Juha Ritari

Mooneylla suoraan USA-Helsinki

10 viestiä aiheessa

Onkohan tämä nyt ihan suora legi ollut? Miten ihmeessä Mooney voi kantaa 26:n tunnin toiminta-ajan+joku reservi päälle. Noin 30 litraa/h kulutus tekisi 780 litraa+vähän päälle. Ok, on tietysti optimoituna voitu päästä 25 litraa/h, mutta siltikin ihmetyttää miten yli 650 litraa mahtuisi kyytiin ja vielä massakeskipiste sallitulla alueella?

 

mooney_1.jpg.84e453b7d7659196df42014f278d9c03.jpg

 

 

>mooney_2.jpg.336db4d5907138a501eeaae902e94fab.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Ehkäpä se kuitenkin meni osapuilleen näin: Boston - Grönland,joku eteläinen kenttä - Reykjavik - Malmi. Matka noin 6300 km. Kumilisätankeilla silloinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu 10.1963 sivu 20-21 tietääpi kertoa tarkemman tuosta OH-MOA:n lennosta. Isoympyräreitti meni Bostonista Ganderiin New Foundlandilla, Irlannin pohjoispuolitse Skotlannin yli Stavangeriin, Tukholmaan ja Helsinkiin. Myötätuuli teki tuon 6850km:n suoran lennon mahdolliseksi ja seoksen laihentaminen niin että kulutus oli parhaimmillaan vain 20litraa tunnissa. Kyydissä oli 180 litran lisäksi oli takapenkillä 700litraa.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Mooney M-20C Mark 21  painoja. Kyseisellä atlantin ylityslennolla,jos se oli suora,polttoainetta oli lähtiessä 660 kg + pilotti 85 kg = 745 kg + Mooneyn tyhjäpaino 1074 kg yhteensä: 1819 kg.  MTOW 1528 kg!   ;D  Ilmeisesti sitten joku tässä ei täsmännyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa tuo 19000h:n ja n.200:n Atlannin ja Tyynenmeren ylityslennon kokemus auttoi entistä B-17 pilottia hallitsemaan myös tuon "pienen" ylipainon...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Mooneyn painot olivat 690/1170 kg, joten tässä tapauksessa siinä oli max TOW:n päälle kolme suurikokoista miestä takapenkillä. Tällä samaisella OH-MOA:lla suhteellisen paljon 60-luvulla lentäneenä ei voi muuta kuin sekavin tuntein pyöritellä päätään.

MOA oli muuten ensimmäinen IFR(kesä)-kelpuutettu kerhokone (ALK) Suomessa. Siinä ei tosin ollut liukupolun näyttöä, mutta siihen aikaan se ei häirinnyt. Se oli tukeva matkakone ja ilo lentää. Koneen hinta oli ~65000 mk ja lentotunnin hinta 66 mk. Tulee ihan kyyneleet silmiin.

Käytin MOA:a työmatkoihini. Kun kotimaassa Aeron piti kilpailla VR:n kanssa tarvittiin lisäkseni yksi matkustaja, jolloin tuntikustannukset tulivat katetuiksi Aeron lipunhinnoilla. Kun ulkomaanmatkoilla oli IATAn kartelli ja huomattavasti korkeammat kilometritaksat, riitti puolitoista lipunhintaa helposti kattamaan MOA:n kustannukset.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mooney M-20C Mark 21  painoja. Kyseisellä atlantin ylityslennolla,jos se oli suora,polttoainetta oli lähtiessä 660 kg + pilotti 85 kg = 745 kg + Mooneyn tyhjäpaino 1074 kg yhteensä: 1819 kg.  MTOW 1528 kg!   ;D  Ilmeisesti sitten joku tässä ei täsmännyt?

 

Katselin juuri noita painoja minäkin.

 

http://www.pilotfriend.com/aircraft%20performance/Mooney/36.htm

 

M20C Mk 21:n tyhjäpaino on 1525 paunaa eli 691 kg, MTOW taas 2575 paunaa eli 1168 kg. Tosin kuormattavuus on ~ sama kuin lainatussa tekstissä eli 477 kg, joten edelleen ollaan noin 300 kg ylipainoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen, että Mooneyssa on ollut STC tai vastaava, jolla suurinta lentoonmassaa on korotettu. Toinen vaihtoehto on määritellä kone (kuten lantakoneissa on yleisesti tehty) restricted-luokkaan väliaikaisesti. Siinä lähinnä sallittuja kuormitusmonikertoja pienennetään ja saadaan max. massan korotus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni Mooneyn painot olivat 690/1170 kg, joten tässä tapauksessa siinä oli max TOW:n päälle kolme suurikokoista miestä takapenkillä. Tällä samaisella OH-MOA:lla suhteellisen paljon 60-luvulla lentäneenä ei voi muuta kuin sekavin tuntein pyöritellä päätään.

MOA oli muuten ensimmäinen IFR(kesä)-kelpuutettu kerhokone (ALK) Suomessa. Siinä ei tosin ollut liukupolun näyttöä, mutta siihen aikaan se ei häirinnyt. Se oli tukeva matkakone ja ilo lentää. Koneen hinta oli ~65000 mk ja lentotunnin hinta 66 mk. Tulee ihan kyyneleet silmiin.

Käytin MOA:a työmatkoihini. Kun kotimaassa Aeron piti kilpailla VR:n kanssa tarvittiin lisäkseni yksi matkustaja, jolloin tuntikustannukset tulivat katetuiksi Aeron lipunhinnoilla. Kun ulkomaanmatkoilla oli IATAn kartelli ja huomattavasti korkeammat kilometritaksat, riitti puolitoista lipunhintaa helposti kattamaan MOA:n kustannukset.

 

OJ

Wikistä koppasin nuo luvut.  Ja muuten tyyppi olikin Mooney M20TN Acclaim,elikkä eikö sitten tämä kyseinen atlantin malli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään