Armin Zuger

VFR SUOMI / FINLAND ylläpidon lopettaminen

67 viestiä aiheessa

Tässä voisi olla mielenkiintoine savottaa tehdä jotain uutta. Kartoissa on tekstitaulukkoon verrattuna paljon visuaalista vihjettä

jettä siitä mitä tuleman pitää kun laskukierrokseen liittyy.

 

http://www.openaip.net/ on yksi linkki mitä tässä joskus on tarttunut bookmarkkeihin, pitää vaan tutkia mikä se on, samoin www.openstreetmap.org (joka hyötynee maanmittauslaitoksen avoimesta datasta ellei sitä siellä jo ole) - voisiko näistä rakentaa jotain? Sellaista mistä voisi generoida myös sähköisiin softiin karttaa?

 

Pahoittelen että tämä oli tämmöinen myöhäisillan braindump, mutta josko vaikka joku toinenkin näistä asioista innostuu..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viranomaisten?

 

"Ilmailuhallinto" on termi jota Hailuodon kunnan tekninen lautakunta käyttää. Löytyy sieltä ihmisten nimiäkin, en viitsi kopioida tähän.

 

Lisäksi sanotaan "Vastuullisena toimihenkilönä lentokentän päällikkö tekee tarvittavat ilmailulainsäädännön edellyttämät ilmoitukset kentän sulkemisesta ilmailuviranomaisille."

 

Niin että kyllä, "viranomaisten".

 

Muita kysymyksiä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHL - HAILUOTO

 

+

AD CLSD

 

FROM: 16SEP13 0417 TO: 16MAR14 1000 EST (D0860/13)

 

Onhan se bulletiineissa mutta lentopaikan pitäjä ei varmaan ole vaivautunut kertomaan VFR-Suomen ylläpitäjälle asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhua liikkeellä, että EFHL listautuu kotvan kuluttua toimivien kenttien joukkoon.

 

Bulletinista:

 

EFHL - HAILUOTO

 

+ AD CLSD

 

FROM: 13MAR14 0952 TO: 16SEP14 1000 EST (D0028/14)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ilmailuhallinto" on termi jota Hailuodon kunnan tekninen lautakunta käyttää. Löytyy sieltä ihmisten nimiäkin, en viitsi kopioida tähän.

 

Lisäksi sanotaan "Vastuullisena toimihenkilönä lentokentän päällikkö tekee tarvittavat ilmailulainsäädännön edellyttämät ilmoitukset kentän sulkemisesta ilmailuviranomaisille."

 

Niin että kyllä, "viranomaisten".

 

Muita kysymyksiä?

 

 

Meneekö vastuuketju niin, että viranomaisen pitäisi tuossa tilanteessa tehdä ilmoitus Finavia Oyj:lle VFR Suomen päivittämiseksi? Missä näin olisi säädetty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(en ainakaan löytänyt tästä vielä aihetta)

 

https://ais.fi/C/c-uutiset/ais-uutinen?t=Finavia+lopettaa+VFR+Suomi+%2F+Finland+oppaan+yll%26%23228%3Bpidon+6.2.2014&id=12595338

Käytännössä nuo kartat ja tiedot siirtyvät AIP:iin johon tulee taulukko missä lukee kentän tunnus, koordinaatit, taajuus ja kiitoteiden suunta ja mitta sekä elevaatio, jos tuosta oikein ymmärsin. Kartasta näki voimalinjat kentän ympäristössä ja muut lentoesteet, melunvaimennusalueet ja mahdolliset poikkeavat laskukierroskuviot (esim. Hyvinkää on aika hyvä esimerkki). Minä pidän itseäni aika rauhallisena kaverina, mutta nyt pitää kysyä että mitä helv****ä siellä oikein tapahtuu? Trafi on uutisoinut viime aikoina paljon siitä että harrasteilmailun turvallisuutta pitää parantaa. Miten tämä voi olla linjassa näiden ideoiden kanssa? Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee?

 

Trafi: "Toukokuussa 2013 työnsä aloittaneen ryhmän toimeksiantona oli tuoda esille konkreettisia toimia harrasteilmailun turvallisuuden parantamiseksi ja samalla löytää vastuutahot eri turvallisuustoimien toteuttajille. Trafin lisäksi ryhmään kuuluivat Onnettomuustutkintakeskus, Suomen Ilmailuliitto ja Suomen Moottorilentäjien Liitto. Lisäksi Trafi kartoitti harrasteilmailijoiden omia näkemyksiä turvallisuuden parantamisesta verkkokyselyllä kesällä 2013."

 

Komeita lauseita. Minä vastasin tuohon kyselyyn aikanaan että VFR Finland on hyvä juttu, mutta laittakaa myös se koko Suomen VFR-kartta PDF-muodossa nettiin, kuten esim. Viro ja Latvia ovat tehneet, paras tapa saada lentäjiä noudattamaan voimassa olevia ilmatilan rajoja ja lentomenetelmiä on tarjota niitä ajantasaisia karttoja kaikkien saataville mahdollisimman tehokkaasti, eikä yrittää keksiä siitä jotain marginaalibisnestä. Pari tuhatta lentäjää ostaa kolmenkympin kartan kerran vuodessa?

 

Vai eikö Finaviaa oikeasti kiinnosta muu kuin se, että ne ultracessnapiperit pysyvät poissa matkustajaliikenteen tieltä?

 

//Tuomas

 

Vanhan threadin lämmittely. Tuomaksen sanat osuuvat aika hyvin.

Viime aikoina puhuttiin paljon lentoturvallisuudesta. Puhuttiin sitä että käytetään aina ajantasalla olevia karttoja.

Nyt on kesäkuu 2014, lentokausi parhaimmillaan. Vanha VFR Finland sivusto ei toimi enää. Uudet sivut (www.lentopaikat.fi) ovat jo nyt hyvät (kiitos tästä Tomalle ja muillekin tekijöille).

Tosiasia on että kipeästi kaivattu valvomattomien kenttien VAC karttojen kokoelma ei ole olemassa. Onko "ei karttoja" turvallisempi kuin "mahdollisesti vanhentuneita karttoja"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tätä on jo aiemmin puitu, mutta kun nyt taas nousi esille ja rupesi ottamaan uudelleen pattiin kohtalaisesti tämä hurskastelu ilmailuasenteesta.

 

Mielestäni vellihousut viranomaiset sekä ahne ja typerä Finavia osoittaa tässä esimerkkiä ilmailu- ja turvallisuusasenteen kohtalaisesta puutteesta kun kyseinen palvelu lakkautettiin ja kartat hukattiin tyystin.

 

Hävetkää

 

Kalle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni vellihousut viranomaiset sekä ahne ja typerä Finavia osoittaa tässä esimerkkiä ilmailu- ja turvallisuusasenteen kohtalaisesta puutteesta kun kyseinen palvelu lakkautettiin ja kartat hukattiin tyystin.

 

Ai miten niin ahne? Ahneus tosin koskee vain johtoa, koska ainakaan täällä ei ole palkka muuttunut senttiäkään... :P

 

Ja mitä tulee karttojen poistamiseen, uskomatonta urpoilua! Onneksi otin viime vuonna Toman skriptin avulla kaikki kartat talteen ja nyt ne on lentolaukussa paperilla sekä pdf:inä ipadissä. Kuten täällä jo mainittiin, vanhakin kartta on parempi kuin ei karttaa ollenkaan.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita PDF:iä ei löydy enää palvelimelta.

 

Kellään tallessa tota vanhaa sivustoa?

 

Sanon vielä kerran, että Finavian toiminta tämän sivuston sulkemisen tiimoilta on säälittävää ja häpeällistä! Todella kaksinaamaista ja käsittämätöntä toimintaa viranomaisilta, että tämmösiä tietoresursseja lyödään kiinni (muka) säästösyistä. Sitten itketään tiedotuksissa kun voivoi kun lentäjät ei tiedä viimesimpiä pykäliä ja taas on rikottu sääntöjä ja muuta.  >:(

 

:thmbdn:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhaa sivustoa ei ole tallessa, mutta minulla on tallessa pdf-muodossa Lentopaikat-osa vuodelta 2013.

 

http://dbasso.pp.fi/pdf/2013-VFR_Suomi_aerodromes.pdf

 

Pitänee muistuttaa että tätä ei sovi enää operatiivisesti käyttää, voi olla vanhoja erantoja, vääriä radiojaksoja ja poistuneita radiosuunnistuslaitteiden tietoja sekä osa yhteystiedoista ei enää pidä paikkaansa.

 

En ole koskaan pitänyt tässä julkaisussa olleita karttoja riittävinä vaan lähinnä viitteellisinä, eikä niille mielestäni kannata haikailla uusiokäyttöä.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi tänään olen vastannut sähköpostilla eräälle Saksalaispilotille miksi suomen kentistä on surkeasti tietoja saatavilla. Tämä kesä odotetaan ja sitten katsotaan onko ensitalvena laitettava infot uusiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita PDF:iä ei löydy enää palvelimelta.

 

Kellään tallessa tota vanhaa sivustoa?

 

Saattaapi olla, pitänee kysyä Finavilta julkaisulupaa jos sattuu datat löytymään  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeppesenin palvelusta löytyy VFR-pilotille karttoja, vaan ei ole olemassa minkäänlaisia takeita siitä, että niitä päivitetään kohtuullisessa ajassa, tai ylipäätään milloinkaan.

 

Ajantasaisuudesta ei ole mitään takeita! Lähetin tästä Jeppesenille hiljattain palautetta (erityisesti silmään pistivät ESSB ja EVRA, joissa päivitykset ovat laahanneet tolkuttomasti perässä), vastauksessa:

 

"n general, not every change (published per AIP) does necessarily trigger an immediate revision of the charts affected due to technical and economic constraints in the chart production. Depending on predefined revision criteria, which have been determined by our Standards department in close cooperation with aviation authorities, operators and pilots, changes can be either covered

 

·         in a chart revision (a new chart would be issued),

·         per VFR Terminal Change Notice, supplementing your chart subscription,

·         or alternatively as annotation to the master copy (to be incorporated with the next routine revision of the chart)."

 

Miksi siis pitäisi maksaa sähköisistä Skandinavian (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua - paperikarttojen Skandinavian määrittely on muuten toinen) VFR-kartoista ~150e / vuosi? Ihmettelen vetoamista rahan puutteeseen, kun asiakas kuitenkin maksaa, ja odottaa saavansa kelvollisen tuotteen eli kuukausittain päivitettävät ajantasaiset kartat. Ja sataviisikymppiä on oikeasti paljon rahaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos VFR Finland aikaan kiitotiellä on ollut oikeanpuoleinen laskukierros ja NOTAM:illa ei ole muutosta ilmoitettu, niin oikeanpuoleinen kierros lienee edelleen voimassa. Jos AD2 EFXX ja lentopaikat.fi eivät kerro tätä tietoa oikeanpuoleisesta laskukierroksesta, niin kentälle ensimmäistä kertaa lentävä lentää sääntöjen mukaisesti vasemmanpuoleista laskukierrosta. Kenen virhe, jos lennetään samaan aikaan kahta eri kierrosta?

 

Ilmoitin juuri lentopaikat.fi ylläpitoon, että EFHV kiitoteillä 22 ja 30 on oikeanpuoleinen kierros. Oletan ettei ole ainoa lentopaikka, jonka tiedoista on kadonnut lentoturvallisuuden kannalta oleellista tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään