitko antaa vinkkiä mistä nuo EFXX-kentät tulisi löytyä eAIP:ista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla ei myöskään näy kuin nuo Finavian ylläpitämät kentät ainakaan "AD 2 Lentopaikat" hakemistohaaran alta.

 

Kiitollisena ottaisin vastaan tietoa ja osaisitko antaa vinkkiä mistä nuo EFXX-kentät tulisi löytyä eAIP:ista?

 

Jännä...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Teemu print screenistä.

Käytän Google Chrome selainta ja arvasin että nyt piti painaa Ctrl + F5 niin että puskuroidut tiedot päivittyvät, eivät näköjään automaattisesti päivittyneet jostakin mystisestä syystä.

 

Nyt alkoi näkymään täälläkin tuutissa. Kiitti! :)

 

Toki sisältö on vain pelkkä lista lentopaikoista ja pari tiedonmurua niistä. Ei todellakaan VFR Finlandin tasoista olenaista informaatiota.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko mahdollista, että SIL tiedustelisi Finavialta selkeän kannanoton, miten valvomattomien lentopaikkojen tietoja heillä on tarkoitus ylläpitää jatkossa? Jos vastaus on selkeä: Ei mitenkään, niin SIL täytyy ratkaista tämä asia jollakin tavalla.

 

Jos aiottu ja lopullinen taso on vain tuo lyhyt lista lentopaikoista, niin välittömästi syntyi todella suuri lentoturvallisuutta heikentävä aukko ilmailijan käytettävissä olevaan ajantasaiseen tietoon, kun kaikki kentään liittyvät ajantaisaiset tiedot kuten esim. yhteystiedot, käytössä olevat palvelut sekä LDG-karttaa ei löydy mistään. Onko silti Finavia halukas julkaisemaan valvomattomien lentopaikkojen NOTAM:it?

 

Onko siis myös harrasteilmailijat Finavian kohdeasiakkaita vai ei? Sitä täällä on jo pitkään pohdittu, mutta vastausta ei ole kukaan tainut löytää... Tai jos ym. kysymykseen vastaus on todellakin: "Ei mitenkään", niin harrasteilmailija on Finavian asian ainoastaan silloin kun lentää Finavian hallinnoimille kentille. Hyvähän tämäkin linjaus olisi tietää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopaikat.net antaa enemmän tietoa kuin tuo nykyinen palvelu.

 

Aivan. Samantyyppinen palvelu kuin lentopaikat.net LDG-kartoilla ja NOTAM:eilla, niin niillä jo pötkittäisiin pitkälle tai SIL ottaa VFR Finlandin ylläpidon hyppysiinsä (vaihdetaan SIL jäsenmaksun kohde VFR Finland palveluun Ilmailu-lehden sijaan =P *vitsi vitsi* ) . Tietoteknisesti ei olisi mikään ponnistus. Jokin taho (esim. SIL nimeämä/palkkaama henkilö) ylläpitäisi tuota kansallista tietokantaa. Kenttäkohtaisesti olisi forumipalstat jossa voisi käydä tiedonvaihtoa kustakin lentopaikasta virallisen informaation lisäksi.

 

Mutta ei viitsi tässä vielä turhaan liikaa visioida, jos Finavialla on joku korvaava palvelu tulossa. Toivottavasti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta ei viitsi tässä vielä turhaan liikaa visioida, jos Finavialla on joku korvaava palvelu tulossa. Toivottavasti...

 

Toivottavasti Finavia sekä Trafi ymmärtävät selkeän ja kattavan informaation jakelun merkityksen, koska onhan tuo aivan turvallisuuden perusasioita.

SMLL on esittänyt kohtuullisen selkeästi vaatimuksen palvelun tarpeellisuudesta, mutta asiasta ei ainakaan vielä ole meille tullut positiivista tietoa.

Keskustelua asiasta jatketaan ja viimekädessä lisäämme vastaavan, mutta vieläkin paremman VFR-osion gasafety.fi sivustolle. Tietysti haluamme tehdä sen yhteistyössä turvallisuuden perusryhmän kanssa, eli mukaan tulisi Trafi, OTKES, SIL sekä toivottavasti myös Finavia. Yhteistyökuviossa mukana voisi olla myös lentopaikat.net ylläpito.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos

 

Siis JOS

 

jokin uusi taho ryhtyisi ylläpitämään VFR Finland -portaalia, niin vaihtoehtoja olisi varmaan useampia

 

- palvelu pyrittäisiin säilyttämään 1:1 entisen laisena

- palveluun voitaisiin harkita liitettäväksi uusia rajapintoja

- palveluun voitaisiinb harkita liitettäväksi uusia ominaisuuksia

 

 

ja edelleen

 

- palvelua ylläpitäisi jokin taho yksin ai

- palvelua ylläpidettäisiin yhteisölisesti, sopivalla alustalla jota voidaan päivittää useilta tahoilta

 

Edellisissä viesteissä on jo joitakin yksittäisiä ideoita ja toiveita esitetty.

Toivoisin että voisimme hetken joukolla pohtia, mitä dataa tällaisesta palvelusta haluttaisiin voida ladata ulkoisiin sovelluksiin ?

 

Edelleen, voitaisiinko pohtia kuinka realistista olisi olettaa, että esim tämän foorumin käyttäjien joukosta löytyisi "vertaisutukea" palvelun ylläpitämiseen, ts tekniseen ylläpitoon sekä sisällön tuottamiseen.  AIP:n tiedot ovat toki se palvelun ydin, mutta voisimmeko ajatella asiaa pidemmälle ?  Olisiko mahdollista yhdistää voimat erillisten portaalien ylläpidosta yhteen suomalaisen (VFR-) harrasteilmailun portaaliin, vrt. vaikka Wikipedia ...

 

Ja tämä on edelleen yksityishenkilö Peterin keskustelunavaus aiheesta,

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tähän kai olisi olemassa materiaali valmiina.

 

Aikanaan, kun VFR-Finlandia oltiin pystyttämäss, pyydettiin apua SIL:stä. Nakki napsahti silloiselle EUT:lle ja kollegani Jari Lanteri tekikin hyvän pohjamateriaalin opasta varten, tyyliin Ruotsin VFR-opas. Finavia päätti sitten kuitenkin valita toisentyyppisen lähestymismallin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- palveluun voitaisiin harkita liitettäväksi uusia rajapintoja

- palveluun voitaisiinb harkita liitettäväksi uusia ominaisuuksia

 

Juurikin näin. Esimerkiksi jokainen lentopaikan ylläpitäjä voisi päivittää oman kenttänsä tiedot milloin haluaa.

 

edit: siis samaan tyyliin kuin gasafety.fi sivuilla annetaan osallisille oikeus kirjoittaa omasta kokemuksestaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähetin Savolaiselle "kiitospostia"  ::). Hän puolestaan kiitti "rakentavasta kritiikistä"  ja vastauksessaan kertoi että "oli tietokatkos ja palvelu poistettiin vahingossa ennen, kuin korvaava ja toivottavasti nykyistä parempi versio sivustosta on saatu aikaiseksi".

 

Nyt sivulla lukee näin:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Edit: Ei ole palautus mennyt putkeen. Ehkä tietokatkoksia jossain?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei hyvää päivää!

 

"Hailuoto, Finland  EFHL  Päivitetty / Updated: 18 NOV 2010"

 

Tämän jälkeen, kuten Trafin PITÄISI tietää, lentokenttä on suljettu. Vuonna 2011 lähtien.

 

Niin, että kuka on "juridisesti vastuussa" tästä? Tai edes "poliittisesti vastuussa"?

 

Alan olla sitä mieltä, että hevosmiesten tietotoimiston (eli wiki-tyylinen) systeemi on parempi kuin mitään mitä Finavia pystyy tuottamaan. Tai haluaa tuottaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää päivää vaan sullekin. Kyllähän tuo menee lentopaikan pitäjän piikkiin. Jos ei kukaan ilmoita mistään muutoksista, niin päivitystarvettakaan tuskin on ollut.

 

Ihan samoin esim. tämä:

 

Ylivieska, Finland EFYL

Päivitetty / Updated: 18 NOV 2010

1. ARP, sijainti / location

640317N 0244331E, 7 NM ESE of Ylivieska

2. Lentopaikan pitäjä / Aerodrome operator

Ylivieskan kaupunki / The city of Ylivieska

TEL +358 8 429 4231, +358 44 429 4231

3. Osoite / Address

Lentokentäntie 196

84540 Ylivieska

4. ACC-yksikkö / ACC unit

Tampere ACC

TEL +358 3 286 5172

FAX +358 3 286 5199

5. Polttoaineiden saatavuus / Fuel availability

100 LL: Neste-Air korttiautomaatti / Neste-Air card automat

6. Valaistus / Lighting

RWY 15/33: REDL, RTHL

RWY 15: ALS

TWY, APN

7. RMK

– WDI LGTD

– GLD ACT

– RWY 33 RHC

 

Löydätkö siitä mitään virhettä?

 

Ja onhan tuolla jopa ihan oma lennonjohtokin, nimittäin "varjoliitomaa". "Lennonjohto", joka ei anna mitään ilmoituksia toiminnasta kentällä ja ei halua keskeytyksiä varjoliitohinauksiin.

 

Tuotakaan ei ole litaniassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää päivää vaan sullekin. Kyllähän tuo menee lentopaikan pitäjän piikkiin. Jos ei kukaan ilmoita mistään muutoksista, niin päivitystarvettakaan tuskin on ollut.

 

Ei muuten mene. Hailuodon kunnan päätöksistä näkee, että sulkeminen on tapahtunut viranomaisten kanssa yhteistyössä.

 

Tai ... niin, mitähän tää "yhteistyö" nykyään etenkin korpilentäjien kanssa mahtaa tarkoittaa. Puhunet siitä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten mene. Hailuodon kunnan päätöksistä näkee, että sulkeminen on tapahtunut viranomaisten kanssa yhteistyössä.

 

Tai ... niin, mitähän tää "yhteistyö" nykyään etenkin korpilentäjien kanssa mahtaa tarkoittaa. Puhunet siitä?

 

Lentopaikat.net paremmin ajan tasalla...päivitys 5.6.2011  Lentopaikka suljettu toistaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään